Beste bewaarwijze?

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Gelet op de beperkte houdbaarheid en de moeilijke conservatie van paddo's, stel ik me zo de vraag wat dan wel de ideale bewaartechniek is?

1: Laten drogen, op vaste temperatuur en weg van zonlicht (lijkt me omslachtig en onzeker)

2: Ineens thee zetten als ze vers zijn en gewoon deze thee invriezen (zoals we lazen in het tripverslag van kapitein-x)

Wat zijn de voor- en nadelen van beide bewaartechnieken?
Heb ik er nog een over het hoofd gezien?

Peterblaat

Experimenterende gebruiker
ligt beetje aan de situatie en hoelang enzo...

Ik heb laatste keer dat ik in Rdam was 3 porties paddo's (verschillende soorten om zo is wat te proberen) gekocht, en dat komt in het komende half tot één jaar wel op en dan is drogen ruim voldoende (met drogen kan je een jaar bewaren als ik het goed zeg uit m'n hoofd)
Je verliest hierbij welk kleine hoeveelheid actieve stof heb ik begrepen.

En thee zetten is niet een van mijn favomanieren om paddo's tot mij te nemen omdat ik er nogal heftige verhalen van gehoord heb en het (zover ik dan weet van hore zeggen) minderlange trip geeft. Ik test het wel ooit keer maar ik eet toch liever m'n paddookes nog wel tijdje. Zo smerig zijn ze niet.
En wat doe je met de paddestoeltjes waar je de thee van gezet hebt? Als je die weggooit gooi je een deel van de actieve stoffen weg omdat je nooit alles zal kunnen extraheren en anders, als je die paddo's mee invriest kun je net zo goed de paddestoelen zelf invriezen; Scheelt hoop volume in je vriezer.

azgaza

Badass junkie
ErnstJünger zei:
1: Laten drogen, op vaste temperatuur en weg van zonlicht (lijkt me omslachtig en onzeker)

Wat zijn de voor- en nadelen?

Ik heb je post even aangepast en alleen dit laten staan wat dit is het enige da t ik zelf meerdere malen heb gedaan en het werkt prima. Leg ze gewoon in een of andere kamer in een of andere kast tussen 2 dikke lagen keukenrol papier, ververs het papier om de zoveel tijd en na een week zijn ze meestal al kurkdroog en dan kan je ze overal bewaren. Ik laat ze zelf meestal gewoon in hun papier liggen. Ze blijven vaak dan maanden goed, ik heb het getest met een aantal weken later: en ze werken ook nog prima.

Dus niet omslachtig en onzeker; gewoon een makkelijke, veilige bewaar methode.

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Bedankt voor de raad!

Ik heb ze dan maar laten drogen, hopende dat er natuurlijk niet teveel werkzame stoffen verdwijnen :wink:

Ik had mijn vraag misschien moeten specifiëren: het gaat enkel om truffels, de zgn. 'Philosopher's Stone'-soort.
Maar ik neem aan dat de bewaarprocessen voor deze weinig of niet veranderen van die voor andere soorten?

Anyway, er volgt sowieso een verslag nadien. Tromgeroffel.....

azgaza

Badass junkie
Ik heb gehoord dat truffels redelijk hard kunnen worden als je ze droogt maar verder is het hetzelfde. Je verliest wat van de psilocyne maar de psilocybine blijft gewoon bewaard. Je kan ze gedroogd zeker wel een aantal maanden goed houden.

Bovenaan