closed eye visuals moeten zeker wel kunnen bij een blinde denk ik...buzzy zei:Ik vroeg me zomaar ineens af hoe het voor een blind of doof persoon zou zijn om op paddo's of misschien lsd te gaan trippen. zouden ze dan ook visuele effecten kunnen meemaken of wellicht dingen kunnen 'horen' ?
just wondering![]()
(Net zoals de indianen de boot van columbus niet zagen, omdat ze een enorme boot niet konden verwerken en plaatsen).
ja maar wij weten wat een rots isbuzzy zei:dus als er morgenmiddag een 50Km groot rotsblok uit de hemel komt strorten zien wij dat ook nietomdat we nog nooit zoiets hebbe gezien
lijkt me zeer onwaarschijnlijk
Psychedelic_Fairytale zei:huh?
maar ze zien de boot toch wel
als je plots iets enorm groot ziet dat je nog nooit eerder hebt gezien,
dan moet dat toch opvallen?
buzzy zei:Ik vroeg me zomaar ineens af hoe het voor een blind of doof persoon zou zijn om op paddo's of misschien lsd te gaan trippen. zouden ze dan ook visuele effecten kunnen meemaken of wellicht dingen kunnen 'horen' ?
just wondering![]()
Ik denk zeker wel dat ze closed eyes visuals kunnen ervaren,aangezien dit bij mij altijd mozaikjes a la maya cultuur zijn of hele complexe figuren die ik nooit en te nimmer in het echt heb gezien en dus mijn inziens ook niet uit een ooit geziene opgeslagen herrinering kunnen komen.
Sweet_Shadow zei:Ik denk zeker wel dat ze closed eyes visuals kunnen ervaren,aangezien dit bij mij altijd mozaikjes a la maya cultuur zijn of hele complexe figuren die ik nooit en te nimmer in het echt heb gezien en dus mijn inziens ook niet uit een ooit geziene opgeslagen herrinering kunnen komen.
Maar jij neemt kleur en vorm en licht waar, maar een blinde vanaf geboorte heeft dat nooit waargenomen.
Het blijft natuurlijk wel zo dat jij dingen gezien hebt die je nooit in het echt gezien hebt. Misschien had je er wel een voorstelling bij?
Wel interessant![]()
Qocaïne zei:Ik zou als blinde niet willen trippen.
Je voelt je dan echt helemaal opgesloten in je eigen lichaam denk ik... je krijgt geen lekker euforisch gevoel of zoiets... het is een mindfucker, het zit in je hoofd.. denk echt dat ze helemaal gek wordn.
Dzy zei:Qocaïne zei:Ik zou als blinde niet willen trippen.
Je voelt je dan echt helemaal opgesloten in je eigen lichaam denk ik... je krijgt geen lekker euforisch gevoel of zoiets... het is een mindfucker, het zit in je hoofd.. denk echt dat ze helemaal gek wordn.
de theorie was inderdaad die ze wel het water zagen bewegen maar de boot niet konden zien aankomen .Bal0n zei:Ze kenden het principe van een enorme boot met masten en vlaggen niet. Zoiets hadden ze nooit gezien, nooit bedacht of ook maar voorgesteld. Op het moment dat die boot aan kwam varen zagen zagen zij die boot wel, maar ze verwerkten het niet en deden er niks mee. Hun hersenen werden er niet door geprikkeld.
Zou het niet zo zijn, dat hetgeen wij 'niet kunnen' plaatsen door onze cortex automatisch alms bedreigend wordt gezien ? (met als reactie : spierspanning, adrenaline, ... )spacekonijn zei:de theorie was inderdaad die ze wel het water zagen bewegen maar de boot niet konden zien aankomen .Bal0n zei:Ze kenden het principe van een enorme boot met masten en vlaggen niet. Zoiets hadden ze nooit gezien, nooit bedacht of ook maar voorgesteld. Op het moment dat die boot aan kwam varen zagen zagen zij die boot wel, maar ze verwerkten het niet en deden er niks mee. Hun hersenen werden er niet door geprikkeld.
maargoed ik vond de film what the bleep do we know helemaal niet zo sterk dus of het verhaal waar is..
Ik zou als blinde niet willen trippen.
interessant.LeftBehind zei:ja, er is nu zelfs iets waardoor blinden met hun tong kunnen kijken heik zal t even opzoeken...want je kijkt natuurlijk met je hersens...dus ik denk wel dat ze dingen zien als ze trippen....
http://www.wistudat.net/site_popup.php?id=93
LeftBehind zei:ja, er is nu zelfs iets waardoor blinden met hun tong kunnen kijken heik zal t even opzoeken...want je kijkt natuurlijk met je hersens...dus ik denk wel dat ze dingen zien als ze trippen....
http://www.wistudat.net/site_popup.php?id=93
buzzy zei:Ik ken wel iemand maar die is extreem anti drugs, dus hij zal het waarschijnlijk niet proberen om paddo's te nemen

fokker zei:Als dat zo was liepen we nog altijd naakt rond door het bos...
Een mens is een ontdekker van nature, als we iets zien dat we nog nooit eerder gezien hebben, dan blijven we er juist na kijken.
Op t moment dat jij altijd n blauwe horizon gewend bent, en ineens is er een vreemd object, dan prikkelt de menselijke nieuwsgierigheid om te gaan onderzoeken wat dat is. Op t moment dat je iets dat je nog nooit gezien had totaal niet zou opmerken, dan had je ook niet t vermogen om iets te ontdekken, je wist bijgod niet wat te onderzoeken.

fokker zei:Ik ben met je eens dat ze totaal niet beseft hebben dat t n boot was, ook zullen ze totaal geen idee gehad hebbe dat t mensen waren die erop zouden zitten... Maar ben ervan overtuigd dat ze wel ff vreemd hebben staan kijken toen ze die grote boot op de horizon zagen.
Denk niet dat toen ze dat ding zagen ze doorgelopen zijn alsof niks aan de hand was, en zich niet eens afgevraagd hebben wat t was.
Waar gaat dit nou weer over joh? Wat voor kleur heeft woensdag? Wat is dat nou voor onzin? Ik ben het er echt totaal niet mee eens dat als je een onbekend voorwerp ziet, zoals de indianen die een boot zien, je helemaal gek gaat doen of uit je dak gaat. Anders zou het niet goed gaan met de mensheid want sinds je geboorte zie je voortdurend nieuwe dingen (of een diepere gedachte: wat wordt er precies voor primitieve "startmaterialen" met ons meegegeven? Zoals een baby die weet dat ie moet janken als ie wat te vreten wil etc). Wat ik wel interessant vind is: wat voor voorstelling heeft een blinde bij een bepaalde kleur als ie hem nog nooit gezien heeft? En wat voor geluiden of gedachten gaan er in een dove zijn hoofd om? Want die zaken worden natuurlijk eens lekker verstoord als je aan het spacen bent.Mulholland Drive zei:fokker zei:Als dat zo was liepen we nog altijd naakt rond door het bos...
Een mens is een ontdekker van nature, als we iets zien dat we nog nooit eerder gezien hebben, dan blijven we er juist na kijken.
Op t moment dat jij altijd n blauwe horizon gewend bent, en ineens is er een vreemd object, dan prikkelt de menselijke nieuwsgierigheid om te gaan onderzoeken wat dat is. Op t moment dat je iets dat je nog nooit gezien had totaal niet zou opmerken, dan had je ook niet t vermogen om iets te ontdekken, je wist bijgod niet wat te onderzoeken.
Ik begrijp je punt.
Toch ligt het iets dieper. Als de informatie die binnenkomt niet te verwerken is heb je er geen concreet beeld van. Het gaat hier ook om voorstellings vermogen.
Wat was er voor de Grote Knal? Welke kleur heeft woensdag?
![]()
Blinde schilder doet wetenschappers verstomd staan
Raar maar waar! Zojuist stuitte ik op een superinteressante video over Esref Armagan. Esref werd zonder ogen geboren, maar desondanks schildert hij prachtige schilderijen. Opvallend is dat Armagan op een correcte wijze gebruik maakt van perspectief, terwijl altijd gedacht werd dat dit voor blinde mensen onmogelijk was. Sterker nog, zelfs voor mensen die wèl kunnen zien is het schilderen van sommige objecten in correct perspectief een hele uitdaging. Door zijn bijzondere gave heeft Armagan nu de aandacht getrokken van wetenschappers van de universiteit Harvard, waar ze tot nu toe ook niet begrijpen hoe ie 't 'em precies flikt. Afijn, kijk zelf maar.
Bal0n zei:Ze kenden het principe van een enorme boot met masten en vlaggen niet. Zoiets hadden ze nooit gezien, nooit bedacht of ook maar voorgesteld. Op het moment dat die boot aan kwam varen zagen zagen zij die boot wel, maar ze verwerkten het niet en deden er niks mee. Hun hersenen werden er niet door geprikkeld.