Blind / doof & trippen

buzzy

Badass junkie
Ik vroeg me zomaar ineens af hoe het voor een blind of doof persoon zou zijn om op paddo's of misschien lsd te gaan trippen. zouden ze dan ook visuele effecten kunnen meemaken of wellicht dingen kunnen 'horen' ?

just wondering :rolleyes:

Frisko

Badass junkie
buzzy zei:
Ik vroeg me zomaar ineens af hoe het voor een blind of doof persoon zou zijn om op paddo's of misschien lsd te gaan trippen. zouden ze dan ook visuele effecten kunnen meemaken of wellicht dingen kunnen 'horen' ?

closed eye visuals moeten zeker wel kunnen bij een blinde denk ik...
bij mij lijken die CEV altijd op electrische impulsen die heen en weer schieten enz...lijkt me dat iemand die helemaal niet kan zien,dit ook kan zien,of zit ik verkeerd??? :)

Bal0n

Badass junkie
Deze vraag zie je wel vaker opduiken. Ook een tijdje op bluelight is hier een topic over geweest, en volgens mij is er zelfs een studie naar gedaan. Even zoeken :)

EDIT: hmm.. de threads zijn wel terug te vinden, die studie helaas niet. Maar wat ik denk, en in mijn ogen een redelijk goede speculatie. Er zijn natuurlijk heel veel soorten blindheid (het oog wat niet goed is ontwikkeld, de oogzenuw die niet goed werkt, de visuele cortex die niet goed werkt, een combinatie, etc etc) en bovdien kan je ook blind worden van een ongeluk (en dus niet blind zijn vanaf de geboorte).

Mensen die blind zijn vanaf de geboorte hebben de visuele cortex nooit ontwikkeld zo als wij dat wel hebben, wij kunnen vormen, kleuren en bewegingen zien en plaatsen met behulp van die cortex. Er wordt aangenomen dat CEV en OEV worden gegenereerd in de visuele cortex. Dus het is hoogst onwaarschijnlijk dat blinde mensen iets waarnemen wat wij beschrijven als CEV. Mochten ze echter wel dingen waarnemen, dan merken ze het waarschijnlijk niet, omdat ze het niet kunnen verwerken. (Net zoals de indianen de boot van columbus niet zagen, omdat ze een enorme boot niet konden verwerken en plaatsen).

Mensen die blind zijn door een ongeluk, dat is waarschijnlijk een ander verhaal. Alleen als de visuele cortex zwaar beschadigd is, lijkt het me dat die mensen geen CEV meer krijgen. Maar als ze het concept kleur, vorm en beweging wel kennen en dus ook kunnen verwerken, lijkt me dat ze dus wel CEV krijgen.

Maar het blijft speculeren :), is er niemand die enkele blinde mensen kent?

buzzy

Badass junkie
Ik ken wel iemand maar die is extreem anti drugs, dus hij zal het waarschijnlijk niet proberen om paddo's te nemen

J0rrit

Badass junkie
(Net zoals de indianen de boot van columbus niet zagen, omdat ze een enorme boot niet konden verwerken en plaatsen).

boh dit volg k ff niet? omdat het teveel was voor hun cortex of wat dan ook, zagen ze de boot gwn niet??? wazige shit

Bal0n

Badass junkie
Ze kenden het principe van een enorme boot met masten en vlaggen niet. Zoiets hadden ze nooit gezien, nooit bedacht of ook maar voorgesteld. Op het moment dat die boot aan kwam varen zagen zagen zij die boot wel, maar ze verwerkten het niet en deden er niks mee. Hun hersenen werden er niet door geprikkeld.

buzzy

Badass junkie
dus als er morgenmiddag een 50Km groot rotsblok uit de hemel komt strorten zien wij dat ook niet :confused: omdat we nog nooit zoiets hebbe gezien :confused: lijkt me zeer onwaarschijnlijk

megamold

Experimenterende gebruiker
volges mij bedoelt hij da je zo het effect krijgt dat er honderden indianen op de kust staan te kijken naar de boot maar niet weten dat er "vijanden" op zitten en dus niet reageren op het gevaar

megamold

Experimenterende gebruiker
buzzy zei:
dus als er morgenmiddag een 50Km groot rotsblok uit de hemel komt strorten zien wij dat ook niet :confused: omdat we nog nooit zoiets hebbe gezien :confused: lijkt me zeer onwaarschijnlijk
ja maar wij weten wat een rots is :grin:
als er ineens iets in de lucht hangt wat wij niet herkennen en nog nooit gezien hebben en geen flauw idee van hebben wat het is en wat het zou kunnen zijn dat is zo ongeveer ge reactie die we zoeken :grin:
natuurlijk is de moderne mens opgegaan met aliens en al die dingen
maar de mensen in die tijd kenden alleen het bovennatuurlijke en de dinge die ze in het alledaagse leven zagen

Bal0n

Badass junkie
Psychedelic_Fairytale zei:
huh :openmouth: ?
maar ze zien de boot toch wel
als je plots iets enorm groot ziet dat je nog nooit eerder hebt gezien,
dan moet dat toch opvallen?

Ja, hun ogen worden er wel door geprikkeld, de oogeznuw geeft een signaal door aan de visuele cortex. De visuele cortex verwerkt het beeld en stuurt het door naar de rest van de hersenen, alleen deze doen er niets mee. Ze zien het wel, maar het dringt niet tot hun door. Het heeft geen betekenis.

En dat rotsblok, wij kennen het principe van een rotsblok (misschien zelfs gezien door special effects?), dus wij zouden het wel kunnen verwerken.

Psychonaut1976

Wijs gebruiker
buzzy zei:

Ik denk zeker wel dat ze closed eyes visuals kunnen ervaren,aangezien dit bij mij altijd mozaikjes a la maya cultuur zijn of hele complexe figuren die ik nooit en te nimmer in het echt heb gezien en dus mijn inziens ook niet uit een ooit geziene opgeslagen herrinering kunnen komen.

En wat betreft horen denk ik juist dat die effecten erg aanwezig zullen zijn bij een blinde maar bij een dove helaas niet,aangezien ik met mijn oren dicht ook geen geluiden waarneem met trippen.

Of wel...? mmhh nooit de vingers in me oren gedaan tijdens het trippen volgens mij...of toch een keer toen iemand raar begon te praten...nee volgens mij niet.. :grin:

A

Anonymous

Gast
Volgens mij als het lichaam weet hoe het iets moet doen dat dat ook gesimuleerd kan worden tijdens de trip. Maar de mens dan dan ineens niet onbekende acties uitvoeren.

Ik geloof ook dat de mens psychische krachten kan bezitten, maar we hebben geen flauw idee hoe. Maar omdat de doorsnee mens hier niet in gelooft is het ook niet mogelijk(snap je dus hoe het werkt?)

Hetzelfde met religie, een gelovig iemand gelooft oprecht dat er een god bestaat. Maar ik ben bij wijze van spreken blind voor een god, omdat ik oprecht geloof dat ie er niet is.

Je hersenen zijn ongekend krachtig.

Sweet_Shadow

Badass junkie
Tripreporter
Ik denk zeker wel dat ze closed eyes visuals kunnen ervaren,aangezien dit bij mij altijd mozaikjes a la maya cultuur zijn of hele complexe figuren die ik nooit en te nimmer in het echt heb gezien en dus mijn inziens ook niet uit een ooit geziene opgeslagen herrinering kunnen komen.

Maar jij neemt kleur en vorm en licht waar, maar een blinde vanaf geboorte heeft dat nooit waargenomen.

Het blijft natuurlijk wel zo dat jij dingen gezien hebt die je nooit in het echt gezien hebt. Misschien had je er wel een voorstelling bij?

Wel interessant :)

Psychonaut1976

Wijs gebruiker
Sweet_Shadow zei:

Maar jij neemt kleur en vorm en licht waar, maar een blinde vanaf geboorte heeft dat nooit waargenomen.

Het blijft natuurlijk wel zo dat jij dingen gezien hebt die je nooit in het echt gezien hebt. Misschien had je er wel een voorstelling bij?

Wel interessant :)

Daar zit ook weer wat in...mmhh

Qocaïne

Badass junkie
Ik zou als blinde niet willen trippen.
Je voelt je dan echt helemaal opgesloten in je eigen lichaam denk ik... je krijgt geen lekker euforisch gevoel of zoiets... het is een mindfucker, het zit in je hoofd.. denk echt dat ze helemaal gek wordn.

Mindless1985

Badass junkie
Qocaïne zei:
Je voelt je dan echt helemaal opgesloten in je eigen lichaam denk ik... je krijgt geen lekker euforisch gevoel of zoiets... het is een mindfucker, het zit in je hoofd.. denk echt dat ze helemaal gek wordn.

Waar basseer je dat op? Lijkt mij echt onzin... Denk juist dat het voor blinden als ze CEV krijgen alleen maar een mooiere ervaring is, misschien wel een beetje beangstigend maar wel mooi (denk ik, basseer dit zelf ook nergens op)

Qocaïne

Badass junkie
Dzy zei:
Qocaïne zei:

Waar basseer je dat op? quote]

Ik basseer het nergens op.. ik denk het alleen.

spacekonijn

Badass junkie
Bal0n zei:
Ze kenden het principe van een enorme boot met masten en vlaggen niet. Zoiets hadden ze nooit gezien, nooit bedacht of ook maar voorgesteld. Op het moment dat die boot aan kwam varen zagen zagen zij die boot wel, maar ze verwerkten het niet en deden er niks mee. Hun hersenen werden er niet door geprikkeld.
de theorie was inderdaad die ze wel het water zagen bewegen maar de boot niet konden zien aankomen .
maargoed ik vond de film what the bleep do we know helemaal niet zo sterk dus of het verhaal waar is..

HDA

Bewuste gebruiker
spacekonijn zei:
Bal0n zei:
de theorie was inderdaad die ze wel het water zagen bewegen maar de boot niet konden zien aankomen .
maargoed ik vond de film what the bleep do we know helemaal niet zo sterk dus of het verhaal waar is..
Zou het niet zo zijn, dat hetgeen wij 'niet kunnen' plaatsen door onze cortex automatisch alms bedreigend wordt gezien ? (met als reactie : spierspanning, adrenaline, ... )

Het is maar een opwerping van een mogelijke theorie die ik absoluut nergens mee kan documenteren, behalve dan met enige kronkels die zich in mijn persoonlijke witte en grijze schors bevinden... :P :grin:

Jeller

Badass junkie
ook al over nagedacht en op psychedelic was er ook een topic over, ik denk dat ze wle kunne trippe, er is ook een geestelijke verandering die ze zullen merken he

Sweet_Shadow

Badass junkie
Tripreporter
^ de vraag is niet of blinde en dove mensen kunnen trippen, maar hoe zij hun trip beleven :)

Interessant onderwerp.

Je weet niet hoe het is om blind te zijn, dus kun je je ook geen voorstelling maken bij hoe een blind persoon zijn trip beleeft. Je kunt niet aannemen dat het niet fijn is om als blind/doof persoon te trippen. Hun beleving zal alleen heel anders zijn, doordat hun zintuigelijke waarnemingen anders zijn. Een blind persoon voelt zich in het dagelijks leven niet opgesloten in zijn eigen lichaam (neem ik aan), hij/zij is 'slechts' aangewezen op de overige zintuigen om de wereld te ervaren.

Psychonaut1976

Wijs gebruiker
LeftBehind zei:
ja, er is nu zelfs iets waardoor blinden met hun tong kunnen kijken he :grin: ik zal t even opzoeken...want je kijkt natuurlijk met je hersens...dus ik denk wel dat ze dingen zien als ze trippen....

http://www.wistudat.net/site_popup.php?id=93

He stevie wonder, pas op! een hondedrol !...
Stevie bukte naar de grond om even met ze tong te kijken...Lik! slurp!
he gadver je hebt gelijk...

Heet dat niet gewoon proeven?

Mmhh heb net gelezen blijft vaag natuurlijk een wazige schim..

Pkoeiaard

Belezen gebruiker
Doven kunnen wel heel goed in paddo's trip ervaren.
Maar in die trip, kunnen ze niet 'beter' horen, maar wel stukken gevoeliger van geluidgolven (ritme) en bepaalde tonen (vooral op toonhoogte).

fokker

Belezen gebruiker
buzzy zei:
Ik ken wel iemand maar die is extreem anti drugs, dus hij zal het waarschijnlijk niet proberen om paddo's te nemen

Onder t mom van wetenschap een keer champignon soep voor m maken, en je raad wel wat voor soort champignons je moet gebruiken.

Vervolgens houd je steevast vol dat er niks vreemds was met je soep. :mrgreen:

S kijke of die blinde iets ziet.

Over die boot? Wat een BS, als ik iets nog nooit in mn leven gezien heb merk ik t ook op, als dat niet zo zou zijn zou ik mijn trips toch ook niet kunnen zien, dan zie je pas echt dingen die je nog nooit gezien hebt.... en toch zie ik ze.

Denk eerder dat die indianen naar de boot hebben staan kijken en dachte "oeloeboeloeboeloe.... woetoe die f000000k....!?!??!" , ze hebben heus wel gezien dat er iets kwam, en als ze dat niet gezien hebben, dan waren ze waarschijnlijk aan t spazen op de salvia :smoke:

Mulholland Drive

Bewuste gebruiker
Ik sluit mij geheel bij balon aan.

Verder denk ik wel dat ontspannings drugs beter is voor een audio visueel gehandicapte, dan trip drugs...

fokker

Belezen gebruiker
Als dat zo was liepen we nog altijd naakt rond door het bos...

Een mens is een ontdekker van nature, als we iets zien dat we nog nooit eerder gezien hebben, dan blijven we er juist na kijken.

Op t moment dat jij altijd n blauwe horizon gewend bent, en ineens is er een vreemd object, dan prikkelt de menselijke nieuwsgierigheid om te gaan onderzoeken wat dat is. Op t moment dat je iets dat je nog nooit gezien had totaal niet zou opmerken, dan had je ook niet t vermogen om iets te ontdekken, je wist bijgod niet wat te onderzoeken.

Mulholland Drive

Bewuste gebruiker
fokker zei:

Een mens is een ontdekker van nature, als we iets zien dat we nog nooit eerder gezien hebben, dan blijven we er juist na kijken.

Op t moment dat jij altijd n blauwe horizon gewend bent, en ineens is er een vreemd object, dan prikkelt de menselijke nieuwsgierigheid om te gaan onderzoeken wat dat is. Op t moment dat je iets dat je nog nooit gezien had totaal niet zou opmerken, dan had je ook niet t vermogen om iets te ontdekken, je wist bijgod niet wat te onderzoeken.

Ik begrijp je punt.

Toch ligt het iets dieper. Als de informatie die binnenkomt niet te verwerken is heb je er geen concreet beeld van. Het gaat hier ook om voorstellings vermogen.

Wat was er voor de Grote Knal? Welke kleur heeft woensdag?

:smoke:

fokker

Belezen gebruiker
Ik ben met je eens dat ze totaal niet beseft hebben dat t n boot was, ook zullen ze totaal geen idee gehad hebbe dat t mensen waren die erop zouden zitten... Maar ben ervan overtuigd dat ze wel ff vreemd hebben staan kijken toen ze die grote boot op de horizon zagen.

Denk niet dat toen ze dat ding zagen ze doorgelopen zijn alsof niks aan de hand was, en zich niet eens afgevraagd hebben wat t was.

Mulholland Drive

Bewuste gebruiker
fokker zei:
Ik ben met je eens dat ze totaal niet beseft hebben dat t n boot was, ook zullen ze totaal geen idee gehad hebbe dat t mensen waren die erop zouden zitten... Maar ben ervan overtuigd dat ze wel ff vreemd hebben staan kijken toen ze die grote boot op de horizon zagen.

Denk niet dat toen ze dat ding zagen ze doorgelopen zijn alsof niks aan de hand was, en zich niet eens afgevraagd hebben wat t was.

Sommigen kunnen dit zeker wel hebben gehad...Dat is een theorie althans.

Ceko

Belezen gebruiker
Mulholland Drive zei:
fokker zei:

Ik begrijp je punt.

Toch ligt het iets dieper. Als de informatie die binnenkomt niet te verwerken is heb je er geen concreet beeld van. Het gaat hier ook om voorstellings vermogen.

Wat was er voor de Grote Knal? Welke kleur heeft woensdag?

:smoke:
Waar gaat dit nou weer over joh? Wat voor kleur heeft woensdag? Wat is dat nou voor onzin? Ik ben het er echt totaal niet mee eens dat als je een onbekend voorwerp ziet, zoals de indianen die een boot zien, je helemaal gek gaat doen of uit je dak gaat. Anders zou het niet goed gaan met de mensheid want sinds je geboorte zie je voortdurend nieuwe dingen (of een diepere gedachte: wat wordt er precies voor primitieve "startmaterialen" met ons meegegeven? Zoals een baby die weet dat ie moet janken als ie wat te vreten wil etc). Wat ik wel interessant vind is: wat voor voorstelling heeft een blinde bij een bepaalde kleur als ie hem nog nooit gezien heeft? En wat voor geluiden of gedachten gaan er in een dove zijn hoofd om? Want die zaken worden natuurlijk eens lekker verstoord als je aan het spacen bent.

Ik heb wel eens gehoord dat Stevie Wonder (blind sinds geboorte?) zich wel voorstellingen kan maken van verschillende kleuren. Hij kan zich waarschijnlijk ook wel vormen voorstellen, aangezien hij voortdurend om zich heen aan het voelen is. Ik denk dat zijn hersenen gewoon zijn gaan fungeren als een soort radar systeem.

Anyway, het lijkt me machtig interessant om zo iemand eens lekker te zien paddoen zeg! En om daarna het tripreport te krijgen natuurlijk!

Mulholland Drive

Bewuste gebruiker
Ik ga met veel van je meningen mee.

Wat voor kleur heeft woensdag is een, naar mijn mening, mooie metafoor hiervoor, maar die gaat langs je heen.

Hij is ook wel vaag opzich. Het stelt dat een vraag die geen betekenis heeft ook geen antwoord kent.

Verder ben ik ook wel benieuwd naar zo'n tripreport.

leppeh

Bewuste gebruiker
Het ligt er denk ik heel erg aan waardoor de blindheid veroorzaakt wordt. Het kan een probleem met de ogen zijn, maar ook iets verder in de zenuwbanen of zelfs in de verwerkingsgebieden in de hersenen.

Iemand die blind is doordat zijn ogen niet goed werken kan natuurlijk nog prima werkende visuele gebieden in de hersenen hebben. Aangezien de stimulatie hier plaatsvindt zullen deze personen, naar het mij lijkt, zeker visueel trippen. Hierin kan je ook nog onderscheid maken tussen mensen die blind geboren zijn en mensen die in de loop van hun leven de oogfunctie hebben verloren. Misschien is het wel zo dat de gebieden die normaal gebruikt worden voor verwerking van visuele signalen bij mensen die lijden aan aangeboren blindheid gebruikt worden voor bijvoorbeeld verwerking van auditieve informatie of andere processen, waardoor ze meer geluiden of vervormingen zullen horen.

Bij mensen die blind zijn doordat de hersengebieden die verantwoordelijk zijn voor verwerking van visuele stimuli niet functioneren, door bijvoorbeeld een hersenbloeding, is het denk ik zo dat ze weinig zullen zien.

Nogmaals, dit is wat ik zo bedenk, nergens op gebaseerd behalve op algemeen beschikbare kennis uit de boekjes :) Erg interessant onderwerp in ieder geval!

Moker

Bewuste gebruiker
ik heb wel eens getript in een kamer die helemaal pikke donker was en zonder geluid, dat is wel interessant je gaat dan wel lekker diep in je gedachten.

Maar ja ik ben niet blind of doof, dus dan zou die ervaring wel anders zijn geweest. :grin:

henkie84

Bewuste gebruiker
Blinde schilder doet wetenschappers verstomd staan

Raar maar waar! Zojuist stuitte ik op een superinteressante video over Esref Armagan. Esref werd zonder ogen geboren, maar desondanks schildert hij prachtige schilderijen. Opvallend is dat Armagan op een correcte wijze gebruik maakt van perspectief, terwijl altijd gedacht werd dat dit voor blinde mensen onmogelijk was. Sterker nog, zelfs voor mensen die wèl kunnen zien is het schilderen van sommige objecten in correct perspectief een hele uitdaging. Door zijn bijzondere gave heeft Armagan nu de aandacht getrokken van wetenschappers van de universiteit Harvard, waar ze tot nu toe ook niet begrijpen hoe ie 't 'em precies flikt. Afijn, kijk zelf maar.

http://www.mytopclip.com/play.php?vid=882 <-- Filmpje

Een blinde man, die blind geboren is, die heel goed kan schilderen. En naar later in het filmpje blijkt, het visuele gedeelte van zijn hersenen is duidelijk actief wanneer hij aan het schilderen is. Een man zonder ogen krijgt visuele impulsen. Oftewel, het lijkt mij vrij aannemelijk dat blinde mensen ook visueel kunnen trippen.

cropp

Badass junkie
Re:

Bal0n zei:

lijkt mij eerder dat ze die boot zagen en zich helemaal de tering schrokken

Bovenaan