Bloed doneren na 'verslaving'

Wiidoaaaa

Experimenterende gebruiker
Ik merk dat mijn recreatieve coke gebruik uit de hand aan het lopen is en ik heb een intake gepland bij GGZ verslavingshulp. Nu is mijn vraag, ik ben donor bij Sanquin en zou dit graag blijven doen. Heeft iemand een idee of dit nog mogelijk is na een behandeling?

Kordie

DF-koning
Ik zou het eerlijk zeggen bij Sanquin.

Volgens mij is alcohol / drugs / benzo's / wiet vaak binnen paar dagen uit je bloed. Staat hier op forum ergens een lijst van geloof ik

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik merk dat mijn recreatieve coke gebruik uit de hand aan het lopen is en ik heb een intake gepland bij GGZ verslavingshulp. Nu is mijn vraag, ik ben donor bij Sanquin en zou dit graag blijven doen. Heeft iemand een idee of dit nog mogelijk is na een behandeling?
Goed dat je gaat stoppen! En ook chill dat je bloed wil (blijven) geven. Volgens de website van Sanquin moet je na gebruik van cocaïne 4 maanden gestopt blijven voordat je weer bloed mag geven. Dus misschien is dat een goede motivatie om de eerste maanden vol te houden!

Neo-Shulginist

Badass junkie
Goed.. advocaat van de duivel.. Sanquin kan jouw medisch dossier niet inzien. Dus als jij er gewoon voor zorgt dat je zeker weet dat je geen hepatitis hebt, of andere overdraagbare aandoeningen. Dan lijkt het me verder niet zo'n probleem.

Ik noem specifiek hepatitis omdat het delen van snuifbuisjes SOA's kan overdragen. Dus je ziet wel eens dergelijke ziektes bij mensen die drugs gebruiken. Vermoedelijk sluit Sanquin ex-verslaafden daarom uit. En mogelijk omdat ze er dan niet op vertrouwen dat ex-verslaafden nuchter blijven.

Wiidoaaaa

Snuifbuisjes ken ik niet. Ik ben een 'thuisgebruiker', maar bedankt dat je noemt dat ze mijn dossier niet in kunnen zien. Ik was al bang dat dat met alle instellingen gedeeld en ingezien kon worden.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Snuifbuisjes ken ik niet. Ik ben een 'thuisgebruiker', maar bedankt dat je noemt dat ze mijn dossier niet in kunnen zien. Ik was al bang dat dat met alle instellingen gedeeld en ingezien kon worden.
Nee medische gegevens delen mag absoluut niet. Dat zijn de best beveiligde persoongegevens. De wet is daar heel streng over.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Maar het zou dus wel chill zijn als je eerst vier maanden stopt met cocaïne gebruiken, en daarna voor de zekerheid even een SOA test doet. Zo pak je weer je verantwoordelijkheid.

Met snuifbuisje bedoel ik in principe alles wat je gebruikt om de cocaïne in de neus te krijgen. Want daar kun je bloed op bloed contact van krijgen omdat er bij snuiven vaak (kleine) bloedingen ontstaan.

Wiidoaaaa

Ja nouja zijn dus meestal sleutels van mijzelf of doorgeknipte rietjes voor frisdrank. Ik wil best een soa test doen, maar lijkt me overbodig? En gelogen heb ik wel vaker bij de bloedbank. 4 Maanden zonder is mij de afgelopen 2 jaar niet gelukt en toch bloed gegeven. Ik heb nogal een zeldzame bloedgroep die ze graag hebben. Daarnaast ben ik hypogonder, dus ben blij met de maandelijkse check.

Kordie

DF-koning
Benzo's en cannabis kunnen juist zeer lang in het bloed aanwezig blijven. Tot wel maanden na het laatste gebruik.

Oh ok.
Ik ging hier vanuit:

dus ben blij met de maandelijkse check.

Klinkt ideaal.
Waar checken ze op?
Niet op drugs dan denk ik :wink:

Wiidoaaaa

Sowiso jouw algemene gesteldheid, ijzer, bloeddruk en alle overdraagbare ziekte. Niet dat ik me daar druk over maak, maar ik vraag wel altijd iets over bepaalde kanker aanwijzingen en die zouden ze mede delen wanneer aanwezig (voor zover te zien).

Wiidoaaaa

En daarnaast heb ik een bloedgroep waarmee ik iedereen kan helpen. Dus ook die zeldzamere bloedgroepen. Ookal is mijn bloed af en toe fluoricerend geel, ze willen het.

Bovenaan