Ik denk zelf dat dagelijks gebruik op zichzelf niet per se een probleem hoeft te zijn. Je kunt best nog functioneel zijn, dus gewoon je werk doen, relaties en vriendschappen onderhouden, (redelijk) gezond blijven en een prima financiële situatie onderhouden.
Maar dagelijks blowen maakt je wel kwetsbaarder. Wat nu nog geen probleem is, kan op een later moment wel uitgroeien tot een probleem natuurlijk. Bij gebruik van cannabis speelt dat voornamelijk op het emotionele vlak. Cannabis dempt het vermogen om emoties te ervaren en verwerken, terwijl het tegelijkertijd ook angstklachten kan veroorzaken. Meestal zijn dagelijkse blowers zich daar niet zo bewust van, omdat ze gewend zijn aan die gedempte gevoelens en milde angstklachten. Maar dus ook omdat dat voor veel blowers juist een reden is om dagelijks te gebruiken: even de stress niet meer voelen en je afsluiten voor de dagelijkse beslommeringen.
Toch kan het dan sluiperderwijs mis gaan, doordat bijvoorbeeld stressklachten of andere emoties niet worden opgemerkt of opgelost. Even kort door de bocht: je gaat op de bank niks zitten doen terwijl je eigenlijk ontevreden bent.
Soms kan dat in één keer uit de hand lopen, bijvoorbeeld wanneer een heftige emotionele gebeurtenis plaatsvindt; als iemand overlijdt of een relatie wordt verbroken. Misschien generaliseer ik een beetje, maar ik durf toch wel te zeggen dat mensen die (vanaf jonge leeftijd al) dagelijks blowen kwetsbaarder zijn in dat soort situaties. Ze hebben minder vaardigheden om op gezonde manier emoties te verwerken. Zulke zware emotionele gebeurtenissen kunnen dan een trigger zijn voor het ontwikkelen van problematisch gebruik.
Op dezelfde manier word je natuurlijk financieel kwetsbaarder. Want dagelijks blowen is niet goedkoop. Ik weet niet precies wat je maandelijks kwijt bent, maar ik kan me voorstellen dat het al snel in de enkele honderden euro's per maand loopt en op jaarbasis dus enkele duizenden euro's. Nou moeten we niet de illusie hebben dat als je niet zou blowen, dat je dan duizenden euro's spaargeld per jaar zou overhouden. Want als je niet blowt dan geef je vast geld uit aan nog iets anders. Maar je snapt misschien wel hoe een dagelijkse blowgewoonte je wel kwetsbaarder maakt voor financiële tegenslagen.
Blowen is natuurlijk ook niet gezond. Ik weet niet of je de cannabis met tabak rookt, maar dat is dus een flinke bron van teer die je dagelijks inademt. Daar kan je ademhalingsklachten van krijgen zoals bronchitis, COPD of mogelijk zelfs longkanker. Vooral psychische klachten zijn een risico bij regelmatig blowen. Ik noemde al de moeite om emoties te verwerken. Dat kan uitmonden in een depressie. Sommige mensen die daar gevoelig voor zijn krijgen last van een psychose of soortgelijk klachten zoals derealisatie. Ook kun je klachten met het geheugen krijgen, met name het (zeer) korte termijngeheugen. Het wordt dan lastiger om te onthouden wat er op je boodschappenlijstje stond of wat je tijdens een gesprek nou allemaal wilde zeggen.
Daarnaast kun je natuurlijk ook te maken krijgen met de lange arm van de wet. Want cannabis is nog altijd verboden in Nederland. Er zijn mensen die uit hun huis gezet worden omdat ze meer dan 5 gram 'hennep' (inclusief stengels, wortels en bladeren) hebben liggen. Je loopt het risco dat je (blijvend) je rijbewijs kwijtraakt, wat je baankans een stuk vermindert. En als je veel te veel wiet of hasj hebt liggen dan loop je kans op een strafblad, waardoor je misschien geen VOG meer kan krijgen, waardoor je ook weer minder baankans hebt.
Dit is allemaal koffiedik kijken natuurlijk he. Deze problemen spelen waarschijnlijk (nog) niet bij jou en het is ook absoluut niet zeker dat je er last van gaat krijgen. Maar deze beschouwing komt wel van iemand die zelf zeker 10 jaar lang dagelijks heeft geblowd. Veel van deze twijfels heb ik ook gehad: ik heb er toch niet echt problemen mee? Waarom zou ik dit niet gewoon kunnen doen?
Nu ben ik een maand of drie gestopt, met tevredenheid. Als ik terugkijk naar de afgelopen 10 jaar zie ik toch ook wel dat het blowen me eigenlijk bijzonder weinig heeft gebracht. Ik weet natuurlijk niet wie ik was geweest als ik dat allemaal niet had gedaan. Maar ik denk wel dat ik sterker in mijn schoenen had gestaan, dat ik meer kansen had gepakt om mezelf te ontwikkelen en dat ik minder lang was blijven hangen in periodes die emotioneel zwaar waren.