braken paddos verklaard

Doodkapje

Wijs gebruiker
voor geintresseerden, als ik paddos, mdma kristallen of xtc neem moet ik altijd braken. heb er de verklaring voor gevonden.

Het optreden van misselijkheid en braken wordt gereguleerd door het braakcentrum, gelokaliseerd in de hersenstam. Hierbij zijn verschillende neurotransmitters betrokken. Het braakcentrum bevat vooral morfine-, histamine-, serotonine (5HT2)-, en acetylcholinereceptoren. De belangrijkste aanvoerende banen zijn afkomstig van :

de nervus vagus (dopamine-, acetylcholine- en serotonine(5HT3)-receptoren)
de chemoreceptor trigger zone, eveneens gelokaliseerd in de hersenstam, maar buiten de bloed-hersenbarrière; deze zone bevat vooral (centrale) dopamine-2-, Neurokinine-1 (NK1) - en serotonine(5HT3)-receptoren
het evenwichtsorgaan (histamine- en acetylcholinereceptoren)
hogere corticale centra (serotonine (5HT3)-receptoren, histamine- en acetylcholinereceptoren)
De meeste receptoren geven aanleiding tot activatie; alleen de mu-receptor is inhibitoir.
Perifere stimulatie van chemo- en mechanoreceptoren in maag, darm, lever en peritoneum kan via de nervus vagus aanleiding geven tot activatie van het braakcentrum. Sommige medicamenten en metabole afwijkingen (b.v. hypercalciëmie, nierinsufficiëntie) kunnen via centrale stimulatie van de receptoren in de chemoreceptor trigger zone het braakcentrum activeren. Vestibulaire en psychogene factoren oefenen hun invloed uit via de aanvoerende banen vanuit respectievelijk het evenwichtsorgaan en de hogere corticale centra.

dus misschien blijf ik er wel altijd van braken...

azgaza

Badass junkie
Dan zou het dus afhangen van hoe gevoelig dat braakcentrum is hoe snel je kotst ook. Verklaard ook gelijk waarom ik nog nooit van paddo's heb gekotst, ook niet van drank trouwens, en ook niet van ziekte. De laatste keer was meer dan 10 jaar geleden voedselvergiftiging.

Kan je geen anti-braakmiddelen nemen voor je trip ofzo? Er bestaan er meerdere die het braakcentrum in je hersenen beinvloeden waardoor je hersens niet weten dat je moet kotsen en het ook niet doen.

sjaartrol

Bewuste gebruiker
dus als je kotst van drank komt dat niet omdat je teveel gedronke hebt of omdat je er niet tegen kunt, maar het is de schuld van je braakcentrum? :tongueout: goe om weten :)

azgaza

Badass junkie
sjaartrol zei:
dus als je kotst van drank komt dat niet omdat je teveel gedronke hebt of omdat je er niet tegen kunt, maar het is de schuld van je braakcentrum? :tongueout: goe om weten :)

Dat wel, want je kan er dan dus niet tegen omdat je braakcentrum gevoelig is.

Doodkapje

Wijs gebruiker
niet het braakcentrum maar de chemoreceptor zorgt voor de stimulatie van het braakcentrum. mijn chemoreceptor is nogal gevoelig want ik heb vrij snel last van nieuwe chemische stoffen in mijn lichaam tot ik iets wat langer gebruik.
ik denk ook dat ik gewoon een beetje last van reisziekte heb (had dat vroeger ook op trein/tram/bus, moest ik er altijd als eerste uit en de rest kon over de kots springen).
en wat alcohol betreft en kotsen... zou ik maar beter doen dat kotsen of je kan nog wel eens met alcoholvergiftiging in het ziekenhuis komen, en geloof me je maag laten leegpompen is NIET LEUK

azgaza

Badass junkie
Doodkapje zei:
niet het braakcentrum maar de chemoreceptor zorgt voor de stimulatie van het braakcentrum. mijn chemoreceptor is nogal gevoelig want ik heb vrij snel last van nieuwe chemische stoffen in mijn lichaam tot ik iets wat langer gebruik.
ik denk ook dat ik gewoon een beetje last van reisziekte heb (had dat vroeger ook op trein/tram/bus, moest ik er altijd als eerste uit en de rest kon over de kots springen).
en wat alcohol betreft en kotsen... zou ik maar beter doen dat kotsen of je kan nog wel eens met alcoholvergiftiging in het ziekenhuis komen, en geloof me je maag laten leegpompen is NIET LEUK

Het is ook zo dat paddo's bij he tomkomen een evenwichtsverstoring geven en mensen met reisziekte zijn daar gevoelig, bij hun evenwichtsorgaan dus. Dus het kan bij jou ook nog een combinatie zijn van beide, dat de paddo's hetzelfde effect hebben als in een auto zitten; dat beeld en evenwichtsgevoel dus niet met elkaar kloppen wat de misselijkheid veroorzaakt.

En geloof me, als ik van drank zou kunnen kotsen zou ik het doen, zou ik het echt wel een paar keer gedaan hebben, ik zou het ook liever uitkotsen en er vanaf zijn dan nog uren misselijk zijn, maar ik kan het dus niet. Elf jaar niet kotst, van niks niet, en het lukt gewoon nooit. Is ongezond maar ik hou het ook niet expres in ofzo, meer onbewust in.

Doodkapje

Wijs gebruiker
wel ik moet maar aan iets vies denken en ik kan kotsen! of iets vies ruiken of zien... ik ben een echt kotserke :grin:

vanavond hopelijk beter : met de vinger dippen in de mdma waarschijnlijk en de hele nacht dansen op de goa.

Doodkapje

Wijs gebruiker
jep in dat cowboy dorpje! en ik ga echt in doodkapjesstijl, dus zie je iemand in lang zwart kleed met kap... that's me...

Dissonant

Bewuste gebruiker
Hehe

Ik zit jammer genoeg in volle examenperiode :( . Dus ik zal er niet zijn, maar vrienden van mij wel.

Have fun ! :wave:

Bovenaan