Brievenbus (S)top ideeën

Ketamingo23

Belezen gebruiker
Hey forumjunkies en junkerinnen! Ik heb een vraag.

Ik heb onlangs te horen gekregen dat een kliniek voor mij de enige optie is die jellinek voor mij aanraadt. 🙃
Echter ben ik nog niet klaar daarvoor want mijn insteek als ik nu zou gaan zou t miss net tijdens het verlof rustig kunnen houden maar als ik daar weg ben dan dansen de muizen op tafel.
Ik besef mij wel dat bij mij dat best snel kan veranderen dus ik verwacht dat ik mij binnen relatief korte tijd zal laten opnemen, maar de tijd -en vooral mijn mentale staat- zal t leren.

Dat volgensmij de benodigde context..
Nu de vraag:
Ik zit nu constant na te denken over dingen die ik zou kunnen doen als ik weer schoon ben van de drugs. T zijn allemaal ideeën die weinig geld kosten en het moeten dingen zijn die je normaal niet snel zou doen, maar die je wel heel impulsief zou kunnen doen. Het is een soort van bucketlist idee.

Waarom?
Ik hoop door dit soort nuchtere dingen te doen mijn adrenaline high te kunnen krijgen zonder verdovende middelen.
Denk je nu: “wat een kutreden.” Dan moet je minder snuiven.
+ als ik eerst de hele tijd chemische sneeuw naar binnen werkte, dan ga ik ook he risico missen en dat hoop ik hiermee te vervangen.

Wat zou jij willen doen als je zou stoppen, of wat had je graag willen doen toen je gestopt was?

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik heb onlangs te horen gekregen dat een kliniek voor mij de enige optie is die jellinek voor mij aanraadt. 🙃
Echter ben ik nog niet klaar daarvoor want mijn insteek als ik nu zou gaan zou t miss net tijdens het verlof rustig kunnen houden maar als ik daar weg ben dan dansen de muizen op tafel.
Ik besef mij wel dat bij mij dat best snel kan veranderen dus ik verwacht dat ik mij binnen relatief korte tijd zal laten opnemen, maar de tijd -en vooral mijn mentale staat- zal t leren.
Ik snap wat je bedoelt. En ik kan het ook wel waarderen dat je er eerlijk over bent. Je moet zelf wel willen stoppen natuurlijk. Anders heeft het geen zin.

Maar realiseer je je ook dat je hiermee eigenlijk zegt dat je eerst rock bottom moet bereiken voordat je echt wil stoppen?
Zo gaat het namelijk vaak. En ik gun het je dat je die rock bottom niet mee hoeft te maken.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik zit nu constant na te denken over dingen die ik zou kunnen doen als ik weer schoon ben van de drugs. T zijn allemaal ideeën die weinig geld kosten en het moeten dingen zijn die je normaal niet snel zou doen, maar die je wel heel impulsief zou kunnen doen. Het is een soort van bucketlist idee.

Waarom?
Ik hoop door dit soort nuchtere dingen te doen mijn adrenaline high te kunnen krijgen zonder verdovende middelen.
+ als ik eerst de hele tijd chemische sneeuw naar binnen werkte, dan ga ik ook he risico missen en dat hoop ik hiermee te vervangen.

Wat zou jij willen doen als je zou stoppen, of wat had je graag willen doen toen je gestopt was?
Het is inderdaad slim om goed na te denken over het alternatief. Ook zit er een kern van waarheid in dat je waarschijnlijk een natural high goed kan waarderen. Wat dat betreft kan ik sporten erg aanraden. Daarvoor moet je wel eerst zelf moeite doen, dus het is geen quick-fix. Maar na een training heb je absoluut een runners high.

Het valt me op dat je zegt dat je dingen moet doen die je normaal niet doet. Dat is natuurlijk deels waar. Je zult je gebruikelijke routines moeten doorbreken en die vervangen met gezond gedrag. Maar je zult het ook moeten volhouden. Daarom is het belangrijk dat je iets kiest wat bij je past, iets wat je leuk vindt en waar je voldoening uit haalt. Want puur op wilskracht stoppen houdt niemand lang vol. Uiteindelijk moet je juist dingen gaan doen die wel normaal voor je zijn :wink:
Je hoeft jezelf niet te pesten met nuchter zijn, integendeel.

Zo vond ik zelf fitness echt te saai om vol te houden. Maar nu ben ik crossfit gaan doen, en dat heeft gewoon net dat extra randje intensiteit, plus de peer pressure dat je wel echt moet gaan. En nu vind ik het wel leuk. Maar elke sport is goed natuurlijk, jij moet het leuk vinden.

Daarnaast ben ik begonnen met vipassana, een stroming binnen het boeddhisme. Ik ben een boek aan het lezen van Joseph Goldstein, en dat vind ik heel goed! Hij heeft ook veel podcasts (link hieronder).
Vipassana gooit het helemaal over een andere boeg. Met meditatie probeer je juist niet gelukzalige gevoelens te bereiken om vervelende gevoelens weg te werken. Het is eerder het doel om een rustige, kalme, en intuïtieve bewustzijnsstaat te bereiken. Vipassana betekent vrij vertaald dan ook 'de werkelijkheid zien zoals die echt is'. En dan gaat het vooral om gevoelens en gedachten vanuit een ander perspectief bekijken, op zo'n manier dat je ze makkelijker kan loslaten. Daarna kun je beter vrije keuzes maken wat je wil doen om gelukkig te worden.
Om dat te bereiken heb ik de app Waking Up gedownload, die me een dagelijkse geleide meditatie voorschotelt. Ik lees dus een boek over vipassana. De geleide meditatiea van Jan Geurtz hebben me ook enorm geholpen! En daarnaast volg ik een lokale cursus boeddhisme.

Verder ben ik bezig met muziek maken. Want het is belangrijk om ook de creatieve geest ruimte te geven. Dat ontspant, en je krijgt er meer zelfvertrouwen van. Ik had zelf al een dj-controller liggen. Dus ik heb tegen vrienden gezegd dat ik in februari een setje ga draaien op een feestje, als stok achter de deur. En nu ben ik 3 tot 7 keer per week aan het oefenen, met veel plezier trouwens. Want ik draai alleen muziek die ik zelf ook tof vind 😁

Ik kan je echt aanraden om een instrument te gaan leren spelen. Kies iets wat je mooi vindt klinken, en neem eens wat lessen bij een leraar. De learning curve is vaak stijl: in het begin is het nog niet heel leuk. Maar als je eenmaal een instrument beheerst dan heb je daar een leven lang profijt van.

Nou kosten lessen en instrumenten natuurlijk altijd veel geld. Dus als je echt gratis dingen zoekt..

Je kunt altijd in de natuur gaan wandelen, dat is instant ontspanning. Daarnaast kun je nog eens kijken naar calistenics. Dat is een workout die je thuis kan doen door slim gebruik te maken van je eigen gewicht. Denk bijvoorbeeld aan opdrukken en sit-ups. Persoonlijk haal ik ook altijd veel bevrediging uit koken. Je zult toch moeten eten, dus waarom niet je best doen? Met als bonusvoordeel dat als je lekker kookt, je ook gelijk wat vrienden kunt uitnodigen. Dat is altijd garantie voor een leuke avond! Let wel even op dat je geen gebruikersvrienden uitnodigt. Of... Als je dat wel doet, dat je dan uitdrukkelijk afspreekt dat je geen drugs gebruikt. En liever ook niet over drugs praten!

Laatst bewerkt:

_shikantaza

Badass junkie
Hey forumjunkies en junkerinnen! Ik heb een vraag.

Dat volgensmij de benodigde context..
Nu de vraag:

Waarom?

Ga het maar gewoon doen zonder van te voren van alles te bedenken. Er valt veel te leren in de kliniek. Stel je daarvoor open.

Alinde

Badass junkie
Besef je goed dat het een mooie kans is die je krijgt, een kliniek. En mocht je daarna op de oude voet verder gaan, dat je niet automatisch een tweede keer kunt.

Probeer nu of tijdens opname de voordelen op te schrijven van een leven zonder gebruik.

Kordie

DF-koning
Ik heb nooit in een kliniek gezeten.
Maar ik denk dat het "na de kliniek" ook iets is wat mee genomen wordt tijdens de opname?

Verder denk ik dat het altijd goed is om een doel te hebben.
Dat hoeft nog niks groots te zijn. Maar denk bv aan: "in de zomer kan ik 60 min fietsen door de natuur"

LucidLucy

Verslaafde in herstel
In een kliniek valt inderdaad veel te leren.

Een goede vriend van mij kwam in Zuid-Afrika aan met een koffer vol met drugs. Overtuigd dat ie in de kliniek nog wel verder kon gebruiken. Overtuigd dat ie na de kliniek thuis wel verder kon gebruiken, maar dan gecontroleerd.

Ook hij is gestopt, in de kliniek tot inzichten gekomen, naar een safe-house gegaan en over een maand of twee alweer drie jaar clean en daar zeer tevreden mee.

Toen ik bij mijn eerste behandeling kwam, begonnen ze ook ineens over abstinentie. Dat was totaal mijn bedoeling niet. Ik wilde gewoon gecontroleerd leren gebruiken.

Inmiddels heb ik geleerd dat verslaving vrij weinig met drugsgebruik te maken heeft. Het is eerder een verstoring in mijn denken en gedrag. En drugsgebruik was daar slechts een uiting van. Om met mijn onzinnige kermis brein om te gaan.

Aftercare na een kliniek zal je zelf in de kliniek over moeten beginnen. Zéker als je bang bent dat je na de kliniek weer gaat gebruiken, kan ik een safehouse ècht aanbevelen. Je hebt dan wel wat meer vrijheden, maar leert wel met het leven om te gaan. Je leert daar onder andere je motieven checken, dingen te plannen, structuur in te bouwen, goed voor jezelf te zorgen.

Maar dit valt of staat ècht met eigen initiatief en inzet. Zolang je eerlijk en bereidwillig bent, dan is er zo ontzettend veel mogelijk.

En wat ik clean nu allemaal kan en mag doen is zo verschrikkelijk vet. Dat had ik in gebruik nooit kunnen doen.

Bovenaan