Bruine kroegen sterven uit

Kordie

DF-koning
Bruine kroegen sterven steeds meer uit:

Ik zie het in mijn omgeving ook. Twintig jaar geleden zat op iedere hoek van de straat een bruine kroeg, en nu is 99% weg. Vroeger vond ik er vaak wel een relaxte sfeer hangen.

Ik denk dat de prijzen van alcohol een grote rol spelen. Een avondje kroeg is amper meer te betalen. Laat staan voor een rasechte stamgast die er vaak dagelijks komt.

Hoe is het in jouw regio; nog veel bruine kroegen? Ga je zelf nog naar een bruine kroeg op frequente basis?

• Wow
Waarderingen: ljuv
Hier zijn ook veel bruine kroegen weg. Maar hier in de stad komt het ook omdat heel veel op last van de burgemeester zijn gesloten omdat het drugspanden waren.

• Sad

Casrus

DF-koning
Bruine kroegen sterven steeds meer uit:

Mijn geld is vooral voor homobars in Amsterdam (waar je ook seks kunt hebben) en soms de Vrankrijk. Boven of beneden is dan seks, aan de bar kun je met mensen praten (vrienden/bekenden van vroeger) en jouw vrienden (bv. uit Stuttgart) aan bekenden voorstellen.

Die hebben ten dele stamgasten, maar de meesten komen niet iedere dag. (Anders kunnen ze ook niet draaien).

Hier zijn ook veel bruine kroegen weg. Maar hier in de stad komt het ook omdat heel veel op last van de burgemeester zijn gesloten omdat het drugspanden waren.

Dat was in Haarlem en Amsterdam ook wel een beetje, maar dan moest je het volgens mij wel érg bont hebben gemaakt. Bovendien ging de Cockring daarna onder andere mensen weer door. In Haarlem was er een tent in de jaren Negentig waarvan de eigenaar gevlucht was voor de Politie.

Maar de meeste tenten zijn gewoon 'natuurljk' opgehouden. Zo was er een bar in Haarlem die gedeeltelijk van een Hells Angel was (geweest), ging over naar een studentenvereniging en is nu een kledingzaak.

Zeehond

Badass junkie
In de dorpen zie ik inderdaad steeds minder kroegen.
Ik ga er nooit naar toe, ben absoluut geen kroegen type als ik dat zo kan zeggen.

Casrus

DF-koning
Ik denk dat weinig berichten me sipper maken

Meeste van die tenten waren prut. Vele van die nieuwe nog steeds.

In de dorpen zie ik inderdaad steeds minder kroegen.
Ik ga er nooit naar toe, ben absoluut geen kroegen type als ik dat zo kan zeggen.

Bij ons is het eigenlijk een expeditie langs een kroeg of vier. Zelf drink ik meestal alcoholvrij, behalve als ze iets interessants hebben of ik (vind dat ik) te lang moet wachten op vrienden.

Laatst bewerkt:
  • Like

Kordie

DF-koning
Ik ken de bruine kroegen uit het verleden van saamhorigheid. Natuurlijk zitten er rotte appels tussen de kasteleins of de bezoekers, maar al met al kwam ik er liever dan in een nachtclub.

Beste bruine kroegen vind ik die met een tapijt op de tafel, viltjes van 30 jaar oud en kanariegeel behang van dezelfde leeftijd.

Mooie vind ik dat je daar allerlei pluimage tegen komt. Van dakloos tot rechter bij wijze van. Dus interessante (kroegen) praat

Casrus

DF-koning
Ik ken de bruine kroegen uit het verleden van saamhorigheid. Natuurlijk zitten er rotte appels tussen de kasteleins of de bezoekers, maar al met al kwam ik er liever dan in een nachtclub.

Bij de cruisebars voor heren zijn sommige bars net clubs en omgekeerd sommige clubs net bars.

Sommigen van die nachtclubs waren inderdaad goed fout, maar een belangrijk deel van de sfeer zijn de andere bezoekers.

Beste bruine kroegen vind ik die met een tapijt op de tafel, viltjes van 30 jaar oud en kanariegeel behang van dezelfde leeftijd.

En (vroeger) van die glazen blokken asbak waar je een kasteelmuur mee zou kunnen repareren.

Mooie vind ik dat je daar allerlei pluimage tegen komt. Van dakloos tot rechter bij wijze van. Dus interessante (kroegen) praat

Dat is nu in het frikandellen-bos. Want dat heeft niet de drempel die clubs en bars nog wel hebben.

De gesprekken die ik daar gehad heb!

Laatst bewerkt:

BrieMetDeBril

Badass junkie
Hier zijn ze er nog wel, maar duurt niet lang meer denk ik.
Vind ook wel dat er te vaak niets ondernemen word, geen live optredens of iets te doen naast zo'n klote gokautomaat.
Ook als je nieuw binnenkomt werd ik niet in een gesprek meegenomen, zowel personeel als de gasten. Dit is mij 4/5maal gebeurd.
Dit zijn mijn ervaringen in dit dorp, hopelijk is dat echt niet overal het geval.
In het dorp waar ik eerst woonde was dit helemaal niet het geval en had je wel overal een praatje met iemand.

Casrus

DF-koning
Hoe bedoel je?

Alle leuke of interessante dingen zijn te duur.

Je loopt vervelend te doen tegen mensen die zich gedragen en je véél te dure drankjes kopen.

Als mensen je fooi geven bedank je ze niet.

En ook voor dat soort tenten waren bargasten, maar nieuwe blijven daar weg.

Er is maar één excuus voor belachelijk lage service en dat zijn belachelijk lage bar prijzen in een tent waar je inderdaad -min of meer- mag doen wat je wilt.

Lemmy

Badass junkie
Alle leuke of interessante dingen zijn te duur.

Je loopt vervelend te doen tegen mensen die zich gedragen en je véél te dure drankjes kopen.

Als mensen je fooi geven bedank je ze niet.

En ook voor dat soort tenten waren bargasten, maar nieuwe blijven daar weg.

Er is maar één excuus voor belachelijk lage service en dat zijn belachelijk lage bar prijzen in een tent waar je inderdaad -min of meer- mag doen wat je wilt.

Concerten en iets gaan eten, het zijn de enige twee zaken die ik me nog (vrij) frequent permitteer. Gewoon 'ns op café gaan, dat is al lang geleden. Er zijn er ook in "mijn" stad nog maar weinig over. En ja, wat ze voor aperitieven en cocktails durven vragen... Maak me die dan veel liever thuis zelf.

Allesofniets

Belezen gebruiker
Hier waar ik woon (kleine stad) zijn er best wel nog wat "bruine kroegen". Zelfs degene die nu hun zaak starten zie je meer en meer een link naar de tijd van vroeger, maar dan zo beetje combinatie van oud en nieuw.

Ikzelf ging vroeger wel vaker na mijn werkweek naar een kroeg om wat pinten te pakken. Die waar ik ging (bestaat nog trouwens) was echt oldskool. Dranken aan zo goed als de halve prijs in vergelijking met andere cafés. Dit en nog trekt best wel wat volk 😉. En als de gordijntjes dichtgingen kwamen de asbakken tevoorschijn en kon er volop 'gepaft' worden 😛.

Ik ga al enkele jaren niet meer op café omdat dit niet meer in mijn leven past nu. Ik was ermee opgegroeid toen er nog geen smartphones enz bestonden, daar spraken we gewoon af en we wisten wel wie er rond een bepaald uur daar ook ging zijn...

Ik mijmer wel eens naar die tijd toen alles nog veel minder onder druk stond. Als je nu ergens zit zie je meer dan de helft die aan het tokkelen is op de gsm. Ik kan boeken schrijven hoe onze avondjes verliepen (sommige ben ik kwijt 🍺) maar herinner me er meer dan ik kwijt ben, nostalgie...

Ik vind het wel fijn wanneer hier een nieuwe zaak word opgestart de links te zien met het verleden.

Groetjes

Casrus

DF-koning
Concerten en iets gaan eten, het zijn de enige twee zaken die ik me nog (vrij) frequent permitteer. Gewoon 'ns op café gaan, dat is al lang geleden. Er zijn er ook in "mijn" stad nog maar weinig over. En ja, wat ze voor aperitieven en cocktails durven vragen... Maak me die dan veel liever thuis zelf.

Heb vrienden in Antwerpen, waar ik 20+ jaar geleden ook weleens uit ben geweest en sinds 10+ jaar vaker en het valt op hoeveel goede (homo) bars/clubs dicht daar ook zijn gegaan.

Nederlandse bruine café's... hoe lang geleden is dat niet? Hoewel ik er nog weleens kom.

Ik vind het belachelijk dat we niet eens rookruimtes binnen meer hebben. Hoewel er denk ik daarom weinig bars zijn gesloten.

Kordie

DF-koning
Ik vind het belachelijk dat we niet eens rookruimtes binnen meer hebben.

Ik ben zelf geen roker, maar ik had nooit problemen met de rookcabines in de kroegen.
Maar ik denk dat er, hoe later het wordt, er toch nog wel binnen gerookt wordt in die bruine kroegjes.

Ik volg op social media een kroegje waar ik wel eens heen ging voor live bandjes. Nu komen daar mensen waar ik niet graag bij zit.
Maar ik zie op foto's daar steeds mensen met de jas aan de bar zitten.

Waarom is dat eigenlijk?
Hoort de jas aan laten tegenwoordig bij de bruine kroeg?
In de jaren dat ik in een kroeg kwam, binnen of buitenland, hing ik mijn jas gewoon ergens op

BrieMetDeBril

Badass junkie
Maar ik denk dat er, hoe later het wordt, er toch nog wel binnen gerookt wordt in die bruine kroegjes.
Ik heb dit jaar nog sigaren gerookt in de bruine kroeg hier.
Na vieren komen de asbakken tevoorschijn.

Met de jas aan in een kroeg denk ik dat het of koud is of er word niet binnen gerookt.
Zelf zit ik ook graag met 'n jas in m'n woning want de verwarming is ook maar geld verdampen, wel een badjas trouwens.

Casrus

DF-koning
Ik heb dit jaar nog sigaren gerookt in de bruine kroeg hier.
Na vieren komen de asbakken tevoorschijn.

Met de jas aan in een kroeg denk ik dat het of koud is of er word niet binnen gerookt.
Zelf zit ik ook graag met 'n jas in m'n woning want de verwarming is ook maar geld verdampen, wel een badjas trouwens.

Jas gaat me te ver. Maar de verwarming hoeft van mij niet als het vriest.

Bij de bars die ik bezoek roken de gasten gewoon buiten.

Laatst was er nog een man met Cubaanse sigaren.

DJpep

Bewuste gebruiker
Jah bruine café verdwijnen steeds meer .kxam er vroeger er vroeger graag .nu ga ik vooral naar speciaalbier cafe .🍺🍺🍺

Casrus

DF-koning
Jah bruine café verdwijnen steeds meer .kxam er vroeger er vroeger graag .nu ga ik vooral naar speciaalbier cafe .🍺🍺🍺

Mijn favoriete bier-café in Haarlem is al jaren dicht, er zit nu een jammerlijke kledingzaak in.

Maar in Antwerpen zit een héél mooi biercafé. Daar ga ik graag naar toe. Heb mijn (Jack Daniels) Moslimvriend daar al twee keer mee naar toe genomen. (Die drinkt daar wijn).

Laatst bewerkt:

DJpep

Bewuste gebruiker
Mijn favoriete bier-café in Haarlem is al jaren dicht, er zit nu een jammerlijke kledingzaak in.

Maar in Antwerpen zit een héél mooi biercafé. Daar ga ik graag naar toe. Heb mijn (Jack Daniels) Moslimvriend daar al twee keer mee naar toe genomen. (Die drinkt daar wijn).
Ik kom graag bij lokaal 42 in helmond en brouwerij de deftige aap

Casrus

DF-koning
Ik kom graag bij lokaal 42 in helmond en brouwerij de deftige aap

Zelf kom ik in 'heren'bars maar die zijn haast allemaal dicht gegaan.

Met name het sluiten van de Argosbar in de Warmoesstraat (Amsterdam) vind ik verdrietig.

Af en toe zit er een legendarische bar tussen.

Bovenaan