Cannabinoid gehalte?

zooolbar

Newbie
Hey mensen, ik ben nieuw hier :wave:

Ik vroeg me af waar je in Nederland wiet met een hogerhoog CBD gehalte kan halen. Ik weet dat ze in Amerikaanse medicinale shops er van houden om het THC gehalte en CBD gehalte te meten, maar in Nederland kan ik alleen maar vinden dat de medicinale wiet van de apotheek (bediol) een hoog cannabinoid gehalte heeft.. (en die mag je niet zonder recept kopen, wat ook nogal lomp is..)

Waar zijn hier de shops die enig idee hebben wat voor een actieve stoffen er allemaal in hun wiet zitten? Zijn wij hier in het gelegaliseerde Nederland echt zo barbaars dat we nergens aan "meten is weten" doen? :(

Edit: Inmiddels heb ik een onderzoek gevonden dat er op wijst dat er het hoogste CBD gehalte zit in geimporteerde hash. Ik ben nog steeds geinteresseerd in een shop die zijn wiet meet, of bekende soorten verkoopt, maar ondertussen wordt het dus geurige Afghaanse hash roken en de portefeuilles van de taliban spekken :P

Tufnut

Badass junkie
Jou edit zou mijn antwoord zijn geweest. Behalve dan het spekken van de Taliban, dat vind ik niet relevant. Nederwiets spekt namelijk de kas van net zulke grote boeven. helaas is dat de schuld van het achterlijke en kortzichtige beleid van vervieden/gedogen.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
In buitenlandse indica's zit het hoogste CBD gehalte..
Buitenlandse sativa's is juist weer wat hoger.(Thai bijv.)

Nederlandse shops meten niet, omdat dit niet kan of mag.
Bedrijven die de mogelijkheid hebben om te meten mogen dit wettelijk niet.

Alleen coffeeshops hebben een vergunning voor het tijdelijk bewaren van gematigde hoeveelheden wiet/hasj. Wanneer een bedrijf het in handen krijgt (ook al is het maar een proefmonster) zou het illegaal zijn.

Die apparatuur zelf aanschaffen lijkt me niet mogelijk.

Een aantal soortjes waarvan ik weet dat ze bevallen bij medicinale rokers (die prefereren een laag THC gehalte en hoog CBD):

- Herribei.
- Jack herrer/Haze (Bedrocan)
- Alle ruderalis soorten.

Bij die laatste is het THC gehalte ERG laag, en het CBD gehalte ERG hoog.
Bij een gemiddelde kruising liggen de percentages allebei rond de 7%.
Dit ten opzichte van bijv. white widow: THC: 13-18% CBD: 0-1%

Over het algemeen geld: Hoe stoneder de wiet, hoe meer CBD.
Hoe higher de wiet, hoe meet THC.

Tufnut

Badass junkie
Moet dat laatste niet andersom zijn?

verder vraag ik em af waar je dit soort kennis allemaal hebt opgedaan?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Nee. Indica en Ruderalis = stoned.
Sativa = high.

Indica en Ruderalis (vooral) hebben lagere THC percentages dan de Sativa, en een hoger pecentage CBD.

Dit soort kennis heb ik opgedaan op het hele internet, en eigen ervaring.

pinnes

Belezen gebruiker
Hieronder zie je in een schema hoe sterk de verschillende soorten hasj en wiet in 2006/2007 waren en zijn. De hoeveelheid THC wordt aangegeven in procenten. Je kunt het een beetje vergelijken met bijvoorbeeld het percentage alcohol in drank: hoe hoger het percentage alcohol, des te sterker is de drank. Eerst zie je de soort cannabis, daarna het gemiddelde THC gehalte, vervolgens het hoogst gemeten THC gehalte en tot slot het laagst gemeten THC gehalte. Er zijn verschillende soorten wiet en hasj gemeten waarbij er een gemiddelde berekend is.
Soort cannabis

Gemiddelde THC gehalte

Hoogst gemeten THC gehalte

Laagst gemeten THC gehalte
Nederwiet

16 %

23,7 %

3,8 %
Buitenlandse wiet

6,0 %

14,6 %

0,6 %
Nederhasj

29,1 %

52,9 %

5,1 %
Buitenlandse hasj

13,3 %

23,5 %

2,3 %

(Bron: Niesink, R.J.M., Rigter, S., Hoek, J. en Goldschmidt, H. (2007) THC-concentraties in wiet, nederwiet en hasj in Nederlandse coffeeshops (2006-2007). AF0768. 2007. Utrecht, Trimbos-instituut.)

Onderzoekers hebben die THC gehaltes kunnen bepalen door in verschillende coffeeshops in Nederland verschillende soorten wiet en hasj te testen. In 1999/2000 was het gemiddelde THC gehalte van nederwiet 8,6 %, nu ligt dit op 16 %. In 2003/2004 was het zelfs hoger, namelijk 20,4 %. Waarschijnlijk zal het THC gehalte niet meer veel toenemen in de toekomst.
bron:watwiljijmetwiet
de overheid meet ook het thc-gehalte van wiet; het is dus niet verboden om dit te meten.
Strax mag er geen cannabis verkocht worden met een hoger percentage dan 15%, dat moeten ze dan toch ook kunnen meten?

Tufnut

Badass junkie
@peptalk: Ik weet zelf weinig van de verschillende soorten af, maar mijn ervaring met hasj is dat ik meer high wordt dan met wiet en aangezien de meeste coffeeshop wiet hoog in de THC zit (neem White Widow die je zelf al aanhaalde) en hasj daarnaast hoger in CBD dacht ik dat thc juist stoned meer maakt.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
pinnes zei:
Hieronder zie je in een schema hoe sterk de verschillende soorten hasj en wiet in 2006/2007 waren en zijn.

Mooi schema!
Maar dit zijn echter alleen de THC percentages, het gaat hier vooral om de CBD.
Overigens is het al wel wat verouderd na 5 jaar.

Tufnut zei:
@peptalk: Ik weet zelf weinig van de verschillende soorten af, maar mijn ervaring met hasj is dat ik meer high wordt dan met wiet en aangezien de meeste coffeeshop wiet hoog in de THC zit (neem White Widow die je zelf al aanhaalde) en hasj daarnaast hoger in CBD dacht ik dat thc juist stoned meer maakt.

Voor zover ik weet heeft CBD opzich zelf geen werking. Wel heeft het effect op de werking van THC. Het remt de 'psychotische' kant ervan, en verminderd de stimulerende werking.

Het lijkt mij dat de percentage's in hasj afhangen van de soort wiet waar deze van gemaakt is?

Tufnut

Badass junkie
PepTalk zei:
Het lijkt mij dat de percentage's in hasj afhangen van de soort wiet waar deze van gemaakt is?
Dat lijkt mij ook. Van Kashmir wordt ik stuk waziger dan van Rode Libanon.

Overigens zijn de cijfers van 2009-2010 ook beschikbaar en mss ook wel van daarna. Ik kan alleen geen pdf toevoegen en ik weiger gegeven over te typen. Helaas weet ik de link niet waar je het van het net kan halen. iig bij het trimbos lijkt me.

Bovenaan