CDA wil dat BNN stopt met donorshow

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
DEN HAAG - BNN zendt De Grote Donorshow vrijdag gewoon uit. Het CDA had gevraagd de uitzending te schrappen. In de show (20.30 uur, Ned. 3) krijgt de ongeneeslijk zieke Lisa (37) de keuze aan wie van drie nierpatiënten (18 tot 40 jaar oud) zij het liefst een nier afstaat.

De kijkers kunnen de vrouw adviseren door te sms'en. BNN wil op deze manier aantonen dat het, vijf jaar na het overlijden van oprichter Bart de Graaff, nog steeds lastig is om aan donoren te komen.

Kans
BNN-voorzitter Laurens Drillich zei zaterdag in het Radio 1 Journaal dat de uitzending gewoon doorgaat. "De kans van de deelnemers op een nier is 33 procent, dat is veel hoger dan de mensen die op een wachtlijst staan. Je zou verwachten dat het beter wordt, maar het wordt slechter."

CDA-mediawoordvoerder Joop Atsma vindt het een verkeerd en verwerpelijk idee van BNN en tv-producent Endemol. "Dinsdag in het vragenuurtje roep ik minister Ab Klink (Volksgezondheid) en Ronald Plasterk (Media) erover naar de Tweede Kamer. Ik wil dat zij er een stokje voor steken. Dit kan echt niet.

Ook wil ik dat zij met BNN over de kwestie in gesprek gaan. BNN lost het ene probleem met het andere op. Hoe moeten de twee afgewezen patiënten zich wel niet voelen na de uitzending?", schetste Atsma zaterdag.

Aandacht
ChristenUnie-fractievoorzitter Arie Slob juicht het toe dat er aandacht wordt gevraagd voor het tekort aan donoren, maar op deze manier pakt het volgens hem "beroerd" uit. Hij wil dat minister Plasterk praat met BNN om het programma niet uit te zenden.

PvdA-Tweede Kamerlid Martijn van Dam vindt de opzet weliswaar "niet ethisch" maar het onderwerp van groot belang en hij verzet zich niet tegen de uitzending. Daarnaast heeft BNN volgens hem met eerdere programma's bewezen zorgvuldig met onder meer gevoelige medische onderwerpen te kunnen omgaan.

Achteraf kan volgens hem beoordeeld worden of er grenzen zijn overschreden, vooral met regels rond het doneren van een orgaan.

Ophef
BNN zegt te weten dat het programma controversieel is, maar wil de ophef gebruiken om aan te tonen dat in de afgelopen jaren het aantal mensen met een donorcodicil is afgenomen.

Directeur Paul Beerkens van de Nierstichting laat weten dat hij het geweldig vindt dat BNN aandacht aan dit grote probleem schenkt. "Maar de manier waarop zij dit doen, is beslist niet onze keuze. Dit biedt geen structurele oplossing. Daarom hebben wij het masterplan orgaandonatie bedacht."

azgaza

Badass junkie
Gisteren ook in het nieuws gezien; ik vind het zelf wel leuk. Lekker moraalloos en onethisch enzo.

deadlock

Badass junkie
Ik vind het juist veelstijl dat ze dit doen. Zo laten ze zien dat de wachtlijsten nog steeds kklang zijn! BNN ftw! Ik wist dat ik nog om een goede reden lid ben :grin:

Imke

Badass junkie
Ik vind het persoonlijk wat te ver gaan, maar het is voor een goed doel, dus heb ik er geen problemen mee.

Psycho_Chrono

Wijs gebruiker
Tripreporter
BNN brengt de wachtlijsten onder de aandacht. Volgens een woordvoerder van BNN ging het ook maar om 1 programma, om de aandacht erop te vestigen. Dat is gelukt en ik vind dit een zeer goede zaak!

CDA is gewoon bang voor kritiek!

Doerak

Bewuste gebruiker
Het is niet als grap bedoelt... Er is niemand van BNN die beweert dat ze het geen smakeloze grap vinden. Dat heb ik mogen horen van diverse medewerkers van BNN in talloze interviews.

De overheid mag geen verbod doen op het uitzenden van de donorshow om twee redenen.

1) De overheid mag uberhaubt geen rol hebben in de media. De media is er onder andere om een oogje in het zeil te houden. Zij controleren de overheid en doen onderzoek naar fouten en dergelijken. Het is immers niet de bedoeling dat onze vertegenwoordigers ongure praktijken aan het bekokstoven zijn waar wij geen weet van hebben. Anders krijgen we een overheid-samenleving systeem als in Italie en dat wil niemand...

2) De donorshow is een programma om aandacht te krijgen voor het afschuwelijke tekort aan donoren, waar veel mensen niet eens van op de hoogte zijn. Ze hebben met de aankondiging al heel veel bereikt in binnen en buitenland. Het probleem is opnieuw onder de aandacht gekomen. Ook ik ben weer wakker geschud en ben weer aan het nadenken over mijn donorcodicyl.

Naar het programma zelf ga ik waarschijnlijk niet kijken, maar ik vind het een gedruft idee dat, hoe je het went of keert, van mij toch props krijgt. Het is natuurlijk ook een beetje ziek, maar ze hebben een mooi doel voor ogen.

Mooie herdenking van Bart de Graaff...

Play_bunny

Wijs gebruiker
Doerak zei:
2) De donorshow is een programma om aandacht te krijgen voor het afschuwelijke tekort aan donoren, waar veel mensen niet eens van op de hoogte zijn. Ze hebben met de aankondiging al heel veel bereikt in binnen en buitenland. Het probleem is opnieuw onder de aandacht gekomen. Ook ik ben weer wakker geschud en ben weer aan het nadenken over mijn donorcodicyl.

De overheid zou daar juist wel iets over te zeggen moeten hebben, zeker bij BNN. De publieke omroepen worden toch betaald van onze belastingcenten. Dus ja, als wij er geen invloed op hebben, maar er wel voor betalen en de algemene opinie onder het volk is dat dit smakeloos is en de fatsoensgrenzen overschrijdt, dan mag de overheid van mij ingrijpen.

Gelukkig is het allemaal hartstikke mee gevallen. Het was gewoon een stunt om meer donorren te werven. Goede actie wel. De hele wereldpers was aanwezig, dus over de hele wereld is iedereen wakker geschudt. Dit is nu ook een programma wat nooit meer gemaakt zou kunnen worden, want mensen gaan gelijk twijfelen of het niet weer zo eenzelfde actie is als deze van BNN. Hebben ze goed gedaan.

Doerak

Bewuste gebruiker
Play_bunny zei:
Doerak zei:

De overheid zou daar juist wel iets over te zeggen moeten hebben, zeker bij BNN. De publieke omroepen worden toch betaald van onze belastingcenten. Dus ja, als wij er geen invloed op hebben, maar er wel voor betalen en de algemene opinie onder het volk is dat dit smakeloos is en de fatsoensgrenzen overschrijdt, dan mag de overheid van mij ingrijpen.

Gelukkig is het allemaal hartstikke mee gevallen. Het was gewoon een stunt om meer donorren te werven. Goede actie wel. De hele wereldpers was aanwezig, dus over de hele wereld is iedereen wakker geschudt. Dit is nu ook een programma wat nooit meer gemaakt zou kunnen worden, want mensen gaan gelijk twijfelen of het niet weer zo eenzelfde actie is als deze van BNN. Hebben ze goed gedaan.
Ik vind programma's als Temptation Island ook smakeloos... Dat wil niet zeggen dat de overheid meteen moet ingrijpen. Zolang er geen regels worden overtreden bestaat er altijd nog zoiets als vrijheid van pers en meningsuiting...

Wacky

Badass junkie
Nederland heeft een van de beste persvrijheden in de wereld.
Dat is een goede zaak en moet zeker zo blijven.

Play_bunny

Wijs gebruiker
Doerak zei:
Ik vind programma's als Temptation Island ook smakeloos... Dat wil niet zeggen dat de overheid meteen moet ingrijpen. Zolang er geen regels worden overtreden bestaat er altijd nog zoiets als vrijheid van pers en meningsuiting...

Het gaat om het verschil tussen publieke en commerciele omroepen.
Het verschil tussen programma's als Temptation Island en die donorshow is, dat Temptation Island gefinancieerd wordt met geld dat de omroep zelf verdient. Die donorshow wordt betaalt van jouw en mijn belastingcenten. Dat vind ik heel iets anders.

Natuurlijk bestaat er een vrijheid van pers en meningsuiting. En dat is een goede zaak. Maar je mag niet zomaar als omroep een programma in elkaar zetten wat aanstootgevend is, en wat betaald wordt van belastingcenten van de bevolking. Daar zou de overheid toch enige zeggenschap over mogen hebben, aangezien zij die belastingcenten aan de publieke omroepen geven.

matthijs

Badass junkie
Over die donorshow... Toen het nog niet was utigekomen dat het een grote hoax was, wist ik wel dat het absoluut niet kon. Maar echt goede tegenargumenten heb ik niet kunnen vinden.
Waarom is het eigenlijk zo erg? Die mensen doen vrijwillig mee aan het programma. Het is misschien wel erg plat enzo, maar onethisch weet ik niet.

Doerak

Bewuste gebruiker
Play_bunny zei:
Doerak zei:

Het gaat om het verschil tussen publieke en commerciele omroepen.
Het verschil tussen programma's als Temptation Island en die donorshow is, dat Temptation Island gefinancieerd wordt met geld dat de omroep zelf verdient. Die donorshow wordt betaalt van jouw en mijn belastingcenten. Dat vind ik heel iets anders.

Natuurlijk bestaat er een vrijheid van pers en meningsuiting. En dat is een goede zaak. Maar je mag niet zomaar als omroep een programma in elkaar zetten wat aanstootgevend is, en wat betaald wordt van belastingcenten van de bevolking. Daar zou de overheid toch enige zeggenschap over mogen hebben, aangezien zij die belastingcenten aan de publieke omroepen geven.
De overheid heeft zeggenschap over de publieke omroepen, maar of ze daar gebruik van moeten maken is de vraag. Als het nou over illegale organen ging, dan moet de overheid ingrijpen omdat de wet wordt overtreden.

Het beetje goede televisie dat nog wordt gemaakt komt wat mij betreft bij de publieke omroep vandaan. Als het CDA moeilijk gaat doen, dan houden we niks meer over...

Bovenaan