Coffeeshops Maastricht

Imke

Badass junkie
Akkoord over verplaatsen coffeeshops Maastricht

(Novum) - Acht van de vijftien coffeeshops in Maastricht zullen van het centrum naar de rand van de stad verhuizen. Ze komen te liggen in zogenoemde 'CoffeeCorners' op drie locaties. De gemeente Maastricht maakte donderdag bekend dat burgemeester Gerd Leers (CDA) en de shophouders het eens zijn geworden over de verhuizingen.
De gemeente zegt door de verhuizingen de overlast beter te kunnen beheersen op de nieuwe en oude locaties. Met de coffeeshops in het centrum en woonwijken van Maastricht is de bestrijding van de overlast van drugstoerisme en illegale handel niet vol te houden, stelt het gemeentebestuur. In de nieuwe CoffeeCorners zullen de shops bij elkaar geplaatst worden en eigen parkeerplaatsen, verlichting en aanrijroutes krijgen.

Als het aan Leers ligt, wordt dit jaar al begonnen met het verplaatsen van de shops naar de nieuwe locaties aan de Köbbesweg, de Francois de Veyestraat en de Brusselseweg. Buurtbewoners krijgen vanaf maandag gelegenheid op het voornemen te reageren via een inspraakprocedure. Op 26 juni moeten de plannen besproken worden met de gemeenteraad.

Voorzitter Marc Josemans van De Vereniging Officiële Coffeeshops Maastricht beaamt dat de verhuizing nodig is vanwege de overlast. Jaarlijks komen anderhalf miljoen bezoekers naar de Limburgse hoofdstad voor drugs. "Uit ons klantenonderzoek blijkt dat dertig procent van onze klanten puur en alleen voor de wiet komt en niet voor het product Maastricht. Die hoeven straks niet meer naar het centrum toe."

Sommige coffeeshops komen met de huidige plannen dichter bij de grens te liggen. Over deze voornemens uitte de Belgische premier Guy Verhofstadt in april zijn ongenoegen in een brief aan premier Jan Peter Balkenende (CDA). Hij wilde niet hebben dat de wietverkopers nog dichter naar de grens komen. Dat zou volgens hem ook indruisen tegen het Schengenverdrag, waar in staat dat lidstaten elkaar geen overlast bezorgen met hun drugsbeleid.

Wel een goeie zaak voor ons. :stoned:

Play_bunny

Wijs gebruiker
Afspraken zijn afspraken, dus ja, dan zou Nederland daar toch rekening mee moeten houden.

Maar aan de andere kant. Wat voor overlast bezorgd dat dan voor Belgie? Die mensen die nu al naar Nederland komen voor de drugs, zullen dat blijven doen. Het lijkt mij dat de stap om naar Nederland te komen daardoor misschien wel kleiner wordt dus dan zullen er meer Belgen naar Nederland komen. Maar dan is dat toch geen overlast voor Belgie, maar voor Nederland? Wat voor overlast zou er dan zijn voor Belgie?

Doodkapje

Wijs gebruiker
ach het zijn allemaal zeveraren. in putte (bij woensdrecht of ossendrecht) hebben ze nu ook al nul tolerantie. vriend van mij hebben ze vorige keer met de bus ook te pakken genomen en alles afgeven hoor!!! zouden het beter in belgië ook legaliseren ipv al de centen aan nederland te geven...
:stoned:

Play_bunny

Wijs gebruiker
Doodkapje zei:
zouden het beter in belgië ook legaliseren ipv al de centen aan nederland te geven...
Het is in Nederland ook niet legaal. Het is alleen gedoogd, maar als er een zero-tolerance gevoerd wordt, dan is zowel een Nederlander als een Belg strafbaar, aangezien het volgens de wet strafbaar is.

Doodkapje

Wijs gebruiker
pfiew de wet heeft altijd wel een achterpoortje gereed niet??? echt grrr ze zouden beter wat meer wiet en hasj verkopen dan alcohol... :confused:

Armani7

Bewuste gebruiker
Doodkapje zei:
ach het zijn allemaal zeveraren. in putte (bij woensdrecht of ossendrecht) hebben ze nu ook al nul tolerantie. vriend van mij hebben ze vorige keer met de bus ook te pakken genomen en alles afgeven hoor!!! zouden het beter in belgië ook legaliseren ipv al de centen aan nederland te geven...

ik woon in een gemeente dat naast een of andere gemeente putte ligt :grin:

azgaza

Badass junkie
Zolang ze de coffeeshops open laten vind ik het allemaal best, want ik zit toch kilometers en kilometers noorderlijker.

Wacky

Badass junkie
De zeikerds weten ook niet wat ze willen.

Ik heb de eerste 20 jaar van mijn leven in Terneuzen gewoont. Vroeger waren er geen legale coffee shops, maar wel was aan bijna elke deur in de binnenstad drugs te koop. Dat ging gepaard met criminaliteit en was natuurlijk niet beperkt tot softdrugs. De brave burger durfde daar toen amper over straat te gaan.

Toen kwam het gedoogbeleid met 2 legale coffeeshops. (Checkpoint en Miami) Die shops houden zich netjes aan de meeste regels (om in te kopen en voldoende voorraad te hebben moeten ze natuurlijk nog wel regels overtreden) Ze verkopen niet aan minderjarigen, hebben geen harddrugs in huis en verkopen niet meer dan 5 gram per klant.

Nu zeiken ze daar over parkeer overlast en associaal rijgedrag van belgen en fransen in de stad en willen ze van de Checkpoint af. (miami is niet zon issue, dat is een normaal shopje, checkpoint heeft >2000 klanten per dag ofzo)
Weet niet wat ze nou liever hebben.... :confused:

Bovenaan