De tranq epidemie (korte docu van VRT)

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Als ik deze beelden bekijk wordt ik toch een beetje droevig. Voor velen lijkt dit misschien als een ver-van-mijn-bed-show. Voor mij komt het toch akelig dichtbij omdat ik zoveel herkenning vind in de beelden.

De wonden die dit middel geven, worden mogelijk veroorzaakt door de vaatvernauwende werking van de Xylazine. De wonden ontstaan niet eens zozeer op de injectie plaatsen, maar 'spontaan'. Waarschijnlijk krijgt het huidweefsel te weinig zuurstof door een combinatie van de vaatvernauwing, lage bloeddruk, trage hartslag en ademhalingsdepressie.

Toen ik nog vele malen per dag a-pihp/a-pihp injecteerde, kreeg ik ook van die rare wonden die maar niet genazen. Zolang ik bleef gebruiken, zat er geen enkele verbetering in. Ik was bang. Bang dat het erger zou worden, bang wat het met mijn bloedvaten deed. Ik kreeg maar geen grip op dat helingsproces en die onmacht maakte het enorm angstig.
In de kliniek vertelden ze me ook dat de kans zeer reëel is dat je uiteindelijk je been verliest door IV injecteren. Ik zou echt niet de eerste zijn die door drugsgebruik zijn been verliest.

De enige mogelijkheid op genezing is stoppen met gebruiken. Maar ondanks die angst, ondanks de gevolgen op mijn lichaam, bleef ik stug door gebruiken. Precies datzelfde zie je ook terug in die docu. Pas toen ik stopte, begonnen die wondjes heel langzaam te genezen (ik geloof dat het bij mij een week of 10 duurde voordat het echt stabiel dicht leek en er huidweefsel op zat).

En dat stoppen is voor de meesten nou net een probleem. In Amerika misschien nog wel veel lastiger dan hier door het zorgsysteem.

Ook de ontwenning van Xylazine schijnt heftig te zijn. Tel daar de ontwenning van fentanyl bij op waardoor fysieke pijn ineens weer heel heftig binnenkomt. Met zulke wonden....

Geen fraai vooruitzicht. Ik hoop dat ook hieruit mensen duurzaam herstel kunnen vinden. Veel respect ook voor de sociale werkers daar die levens proberen te redden.

Casrus

DF-koning
Oké, wat bedoel je hiermee te zeggen?

Dat de zogenaamde 'drugscrisis' een situatie is die minstens al sinds de negentiende eeuw bestaat in de V.S.

Dan is het weer marihuana/heroïne (hetzelfde toch?).
Dan is het weer base/crack.
Dan is het weer 'Angel Dust'.
Dan is het weer dat duivelse LSD.
Dan zijn het weer oxies en roxies.
Dan is het weer methamfetamine wat zo verschrikkelijk is.
En dat dodelijke XTC (bleek fentanyl in the zitten).
China White heroin (bleek ook vroeger al fentanyl in te zitten).
Black Tar Heroin (Scheidingslijn de Mississippi)
Nu weer de 'legal highs' van het benzinestation.
Xylazine, nitrazine...

Oh we zijn zó geshockeerd!

Drugs in Amerika!

Drúgs!!!

Amerika has drugs in it!
Lord have mercy on our souls!

Waar is nou het perspectief? Dat iedere nieuwe drug erger is dan alle anderen die daarvoor zijn geweest kan toch niet waar zijn?

Van de Engels televisie weet ik dat heroïne verslaafden daar ook nog weleens ledematen hebben die afgezet moeten worden.

Maar dat is waarschijnlijk eerder infectie?

Nam je iets tegen de vasoconstrictie, @LucidLucy?

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Dat de zogenaamde 'drugscrisis' een situatie is die minstens al sinds de negentiende eeuw bestaat in de V.S.

Dan is het weer marihuana/heroïne (hetzelfde toch?).
Dan is het weer base/crack.
Dan is het weer 'Angel Dust'.
Dan is het weer dat duivelse LSD.
Dan zijn het weer oxies en roxies.
Dan is het weer methamfetamine wat zo verschrikkelijk is.
En dat dodelijke XTC (bleek fentanyl in the zitten).
China White heroin (bleek ook vroeger al fentanyl in te zitten).
Black Tar Heroin (Scheidingslijn de Mississippi)
Nu weer de 'legal highs' van het benzinestation.
Xylazine, nitrazine...

Oh we zijn zó geshockeerd!

Drugs in Amerika!

Drúgs!!!

Amerika has drugs in it!
Lord have mercy on our souls!

Waar is nou het perspectief? Dat iedere nieuwe drug erger is dan alle anderen die daarvoor zijn geweest kan toch niet waar zijn?

Van de Engels televisie weet ik dat heroïne verslaafden daar ook nog weleens ledematen hebben die afgezet moeten worden.

Insinueer je nu dat het allemaal wel meevalt in de U.S.? Dat wat er speelt niet zo ernstig is?

Ik snap je punt niet helemaal.

Misschien gaat dit mij meer aan het hart omdat ik herkenning zie. Maar ik begrijp niet zo goed wat deze discussie toevoegt aan het verhaal.

Dat het in Aruba al sinds de middeleeuwen mooi weer is, neemt wat mij betreft niet weg dat het nog steeds mooi weer is.

Nam je iets tegen de vasoconstrictie, @LucidLucy?
Nee, wat zou ik daartegen moeten nemen dan?

Had geen reet uitgemaakt trouwens. Flakka is echt geen geintje als je het dagelijks 20 keer injecteert en verder de hele dag plugt en rookt.

LucidLucy

Verslaafde in herstel

Het kan verschillende oorzaken hebben. Inderdaad abcessen door slechte injectie hygiëne. Maar het kan ook komen door slechte doorbloeding omdat alle aders al kapot zijn gespoten. En misschien nog wel vele andere oorzaken. Vaak ben je dan al heel erg lang dagelijks aan het injecteren.

Dit gaat vele malen sneller. Voor mij was het af en aan een maand of 2 voordat ik last kreeg van zulke wondjes.

Bij tranq kan het al gebeuren van een slechte batch. Dus ik gok één of twee weken gebruik voor de eerste wondjes ontstaan.

Casrus

DF-koning
Insinueer je nu dat het allemaal wel meevalt in de U.S.? Dat wat er speelt niet zo ernstig is?

Nee, dat niet.

Maar stervende verslaafden zijn in de V.S. volgens mij nooit weg geweest uit het straatbeeld.

Op zich mogen -van mij- die documentaires wel wat meer perspectief bieden en wat minder sensatie.

Ik snap je punt niet helemaal.

Misschien gaat dit mij meer aan het hart omdat ik herkenning zie. Maar ik begrijp niet zo goed wat deze discussie toevoegt aan het verhaal.

Dat het in Aruba al sinds de middeleeuwen mooi weer is, neemt wat mij betreft niet weg dat het nog steeds mooi weer is.

Schoot uit mijn slof over drugsdocu's in de V.S. in het algemeen.

Nee, wat zou ik daartegen moeten nemen dan?

Had geen reet uitgemaakt trouwens. Flakka is echt geen geintje als je het dagelijks 20 keer injecteert en verder de hele dag plugt en rookt.

Zijn er niet diverse vaatverwijders verkrijgbaar?

Heb zelf geëxperimenteerd met L-Citrulline en poppers, en een OTC pijnstiller die ook vaatverwijders had moeten zijn, maar alleen L-Citrulline werkte een beetje.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Zijn er niet diverse vaatverwijders verkrijgbaar?

Heb zelf geëxperimenteerd met L-Citrulline en poppers, en een OTC pijnstiller die ook vaatverwijders had moeten zijn, maar alleen L-Citrulline werkte een beetje.

Ik denk niet dat de oplossing ligt in méér drugs. Been there, done that, didn't work.

Ik denk dat minder drugs een betere oplossing zal zijn.

Maar sommigen zitten er zo nekdiep in dat een leven zonder drugs onmogelijk lijkt. Dat leek het voor mij ook. Zeker in het begin van mijn herstel mistte ik en voorbeeld. Iemand anders in herstel die van de alpha af kon blijven. Ik dacht ècht dat ik er niet vanaf kon komen. Dat je van elke drugs kon herstellen, maar niet van die. Maar dat is de waanzin die me in gebruik hield.

Lastig verhaal hoor. De oplossing ligt waarschijnlijk al veel eerder in de reden waarom mensen zijn gaan gebruiken. Het middel maakt uiteindelijk niet zoveel uit. Zolang emoties maar verdoofd worden.

Bovenaan