De Tweede Kamer stemt over het stofgroepenverbod

Dirkdirk

DF-koning
Bob is dood. Jos leeft nog. Binnenkort komt het vervolg van Willems kantine uit
Opnieuw, no clue wat je bedoelt en hij gaat volledig over mijn hoofd.
ennelijk valt dat ook nog onder amines. Zie 'secondary amines':
Even serieus, dat met die amines, secondary amines, tertiary amines etc en functional groups en de hele reut is behoorlijk diepgaand en complex, daar moet een wet toch wel een beetje duidelijk aangeven hoe of wat en niet zomaar wat zeggen want dan zijn er allerlei mazen in de wet om te kunnen gebruiken voor de verkoop van RC's.

Dirkdirk

DF-koning
Valt phenylalanine dan straks ook onder deze chemische sleepnetwet?
Dat lijkt me niet want is een essentieel aminozuur, het is niet hetzelfde als phenethylamine.

This essential amino acid is classified as neutral, and nonpolar because of the inert and hydrophobic nature of the benzyl side chain. The L-isomer is used to biochemically form proteins coded for by DNA. Phenylalanine is a precursor for tyrosine, the monoamine neurotransmitters dopamine, norepinephrine (noradrenaline), and epinephrine (adrenaline), and the biological pigment melanin.

Snuifcabine

Bewuste gebruiker
Ah in het verslag document staat het. Maar er is denk ik geen duidelijk overzicht voor iedere motie wie voor/tegen stemt, of een andere website waar ik dat kan vinden?

Hippie Langwaus

DF-koning
Dat lijkt me niet want is een essentieel aminozuur, het is niet hetzelfde als phenethylamine.

This essential amino acid is classified as neutral, and nonpolar because of the inert and hydrophobic nature of the benzyl side chain. The L-isomer is used to biochemically form proteins coded for by DNA. Phenylalanine is a precursor for tyrosine, the monoamine neurotransmitters dopamine, norepinephrine (noradrenaline), and epinephrine (adrenaline), and the biological pigment melanin.
Maar phenylalanine is amfetamine met een carboxyl-zuurgroep. Als je de zuurgroep van phenylalanine zou reduceren krijg je methamfetamine, volgens mij. Methamfetamine is al specifiek verboden, maar is een fenylethylamine, net zoals amfetamine dat is.

download.png

Het is een fenylethylamine, want fenylring en ethyl en dan de amine

Neo-Shulginist

Badass junkie
Even serieus, dat met die amines, secondary amines, tertiary amines etc en functional groups en de hele reut is behoorlijk diepgaand en complex, daar moet een wet toch wel een beetje duidelijk aangeven hoe of wat en niet zomaar wat zeggen want dan zijn er allerlei mazen in de wet om te kunnen gebruiken voor de verkoop van RC's.
Ja volgens mij is dit ook een van de aangenomen moties. Dat er voorlichting moet komen over verboden drugs (en hoe verschrikkelijk slecht die wel niet zijn) als de wet wordt aangenomen. De Raad van State had zo'n voorlichtingscampagne ook geadviseerd in een eerdere reactie op het voorstel. Maar het blijft ook het voornaamste probleem van deze wet als je het mij vraagt. Dat het legaliteitsbeginsel in het gedrag komt omdat niet meer duidelijk is wat nou precies verboden is en niet. Tegelijkertijd is dat volgens mij het hoofddoel van de beleidsmakers: gewoon duidelijk maken dat drugs slecht en verboden zijn. Dat is dan alleen het vervelende, want ik denk dan direct: 'over welke drug(s) hebben ze het dan precies?'

Neo-Shulginist

Badass junkie
Valt phenylalanine dan straks ook onder deze chemische sleepnetwet?
Ik neem aan van wel.
Mij is sowieso nogal onduidelijk wat er dan gaat gebeuren met allerlei voedingsstoffen. Daar zal jurisprudentie over moeten komen. Dat bepaalde etenswaren bestraft zullen worden via de Opiumwet lijkt mij niet erg waarschijnlijk. Maar er zit natuurlijk wel een groot grijs gebied tussen voedingsmiddel - voedingsstof - voedingssupplement - drugs. En dat wordt dan allemaal potentieel strafbaar zonder dat voor burgers duidelijk is wat ze nou precies wel en niet mogen. In dat soort gevallen wordt dus vooral duidelijk hoezeer dit met een kanon op een mug schieten is.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Waar kan ik zien wie voor en tegen hebben gestemd? Staat dit ook op de website van de tweede kamer ergens?
Ah in het verslag document staat het. Maar er is denk ik geen duidelijk overzicht voor iedere motie wie voor/tegen stemt, of een andere website waar ik dat kan vinden?
Hieronder kan je lezen welke moties zijn aangenomen. Om te zien wie er precies voor en tegen stemt kun je denk ik het best via Debat Gemist terugkijken. Ik heb tijdens de stemming live zitten kijken en daar werden alleen de partijen genoemd die voor stemden. Voor de moties heb ik niet nog bijgehouden welke partijen dat allemaal waren, want dat ging te snel.

Hippie Langwaus

DF-koning
Ik interpreteer het vooralsnog als volgt voor (gesubstitueerde) fenylethylamines.

Alle stoffen waarin je de volgende structuur kunt vinden, hoe ver gezocht dan ook, met geen of meerdere willekeurige substituties voor alle mogelijke combinaties van restgroepen, vallen onder de stofgroep fenylethylamines:

Phenylethyl_Amine_General_Formula_V1.svg.png

Relmuis

Wijs gebruiker
Over bupropion; zoiets vermoedde ik al, vind het wonder dat het goedgekeurd en op de markt toegelaten is.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Het is amoebe, amoeba of amoeboïde.
Autocorrect typo maar je hebt gelijk lol. Zal komende maanden vast voor kleine 1k en 3,7k voor 1p poeder vast bestellen. Zo heb ik genoeg psychedelica voor vele jaren. Alleen even iemand vinden die kan helpen Het veilig in dosering te maken..

Ps ik vraag het niet hier geen PB's graag hierover a.u.b

Meer mensen die een bulk gaan kopen deze maanden?

Zeebats

Wijs gebruiker
Autocorrect typo maar je hebt gelijk lol. Zal komende maanden vast voor kleine 1k en 3,7k voor 1p poeder vast bestellen. Zo heb ik genoeg psychedelica voor vele jaren. Alleen even iemand vinden die kan helpen Het veilig in dosering te maken..

Ps ik vraag het niet hier geen PB's graag hierover a.u.b

Meer mensen die een bulk gaan kopen deze maanden?
Als je 1P LSD bedoeld, dit zit niet opgenomen in deze wet dus blijft voorlopig nog legaal.

Ik twijfel nog of ik bulk ga bestellen. De spullen waar ik vanaf kan blijven blijven sowieso legaal, en van stims wil ik geen grote voorraad hebben. Lastige keuze

Voor medisch gebruik geldt er sowieso een uitzondering. Kijk bijvoorbeeld naar dexamfetamine is, wat gewoon heel zuivere speed is die je meekrijgt van de apotheker.
Ja precies ik slik ook bupropion op voorschrift van de huisarts. In het verleden wel andere antidepressiva gehad waar ik heel vlak van werd. Nou wilde ik juist deze om actiever te worden en om mijn trek naar pep wat tegen te gaan.

Zeebats

Wijs gebruiker
Trouwens, even los van deze wet. In Duitsland geld ook een best strenge wet (strenger dan de NL wet), maar daar worden ook nog steeds nieuwe legale varianten uitgebracht. Waaronder dus prodrugs voor benzodiazepines.

Neo-Shulginist

Badass junkie
waarom staat ie er dan niet tussen of is dit de beknopte versie

btw tis ook een pyro
Ik denk niet dat alle stoffen die onder het stofgroepenverbod op de lijst staan. Dat is ook best moeilijk omdat er ook stoffen zullen zijn die nu niet op de markt zijn (of die heel obscuur zijn), en toch onder de wet vallen. Dus hoe weet je dan of de lijst compleet is?
Misschien is het een goed idee om even bij de website te melden dat er iets mist.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Trouwens, even los van deze wet. In Duitsland geld ook een best strenge wet (strenger dan de NL wet), maar daar worden ook nog steeds nieuwe legale varianten uitgebracht. Waaronder dus prodrugs voor benzodiazepines.
Komt ook omdat er in de Duitse wet een maximum is bepaald waar de wet ophoudt. Dat is enerzijds bij heel grote moleculen, en anderzijds door specifiek te benoemen wat voor soort substituties vallen binnen het stofgroepenverbod.

Dus ja, de Duitse blanket ban verbiedt meer stofgroepen, maar binnen die stofgroepen zijn er wel meer beperkingen dan in het Nederlandse wetvoorstel.

Zeebats

Wijs gebruiker
Ik denk niet dat alle stoffen die onder het stofgroepenverbod op de lijst staan. Dat is ook best moeilijk omdat er ook stoffen zullen zijn die nu niet op de markt zijn (of die heel obscuur zijn), en toch onder de wet vallen. Dus hoe weet je dan of de lijst compleet is?
Misschien is het een goed idee om even bij de website te melden dat er iets mist.
3-FPM is intussen toegevoegd. Misschien leest de beheerder mee?

ljuv

DF-koningin

Casrus

DF-koning
Ik wist niet wat jij bedoelde maar nu wel. Blijkbaar is hier ook een huisbaas bob op het forum. Ik had het over de echte huisbaas bob.

Had dus een jaar of twintig geleden zo'n huisbaas in Rotterdam-Zuid.

Weet niet of Bob ook van de heren is, maar het zou me niks verbazen.

"Rotterdam, ik zeg maar zo, ik zeg maar niks!"

(Borreltijd -dacht ik- met Tosca Niterink en Arjan Ederveen (Theo en Thea) als de Berini's).

Laatst bewerkt:

ljuv

DF-koningin
"Rotterdam, ik zeg maar zo, ik zeg maar niks!"

(Borreltijd -dacht ik- met Tosca Niterink en Arjan Ederveen (Theo en Thea) als de Berini's)
Ben je gek!
Het was een relatief onbekende straatdichter, Cornelis Vaandrager, maar vooral gewoon een heel Rotterdamse uitdrukking. Theo en Thea pfff😜

Neo-Shulginist

Badass junkie
Waar kan ik zien wie voor en tegen hebben gestemd? Staat dit ook op de website van de tweede kamer ergens?

Ah, ja, thnaks @ljuv
Hier ook nog de stemming van het stofgroepenverbod.
Stemming-stofgroepen.png

Bovenaan