De wietpas/uittreksel

Daley

Newbie
Goedemorgen DF!

Een vraag; wil iemand mij uitleggen hoe dat nou zit met dat hele gebeuren rondom die wietpas cq. dat uittreksel dat je bij je gemeente kunt (of moet?) halen?

Vandaag wil ik nieuwe wiet gaan halen bij de shop waar ik al jarenlang kom. Echter is het 1 januari geweest en er staat me iets van bij dat je dan enkel wiet kunt halen als je je kunt 'legitimeren' dmv dat uittreksel.

Die heb ik niet en die wil ik ook niet. De pot op met die overheid. Punt is echter dat het bedoeld is om (buitenlands) drugstoerisme tege te gaan (ja ja...) en ik toevallig iemand uit de UK ben die vloeiend Nederlands spreekt, alleen wel met een moddervet accent.

Beetje wazig dit allemaal maar goed. Mijn vraag is eigenlijk of ze bij mijn vaste shop ook gaan vragen om dat vage uittreksel of dat ik ergens geregistreerd word? Zou je in de vaste shop ook wiet kunnen halen zonder dat ze er om vragen? Ze kennen mijn gezicht etc wel. Ik haal mijn wiet enkel uit shops, koop nooit van dealers (ook geen connecties met figuren als deze) en heb geen planten thuis staan. Beetje bang dat ik vanaf die 1 januari jl niet meer kan genieten van één van de fijnste dingen in het leven.

De laatste tijd heb ik onder een steen gelegen wbt nieuws rondom die wietpas wel/niet invoeren en dus ook die maatregel met dat gemeenteuittreksel. Ik woon overigens in het Noorden des lands. Weet niet of dat wat uitmaakt, maar heb gehoord dat het alleen in het Zuiden geld? Rotterdam, Den Haag, die contrijen.

Zou fijn zijn als ik gewoon mijn wietje kan halen zonderpoespas, want ik ben er na al die jaren nog steeds niet klaar mee. Alvast bedankt voor je reactie.

JD.

Daley

Newbie
Dat weet ik, maar ik meende dat het uittreksel dat je aan kunt vragen de vervanger was voor de wietpas. Het Plan B van onze beste minister. Maar dat is dus niet zo?

pinnes

Belezen gebruiker
Aan mij hebben ze nog nooit gevraagd om een uittreksel en ik kom best vaak in koffieshops.

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ik ben woonachtig in Noord-Limburg dus heb de wietpas even mogen ervaren. Gelukkig is dat hele concept afgeschaft want het ging gewoon nergens over en de straathandel nam aanzienelijk toe. Nu ben ik verplicht om mijn legitimatie bewijs bij me te hebben als ik wiet wil halen. Als ik die niet bij heb dan mogen ze me volgens mij geen wiet verkopen. Heb nog steeds de wietpas bij me alleen hier kan ik niets meer mee. Ben eerlijk gezegd wel benieuwd hoe het eigenlijk in de rest van Nederland nu is en of de toeristen daar nu ook geweerd worden. Vind het zelf eerlijk gezegd geen domme zet om drugstoeristen te weren op aangezien het buitenland alleen maar zeurt over ons beleid dat iedereen hier zomaar wiet kan halen. Dus het wordt hoog tijd om ons te beperken tot enkel Nederlanders.

En van daaruit moeten ze wiet gaan reguleren en kweken legaliseren zodat er op de kwaliteit kan worden gecontroleerd. Of het opsplitsen in twee categorieen medisch gebruik en recreatief gebruik. Maar eerst moeten ze de situatie onder controle krijgen en dat doe je mede door het te beperken tot eigen land. Wel wat minder toeristen maar daar lig ik eerlijk gezegd niet wakker van. Zou het veel erger vinden dat wiet verboden wordt omdat er onverantwoord gebruikt wordt net als met een paddo's en dan door internationale druk wordt verboden. Zo zie je maar ik heb rijke fantasie Willems wazige wereldje''

Greetz

pinnes

Belezen gebruiker
Ik ben het niet met je eens. Waarom zouden toeristen minder recht hebben dan Nederlanders?
Koopt Nederlandse waar dan helpen wij elkaar, zoiets. Vind het nogal jaren 50 achtig.

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Iedereen zijn mening mij zou het niet veel boeien als ze drugstoeristen weigeren.

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Straathandel is er anders ook wel hier is het overigens heel rustig er is alleen volgens de media een grote groep jongeren gaan dealen hier. Er zouden zelfs drugsrunners in mijn woonplaats rondrijden en ik woon niet in Maastricht maar Venray een plaatsje. Eerlijk gezegd geloof ik er niet zo hard in want er is mij in de laatste 4 maanden 1 keer drugs aangeboden op straat. Verder zie je hier bijna geen "toeristen" meer in het centrum die wiet zoeken dus het heeft zeker zijn effect. Alles heeft voor en nadelen en zoals ik al zei het boeit me eigenlijk allemaal niet zoveel zolang ik maar mijn jointje kan roken!

Volgens mij spreek ik mezelf tegen dat ik me er niet druk over maak dat niet heb er alleen over nagedacht.

Bovenaan