Depressie

Beste mede DF'ers

Mijn vriendin is al bijna 4 jaar depressief, soms heeft ze goede dagen, soms slechte, maar het komt altijd weer terug.

Ze zit op het moment bij een psycholoog, naar haar idee en mijn idee helpt dit maar een heel klein beetje, ze is op het moment alles in kaart aan het brengen wat haar depressie veroorzaakt, dat licht heel veel bij familie enzo, ik ga daar verder niet op in...

In ieder geval, ze heeft 1.5 maand Sertraline geslikt, maar dit hielp helemaal niks, het zorgde alleen maar voor ellende, huilbuien en ruzies, ze is er mee gestopt.

Nu leek het mij een goed idee om op het moment dat ze haar goed voelt een lichte dosis paddo's te nemen. (of misschien een ander lichter tripmiddel?)

Ik heb op het internet verschillende verhalen gelezen dat het positief kan werken met het verwerken van gedachtes en gebeurtenissen.

Daarnaast wil ze misschien ketamine proberen aangezien dit goed kan helpen tegen depressie.

Heeft iemand van jullie ervaring met tripmiddelen/ketamine en een depressie?

Helpt dit/ Kan dit helpen/ of helpt dit totaal niet? graag hoor ik jullie mening.

-PsychedMagic

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik persoonlijk heb geen ervaring met paddo's etc en Ketamine. Maar ik denk dat als je depressief bent en emotionele problemen hebt, je helemaal geen drugs moet nemen.
Andere medicijnen vragen bij de arts is een beter idee denk ik. Zelf dokteren loopt meestal op een fiasco uit.

Dat is dus een beetje het probleem, ze probeert al 4 jaar een oplossing te vinden voor het probleem dat ze heeft maar ze kan het niet vinden met die antidepressiva.

Überhaupt is antidepressiva dikke rotzooi waar je voor de rest van je leven aan vast zit als je er te lang mee doorgaat, dus dat lijkt mij niet de oplossing?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Er is hier weleens vaker deze vraag gesteld en het blijft een lastige kwestie. Aan de ene kant ben ik er 100% van overtuigd dat psychedelica het in zich heeft om iemand over een depressie heen te helpen. Het zijn werkelijk geneesmiddelen te noemen (ik noem bijvoorbeeld psilocybine en LSD), waar het spul wat doktoren je voorschrijven vaak helemaal geen geneesmiddelen zijn, omdat je er afhankelijk van blijft. Bovendien hebben die middelen vaak ook nog bijwerkingen. Ik ben het op dit punt dus niet helemaal eens met wat dunnetjes zegt. Veel middeltjes die voorgeschreven worden pakken de kwestie niet aan, maar verschuiven het probleem of stellen echte genezing uit (waarom zou je diep naar het probleem kijken, als je steeds je pijn verdoofd?).

Aan de andere kant zijn echte geneesmiddelen (psychedelica dus :wink: ) geen easy fix. Het is geen kwestie van een pilletje poppen en het probleem gaat weg. Maar voor mentale problemen bestaat naar mijn mening dan ook geen easy fix, tenminste niet een waar van echte genezing kan worden gesproken. Psychedelica gebruiken voor zelf-genezing kan heel erg veel van je vergen en ik denk dan ook niet dat dit geschikt is voor iedereen om te doen. Potentieel kun je er ook nog eens slechter vanaf komen, als je niet weet hoe je deze middelen moet gebruiken. Dit is dus echt iets waarvan je van jezelf moet weten of je het aankan/aandurft. Heeft ze er twijfels over, dan zou ik het niet doen.

Ik heb het al heel vaak aangeraden hier op het forum, dus excuses voor de mensen die dit zo vaak van me horen, maar ik raad je vriendin aan in ieder geval te gaan mediteren. Daarmee zal ze als ze het goed "doet" enorme vooruitgang kunnen boeken. Depressie = overvloed aan negatieve gedachten. Meditatie = het stil maken van gedachten/geen aandacht schenken aan gedachten. Lukt dat goed, dan is er geen enkele behoefte aan wat voor middel dan ook.

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Alleen doen als ze zich er goed bij voelt. Gebruik ook alleen een lichte dosis, emoties versterken de trip en anders om, dus een gecontroleerde veilige setting is uiterst belangrijk. Er zullen zowel fijne als moeilijkere stukken aanbod komen, wat belangrijk is dat je er voor open staat om te leren. Verzetten versterkt negatieve gevoelens, objectief bekijken en proberen te begrijpen is the way to go. Steun is erg belangrijk, zodat ze weet dat ze dit samen kan doorgaan en nieuwe mooie inzichten kan ontdekken.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
ElvenSpice zei:
Alleen doen als ze zich er goed bij voelt. Gebruik ook alleen een lichte dosis, emoties versterken de trip en anders om, dus een gecontroleerde veilige setting is uiterst belangrijk. Er zullen zowel fijne als moeilijkere stukken aanbod komen, wat belangrijk is dat je er voor open staat om te leren. Verzetten versterkt negatieve gevoelens, objectief bekijken en proberen te begrijpen is the way to go. Steun is erg belangrijk, zodat ze weet dat ze dit samen kan doorgaan en nieuwe mooie inzichten kan ontdekken.
Ik sluit me hierbij aan. Als ze zich er goed bij voelt, valt het best te proberen. Je moet wel enigszins stevig in je schoenen staan. (Depressief zijn betekent niet direct dat je dat niet staat.)

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Sluit me aan bij Mindless, ElvenSpice en ZERO-. Psychedelica kunnen echt therapeutisch gebruikt worden, maar dit is niet gemakkelijk en ook gewoon niet voor iedereen weg gelegd. Maar voor iemand die er voor open staat en zich ook durft over te geven aan de trip kan het zeker helpen om de onderliggende problemen van de depressie te achterhalen, verwerken en te accepteren. Maar ik blijf het moeilijk vinden om dit aan te raden, want als iemand zich niet kan overgeven aan de trip doordat die te krampachtig de controle probeert te houden kun je er ook ook slechter uit komen dan je er in ging.

Kortom, het is helaas enorm lastig in te schatten of het haar juist goed of slecht zal doen.

mikoz

Bewuste gebruiker
It's all about letting go. (onder invloed of niet..) Al lijkt dat makkelijk gezegd, zo simpel is het wel. :)
Veel geluk gewenst

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
mikoz zei:
It's all about letting go. (onder invloed of niet..) Al lijkt dat makkelijk gezegd, zo simpel is het wel.
Dat is een goed punt, want dit is iets wat echt noodzakelijk is om iets aan je trips te hebben. Maar als je dit in trips leert kun je dat wel in het dagelijks leven toepassen, wat veel zaken in het leven een stuk makkelijker maakt in ieder geval.

Super bedankt voor alle reacties!!

Ik heb mijn vriendin voorgesteld om het mediteren te proberen, mocht ze dit willen dan ga ik haar daar uiteraard mee helpen. Nog tips?

Ik zelf vind dat ze nog niet klaar is voor psychedelica als Truffels of LSD, ze staat er zelf wel voor open maar heeft nog moeite met loslaten en accepteren, ik ben bang dat als ze deze middelen gaat gebruiken ze vast zal lopen in de negatieve gedachtes en het niet los kan laten. Mischien dat dit iets is voor als het wat beter met haar gaat en ze al progressie heeft gemaakt!

Zou een middel als 5htp of L-tryptofaan kunnen helpen haar stemming te verbeteren en haar zo makkelijker met gedachtes om te laten gaan?

Daarnaast heb ik nog een laatste vraag over ketamine, we hebben het al eens gebruikt alleen dan recreatief in hoge dosisen, is hier nog iets mee te doen of te berijken of stelt dit het probleem alleen maar uit?

Alvast bedankt :)! Tof dat iedereen zo meedenkt!

-PsychedMagic

Bobsacamano

Badass junkie
Hey PsychedMagic,

Mocht je nou toch een keer met haar besluiten om het samen te doen dan zou ik met haar achtergrond adviseren om een lage dosis LSD te doen paddo's kunnen wat donkerder zijn. Je zou zelfs aan een microdosis kunnen denken. Ik gebruik zelf 1 keer in de week een microdosis niet omdat ik depresief ben maar omdat het een fijn steuntje in de rug geeft. De hele dag een positieve blik op het leven en ik kan alles aan.

Je praat hier echt over een hele lage dosis 10-15mu LSD ongeveer. Je kan hier meer over vinden in dit topic:

http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=58333

Verder heb ik alleen gelezen over ketamine als antidepressiva maar ken er te weinig over. Ik ben zelf geen voorstander. Ook door de korte werkduur en het dan toch meer bezig zijn met het idee van een stof tot je nemen. Je zal het dan ook alsnog moeten snuiven gezien oraal ketamine niet gauw actief is. Een andere manier is spuiten of rectaal maar dat is eigenlijk een beetje idioot voor het doel wat je voor ogen hebt.

PsychedMagic zei:
Super bedankt voor alle reacties!!

Ik heb mijn vriendin voorgesteld om het mediteren te proberen, mocht ze dit willen dan ga ik haar daar uiteraard mee helpen. Nog tips?

Ik zelf vind dat ze nog niet klaar is voor psychedelica als Truffels of LSD, ze staat er zelf wel voor open maar heeft nog moeite met loslaten en accepteren, ik ben bang dat als ze deze middelen gaat gebruiken ze vast zal lopen in de negatieve gedachtes en het niet los kan laten. Mischien dat dit iets is voor als het wat beter met haar gaat en ze al progressie heeft gemaakt!

Zou een middel als 5htp of L-tryptofaan kunnen helpen haar stemming te verbeteren en haar zo makkelijker met gedachtes om te laten gaan?

Daarnaast heb ik nog een laatste vraag over ketamine, we hebben het al eens gebruikt alleen dan recreatief in hoge dosisen, is hier nog iets mee te doen of te berijken of stelt dit het probleem alleen maar uit?

Alvast bedankt :)! Tof dat iedereen zo meedenkt!

-PsychedMagic

Narayani

Bewuste gebruiker
Ik heb zelf ook jaren last gehad van depressies en kan nu mits ik voorzichtig ben met de dosering probleemloos psychedelica gebruiken. Ik blijf wel gevoelig voor de winter mbt korte terugvallen. Deze winter heb ik 3 maanden een lage dosering Sint janskruid gebruikt (1/3 vd 'aanbevolen' dosis) ter ondersteuning en dit hielp wel goed voor mijn idee. Kan je gewoon bij De Tuinen kopen. In mijn omgeving heb ik er ook niets dan positieve verhalen over gehoord, op internet zijn de ervaringen wisselend. Dus is erg persoonlijk maar misschien kan ze het eens proberen. Het is in ieder geval natuurlijk.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Sint janskruid is een optie inderdaad, maar als je daar aan begint is het extreem belangrijk je goed in te lezen over de wisselwerkingen met andere medicatie en drugs. Niet zomaar gaan slikken dus.

Ketamine weet ik weinig van als antidepressivum, behalve dat de eerste onderzoeken volgens mij redelijk positief zijn. Doseringen hiervoor liggen ver onder recreatieve doseringen en hierdoor is oraal juist wellicht wel een goede methode. Maar ook hiervoor geldt lees zoveel mogelijk wetenschappelijke literatuur door hierover aangezien wij niet precies weten hoe het met doseren, frequentie, etc zit. Zelf vind ik dit wel een risico, want je gaat dan zelf dokter spelen met een middel dat niet perse onschuldig is en de onderzoeken zijn helaas nog maar beperkt. Je hebt eigenlijk geen idee wat je mogelijk op de hals haalt en staat dan ook niet onder medisch toezicht.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Narayani zei:
Ik heb zelf ook jaren last gehad van depressies en kan nu mits ik voorzichtig ben met de dosering probleemloos psychedelica gebruiken. Ik blijf wel gevoelig voor de winter mbt korte terugvallen. Deze winter heb ik 3 maanden een lage dosering Sint janskruid gebruikt (1/3 vd 'aanbevolen' dosis) ter ondersteuning en dit hielp wel goed voor mijn idee. Kan je gewoon bij De Tuinen kopen. In mijn omgeving heb ik er ook niets dan positieve verhalen over gehoord, op internet zijn de ervaringen wisselend. Dus is erg persoonlijk maar misschien kan ze het eens proberen. Het is in ieder geval natuurlijk.
^ Wat Psychedelibee zegt. Ik gebruik het zelf ook in de wintermaanden tegen depressie. Maar je kan geen drugs nemen als je sint janskruid slikt.. En ook niet geheel onbelangrijk, de anticonceptiepil werkt er niet meer van :wink:

Bedankt voor alle info!!

Aangezien ze ACP slikt is Sintjanskruid dus niet echt een optie :P

Ben nu specifiek benieuwd naar Mediteren, zijn er goede sites en tips hier over?

In een later stadium gaan we microdosisen LSD proberen, maar nu nog niet, heel erg bedankt voor deze info!

-PsychedMagic

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
PsychedMagic zei:
Ben nu specifiek benieuwd naar Mediteren, zijn er goede sites en tips hier over?
Check het bewustzijn forum hier op DF. :)

Belangrijkste tip die ik je/je vriendin alvast wil geven: mediteren is geen activiteit, dus beschouw het niet als dat. Als je het ziet als een activiteit/middel om bijvoorbeeld ontspannen van te worden of minder angstig, dan zullen je meditaties geen of weinig "succes" hebben. Mediteren is het stoppen van alle activiteit/doen en vervolgens simpelweg 'zijn'. Dit klinkt simpel, maar het verstand zal tot het uiterste gaan om te verhinderen dat je simpelweg 'bent'. En toch is dat simpele zijn wat je kan helen van de diepste depressie en de grootste chaos in je hoofd. Met succesvolle meditatie ben je je wel aan het dis-identificeren van je gedachten, wat heel uitdagend kan zijn omdat je open moet staan voor diepe verandering in jezelf. Wees je hier van bewust, maar laat het je ook niet afschrikken. Veel succes aan je vriendin (en misschien jij ook wel? :) ) in ieder geval.

MeejheM

Badass junkie
kijk maar uit met mensen in een depressie en psychoactieven, je weet nooit wat voor monsters opduiken. laat staan wat daarmee te doen.

Bovenaan