Depressief door de Gabapentine, opzoek naar alternatief

A3-D

Newbie
Ik gebruik sinds enkele weken Gabapentine voor de nacht, om overprikkelde zenuwen in mijn hersenen tot rust te brengen. Ik heb de dosis rustig opgebouwd naar 900 mg en het helpt goed, echter merk ik dat ik mij wat depressief begin te voelen. Omdat ik nogal last heb van duizeligheid, één van de bijwerkingen van de Gabapentine, ben ik weer teruggegaan naar 600 mg, maar dit heeft mijn stemming niet merkbaar verbeterd. Nu is depressie schijnbaar een bekende bijwerking van Gabapentine, maar ik zou hier liever niet mee stoppen omdat het effect wel zeer goed is. Zo slaap ik vele malen rustiger nu. Weet iemand misschien een alternatief voor Gabapentine, maar dat wel een vergelijkbare werking heeft?

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Waarom informeer je niet bij je huisarts hierover? Die heeft er voor gestudeerd en kent jou (medische) situatie. Straks gaan wij dingen noemen en blijk je allergisch o.i.d
Ga daarom geen alternatieven om deze reden.

Succes / sterkte!

A3-D

Newbie
Het is voorgeschreven door een neuroloog, niet door de huisarts. Ik zou niet op eigen gelegenheid een bepaald medicijn gaan gebruiken in plaats van de Gabapentine. Ik zou enkel graag weten welke alternatieven er zijn, zodat ik deze kan voordragen.

A3-D

Newbie
Benzoboss zei:
Mischien lyrica of Kava kava /kratom.
De werkzame stof in Lyrica is Pregabaline lees ik. Misschien dat ik daar wel tegen kan. Ik zal het eens bespreken met de neuroloog. Mocht hij Pregabaline niet zelf ter sprake brengen, dan kan ik het noemen. Dank je wel.

Liza23

Newbie
Ik slik zelf ook Gabapentine (en nog heel veel morfine, oxynorm smelt, nog 2 morfinepleisters buprenorfine; butrans, paracetamollen 12x en domperidom 3x en een AB kuur en zolpidem.. ja, drama; dus ben ook met thc bezig, 23procent en wil die rommel afbouwen).
De gabapentine echter afbouwen.. Dat is enige wat nog wel wat doet (heb ernstige darsmfalen, zware operaties gehad en complicaties, nu mega abces in mn buik, loop met n drain, dus dit alle is op medisch advies/voorschrfit etc!)

Maar de gabapentine is mijn dosis nu: 2x 600 (en dan in de nacht soms nog een 300mg als ik nog niet geslapen heb).Echter heb ik voor het eerst van mijn leven de 113 chat geopend (en niet gepraat haha).
Maar dat ik al aan die site dacht.. Omdat ik me zo zo zo zo slecht voelde.

Dit topic is wat oud, maar daarom open ik hem dus; herken het.
Ben zo down etc. Voel me enorm slecht.. De morfine doet niets met me door de darmfalen. Dus dat is het niet.
De oxynorm bedoel ik dan; dus daar komt het niet door, slik ik ook al 2 jaar en de Butrans idem.
De zolpidem is pas sinds deze week gestart en AB ook.
Het komt echt 100 procent door de gabapentine.

Ben benieuwd of jij al inmiddels met wat anders gestart bent? Ik had slechte ervaring met Lyrica. Nog erger dan Gabapentine, maar wie weet dat het bij jou werkte.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Gabapentine klinkt wel als een stevig en lekker recreatief middel, beetje GHB gelijkend neem ik aan. Pregabaline (Lyrica) werkt waarschijnlijk sterk gelijkend aan gabapentine, beetje speculatief maar neem aan dat de depressie bijwerkingen grotendeels gevolg zijn van tolerantievorming en in dat geval zie ik een middel met een gelijkend werkingsmechanisme de bijwerkingen niet oplossen. Maar kan het helemaal mis hebben.
Wellicht is kratom een optie, is relatief mild maar het kan wellicht helpen en het werkt op andere receptoren dan gabapentoiden.

voor het eerst van mijn leven de 113 chat geopend (en niet gepraat haha).
Klinkt begrijpelijk dat je mindere momenten hebt, misschien niet zo'n slecht idee om er met iemand over te praten. Sterkte in ieder geval.

A3-D

Newbie
Ik slik zelf ook Gabapentine (en nog heel veel morfine, oxynorm smelt, nog 2 morfinepleisters buprenorfine; butrans, paracetamollen 12x en domperidom 3x en een AB kuur en zolpidem.. ja, drama; dus ben ook met thc bezig, 23procent en wil die rommel afbouwen).
De gabapentine echter afbouwen.. Dat is enige wat nog wel wat doet (heb ernstige darsmfalen, zware operaties gehad en complicaties, nu mega abces in mn buik, loop met n drain, dus dit alle is op medisch advies/voorschrfit etc!)

Maar de gabapentine is mijn dosis nu: 2x 600 (en dan in de nacht soms nog een 300mg als ik nog niet geslapen heb).Echter heb ik voor het eerst van mijn leven de 113 chat geopend (en niet gepraat haha).

Dit topic is wat oud, maar daarom open ik hem dus; herken het.
Ben zo down etc. Voel me enorm slecht.. De morfine doet niets met me door de darmfalen. Dus dat is het niet.
De oxynorm bedoel ik dan; dus daar komt het niet door, slik ik ook al 2 jaar en de Butrans idem.
De zolpidem is pas sinds deze week gestart en AB ook.
Het komt echt 100 procent door de gabapentine.

Ben benieuwd of jij al inmiddels met wat anders gestart bent? Ik had slechte ervaring met Lyrica. Nog erger dan Gabapentine, maar wie weet dat het bij jou werkte.
Ik voelde mij uiteindelijk zo depressief, dat ik er ook over nadacht om een einde aan mijn leven te maken. Gabapentine is echt rommel. Ik zou er zo spoedig mogelijk over in gesprek gaan met jouw behandelend arts. Geef aan dat je je erg depressief voelt. Praat er ook met anderen over, dat helpt.

Ik ben enige tijd geleden overgestapt op Xyrem, dat mijn leven werkelijk veranderd heeft. Voor mij is het een wondermiddel. Maar als ik een beetje begrijp waar jij de Gabapentine voor krijgt, dan zul jij helaas geen baat hebben bij Xyrem.

Liza23

Newbie
Ik voelde mij uiteindelijk zo depressief, dat ik er ook over nadacht om een einde aan mijn leven te maken. Gabapentine is echt rommel. Ik zou er zo spoedig mogelijk over in gesprek gaan met jouw behandelend arts. Geef aan dat je je erg depressief voelt. Praat er ook met anderen over, dat helpt.

Ik ben enige tijd geleden overgestapt op Xyrem, dat mijn leven werkelijk veranderd heeft. Voor mij is het een wondermiddel. Maar als ik een beetje begrijp waar jij de Gabapentine voor krijgt, dan zul jij helaas geen baat hebben bij Xyrem.
Ook naar jou, excuus late reactie. Het gaat gewoon f ronduit -piep- (Houd me aan de forum regels haha, maar zet daar alles neer wat even minder postief is).

Inmiddels slik ik nog meer medicatie. Je spreekt over mijn behandelend arts; maar die heb ik dus niet.
Ik ga zo proberen toch n topic hier te openen. Even mn verhaal schetsen en daar zullen dus indirect ook echt wat vragen in zitten.

Ik heb dus geen arts. Dus overleg over de medicatie kan niet (want huisarts vind dit te ingewikkeld). Die medicatie toen is door een anesthesist tijdens mn operaties even voorgeschreven en mn huisarts schreef ze daarna dus voor als herhaal.
Steeds maar opgehoogd en verder eigen doktertje spelen dan maar.. Geen keuze. Anders was ik allang overleden.

THC is echt mijn wondermiddel, daar zou ik wel mee kunnen afbouwe. Maar onbetaalbaar! Want mijn zorgkosten zijn door t ontbreken van n arts (en dus dietist met veel ondergewicht darmfalen en niets kunnen eten, dus geen machtiging drinkvoeding, terwijl ik 20 flesjes neem ivm onwijze honger) structureel 800 euro per maand! Soms zelfs duizend euro zelfs. En heb enkel Wajong, wat niet eens 1000 is. Dus leen al geld van vriendinnen, mensen via fb hier in de stad.. Want mn huur moet ik ook gewoon betalen (en die is hoog!) en alle vaste lasten en ik wil niet weer woningloos op straat belanden met nu n stoma en alle shit eromheen (letterlijk :'))

Dus helaas. Want door THC kon ik wel stoppen met Lyrica, Amitriptyline en morfine in 1x. Was 2016. Kreeg het toen een tijdje gratis namelijk. Maar dat feest is over. Dus begon weer aan de rommel. Toen dus operatie vorig jaar (rond de tijd van dat berichtje van me) en hebben ze me Gabapentine gegeven voor het eerst en dat werd enkel meer opgehoogd door complicaties en inmiddels, is er naast een ophoging juist van Gabapentine (verdrievoudigd...), ook nog Amitriptyline 2x bij. En oxynorm is 8. Elke 3 uur. Dus hoe ik nu moet stoppen? (Ben wel van de pleisters af! Zelf gedaan.. Moest nl ivm onderzoeken).

Terwijl ik 2 weken terug bij mn beste vriendin was en heb toen voor t eerst van mijn leven n jointje op. Rook geeneens, maar zij blowt soms even O:) En ik had zoveel pijn, dat ik ditmaal besloot mee te doen. Geeneens morfine op en heb me echt goed gevoeld! <3
Dus ben wel aan het zoeken naar THC (zelf produceren is geen optie) wat goedkoper is. Al is dat wel lastig (lid van alle fb groepen ben ik al haha). Want kan dus ook geen cent meer missen.. Heb ze hard nodig juist. (Drugsdealer worden erna, van alle medicatie die ik over houd doen we maar niet ;p haha)

En ik heb dus naast geen arts, voor de MDL etc, ook geen psychische zorg, ondanks dat mn huisarts me overal heen verwijst Weigeren ze me steeds. #kastjemuurgezeikallovertheplace
Vecht al 9jr voor psychische zorg, toevallig gisteren mijn 30e intake gehad. Ditmaal PAAZ van ziekenhuis hier. (Toevallig ook t ziekenhuis waar het 18jr geleden begon.. :'))
En wel positief gevoel over de intake! Echter kunnen ze niet zozeer het psychische aanpakken zei die man. Dus word ik weeeeeeeeer doorverwezen (en zo gaat t dus al 9jr). Want gaat t voornamelijk over mijn stoma, het is n medische unit van de psychiatrie.

Dus ook psychische zorg kan ik naar fluiten en ik woon alleen, zie niemand. Dus dat hakt er ook nog eens bij in.. Medisch al loodzwaar en amper te doen, met huishouden etc erbij en mentaal daardoor slopend.
Ja, ook daarom is afbouwen van de gabapentine en opiaten gewoon geen doen en slik ik liever meer en meer elke dag, om ook maar minder te voelen.
THC zou n redding zijn, of wietolie in algemeen. En gewoon 1 beste man (of vrouw). Arts, die me onder de hoeden nam. Bij wie ik terecht kan met vragen, twijfels etc. En dus vragen wat Xyrem is haha. Wat is het namelijk precies? Wat onwijs fijn dat je daar zo baat bij hebt!

Liza23

Newbie
Gabapentine klinkt wel als een stevig en lekker recreatief middel, beetje GHB gelijkend neem ik aan. Pregabaline (Lyrica) werkt waarschijnlijk sterk gelijkend aan gabapentine, beetje speculatief maar neem aan dat de depressie bijwerkingen grotendeels gevolg zijn van tolerantievorming en in dat geval zie ik een middel met een gelijkend werkingsmechanisme de bijwerkingen niet oplossen. Maar kan het helemaal mis hebben.
Wellicht is kratom een optie, is relatief mild maar het kan wellicht helpen en het werkt op andere receptoren dan gabapentoiden.

Klinkt begrijpelijk dat je mindere momenten hebt, misschien niet zo'n slecht idee om er met iemand over te praten. Sterkte in ieder geval.

Dankjewel, echt heel lief van je! (En excuus voor late reactie, sta er alleen voor, dus geen tijd te vinden om eens rustig te 'zitten').

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Dankjewel, echt heel lief van je! (En excuus voor late reactie, sta er alleen voor, dus geen tijd te vinden om eens rustig te 'zitten').
Hoef je echt geen excuus voor aan te bieden hoor. Klinkt vreselijk wat je allemaal moet doorstaan, ik kan me goed voorstellen dat je genoeg andere zaken aan je hoofd hebt.

Ik heb dus geen arts. Dus overleg over de medicatie kan niet (want huisarts vind dit te ingewikkeld). Die medicatie toen is door een anesthesist tijdens mn operaties even voorgeschreven en mn huisarts schreef ze daarna dus voor als herhaal.
Het komt vaak voor dat huisartsen blijven voorschrijven omdat ze verder niets voor je kunnen betekenen. Ik denk dat jou verhaal ook dermate complex is dat veel mensen zich hun vingers niet aan durven te branden. Een second opinion is (dacht ik) altijd mogelijk en lijkt me eerder vanzelfsprekend als je daar behoefte naar voelt.

Dus helaas. Want door THC kon ik wel stoppen met Lyrica, Amitriptyline en morfine in 1x. Was 2016.
Ik heb laatst wat stekjes weggegeven aan een stel vanwege medische redenen (o.a. afbouwen van veel verslavender en lange termijn schadelijkere medicatie/drugs). Ik heb zelf nooit veel affiniteit gehad met cannabis maar dat er anno 2018 nog altijd zo moeilijk over gedaan wordt kan ik mij echt scheel aan ergeren.

Ja, ook daarom is afbouwen van de gabapentine en opiaten gewoon geen doen en slik ik liever meer en meer elke dag, om ook maar minder te voelen.
Pffff, als ik lees wat voor zware drugs/medicatie je allemaal voorgeschreven krijgt en dat vrijwel alle hulpinstanties de handen er vanaf houden, ik heb er geen woorden voor. Dieptriest hoe oppervlakkig de maatschappij soms werkt.

Benzodiazepine gebruik staat sterk in verband met zelfmoord. De 'Gabapentanoïden' die je voorgeschreven krijgt werken net iets anders dan benzos, namelijk voornamelijk op de GABA B receptoren (denk aan alcohol), benzodiazepines GABA A maar ze hebben zeker gelijkenissen in uitwerking.

Persoonlijk vind ik de afkick van GABA gerelateerde middelen heftiger dan de afkick van opiaten. Met diacetylmorfine ('heroïne') wat dezelfde receptoren aangrijpt als morfine was de afkick meer fysiek van aard, koortsachtige verschijnselen. Ook een hel op aarde op zijn eigen manier maar wel een afkick die ik verkies boven de meer mentale GABA gerelateerde afkick die ik heb ervaren. Oxycodon (oxynorm) is eveneens een uit opium vervaardigde stof veel dezelfde receptoren aangrijpt en effecten teweeg brengt gelijk aan morfine (allebei dus opioïden, welke dan weer vallen onder de bredere term opiaten).

De afkick van benzos of gabapentanoïden is veel sterker psychisch van aard, de afkick hiervan doet mijn gedachten op hol slaan, angstig worden, op momenten zelfs hysterisch. Ik heb nooit suïcidale neigingen gehad maar ik kan goed begrijpen dat angstremmers op de lange termijn zodra tolerantie intreed mensen tot zelfmoord kan aansporen. Zelf heb ik afkick van gabapentanoïden nooit echt heftig ervaren (gelukkig) maar er wordt online vaak gezegd dat deze heftiger is dan die van benzodiazepines en opiaten. :confused:

Ik heb een lange dag gehad, ik kon het niet laten om te reageren omdat je verhaal zo heftig klinkt. Ik wou gewoon even mijn medeleven betogen, meer kan ik toch niet doen. Ik ben bang dat je voor de meeste mensen Chinees praat en deze zich weinig kunnen voorstellen bij de lange termijn gevolgen van deze toch wel zeer heftige cocktail om nog maar van de fysieke complicaties te zwijgen.

En dus vragen wat Xyrem is haha. Wat is het namelijk precies?
Weer een gabapentanoïde, een middel dat de GABA B receptoren aangrijpt. In grote lijnen plat/krom uitgelegd de effecten van alcohol maar dan met minder/geen korte termijn bijwerkingen.

Ik moet even mijn rust nemen en mn bedje in duiken, duurt niet lang meer en ik begin willekeurig te brabbelen.

Liza23

Newbie
Echt bedankt voor je reactie!
Ik moet het weer kort houden, want mentaal ben ik dus inderdaad 1 groot brok ellende; herken mezelf niet!
Maar het heeft wel een aanleiding.. Ben net geopereerd en die is mislukt.
De pijn is niet te harden, maar meer medicatie wil ik echt niet nemen. Echter om niet te voelen, slik ik nu echt weer temazepammen overdag en wat extra morfine en THC in de nacht (toch maar 1 flesje gekocht.. platzak ben ik toch al).

Alleen nu moet ik dus een grote operatie, laparotomie, wedeorm. Wat echter met mijn fixe ondergewicht levensgevaarlijk is. Dus word extra poli ingepland en besproken, waars tpv of PEG..
Ik sta voor alles open! Mits het in dat ziekenhuis kan.. Want mijn chirurg werkt ook voor Radboud, maar daar heb ik mijn stoma('s) en missende darm etc. aan te danken.. Echter word daar vaak TPV geregeld, als je het thuis kan doen.
Dus ik zal het in een (lange) opname moeten.. Daar gaat mijn zomer :( en dan amper/geen bezoek. Wel hoop ik dat er dan wel een MDL bij komt.
Want ben dus geopereerd, lag op de verkoever om 7u 's morgens (was de 1e haha) en heb de anesthesist aan het huilen gekregen :openmouth: voel me nog lullig.. Ze las mijn dossier, stelde wat vragen, toen kwamen er meer bij staan en zij begon gewoon f te huilen. Werd als 'held' van de dag beschreven, maar of ik daar nou trots op moet zijn?
Echter heeft dit gemaakt dat zij aan mijn chirurg ging zeggen dat ik een MDL moet hebben en machtiging drinkvoeding etc.
En dat was nog voordat we wisten dta de OK mislukt was; dus 'geluk bij ongeluk' want de balletjes rollen nu wel wat meer!

Enerzijds zo verdrietig en voel me zo, zo op! Ben zo boos, intens pijn en verdriet, dat de OK mislukte en dat ik weer die hele rollercoaster tegemoet ga, van opnames TPV sondes laparotomie, nieuw stoma (6) en weer darm moet inleveren enzovoort.. Andere kant, zou mijn chirurg daarna 'buiten beeld' staan en ik weer zonder arts zitten. Ik heb nu al 3 afspraken in mn agenda en dus n volle zomer.

Pijnpoli van dat zkh belde wel, over de meds dus. Maar dat was een; je huisarts moet het maar oppakken, wij kunnen niets. Je slikt al (veel) te veel.

Dus nav jou bericht, wat vragen. Als jij het over die Gaba hebt.. Ik dacht, bouw die wat af. Maar kan dat dan ook aanleiding zijn van mijn onwijs depressieve gevoelens atm?
Stort vooral in de middag in, die heb ik dus inmiddels gestaakt. Zat op 3x 600mg. (8u, 16u en 22u) en nu enkel nog 2x 600 om 8 en 22u.
Want heb ook nog die amitriptyline, 22u en dan alle morfine (8, 11, 15u, 18u, 21u en in de nacht rond 02u en evt 05u.. Oeps ja veel).
Nu weet ik niet wat slim is..

Nja, ik ga f voeding nemen en terug badkamer in.

- Als iemand tips heeft, ook voor andere meds, welke ik kan voorleggen aan artsen, of tip wt ik als eerst best kan afbouwen, of misschien juist even omhoog moet gooien tot ik het onder begeleiding kan stoppen, ook alles is welkom! -

Vind jou bericht, jmhts, sowieso echt, heel fijn! Meen ik oprecht. Dankjewel daarvoor.

Jen

Belezen gebruiker
Hi ik gebruik Gabapentine nu als slaapmiddel. Na een korte GHB verslaving ben ik over gegaan op baclofen 4x10mg per dag. En in de avond voor het slapen gaan 400mg Gabapentine. Ik heb in jaren niet zo lekker geslapen. Want als je stopt met GHB lig je dagen lang wakker daarna, en heb je grote kans op een psychose. Heb het al gehad! Zelf denk ik dat dit 10x beter is dan al die pammetjes. En gebruik het maar 1x week lang 400mg per avond. Slaap er 12 uur lang op! Vind het geweldig spul.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Hi ik gebruik Gabapentine nu als slaapmiddel. Na een korte GHB verslaving ben ik over gegaan op baclofen 4x10mg per dag. En in de avond voor het slapen gaan 400mg Gabapentine. Ik heb in jaren niet zo lekker geslapen. Want als je stopt met GHB lig je dagen lang wakker daarna, en heb je grote kans op een psychose. Heb het al gehad! Zelf denk ik dat dit 10x beter is dan al die pammetjes. En gebruik het maar 1x week lang 400mg per avond. Slaap er 12 uur lang op! Vind het geweldig spul.

Zo zie je maar weer hoe anders het voor mensen werkt. Neurontin (gabepentine) of lyrica (pregabeline) schijnt erg zwaar te zijn met afbouw en velen klagen juist over slapeloosheid ervan. Van pregabeline wordt ik ook niet bepaald slaperig.

Ben blij voor je dat dit (tijdelijk?) even helpt. Structuur lijkt ook wat op die van GHB zover ik weet.

Jen

Belezen gebruiker
Ben blij voor je dat dit (tijdelijk?) even helpt.

Ja heel tijdelijk 3 dagen nu en ga nu stoppen met alles het was om de scherpe randjes eraf te halen.
Dan weer een maand drugs vrij even helemaal niks tot die G drang weer komt aankloppen..

Degrens

Newbie
Weer een gabapentanoïde, een middel dat de GABA B receptoren aangrijpt. In grote lijnen plat/krom uitgelegd de effecten van alcohol maar dan met minder/geen korte termijn bijwerkingen.

Ik moet even mijn rust nemen en mn bedje in duiken, duurt niet lang meer en ik begin willekeurig te brabbelen.
Xyrem is de merknaam voor natriumoxybaat, ook wel hydroxyboterzuur of GHB genoemd. No joke, actual fact Xyrem is niets anders dan (natrium)GHB. Dat is overigens dezelfde vorm die veel als illegaal roesmiddel word gebruikt. Alleen is de ghb anders gemaakt en ingekookt als het ware. GHB op de zwarte markt is een oplossing van ghb in vloeistof. De pure stof is gewoon droog poeder waarmee tabletten kunnen worden gedrukt.
https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/n/natriumoxybaat

Groetjes!

Degrens

Newbie
Het effect heeft overeenkomsten met GHB, maar je moet een behoorlijke dosis nemen daarvoor en net als GHB, verschilt het nogal per persoon hoeveel precies een bepaald effect/high geeft. Heel erg potent is het niet. Lyrica, oftwel pregabaline kan met veel lagere doses een roes bereikt worden en is ook vergelijkbaar(met ook wel duidelijke verschillen, maar toch) met eerder genoemde middelen.
Owja en elk van deze middelen kan een bitch zijn als je eenmaal regelmatig gebruiker bent en probeert cold turkey te stoppen. Zeer onprettig tot ronduit levensgevaarlijk kan dat zijn!

Bovenaan