depri na avondje XTC

Hai,

Ik heb een vraag die ik niet zo snel ergens beantwoord zie.
Wij hebben twee weken terug XTC gebruikt. ieder een hele en na drie uur nog een hele (zie ook"wanneer 2e keer xtc bijnemen" De volgende zondagochtend hebben we beiden 5 htp geslikt en 's avonds ook weer) Nu is mijn vrouw een hele week behoorlijke depressies geweest en ze wil nu absoluut niks meer slikken omdat ze dit zo'n rotgevoel vond. het gaat nu overigens weer prima hoor.
Kan dat zijn omdat ze twee pillen heeft genomen, dus teveel voor haar. Of zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn dat ze behoorlijk stress heeft van haar werk de laatste tijd.

Ik heb geen last gehad van een dip of iets dergelijks, maar mogelijk was het voor haar teveel op een avond?

Wie heeft hier ervaring mee en mogelijke tips?

Bedankt alvast Stelletje3013

kiekert

Bewuste gebruiker
'twee pillen' zegt natuurlijk helemaal niets. Er kan 10mg MDMA, maar ook 180mg MDMA inzitten, hoop dat je dat begrijpt.

Verder ken ik die depressie van een meid uit mijn omgeving. Zij pakte ook teveel, heeft zich ruim een week para gevoeld + emotioneel kapot.

Later nogmaals gedaan en gewoon minder gepakt, toen totaal geen last.

De ene persoon is vatbaarder dan de andere

Deep Blue

Bewuste gebruiker
Is het ni beter L-tryptophan te nemen idpv 5-htp?

Ik dacht dat de aanmaak van serotonine dan beter gereguleerd is.

Paddo100

Bewuste gebruiker
zit tussen der oren, gewoon doorgaan met leven..... :grin:

je kan ff een crash hebben van een paar dagen en geen zin hebben om dingen te doen maar das neit echt depressief imo :rolleyes:

J86

Bewuste gebruiker
Deep Blue zei:
Is het ni beter L-tryptophan te nemen idpv 5-htp?

Ik dacht dat de aanmaak van serotonine dan beter gereguleerd is.

Nee... L-tryptofaan is de voorloper van 5HTP, 5HTP is de voorloper van serotonine.
5HTP is effectiever voor serotonine aanmaak

Daarentegen is het minder verstandig dit over een langere termijn te gebruiken
L-tryptofaan is een normaal voedingssuplement wat naast voorloper van 5HTP ook andere functies heeft.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Eigenlijk is het heel simpel, van meer drugs ga je verder naar de klote. Ze zou misschien niet zoveel waarde moeten hechten aan dat vervelende gevoel de dagen erna, het is irritant, maar het gaat voorbij. Het is iets dat je ervoor over moet hebben, of gewoon niet meer gebruiken.

Miss J

Bewuste gebruiker
Ik denk dat de stress van haar werk er ook mee te maken heeft. Ik heb het zelf ook wel eens gehad: In het weekend gebruikt, een drukke week voor de boeg met van alles en nog wat, dat zie je dan helemaal niet zitten en het kutgevoel wordt alleen maar erger...

Deep Blue

Bewuste gebruiker
J86 zei:
Nee... L-tryptofaan is de voorloper van 5HTP, 5HTP is de voorloper van serotonine.
5HTP is effectiever voor serotonine aanmaak

Neenee...

Uiteraard is de serotonineaanmaak effectiever vanuit 5-htp, maar dit verloopt minder gereguleerd zoals de omzetting van L-tryptofaan naar 5-htp.
Het is beter dat de hersenen zelf gecontrolleerd het evenwicht herstellen idpv dat je wat 5-htp binnenspeelt om snel terug serotonine te hebben.

J86 zei:
Daarentegen is het minder verstandig dit over een langere termijn te gebruiken
L-tryptofaan is een normaal voedingssuplement wat naast voorloper van 5HTP ook andere functies heeft.

1) L-tryptofaan is een aminozuur, niet per sé een voedingsuplement. Gezonde voeding zoals kaas, eieren of desnoods soja moet normaal volstaan.

2) Uiteraard heeft L-tryptofaan nog andere functies, maar dit is geen argument pro 5-htp...in tegendeel

spacewoman

Experimenterende gebruiker
Ik heb hetzelfde maar probeer er niet te veel mee bezig te zijn en me dagelijkse werkzaamheden probeer ik gewoon weer op te pakken.
Ik weet dat je van een avondje drugs de volgende dag naar de klote bent,maar dat heb ik er voor over.
Als ik zulke prachtige dingen halucineer na te veel pillengebruik en blowen is me de volgende depri dag wel waard.
Gewoon haar opbeuren en uit de put praten is een optie.
Succes

Dopezilla

Badass junkie
Dat krijg je als al je serotonine opeens opgebruikt wordt. Als je even bij de effecten van xtc had gekeken, had je dit meteen gevonden.

Geef het een paar dagen, en het is over (of bij mij zelfs maar 'n dag, soms niet eens).

Olle

Als je vrouw aanleg heeft voor depressies kan het zijn dat de xtc het aangewakkerd heeft door de serotonine regulereing te ontregelen. Ik weet er niet het fijne van, wel weet ik dat een maat van mij met deze verklaring een maandje of 3 in een depressie is terecht gekomen en daarbij gaat het niet om je even wat minder te voelen. Nee, een vrij heftige depressie. Ik heb geen idee of dit het geval is bij je vrouw, ik weet alleen dat het (weliswaar zeer zelden) voorkomt.

Rondjeslopen

Experimenterende gebruiker
Als ik jou was zou ik haar voorlopig geen xtc mee laten nemen. Stress kan lijden tot een depresie. En bij een depressie geven ze vaak antideprissivum, deze medicijnen zorgen ervoor dat er meer serotonine of noradrenaline beschikbaar komt binnen de hersenen. Het kan dus zo zijn dat doordat ze gestresst is het moeilijker is voor haar om de serotonine tekort weer aan te vullen. Ik zou pas weer xtc nemen als ik niet meer gestresst zou zijn.

Apollo

Newbie
De ene mens zit anders in elkaar dan de ander. Dus ook de hormoonhuishouding/ het aanmaken van stoffen in de hersenen. De een krijgt een matige dip na XTC en de ander een erge dip die veel langer duurt, omdat het lichaam/hersenen een langere herstelperiode nodig hebben.
Als je vrouw er gevoelig voor is, kan ze beter minder nemen en bijv. verspreid over de nacht.
Ook moet ze goed voor zichzelf zorgen, goed uitslapen en de dag erna onder de zonnebank gaan of veel in de zon zitten en: vitaminepillen innemen. Door het zonlicht wordt er ook meer serotonine aangemaakt, ze geven ook lichttherapie aan depressieve mensen. Je kunt ook na het avondje, voor je gaat slapen, L tryptofaan innemen. Dit helpt soms.
Natuurlijk scheelt het ook wat je gaat doen in de volgende week na de XTC.
Over het werk:
Als je het al niet zo leuk hebt op je werk, en je voelt je een beetje rottiger dan normaal, dan kan de dagelijkse gang van zaken ineens hard aankomen.
Het allerbeste is XTC nemen in je vakantie, dan hoef je niet je werkhoofd op te zetten.

Paddo100

Bewuste gebruiker
bier zei:
Alle serotonine opgebruikt dit dat. Gaat wel weer over...

slaat ook weer nergens op, als je het een avond gebruikt is dat niet op :wave:

misschien had ze problemen en stress en na de xtc komt de crash en is ze wat meer naar de klote als normaal...?

Ketnoniesman

Bewuste gebruiker
spacewoman zei:
Ik weet dat je van een avondje drugs de volgende dag naar de klote bent,maar dat heb ik er voor over.
Als ik zulke prachtige dingen halucineer na te veel pillengebruik en blowen is me de volgende depri dag wel waard.
You said it :)

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Door xtc verbruik je extra veel serotonine. Serotonine is een stof die je hersenen nodig hebben om je gelukkig te voelen. Als je in 1x heel veel serotonine verbuikt, heeft je lichaam tijd nodig om weer nieuwe aan te maken. Hierdoor komt het dat sommige mensen na afloop van xtc in een dip terecht komen. Hun lichaam heeft (tijdelijk) een tekort aan serotonine.

L-tryptofaan kan idd helpen om dat proces wat sneller te laten verlopen!

Bovenaan