• Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

Derde keer MDMA, the Magic Returns

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Hallo forumlezers,

Mijn vrienden noemen me Eik (een bijnaam die ik heb overgehouden aan een leuke trip-ervaring). Ik zal eerst wat vertellen over mijzelf en daarna iets over mijn derde ervaring met mdma.

Ik ben een gelukkig getrouwde man van 37 jaar en ik heb twee lieve dochters van 4 en 7. Ik ben 1.91 meter lang en weeg 98 kilo. Sinds mijn 18e heb ik ervaring met blowen en alcohol en sinds mijn 20ste heb ik een keer of 8 getript met paddestoelen. Maar daat gaat dit report niet over. Dit gaat over mijn derde keer mdma.

Maar voordat ik iets ga vertellen over de derde keer kan ik er natuurlijk niet aan ontkomen om ook iets over de eerste en tweede keer te zeggen. In tegenstelling tot blowen en paddo’s heb ik xtc nooit willen doen omdat het me minder interessant leek dan tripmiddelen maar vooral ook omdat ik bang was dat ik het te lekker zou vinden. Ik was bang voor een verslaving of toch op zijn minst bovenmatig gebruik. Toen twee vrienden (ik noem ze even Uil en Ei) mij 1,5 jaar geleden vertelden over hun ervaringen was mijn, toch al aanwezige, nieuwsgierigheid opnieuw aangewakkerd. Ik dacht: “ik ben nu 36 jaar oud en een verantwoordelijke papa… hoe groot is de kans dat ik hier nu nog verslaafd aan raak?!”. Ik waagde de gok en ging mee naar Buiten Westen. Deze eerste ervaring was heel bijzonder en krachtig. Toch lijkt het me leuk de focus van mijn report niet op de eerste keer te leggen maar op een, minder gebruikelijke 3e keer.

Tussendoor ben ik trouwens nog naar DGTL geweest waarbij ik mijn vrouw heb meegenomen. Zij voor het eerst aan de mdma en ik voor de tweede keer. Deze ervaring was heel intiem en gelukzalig. Maar ik voelde me toch een beetje bezorgd over het welzijn van mijn vrouw en kon me daardoor minder overgeven aan het moment. Zelf vond ze het effect van de drug leuk maar heeft ze wat minder met de muziek en de partysetting. We hebben afgesproken het nog eens met ons tweetjes thuis te proberen 

Na deze enigszins zwakkere ervaring bij mij tweede gebruik was ik bang dat ik misschien al dusdanige tolerantie had opgebouwd dat het “magische effect” al aan het minderen was. Zoals ik al veel heb gehoord van party-kennisjes en mensen op dit forum.

Met enigszins laaggespannen verwachtingen bereide ik me dus voor op Valtifest 2015. Ik was goed uitgerust en vertrok samen met mijn vriend op weg van Utrecht naar A’Dam. We hadden ons beide verkleed als Arabische Sjeik en hadden goede zin. Op het festival zouden we de rest van de “crew” ontmoeten. We hadden ieder een pilletje bij dat getest was op 160-180mg pure mdma.

De aankomst op Valtifest was supergeinig met allemaal verklede mensen, het terugzien van party-kennisjes van de vorige festivalletjes en de anticipatie van op zijn minst een leuk feestje. Fantastisch om te zien hoe iedereen zich uitgedost had! Ik kon niet wachten om het pilletje naar binnen te gooien maar heb eerst wat gekletst en een hapje gegeten. Om 17.15 namen Ei en ik tegelijk een half pilletje. :P De andere helft volgt 2,5 uur later...

We zijn met vrijwel de hele groep verkast van een soort kroegje aan het water naar de mainstage waar het zonnetje scheen en waar lekker gedraaid werd. Het duurde volgens mij minder dan een half uur voordat de mdma zijn werk begon te doen. Alle beetjes spanning die ik nog in mijn lijf had verdwenen meteen. Het vervelende kuchje waar ik al een week last van had? Helemaal weg! Ik voelde me steeds beter en beter! Gezellig staan kletsen met de mooie tweeling die bij ons in het uitgaansgroepje hoort… Geen idee meer waarover we het hadden maar ik voelde me oprecht heel verbonden met haar.

Toch ook maar even met mijn ogen dicht dansen… want dansen is zo lekker als de muziek heerlijk voelbaar in je hele lijf dreunt. :rock: Doe ik tijdens het dansen mijn ogen open en kijk ik om me heen. Er staan 3 vriendinnen naast me te dansen. Een van deze meisjes is verkleed als Francaise met baret en stokbroodje in haar handen. En oh my god wat is zij mooi zeg! :openmouth: Ze is overduidelijk aan het genieten van de muziek en heeft prachtige ogen. Ik merk dat ik niet kan stoppen met naar haar te kijken en ben bang dat ik haar een vervelend bekeken gevoel geeft. Dus loop ik na haar toe en zeg iets als volgt: “Sorry dat ik zo naar je kijk. Maar jij bent zo waanzinnig mooi dat ik het echt niet kan laten. Vind je het storend als ik kijk?” Hierop begint het meisje in kwestie een beetje te blozen en zegt me “kijk maar stiekem dan”. Omdat ik geen idee heb hoe ik dat moet interpreteren en ik haar geen slecht gevoel wilde geven besloot ik (met moeite) om maar niet meer te kijken.

Het mooie van dit alles was dat ik oprecht waardering had voor haar schoonheid. Op geen enkel moment was het mijn intentie haar te versieren en ik heb me ook geen moment schuldig gevoeld ten opzichte van mijn vrouw.

Mijn vriend Ei stelde voor om een beetje te gaan struinen. We verlieten ons clubje bij de mainstage en wandelde redelijk doelloos over het festival terrein. Wow dat lopen voelde goed zeg. Overal mooie verklede mensen, fijne muziek en een goede vriend met wie ik samen kon lopen. Super! We kwamen uiteindelijk terecht in een klein Arabisch tentje waarin wat mensen zaten te chillen. Eventjes uit de wind en het comfort van een stoel… ook dit was weer helemaal top! Terwijl ei, de meesterlijke womaniser, bezig was met een meisje was ik afgeleid door wat er buiten gebeurde. Tijd om weer verder te struinen. :wave:

Weer terug bij de rand van de main-stage zag ik een meisje met een gek petje. Wow wat was die heerlijk aan het dansen en aan het genieten. Zonder na te denken liep ik naar haar toe om haar een complimentje te geven. Ik bedacht me hoe stom het is dat veel vrouwen soms onzeker zijn over hun uiterlijk dus ik vroeg haar of zij dat ook wel eens was en zo ja dat het zeker niet nodig was. “Je bent namelijk prachtig” vertelde ik haar! En ik meende het! Daarna heb ik nog een knuffel en een kus op mijn wang gevraagd en nog gekregen ook. Gelukkiger dan dat kon ik niet worden! :wave:

Na deze ervaring heb ik nog meer gedanst en geknuffeld met (vooral maar niet uitsluitend) de meiden in onze groep. Bijna alles is fijn op mdma maar ik voor mij persoonlijk wint knuffelen de hoofdprijs! Later heb ik nog staan kijken bij een of andere wazige sex-show die zowel ik als de anderen best prettig maar niet opwindend vonden om naar te kijken. Ook leuk om het meisje met het gekke klepje op weer terug te zien daar… Uiteraard nog even een vrolijke smile haar kant uitgezonden… :grin:

En zoals altijd vloog de tijd voorbij. Opeens was het feestje afgelopen en moesten we weg. Maar zelfs het wachten op de kluisjes was prettig. Vlindertje (een ander meisje in onze crew) was nuchter en met de auto en we waren intens dankbaar dat we met haar mee mochten reiden naar Amsterdam Centraal. “Wow wat een schat is dat toch!” bleef ik maar denken terwijl zowel zij als ik hele persoonlijke dingen aan elkaar vertelden…

Thuis aangekomen een jointje gerookt :stoned: en nog uren nagekletst met de eerder genoemde tweeling en Ei. Of beter gezegd… zij hebben gekletst en wij geamuseerd geluisterd. Altijd fijn zo’n “afterglow”. Het is nu intussen woensdag en op een beetje extra vermoeidheid na heb ik nergens last van!

Bedankt allemaal voor het lezen van dit belachelijke lange report.Ik was zo blij verrast dat deze mdma ervaring weer bijna net zo top was als de eerste dat ik dat graag met jullie wil delen als hoopvol teken voor anderen! Ik hoop dat ik hier nog lang van mag genieten en verheug me al op het “thuis-feestje” met mijn vrouw die gepland staat voor komende winter.

Veel liefde en knuffels voor jullie allen! :hearteyes: :hearteyes: :hearteyes:
Eik,

P.S. Voor het geval iemand zich door mijn woordenbrij heen heeft geworsteld nog twee vragen:
1) Ik was na het feestje een beetje bezorgd dat ik misschien te “open” ben geweest naar de meisjes die ik zo mooi vond. Als er hier ook vrouwelijke forumlezers bij zijn die wel eens op dit soort feestjes komen kunnen jullie me dan vertellen of mijn gedrag acceptabel is?
2) Ik heb soms het idee dat het enorm open-altruïstische-knuffelbehoeftige gevoel dat ik heb minder gedeeld wordt met de meer “ervaren” gebruikers. Kan dit kloppen?

anhaedra

Belezen gebruiker
Ja, het love-gehalte is bij jou wel sterk aanwezig, zo te lezen... :hearteyes: Er zijn inderdaad ook gebruikers die juist de scherpe randjes kunnen waarderen, zowel bij zichzelf als bij anderen, maar ieder z'n ding, toch? In ieder geval beter dan "vies" strak staan.

Kun je iets specifieker vertellen hoelang het was geleden sinds de 1e en 2e keer, en hoe je destijds doseerde?

Narayani

Bewuste gebruiker
Eik zei:
P.S. Voor het geval iemand zich door mijn woordenbrij heen heeft geworsteld nog twee vragen:
1) Ik was na het feestje een beetje bezorgd dat ik misschien te “open” ben geweest naar de meisjes die ik zo mooi vond. Als er hier ook vrouwelijke forumlezers bij zijn die wel eens op dit soort feestjes komen kunnen jullie me dan vertellen of mijn gedrag acceptabel is?
2) Ik heb soms het idee dat het enorm open-altruïstische-knuffelbehoeftige gevoel dat ik heb minder gedeeld wordt met de meer “ervaren” gebruikers. Kan dit kloppen?

1) Ik heb er zelf niet echt problemen mee. Je merkt wel het verschil tussen mannen die oprecht hun mening willen delen en mannen die eh, tsja... :rolleyes: Van de eerste categorie kan ik het wel waarderen natuurlijk. Andersom werkt het ook zo hoor. Ik stond laatst versteld van de mooie kleur van iemands ogen en mijn vriend stond ernaast toen ik dat even moest melden aan de eigenaar. Dat heeft voor mij niks te maken met seksuele aantrekkingskracht of de wens om vreemd te gaan. Ik voel ook 0,0 jaloezie als mijn vriend met andere meisjes staat te praten op zo'n feest. Dat jij je niet schuldig voelt tegenover je vrouw, daar kan ik me dan ook wel in vinden.
2) Het love-gevoel kan wel minder worden na veelvuldig gebruik, ja. Je houdt het speciaal als je je gebruik beperkt :)

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Hoi Narayani,

Bedankt voor je reactie! Ik hoop zelf ook altijd dat mijn goede intenties duidelijk zijn. Toch heb ik het idee dat vrouwen met mdma op toch nog iets minder open en "los" zijn dan mannen. Maar misschien is dat ook wel zo geconditioneerd door jarenlange ervaring in kroegen waar vrouwen voortdurend mannen van zich af moeten houden...

Leuk om te lezen dat jij je in ieder geval lekker laat gaan. Ik vind het zo leuk als vrienden, vriendinnen en wildvreemden me complimenten geven tijdens zo'n pillentripje. Daar kan ik dan echt superhard van genieten!

Bij mij is er ook geen sprake van de wens om vreemd te gaan of een poging om een meisje te versieren. Er uiteraard wel sprake van aantrekkingskracht en misschien soms zelfs (op de achtergrond) van seksuele aantrekkingskracht. Maar de focus ligt toch vooral op het esthetische. Als het niet zo totaal ongepast was zou ik me uitstekend kunnen vermaken met het vol bewondering aanstaren van zo'n mooi meisje. Maar gelukkig begrijp ik zelfs in mijn pillen-waas dat dat niet handig is.

Eigenlijk denk ik dat het feit dat ik me helemaal niet schuldig voel ten opzichte van mijn vrouw al genoeg zegt... Als ik de verkeerde intenties had zou ik me namelijk zeker wel schuldig voelen... :flushed:

P.S. Misschien zou dat nog een goed idee zijn voor op een festival... een soort van knuffeltent waar je ongebreideld en onbezorgd kunt knuffelen als je er behoefte aan hebt :hearteyes:

spector

Newbie
Ik lees overal dat je er tijd tussen moet houden omdat anders het 'love'-gevoel weggaat en mensen waarschuwen dat het dan niet meer zo leuk is: bij mij is dat dus niet het geval. Ik heb er elke keer weer de grootste lol in en voel me fantastisch! Het love-gevoel blijft ook en ik vind het heerlijk om te knuffelen.

Erik: je hoeft echt niets geks te doen om met IEDEREEN die je maar wil te knuffelen. Zolang je een vrouw niet gek betast, geen rare dingen zegt en gewoon aardig krijg ik elke vrouw aan het knuffelen, mits ze natuurlijk aan de XTC/MDMA/4FMP etc... zit. Je moet gewoon relaxed blijven en niet raar kwijlen, je ogen redelijk normaal en geen gekke dingen zeggen, maar dan zit je geramd. En mijn vriendin vind het ook altijd goed, gewoon omdat er geen bijbedoelingen zijn.

mikoz

Bewuste gebruiker
spector zei:
Ik lees overal dat je er tijd tussen moet houden omdat anders het 'love'-gevoel weggaat en mensen waarschuwen dat het dan niet meer zo leuk is: bij mij is dat dus niet het geval. Ik heb er elke keer weer de grootste lol in en voel me fantastisch! Het love-gevoel blijft ook en ik vind het heerlijk om te knuffelen..
Hoelang gebruik je al MDMA? En met welke frequentie? Aan het begin kan het namelijk nog wel even goed gaan. Maar voor je het weet zijn er al teveel beschadigingen en/of tekorten in je koppie.

Als ik jouw stukje tekst zo lees, ziet het er naar uit dat je nog niet zo heel lang MDMA gebruikt en je je hoofd nog wel gaat stoten.

anhaedra

Belezen gebruiker
Ik lees op andere fora redelijk overtuigende verhalen dat xtc in de jaren '90 beter was dan nu, en dat het te maken heeft met gebruikte grondstoffen. Voorheen was dat overwegend safrol, nu is dat naar verluidt moeilijker verkrijgbaar.

Mijn eerste MDMA-ervaring (zie trip report hier ergens) was on-ge-loof-lijk, en dat op een zeer lage dosis. Tweede en derde derde keer, op veel hogere doseringen, waren lekker, maar van een totaal andere categorie. Alsof ik een ander middel gebruikte.

Wat je hierbij moet weten is dat bij de 2e keer een vriend van me voor de 1e keer pakte. Ik voorspelde hem dus een grandioze avond maar dat viel wat tegen, net zoals bij mij en andere meer ervaren gebruikers. Maar het was voor deze persoon toch écht de eerste keer.

Ik kan me dus voorlopig niet aan de indruk onttrekken dat de kwaliteit van pillen een cruciale rol speelt, naast natuurlijk andere factoren als tolerantie, verwachtingspatroon, neuroplasticiteit, set & setting, etc.

Fool

Badass junkie
anhaedra zei:
Wat je hierbij moet weten is dat bij de 2e keer een vriend me voor de 1e keer pakte. Ik voorspelde hem dus een grandioze avond maar dat viel wat tegen, net zoals bij mij en andere meer ervaren gebruikers. Maar het was voor deze persoon toch écht de eerste keer.
De verwachting van een grandioze avond is juist een bekende killer van een ervaring. Als je verwachtingen laag zijn pakt het vaak veel fijner uit.

anhaedra

Belezen gebruiker
Fool zei:
anhaedra zei:
Wat je hierbij moet weten is dat bij de 2e keer een vriend me voor de 1e keer pakte. Ik voorspelde hem dus een grandioze avond maar dat viel wat tegen, net zoals bij mij en andere meer ervaren gebruikers. Maar het was voor deze persoon toch écht de eerste keer.
De verwachting van een grandioze avond is juist een bekende killer van een ervaring. Als je verwachtingen laag zijn pakt het vaak veel fijner uit.
Zo, ff een gênante tikfout hé... :openmouth:

Anyway: ja, maar het verklaart niet het enorme verschil in ervaring. Dat zou betekenen dat je minstens 50% van de pil er zelf bij verzint, een placebo-effect dus. Zo zwak is MDMA niet.

Plus, het punt is dat de ervaren gebruikers de xtc even "lafjes" vonden. Dus als tolerantie en/of verwachtingen allesbepalend zijn, i.p.v. de kwaliteit van pillen, dan kan dat niet verklaren waarom de first-time user dezelfde ervaring had als de ervaringsdeskundigen. Immers hij had geen enkele tolerantie en zijn verwachtingspatroon moet anders zijn geweest. Danwel lager vanwege naïviteit, danwel hoger vanwege onze positieve verhalen.

Daarnaast, mijn eerste keer ging ook gepaard met hoge verwachtingen. Serieus, mijn eerste keer was óf geen MDMA óf extreem goede MDMA.

Fool

Badass junkie
anhaedra zei:
Anyway: ja, maar het verklaart niet het enorme verschil in ervaring. Dat zou betekenen dat je minstens 50% van de pil er zelf bij verzint, een placebo-effect dus. Zo zwak is MDMA niet.

Plus, het punt is dat de ervaren gebruikers de xtc even "lafjes" vonden. Dus als tolerantie en/of verwachtingen allesbepalend zijn, i.p.v. de kwaliteit van pillen, dan kan dat niet verklaren waarom de first-time user dezelfde ervaring had als de ervaringsdeskundigen. Immers hij had geen enkele tolerantie en zijn verwachtingspatroon moet anders zijn geweest. Danwel lager vanwege naïviteit, danwel hoger vanwege onze positieve verhalen.

Daarnaast, mijn eerste keer ging ook gepaard met hoge verwachtingen. Serieus, mijn eerste keer was óf geen MDMA óf extreem goede MDMA.
Kwaliteit van de pillen kan inderdaad een factor zijn, maar als we eenmaal praten over MDMA (en geen andere stof) en de dosis hetzelfde is (dus geen zwakkere/sterkere pil) maakt het geen zak uit wat de oorspronkelijke grondstof was. Het is echt niet zo alsof de atomen in het molecuul onthouden hebben of ze oorspronkelijk uit een boom in China of een reactievat in Argentinië kwamen.

Naast natuurlijk alle factoren inbegrepen in Set & Setting (misschien was de locatie wel minder tof?).

spector

Newbie
mikoz zei:
Hoelang gebruik je al MDMA? En met welke frequentie? Aan het begin kan het namelijk nog wel even goed gaan. Maar voor je het weet zijn er al teveel beschadigingen en/of tekorten in je koppie.

Als ik jouw stukje tekst zo lees, ziet het er naar uit dat je nog niet zo heel lang MDMA gebruikt en je je hoofd nog wel gaat stoten.

Ik doe het nu een jaar, met elke keer een maand, anderhalve maand, soms 2 weken, soms 3 weken ertussen. Elke keer, zonder uitzondering, is een feest. Elke keer heb ik hetzelfde effect en elke keer voel ik me weer fantastisch. Ik heb nog nooit gehallucineerd, neem ook nooit heel veel maar gewoon genoeg om je heerlijk te voelen. Ik heb echt het idee dat het precies is zoals hier boven staat: het ligt aan de set & setting, maar ook je mindset is belangrijk. Je hebt idd een kater als je denkt dat je een kater gaat krijgen. Je avond is ook leuker als je geen verwachtingen erbij hebt. Vooral slaap is erg belangrijk, goed eten ook. Heel veel slapen na een feestje zorgt voor mij dat ik er weer bovenop kom.

anhaedra

Belezen gebruiker
Fool zei:
Kwaliteit van de pillen kan inderdaad een factor zijn, maar als we eenmaal praten over MDMA (en geen andere stof) en de dosis hetzelfde is (dus geen zwakkere/sterkere pil) maakt het geen zak uit wat de oorspronkelijke grondstof was. Het is echt niet zo alsof de atomen in het molecuul onthouden hebben of ze oorspronkelijk uit een boom in China of een reactievat in Argentinië kwamen.

Naast natuurlijk alle factoren inbegrepen in Set & Setting (misschien was de locatie wel minder tof?).
Ik dacht dus ook: "verse MDMA bestaat niet" oftewel MDMA is MDMA.

Maar ik lees dus andere verhalen, o.a. over de geur van safrol die vroeger vaker waarneembaar was dan nu, dat zou toch een teken zijn van een andere chemische samenstelling.

Echt veel wetenschappelijk onderzoek wordt er niet gedaan naar MDMA, dus het blijft ook scheikundig gezien een relatief grijs gebied, zou ik zeggen.

Fool

Badass junkie
anhaedra zei:
Fool zei:

Ik dacht dus ook: "verse MDMA bestaat niet" oftewel MDMA is MDMA.

Maar ik lees dus andere verhalen, o.a. over de geur van safrol die vroeger vaker waarneembaar was dan nu, dat zou toch een teken zijn van een andere chemische samenstelling.

Echt veel wetenschappelijk onderzoek wordt er niet gedaan naar MDMA, dus het blijft ook scheikundig gezien een relatief grijs gebied, zou ik zeggen.
In Nederland hebben we echter gewoon het testcentrum waar met fatsoenlijke apparatuur alle stoffen in een pil gedetecteerd wordt?

Daarnaast zou een geheugen in atomen een nobelprijsontdekking zijn, en echt niet relevant zijn op alleen de moleculen MDMA.

anhaedra

Belezen gebruiker
Fool zei:
In Nederland hebben we echter gewoon het testcentrum waar met fatsoenlijke apparatuur alle stoffen in een pil gedetecteerd wordt?

Daarnaast zou een geheugen in atomen een nobelprijsontdekking zijn, en echt niet relevant zijn op alleen de moleculen MDMA.
We hoeven er geen ellenlange discussie over te voeren... maar ff for the record -- ik heb geen flauw benul of de apparatuur van testcentra onderscheid maakt tussen bijv. MDMA-procédé A en MDMA-procédé B.

Verder is de geografische afkomst niet van belang volgens mij, enkel de scheikundige synthese van MDMA. Wat mij betreft is het theoretisch mogelijk dat de manier waarop MDMA wordt gemaakt, evenals de gebruikte grondstoffen an sich (dus niet waar ze vandaan komen), de kwaliteit bepaalt.

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
De oorkomst van stoffen is totaal niet van belang zoals anhaedra al aangeeft.
Als iets synthetisch wordt gemaakt is alleen de techniek (druk, snelheid van reactie, methode, ect.), het uiteindelijke zuiver proces (hoe vaak ga je het proberen te schreiden van eventuele bijproducten) en de stoichiometrische verhouding van de stoffen waarin ze reageren. De qualiteit van de gebruikte stoffen natuurlijk ook, maar in het lab zal toch wel altijd hoge kwaliteit worden gebruikt.

Om terug te komen hoezo MDMA nu minder naar safarole ruikt, of ze hebben een nieuwe manier gevonden om het te maken (dus geen safarole resten meer aanwezig bij het eindproduct), of ze zuiveren het tegenwoordig goed of je hebt gewoon geen MDMA.

Fool

Badass junkie
De testapparatuur zal enkel onderscheid maken tussen de verschillende stoffen, dus niet via welke procedure deze gemaakt is. (Als er reactiestoffen van het proces achterblijven valt dit echter wel te beredeneren.)

En de geografische locatie maakt inderdaad niets uit, dat was mijn punt ook een beetje. Wat er allemaal met de individuele atomen gebeurd maakt niets uit, zolang als het eindresultaat maar hetzelfde is. De enige manier waarop een andere productiemethode van invloed kan zijn op het eindresultaat is wanneer de eindstoffen ook anders zijn. Dit kan doordat er verschillende actieve stoffen ontstaan(iets wat gedetecteerd zou worden in het testcentrum) óf doordat het eindresultaat andere een andere verhouding stereo-isomeren heeft(iets wat normaal bij het testcentrum niet gecontroleerd wordt), maar bij zowel de productie vanuit safrololie als de productie vanuit PMK zijn deze hetzelfde.

Bovenaan