Dip na vaker narcose (fentanyl)

zesje

Newbie
Ik heb in de afgelopen 4 weken 7 keer een ingreep gehad onder algehele anesthesie/narcose en heb daarbij de nodige fentanyl binnen gekregen. Naast lichamelijk herstel (conditie) heb ik ook gemerkt dat ik na 2 dagen psychisch/emotioneel een dip krijg. In gesprek met de anesthesist werd ontkent dat dit gevolg is van de anesthesie maar mij lijkt het alleen maar logisch want een opiaat gebruikt m.i. lichaamseigen happy stofjes die niet zomaar zijn bijgevuld.

Heeft iemand hier meer informatie over of kan iemand hierover meepraten?

LionX

Badass junkie
Opiaten werken in principe op andere receptoren (μ-, κ- en δ-receptoren) dan de serotonine 5-HT receptoren
Misschien heeft het te maken met de ingrepen die je hebt gehad, en wellicht is stress ook van invloed.
Niemand gaat ontspannen de OK in als patient dus onderschat dat niet.

Veel sterkte met je herstel!

Werkingsmechanisme​

Opioïden:
  • bezetten de opioïdreceptoren in het centrale zenuwstelsel.
  • De belangrijkste opioïdreceptoren zijn de μ-, κ- en δ-receptoren. Alle opioïden activeren de μ-receptoren, sommige ook de κ- en δ-receptoren. Activering van verschillende receptoren geeft verschillende gewenste en ongewenste effecten; voor pijnstilling is vooral de μ- receptor van belang.
  • Sommige opioïden zijn volledige receptoragonisten, sommige zijn deels agonist en deels antagonist.
  • Opioïden verlagen de synaptische potentiaal en verminderen de afgifte van diverse neurotransmitters. Zie eventueel ook TRC: opioids.

Bovenaan