DMT beginners psychedelica

lampenkapje

Bewuste gebruiker
Hiya!

ik zat net wat filmpjes te kijken op het Youtube kanaal PsychedSubstance, wellicht is dat kanaal bekend hier.

nu kwam ik een video tegen met de top 5 beginners psychedelica. Gezien ik nog steeds niet durf te beginnen aan psychedelica maar de interesse er wel voor is heb ik de video bekeken. Tot mijn verbazing stond DMT als #1 beschreven. Uiteindelijk na zijn uitleg kon ik mij er ergens ook wel in vinden. Hij sprak over een lage dosis, 5-10 mg. Absoluut niet meer dan dit gezien het dan een zeer intense trip is. Zijn standpunt hierin is dat, enkel wanneer goed gedoseerd, dit een ideale beginners psychedelica is gezien de korte duur. Enkele minuten en je bent weer terug, waar bijvoorbeeld LSD/paddos etc tegenover staat met úren trippen. Als je er op deze manier tegenaan kijkt snap ik het standpunt volledig maar toch roept er een stemmetje in mijn hoofd van ‘begin maar safe als je begint ipv met DMT’

aangezien ik er zelf niet over mee kan praten gezien ik geen ervaring heb met geen van deze substanties ben ik benieuwd wat de mening op dit forum erover is.

hieronder het filmpje, het lijkt mij handig deze te kijken of in ieder geval het laatste stuk over DMT (vanaf 12:54) aangezien hij het beter verwoord dan ik hierboven haha!

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Het filmpje had ik al gezien. (alles van PsychedSubstance :wink: )

Zelf heb ik alleen nog DMT in de vorm van changa gerookt en dat was al dermate heftig te noemen dat ik denk ik een beginner toch veel eerder gewoon een truffeltrip ofzo aan zou raden. Of een paddotrip, of LSD, of 2C-B misschien. Deze middelen duren lang, maar ze komen ook langzaam op, zodat het je niet zo overvalt. Changa en in nog sterkere mate pure DMT knallen je in een kwestie van seconden een heftige trip in. Als je helemaal geen benul hebt van wat het is om te trippen én je mogelijk niet het type bent die trippen echt leuk vindt, dan kan dat misschien wel te overweldigend zijn.

My 2 cents...

Maar toegegeven, hij heeft ook een punt dat het zo kort duurt en je er dus nooit heel lang aan vastzit. Wat dat betreft kan een beginner dan ook beter geen LSD doen, want dat duurt erg lang. Maar ik blijf er toch bij om een beginner truffels of paddo's aan te raden. Zolang je maar begint met laag doseren.

Cerberus

Wijs gebruiker
. Tot mijn verbazing stond DMT als #1 beschreven. Uiteindelijk na zijn uitleg kon ik mij er ergens ook wel in vinden. Hij sprak over een lage dosis, 5-10 mg.

Ik zou het afraden. Ik vind het geen doordacht advies eigenlijk. Want om een dosis van 5 tot 10 mg af te wegen heb je een dure weegschaal nodig. Goedkope weegschalen zijn minder waard dan. En een beginner zal geen zo'n weegschaal hebben tenzij diegene toevallig chemicus is ofzo. Dus je kunt dan al gauw per ongeluk een beduidend hogere dosis hebben dan je van plan was. Bovendien komt de trip snel op, en het moeilijkste aan een trip is de come up doorgaans. Dus dan is de geleidelijke come up van een truffeltrip beter.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik zelf ben begonnen met paddo’s en zou dat echt aanraden. Gewoon een lekker milde dosis, kun je een beetje wennen aan het gevoel.

Zelf ben ik pas DMT gaan gebruiken nadat ik alle trip middelen wel een beetje gehad had. Zou er zelf niet voor kiezen om als eerste DMT te doen.
Wist niet dat jij DMT had gedaan. Ook doorgebroken?

Fyrckant

Bewuste gebruiker
Heb zelf nog nooit DMT gedaan maar het komt een beetje wijsneuzerig over van die meneer met z’n leuke drugsvlog. Er is niet heel makkelijk aan te komen, het is best ingewikkeld te roken, roken is überhaupt best een ding voor veel mensen en een mg weegschaal is ook niet wat iedereen heeft.

Natuurlijk zijn RC’s wat schimmig en pillen/poeders moet ook je ding zijn, maar als je dat prima vind zou ik 4HO-MET ook op het kandidatenlijstje zetten in een dosis onder de 15mg. Duurt ook niet zo lang en is niet zo moeilijk in je hoofd zoals truffels.

KlaasVaak

Wijs gebruiker
Deze gast is sowieso een enorme dwaas. Heeft altijd zijn mond vol over voorlichting en educatieve content, maar is zo instabiel als de pest en doet de domste dingen. Heeft continu weer verhalen over zijn zoveelste bad trip omdat hij van alles door elkaar genomen heeft. Deze man gaat vaker slecht dan dat hij goed gaat. Neemt drugs on camera. Is steeds weer aan iets nieuws verslaafd waar hij dan weer een zielige video over kan maken. Heeft zijn hele serotoninehuishouding al overhoop gegooid met onverantwoord gebruik. Lekker voorbeeld voor de vaak jonge mensen die hem serieus nemen.

En dan steeds nog dat gebedel om geld om zijn kanaal voort te kunnen zetten. Tenminste, in zin 1 is het voor het voortbestaan van het kanaal en in zin 4 wil hij alweer iemand aannemen om het allemaal nog grootser te maken.

Eigenlijk is het triest, hij kan niet met drugs omgaan, maar zijn bron van inkomsten is een kanaal over drugs. Zijn hele identiteit is dat hij die drugsgast is. Dus eigenlijk dragen zijn kijkers bij aan zijn zelfdestructie.

Spyro

DF-koning
Wist niet dat jij DMT had gedaan. Ook doorgebroken?
Ja, ik was jaren terug heel erg van de psychedelische middelen. Heb niet mega vaak DMT gebruikt. Ik denk pak ‘m beet een keer of 9. Dat is eigenlijk met de tijd steeds minder geworden en nu eigenlijk zelden nog. Maar heb daar nu gewoon niet de goede mind set voor.

Hoop het in de toekomst nog wel een keertje te doen, als het weer op mijn pad komt.

KlaasVaak

Wijs gebruiker
En om on topic te blijven, natuurlijk is DMT geen goede keus voor beginners. Het duurt dan wel kort maar is enorm intens. Ook op lage dosissen kan het overweldigend zijn. Hou het lekker bij 2C-B, een lage dosis LSD of paddo's om erachter te komen of trippen iets voor je is voordat je DMT gaat overwegen.

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Ik deel de mening van de rest hier. Ik zou DMT ook niet aanraden als "eerste kennismaking" met psychedelica. Ook niet op lage doseringen. Ik begrijp zijn logica wel: op een lage dosis DMT ben je snel weer nuchter en is het effect te overzien. Toch ben ik het niet met zijn advies eens. Volgens mij kan DMT zelfs op een lage dosering beangstigend zijn en bovendien kun je volgens mij niet zoveel met de DMT ervaring als je nog niet gewend bent om te trippen. De andere traditionele psychedelica geven je meer tijd om te wennen aan het effect.

Zelf zou ik voor een bescheiden dosis 2-CB gaan als eerste kennismaking maar ook een lage dosis psilocybine of LSD heeft voordelen. Psilo is makkelijk en legaal verkrijgbaar en LSD duurt weliswaar lang maar is ook iets "stuurbaarder" dan psilo.

P.S. Wow... wat een eensgezindheid :tonguewink:

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Eens.

En 5-10 mg is zoals al gezegd echt niet betrouwbaar af te wegen. Je moet er bij weegschalen altijd vanuit gaan dat het laatste getal niet klopt. Onder de 15 mg (0.001 weegschaal) moet je dus accepteren dat de meting er 5 mg boven of onder kan zitten, met andere woorden, als je 15 mg afweegt volgens je weegschaal kan het ook 20 mg zijn in werkelijkheid. Om dat te voorkomen zou je volumetrisch moeten gaan doseren als je spot-on doseringen wil.

Ik zou het er niet op wagen en lekker 2C-B of truffels nemen, ik ken ook niemand die direct met DMT begon eigenlijk.

Cerberus

Wijs gebruiker
Als je gewoon een half pakje (dus 7,5g) truffels neemt zal je een geleidelijke come up hebben en je voetjes zo eens in het water gezet hebben. Ik denk niet dat je dan snel zal panikeren, als je omringd bent door goeie mensen.

Rivalrie

Badass junkie
DMT ervaar ik als veel heftiger dan lsd en truffels. Ook met een lage dosis. DMT komt heeeeel snel opzetten en geeft je geen ruimte om te wennen.

Ik zou truffels aanraden om mee te beginnen. De duur is niet heel lang en het voelt heel aards/natuurlijk aan.

Snuffelaar

Badass junkie
Tripreporter
Mag ik het verhaal hierachter weten? Ik ben super geboeid door salvia reports.

Zinnentuimel

Bewuste gebruiker
Ik kan mij hier eigenlijk wel in vinden. Ik heb nu een keer of acht DMT gerookt tot dosering van 35mg en ik vond al die keren minder heftig dan mijn eerste truffeltrip en eerste LSD trip. Voor mij is DMT tot nu toe niets meer geweest dan een warm bad met schitterende visuals (en nee, ik heb nauwelijks tolerantie, want ik trip hooguit 6 keer per jaar). Nu zullen eerdere ervaringen met tripmiddelen waarschijnlijk wel de overweldigendheid van DMT afzwakken, dus daarom zou ik als je bij je kennismaking met psychedelica voor DMT gaat ook echt max 5–10mg roken, afgewogen op een weegschaal.

Maar persoonlijk zou ik denk ik liever voor een lichte dosis 2c-b, truffels of 4-ho-met gaan.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
De bekende LSD-profeet Timothy Leary noemde DMT 'the nuclear bomb of psychedelics'. Daarmee ben ik het eigenlijk wel eens. Zeker als het gerookt wordt dan komt het ontzettend snel opzetten en kan je enorm overweldigd raken door heftig opborrelende gevoelens.

Het punt van een lage dosis en korte werkingsduur snap ik op zich wel. Maar je kunt ook een lage dosis nemen van andere psychedelica. Sowieso is nou juist de mindset en de setting een belangrijke voorwaarde voor de uitkomst van een trip. Wat dat betreft zou ik zelf niet per se één middel aanbevelen als ideaal startmiddel voor psychedelische trips. Elk middel heeft zijn eigen voors en tegens en je moet gewoon adequate maatregelen nemen om daarmee om te gaan.

Persoonlijk vind ik de lange werkingsduur van LSD juist een enorm voordeel, want daardoor komen de effecten langzaam opzetten en gaan ze ook langzaam weer weg. Dat geeft de gelegenheid om langzaam te wennen aan de trip. Paddo's en DMT gaan naar mijn smaak wat te snel. Paddo's noem ik daarom 'een achtbaan' en DMT geeft het gevoel alsof je afgeschoten wordt naar een andere dimensie. Dat is niet helemaal de subtiele introductie die ik me voorstel bij advies aan beginnende en twijfelende psychonauten.

Maar opnieuw, de dosis, omgeving en mindset spelen een belangrijke rol. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur. En elk middel heeft voordelen en nadelen.
Wat ik in ieder geval niet zou doen is Nieuwe Psychoactieve Stoffen (NPS) aanraden. Dat heeft een heel belangrijke reden: we weten gewoon niet hoe (on)veilig die zijn. Dat onbekende gezondheidsrisico maakt het dus dat je gewoonweg geen adequate afweging kunt maken tussen de risico's en de voordelen. Dus NPS / rc's aanraden is wat mij betreft altijd een no-go. Hoewel ik me sowieso meestal onthoud van aanbevelingen wat betreft middelenkeuze. Ik ben van mening dat je altijd beter geen drugs kan gebruiken. Tenzij je een onbedwingbare behoefte hebt om het toch te proberen. Maar die behoefte moet dus intrinsiek zijn, vanuit iemand zelf komen, en niet omdat ik het tegen ze zeg.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Persoonlijk vind ik de lange werkingsduur van LSD juist een enorm voordeel, want daardoor komen de effecten langzaam opzetten en gaan ze ook langzaam weer weg. Dat geeft de gelegenheid om langzaam te wennen aan de trip. Paddo's en DMT gaan naar mijn smaak wat te snel. Paddo's noem ik daarom 'een achtbaan' en DMT geeft het gevoel alsof je afgeschoten wordt naar een andere dimensie. Dat is niet helemaal de subtiele introductie die ik me voorstel bij advies aan beginnende en twijfelende psychonauten.
Paddo's ook? Ik vind paddo's (en truffels) echt de perfecte duratie hebben. LSD is ook erg fijn hoor, dat het zo lekker lang duurt, maar voor mijn gevoel is psilo altijd precies genoeg.

Maar inderdaad, dat laatste lijkt mij ook echt niet aan te raden... Niet iedereen is een psychonaut. Je moet de wateren rustig betreden om te leren of je een psychonaut bent of niet. Niet om uit de hoogte te doen of zo, maar niet iedereen houdt ervan om bewustzijn te verruimen. En ben je dus niet een psychonaut, dan lijkt me voor de eerste keer meteen zo'n heftige trip waar je niet meer kan vasthouden aan de normale werkelijkheid echt gevaarlijk.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Paddo's ook? Ik vind paddo's (en truffels) echt de perfecte duratie hebben. LSD is ook erg fijn hoor, dat het zo lekker lang duurt, maar voor mijn gevoel is psilo altijd precies genoeg.
Ja, juist paddo's. Ik heb wel eens gehad dat ik een paar gram gedroogde puntig kaalkopjes aan het kauwen was, dat ik ze doorslikte, mijn jas aantrok, even een flesje water vulde, de voordeur achter me dichttrok, en al aan het trippen was.

Dat eerste half uurtje van een paddotrip vind ik altijd heel onheilspellend aanvoelen. Niet echt prettig. Na dat half uurtje come-up wordt de trip wel aangenaam. Maar de piek duurt vervolgens slechts twee uurtjes ofzo en dan gaat het alweer afvlakken. En dan heb ik steevast zoiets van 'nu al?!?!'
Vandaar dat ik het 'een achtbaan' noem. Daarin heb ik ook altijd een soortgelijke ervaring van eerst die spanning, dan de ontlading en genot, direct gevolgd door het idee van 'shit, nu alweer voorbij.'

Maar misschien ben ik ook wel een fanaat. Want tegenwoordig heb ik bij LSD-trips ook steeds hetzelfde idee als de trip begint weg te ebben van 'neuhhhhhh, gun mij nog meer tijd in Wonderland!'
De werkingsduur van LSD past ook gewoon prima in een dagje uit. Ik maak er dan ook altijd een hele dag van met vrienden. Dan is de werkingsduur van 8-12 uur juist ideaal. Je begint ergens aan het begin van de middag en je eindigt ergens 's nachts en daarna ga je slapen terwijl je nog een beetje closed-eye visuals hebt. Helemaal perfect.

Sowieso vind ik de visuals van LSD gewoon mooier dan die van paddo's. Ik houd echt van die geometrische patroonherkenning en die mis ik wel echt bij paddo's. Hoewel de kleurenpracht van de natuurlijke buitenwereld wel wat beter tot zijn recht komt met paddo's. Dus als het je gaat om de connectie met het leven om ons heen.. ja.. misschien zie ik dan ook wel een voordeel van paddo's boven LSD. Maar volgens die logica zou mescaline meer mijn voorkeur hebben (ondanks de misselijkheid, de moeilijke dosering en de hoge prijs).

Wat mij betreft is LSD de koning(in). Maar dat kan ook komen omdat het mijn eerste tripmiddel was en dat ik eerst redelijke ervaring daarmee heb opgedaan, en toen pas ben begonnen met paddo's. Dus het kan ook gewoon komen dat LSD daardoor voor mij de meetlat is geworden aan de hand waarvan ik de kwaliteit van andere tripmiddelen toets. En ja, dan kan je LSD nooit overtreffen natuurlijk.

LSD heeft natuurlijk ook haar nadelen. Zo is de dosering teringlastig. Maar ik heb wat vrienden die zelf hun zegels maken en die dan eerst op zichzelf uitproberen. Dus als ik zegels heb dan kijk ik ze even in de ogen zo van 'hoe zijn deze', en dan heb ik wel een aardig idee of dat ik er twee kan nemen of dat ik het deze keer echt bij één moet laten. Als ik zegels zou moeten kopen bij een whatsappdealer dan zou ik het al een stuk minder prettig vinden.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ja oké dat moet ik met je eens zijn, dat dat eerste halfuurtje een beetje een shock voor het systeem is. De comedown daarentegen vind ik dan wel weer lang genoeg duren. En ik weet niet, de eigenlijke piek op psilo duurt dan misschien niet zo lang, maar mijn besef van tijd is er ook altijd ernstig door verstoort, waardoor het vaak veel langer aanvoelt. Ik heb in ieder geval nooit het gevoel gehad dat een psilo trip te gauw weer afgelopen was. Het (psilo) pikte me op, liet me dat zien wat ik moest zien (hoe pijnlijk ook) en bracht me weer herboren terug, elke keer.

Ben het niet met je eens over de visuals. :wink: Maar smaken verschillen. :)

Voor mij was psilo eerst, dus is zij voor mij de koningin. :) Nee maar serieus, als ik psilo als laatste had ontdekt was ze dat denk ik ook geweest. :wink:

Buu

Wijs gebruiker
Het ligt er maar net aan hoe stevig je in je schoenen staat. Ik heb redelijk vroeg in m'n carriere DMT gerookt. Als je laag begint, en zeer waarschijnlijk je rook techniek toch nog niet goed is zal het nooit extreem overdonderend zijn. Maar wanneer je de fijne kneepjes door hebt is het een ander verhaal. Ik ben al vaak overrompelt van 25mg, met misschien wel 100 DMT en 5-MeO-DMT trips achter m'n kiezen.

Ik kan mij hier eigenlijk wel in vinden. Ik heb nu een keer of acht DMT gerookt tot dosering van 35mg en ik vond al die keren minder heftig dan mijn eerste truffeltrip en eerste LSD trip. Voor mij is DMT tot nu toe niets meer geweest dan een warm bad met schitterende visuals (en nee, ik heb nauwelijks tolerantie, want ik trip hooguit 6 keer per jaar). Nu zullen eerdere ervaringen met tripmiddelen waarschijnlijk wel de overweldigendheid van DMT afzwakken, dus daarom zou ik als je bij je kennismaking met psychedelica voor DMT gaat ook echt max 5–10mg roken, afgewogen op een weegschaal.

Maar persoonlijk zou ik denk ik liever voor een lichte dosis 2c-b, truffels of 4-ho-met gaan.
Klinkt alsof je rook techniek erg slecht is to be honest. Op 35mg hoor je breakthroughs te krijgen met een efficiente rook techniek.

Zinnentuimel

Bewuste gebruiker
@Buu is ook. Zelfs met die The Machine lukt het me niet om het helemaal goed te roken :’) Ik heb het idee dat ik niet alle DMT in een keer kan vapen ofzo.

Maar dosering is ook persoonlijk toch? Volgens mij breekt lang niet iedereen door op 35mg.

3. We recommend a dosage of about 40-50 mg. The dosage should be weighed out and not eyeballed. Dosages below 25 mg yield only physical and threshold psychedelic effects. Dosages between 25 mg and 40 mg are usually not enough to display the full range of the unique DMT effects described below. Dosages in excess of 55 mg, particularly if you are successful in holding all of the vapor in your lungs, can be VERY heavy and are not recommended for f irst time users.

Laatst bewerkt:

Buu

Wijs gebruiker
@Buu is ook. Zelfs met die The Machine lukt het me niet om het helemaal goed te roken :’) Ik heb het idee dat ik niet alle DMT in een keer kan vapen ofzo.

Maar dosering is ook persoonlijk toch? Volgens mij breekt lang niet iedereen door op 35mg.

Mwhoa, tot een bepaald punt. 35 milligram hoort je extreem ver te kunnen krijgen. Misschien kijken of je meer rook in the machine kan krijgen voordat je inhaleert. Er komt zo'n punt dat je denkt niet meer te kunnen roken maar er nog een shitload een DMT op het staalwol zit en effectief waarschijnlijk nog niet eens de helft binnen hebt gekregen.

Het is me al vaak overkomen dat ik dacht alles te hebben gerookt na drie/vier hits, na het tripje voor de grap nog even vuur tegen het staalwol aanhield en nog een complete trip er uit kreeg. In je eentje is het erg moeilijk, idealiter wil je iemand bij je hebben dief je pusht zodat je wel moet.

Zinnentuimel

Bewuste gebruiker
@Buu Ja, dat laatste wat je beschrijft heb ik ook wel eens gehad. Ik krijg sowieso niet alle DMT erdoorheen, dan moet ik minstens zes hits ofzo nemen maar na drie hits ben ik al zo wazig dat ik niet meer weet hoe een aansteker werkt en trilt die hele pijp in m’n handen. Heb het ook weleens met tripsitter gedaan, maar ook toen niet in de buurt van breakthrough hoe ik dat eens met DPT gehad heb. Het is vooral een kwestie van zoveel mogelijk vape in één keer in die fles krijgen, zodat je de eerste hit al zoveel mogelijk DMT binnen krijgt, maar dat is me nog niet echt goed gelukt. Ik rook verder ook niet (sigaretten bedoel ik dan), dus het voelt ook meteen alsof ik ga stikken in die rook :’) Ik zou het tbh liever injecteren, maar dan voel ik me te junkie om nog ervan te genieten denk ik. Plus: geen idee hoe het zou moeten.

DMT goed/efficiënt roken is echt is wat je moet leren denk ik. En vaak moet doen om er vaardig in te worden.

Wat dat betreft stelt 5-10mg al helemaal niks voor voor een beginner, er vanuit gaande dat je het de eerste keer toch behoorlijk inefficiënt vapet.

Dr. Paddo!

Belezen gebruiker
Ik ben het eens dat dit prima kan voor een beginner met zelfvertrouwen. Vind DMT makkelijker dan bijv paddo’s. Gewoon 50mg in een machinepijpje met een lekker chill muziekje. Doorbreken is belangrijk, er met een voet in staan is minder chill.

cutepool

Bewuste gebruiker
Zelfs kleine hoeveelheden kunnen grote angst brengen. Mijn vrouw heeft haar eerste DMT hijs genomen en behalve 'lil panic heeft ze niks gevoeld.
Ik heb het ook altijd dat eerste een of twee tokes vooral angst brengen. Daarna begint het leuker te worden.
Een beginner zou ik paddo's adviseren omdat ze niet zo vies als truffles zijn en toch niet zo lang als LSD werken. Doe ik ook eigenlijk 😅 wat is het plezierig om iemand in zijn eerste trip te begeleiden en het leuk maken.

Buu

Wijs gebruiker
@Buu Ja, dat laatste wat je beschrijft heb ik ook wel eens gehad. Ik krijg sowieso niet alle DMT erdoorheen, dan moet ik minstens zes hits ofzo nemen maar na drie hits ben ik al zo wazig dat ik niet meer weet hoe een aansteker werkt en trilt die hele pijp in m’n handen. Heb het ook weleens met tripsitter gedaan, maar ook toen niet in de buurt van breakthrough hoe ik dat eens met DPT gehad heb. Het is vooral een kwestie van zoveel mogelijk vape in één keer in die fles krijgen, zodat je de eerste hit al zoveel mogelijk DMT binnen krijgt, maar dat is me nog niet echt goed gelukt. Ik rook verder ook niet (sigaretten bedoel ik dan), dus het voelt ook meteen alsof ik ga stikken in die rook :’) Ik zou het tbh liever injecteren, maar dan voel ik me te junkie om nog ervan te genieten denk ik. Plus: geen idee hoe het zou moeten.

DMT goed/efficiënt roken is echt is wat je moet leren denk ik. En vaak moet doen om er vaardig in te worden.

Wat dat betreft stelt 5-10mg al helemaal niks voor voor een beginner, er vanuit gaande dat je het de eerste keer toch behoorlijk inefficiënt vapet.
Kwestie van blijven proberen denk ik. Of misschien kijken of je een iets grotere fles kan gebruiken (of een bong zoals ik). Dan kan je de hele fles/bong vol trekken. Even twee keer ademhalen voordat je hem leegzuigt.

Bovenaan