Docu over T. Leary, 6 mei op Canvas

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Komende dinsdag zendt Canvas de documentaire "Timothy Leary: the Man who Turned America on" uit om 22:15.

Ik heb hem 5 jaar geleden gezien, en vond het toen erg interessant/amusant. Ik ben benieuwd of ik de docu nu nog steeds de moeite waard vind.

Dit is het verhaaltje van de Canvas site:
"Documentaire van Dai Richards over het leven van Timothy Leary, de Amerikaanse psycholoog en 'drugsgoeroe' van de jaren '60.
In 1967 noemde een rechter Timothy Leary ‘de gevaarlijkste man van Amerika’. Hij werd veroordeeld voor het bezit van twee marihuana-joints. Maar dat was niet zijn belangrijkste misdrijf in de ogen van het Amerikaanse establishment. Timothy Leary was een icoon van de tegencultuur van de jaren '60 en een grote promotor van het therapeutische en spirituele gebruik van zogenaamde psychedelische drugs als LSD. Hij was de bedenker van de bekende hippie-mantra: "Turn on, tune in, drop out". De professor psychologie uit Harvard was bijzonder invloedrijk en in de jaren ’60 verplaatste zijn faam zich van de academische wereld naar de culturele wereld. Leary liet de Beat-dichter Allen Ginsberg kennismaken met LSD, nam muziek op met Jimi Hendrix, en had bijzonder veel invloed op de Amerikaanse jongeren in de jaren '60. En het was vooral dat wat hem volgens het gerecht staatsgevaarlijk maakte. Hij werd twintig keer gearresteerd in vier jaar tijd, en belandde uiteindelijk ook in de gevangenis. Daar moest hij onder meer tests afleggen die hij als psycholoog zelf had ontworpen. Deze documentaire duikt in het bizarre leven van Leary, gaat na hoe hij écht tegenover drugs stond en welk effect de drugs op hem hadden."

pieter-b

Wijs gebruiker
tja..zeker niet de beste docu..wel veel origineel beeldmateriaal en correcte dates, maar erg getint, eenzijdig en suggestief uitgevoerd. Ze hebben er in de docu voor gekozen om vooral de dieptepunten te belichten, terwijl het een nation inspiring figuur is geweest, met een leven vol positief belichtbare elementen...maar daar in deze docu dus niet voor gekozen. Zelfs enkele neutrale gebeurtenissen worden uitgelegd met een suggestieve ondertoon. b.v. de arrestatie van zijn dochter waarvan hij de schuld op zich nam, wordt vrijwel uitgelegd als leary die drugs smokkelde in zijn [accentueer hier: dochters onderbroekje]...naja..dat soort dingen dus..gecloaked in een jasje van objectiviteit...
owell... :wave:

phy

Bewuste gebruiker
pipoxyz zei:
tja..zeker niet de beste docu..wel veel origineel beeldmateriaal en correcte dates, maar erg getint, eenzijdig en suggestief uitgevoerd. Ze hebben er in de docu voor gekozen om vooral de dieptepunten te belichten, terwijl het een nation inspiring figuur is geweest, met een leven vol positief belichtbare elementen...maar daar in deze docu dus niet voor gekozen. Zelfs enkele neutrale gebeurtenissen worden uitgelegd met een suggestieve ondertoon. b.v. de arrestatie van zijn dochter waarvan hij de schuld op zich nam, wordt vrijwel uitgelegd als leary die drugs smokkelde in zijn [accentueer hier: dochters onderbroekje]...naja..dat soort dingen dus..gecloaked in een jasje van objectiviteit...
owell... :wave:
\

Ik heb het net gezien, en het is inderdaad niet erg objectief nee.

pieter-b

Wijs gebruiker
*edit..ow..dat valt toch flink tegen ..veel losse stukjes en populistische lsd docus..maar eigenlijk maar 1 andere leary docu,..maar dat is het ook niet helemaal.
Die docu is gemaakt door o.a. Ken Kesey en the marry pranksters, is wel grappig, maar niet echt een opsomming van belangrijke data, en ook niet echt objectief ofzo. Deze is suggestief de andere kant op zeg maar..

Timothy Leary's Last Trip is iig de titel..(als men er toch geinteresseerd in is, dan zet ik m één dezer dagen wel even op yt)

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ik vond hem best wel interessant, in de zin dat ze laten zien wat voor interessante dingen hij allemaal heeft meegemaakt (uiteraard alleen de meest spannende dingen, de docu is ook te kort voor volledigheid)

Ik zit er zelf over te denken om is een biografie over hem te lezen. De meest recente die ik zag was iets van 700 blz. Normaal gesproken lees ik niet zulke dikke boeken, maar als blijkt dat 't een aanbevelenswaardig lekker geschreven standaardwerk is dan ga ik hem misschien wel aanschaffen. Ik heb de recensies om amazon nog niet gecheckt.

Verder werd in de docu wel heel veel benadrukt hoe graag hij in jet-set kringen verkeerde, alsof dit een dagelijkse routine was.
Misschien dat ze hem wat meer credit hadden moeten geven, als onderzoeker/denker ook nadat hij niet meer op de uni werkzaam was.

Maar de conclusie die 1 van de geinterviewden gaf, dat Leary niet de boeken in zal gaan als groot filosoof, maar hooguit als een curieus artefact
, uit een bepaald tijdperk. Dat lijkt me wel te kloppen.

Ik kan me niet voorstellen dat er ooit een dag komt, waarop geleerden zullen zeggen: 'goh, wat die Leary allemaal uitgedacht heeft, dat is zeer uniek en interessant. Dat we dat nooit eerder ingezien hebben.'

Dat hij een enorme invloed heeft gehad in de sixties, dat staat buiten kijf. Maar waar ik nog wel is benieuwd naar ben, is in hoeverre het op slot gaan van het psychedlisch onderzoek in de psychiatrie aan hem te wijten is. Er wordt soms de suggestie gewekt, dat als Leary er niet was geweest, dat dan het onderzoek naar de 'helende werking' van psychedelica nooit verboden zou zijn. Ik ben benieuwd in hoeverre dit opgaat.
Want het interessante is dat Leary vooralsnog zowel bij het (anti-drugs)establishment als bij de 'psychedelische voorhoede(onderzoekers)' niet erg geliefd is.

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Uiteraard was de docu niet af, op een manier zoals psychonauten ze gedraaid zouden hebben.
Maar wat is zag, klopte meestal wel. Men wist veel tijdsgetuigen op te trommelen. En al bij al zijn veel feiten de revue gepasseerd.

Ik had eerder hierover gelezen:
-'Acid Dreams' van Martin Lee
-'Flashbacks' van Timothy Leary (2e autiobiografie).

De docu lag helemaal in het verlengde wat hetgeen ik eerder gelezen had. Ook werd het tendensieuze karakter van Leary's autobiografie nu wel heel duidelijk. Maar zulks had ik ook verwacht. Leary stapte immers maar al te graag in de schijnwerpers - en deed dat overigens goed - in plaats van vooraf iets uit te denken, kritisch te evalueren en aan te passen. Getuige zijn loopbaan op Harvard, zijn ontsnapping, zijn organisationele talenten,...

Ik denk dat ik kapitein-x helemaal kan volgen in zijn oordeel: Leary was een zeer bevlogen denker, meer filosoof dan psycholoog, futurist in plaats van realist. Dat oordeel komt ook naar boven bij het lezen van zijn werken.
Latere generaties zullen minder naar zijn boeken teruggrijpen denk ik.
Hij had zeker wel een talent om zijn tijd vooruit te zijn: gaande van bewustzijnsverruiming, de informatiemaatschappij en ruimtekolonisatie. In elk van deze domeinen heeft hij gepubliceerd, maar daaronder hoort hij niet tot het essentiële canon.
'Bevlogenheid' lijkt zijn voornaamste aspect te zijn.

Het blijft een interessante, maar onvolwassen, hedonistische Ier al bij al.

pieter-b

Wijs gebruiker
de docu was idd best correct, maar als dit goede of slechte gebeurtenissen uit iemands leven voorsteld:
ggsgsgssggsssggssgsgssgss
dan waren dit de gebeurtenissen die in de docu besproken werden:
g.s.s.ss.gsss..ss.s.ssgss
met net genoeg g-tjes om objectief te blijven lijken.(g=goed, s=slecht)

wbt de mate van filosofisch denken. ik denk ook niet dat dat hetgeen is waarvoor hij herinnert zou moeten worden. Het is de mate waarin hij is staat was een impact te maken op een enorm publiek, en het was de antimaterialistische en kapitalistische boodschap die hij propageerde, de alternatieve weg naar spiritualiteit middels bewustzijnsveranderende middelen en het recht dit als sacrament als individu te mogen nuttigen.

Timothy Leary verspreide dus een antimaatschappelijke boodschap, door authoriteiten gezien als zijnde gemotiveerd vanuit de LSD ervaring. Daarmee zal hij idd wel een rol hebben gespeeld in het opslot gaan van psychedelisch research.. maar niet veel later dan toen Leary met zijn sessies begon, begon Ken Kesey zijn Acid Trip.. met de Merry Pranksters reed hij in een hippybus (Further) door amerika en gaf Acid Tests..feesten waarbij iedere bezoeker LSD moest nemen, en na afloop een diploma meekreeg..de impact op het oordeel over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van psychedelica daarvan was no doubt ook enorm.

Ik share wel wat langspeelplaten :wink: van hem:

Timothy Leary - Harvard Forum 4 Nov 1966
http://www.youtube.com/watch?v=cFuefNVJ6bA

Timothy Leary - Turn on, Tune in, Drop out. ESP (1966)
http://www.youtube.com/watch?v=eoJjfiHowsc

Timothy Leary - Turn On, Tune In, Drop Out on Mercury (1967)
http://www.youtube.com/watch?v=QxGD6toRG78

pieter-b

Wijs gebruiker

http://www.key-z.com/ (adres van zoon ken kesey)

en de bus:

Bovenaan