Maar wat best vaak echt voor de dood zorgt is toch een hartaanval/-stilstanden/-probleem? In zo'n geval kun je toch eigenlijk niet zomaar stellen dat het met xtc te maken heeft, tenzij je iets weet over hoeveel mensen gedurende hoeveel tijd onder invloed zijn en hoeveel er daarvan in die periode sterven en je dus gekeken hebt naar of het waarschijnlijk is dat er zoveel mensen sterven? Ik vraag me vaak af of deze mensen niet misschien al met hartproblemen liepen, eventueel ongemerkt. In dat geval zouden ze ook kunnen overlijden bij de sportclub, en dan zou de sportclub ook niet de schuld hebben gekregen.
Een serotoninesyndroom is inderdaad specifieker, dus daarbij ligt het meer voor de hand dat xtc de boosdoener is. Het punt is dat je dat bij een aantal andere omstandigheden en doodsoorzaken eigenlijk niet echt kunt weten. Dan snap ik ook heel goed dat xtc kan leiden tot een hartaanval en zo tot de dood, maar mijn punt is meer dat xtc wellicht te vaak als schuldige aan wordt gewezen.
'Dood gaan door xtc' moet je opvatten als 'dood gaan door de complicaties van xtc' en dat kun je schatten door naar de LD50 te kijken bij ratten. Uiteraard ligt deze dosis hoog, maar je wilt ook niet een hoeveelheid nemen met 50% kans op dood gaan. Bij een dosis van 1000 tot 1500 mg zal er bijvoorbeeld ook een relatief grote kans zijn om dood te gaan, terwijl je hier best wel eens hoort dat er zo veel wordt genomen.