dringend advies nodig

Ik heb een aantal goeie vrienden (dacht ik) waarvan 1 een drugprobleem had, 4 jaar geleden toen hij nog in het middelbaar zat. Laten we hem Janus noemen

Janus gaf zelf aan dat hij toen veel pillen deed, maar anderen beweren dat hij aan de alcohol zat.
Ik kende hem in die tijd nog niet, maar hij vertelt er niet veel over en als hij het doet zitten er veel tegenstrijdigheden in. Op het ene moment heeft hij het over veel pillen en op het andere moment ontkent hij dat er ooit een probleem is geweest.
Mijn andere vrienden kenden hem toen al wel, en ze waren enorm tegen zijn druggebruik.

Mijn vrienden en hijzelf zeggen dat hij zijn gebruik gematigd heeft, dat hij het alleen nog occasioneel doet op fuiven enzo.
Maar af en toe vertoont hij raar gedrag. Met nieuwjaar was hij ontzettend agressief en hij heeft toen iemand met een glazen fles geslagen, iemand gebeten en ruzie gezocht met een buitenwipper.
De dag erna gaf hij de schuld aan de alcohol, hoewel hij daar vrij goed tegen kan.
Ik geloof er niets van en ik denk dat hij wat gebruikt heeft

De laatste weken zag ik hem eens "experimenteren" met coke, hij zei dit ook tegen onze groep met vrienden. Maar er was niks aan zei hij en hij gaat dat niet meer doen.
Toch maakte ik me er zorgen over, iemand met zijn verleden experimenteert niet zomaar denk ik. En ik weet dat ALLE verslaafden liegen. Of het nu gaat over drugs, drank of gokken.

Vorige week toen we dronken waren vertelde hij me dat hij pillen neemt buiten onze geboortestad, omdat vrienden heel slecht op zijn gebruik reageren. Hij wilt niet dat iemand van ons ziet hoe hij reageert op het gebruik.
Ik interpreteerde dit als toegeven dat hij een probleem heeft, en ik panikeerde.
Ik denk dat hij zijn verslaving gewoon stiekem beleeft, en dat hij er niet mee is opgehouden zoals hij dat beweert

Ik vertelde tegen andere vriend dat mijn vermoeden bevestigd werd en dat hij meer pillen doet dan hij wil toegeven. Het kwam meteen tot een confrontatie en Janus beweerde dat ik gelogen had. Hij zou nooit tegen me gezegd hebben dat hij pillen deed buiten de stad. Ik had zijn woorden verdraaid.

De dag erop vroeg ik aan iemand over zijn verleden ( ik kende hem toen nog niet) en Janus is erachter gekomen.
Ik krijg nu razende berichten van hem. " Ik heb toch geen probleem. Ik had een goeie naam en die heb jij nu helemaal om zeep geholpen. Alles ging goed en jij geeft me weer een slechte naam "

Ik zei dat ik het deed uit bezorgdheid maar janus is razend.

Het is niet zo dat ik hem elke week onder de invloed zie, maar ik ben wel bezorgd.
Nu en dan doet hij erg vreemd en hij ziet er heel moe uit.

Ik denk dat hij zijn verslaving buiten de stad verder zet, als niemand van ons er bij is. Zo kwam het bij me over, wat hij tegen me zei.

Is het mogelijk dat iemand een drugprobleem zo goed kan verstoppen dat vrienden het niet merken? Hij gaat maar af en toe over de schreef in ons bijzijn. Maar als hij het doet is het vreselijk irritant en dan is hij zichzelf niet meer

Ik denk niet dat het nog goed komt tussen mij en Janus. Ondanks het feit dat ik zei dat ik het vroeg uit bezorgdheid is hij nog steeds razend op me.
Ik zei dat ik me er dan maar buiten laat, maar dat hij niet meer op mij moet rekenen.
Het zou kunnen dat ik zijn gebruik overschat, maar dan nog vind ik dat ik een reden had tot bezorgdheid

Tufnut

Badass junkie
Waar rook is, is meestal ook wel vuur. Of het een klein gecontroleerd kampvuurtjes is of een (beginnende) uitslaande brand is moeilijk te zeggen. Blijf iig volhouden dat je bezorgd bent en dat je wilt helpen.

Tufnut zei:
Waar rook is, is meestal ook wel vuur. Of het een klein gecontroleerd kampvuurtjes is of een (beginnende) uitslaande brand is moeilijk te zeggen. Blijf iig volhouden dat je bezorgd bent en dat je wilt helpen.

Ik weet niet of ik nog wil helpen.
Zijn eerste reactie was kwaad, dat begrijp ik.
Dus legde ik uit waarom ik er bij anderen naar heb gevraagd, en ik gaf hem tijd om alles te laten bezinken. Maar zelfs daarna is hij nog razend, en hij beweert dat hij me niet begrijpt.
Ik denk dat hij me wel begrijpt, maar dat hij niet wilt dat het aan het licht komt en dat hij daarom zo kwaad wordt.

" Maar ik heb toch geen probleem! En als ik je daar wat over vertel, dan is dat in vertrouwen. Dus vind ik dat je me behoorlijk ge"é(§è'd hebt. Persoon X heeft al tegen iedereen verteld dat jij je zorgen maakt "

Die sms kreeg ik.
Ik zei dat ik het recht zou zetten en dat het niet mijn bedoeling was om over hem te roddelen.
Dat ik hem geloofde als er niks aan de hand is, maar dat ik er ben als het wel zo zou zijn.

Geen reactie op gehad. Maar nog 3 dagen later heeft hij zichzelf liggen verdedigen tegen onze vrienden. Hij is heel kwaad op me. Hij vind dat ik helemaal geen reden heb tot bezorgdheid en dat ik veel te ver ben gegaan.

Ik geloof hem niet meer. Ik heb altijd gedacht dat hij nog pillen nam. Hij loopt altijd rond met wallen onder zijn oren en hij heeft stemmingswisselingen.
Op fuiven wordt hij regelmatig erg agressief en daarvoor geeft hij dan de schuld aan alcohol, maar ik geloof hem niet.

Ik heb hem een week tijd gegeven en als hij beslist dat hij zijn kwaadheid op MIJ wilt uitwerken omdat ik me zorgen maak, dan kunnen wij geen vrienden meer zijn

Tufnut

Badass junkie
stopthelies zei:
Zijn eerste reactie was kwaad, dat begrijp ik.
Dus legde ik uit waarom ik er bij anderen naar heb gevraagd, en ik gaf hem tijd om alles te laten bezinken. Maar zelfs daarna is hij nog razend, en hij beweert dat hij me niet begrijpt.
Ik denk dat hij me wel begrijpt, maar dat hij niet wilt dat het aan het licht komt en dat hij daarom zo kwaad wordt.

Ik denk dat je gelijk hebt.

stopthelies zei:
Ik zei dat ik het recht zou zetten en dat het niet mijn bedoeling was om over hem te roddelen.
Dat ik hem geloofde als er niks aan de hand is, maar dat ik er ben als het wel zo zou zijn.

Goede reactie. Nu tegen die andere vriend zeggen dat ie niet zo handig heeft gehandeld door het ana de grote klok te hangen. Ik neem aan dat jij hem namleijk ook in vertrouwen om advies had gevraagd.
stopthelies zei:
Op fuiven wordt hij regelmatig erg agressief en daarvoor geeft hij dan de schuld aan alcohol, maar ik geloof hem niet.

Dan is er in ieder geval iets mis en goede vrienden spreken een ander daarop aan. Alleen zullen pillen hiervan niet zo heel snel de oorzaak zijn. eerder onderliggende frustraties, alcohol en/of andere drugs.

Je hebt voor nu je punt gemaakt. Je hebt je zorgen geuit en hij geeft aan dat die er niet zijn. Laat hem weten dat als ze er toch mochten zijn dat hij terrecht kan en verdat je er nu verder vanuit gaat dat dat niet zo is. ls die signalen er toch weer teveel zijn dan probeer je het nog een keer. Je kunt hem niet dwingen, je kunt hem wel steunen door er te zijn als ie wel wil. het is uiteindelijk ook niet jou probbleem he

Tufnut, bedankt voor je advies.
Maar hij ontkent dit hele gedoe al 4 jaar.
Blijkbaar zit er veel onder, want ik zie geen enkele reden waarom hij zo overmatig reageert op iets wat eigenlijk logisch is. Ik vroeg hem om zichzelf in mijn plaats te zetten.

Als jij een vriend hebt waarvan je weet dat hij een verleden met drugs heeft, en die vriend zegt tegen jou van " Ik doe het nog als niemand het ziet, want ik krijg slechte reacties " dan vind ik het heel normaal dat er een alarmbel afgaat in je hoofd.

Ik was teleurgesteld toen mijn vrienden hem onmiddellijk confronteerden, maar ik besef dat ze het deden omdat ze dronken waren. Ik stond erbij en ze panikeerden net zoals ik. Het was geen bewuste vertrouwensbreuk.
Ik zag ook de reactie van Janus. Die panikeerde ook omdat hij er op rekende dat ik het voor mezelf hield. Hij zij onmiddellijk dat ik zijn woorden had verdraaid.
En hij zei het op een toon zodat het leek alsof ik dit bewust had gedaan, en niet per ongeluk.

Ik begreep het een beetje en gaf hem bedenktijd, maar een week later is hij nog agressief en vind hij dat ik de boeman ben in dit verhaal.
Ik belde hem op en ik was pissig. Ik heb mijn zorgen bekend maar hij lachte ze weg en hij hing gewoon op.
Ik dacht echt van oke dude als het zo zit hoop ik dat je crepeert, ergens een overdosis neemt en de gevolgen er van draagt.

Ik wil heel veel doen voor een vriend, maar er zijn grenzen

Tufnut

Badass junkie
Geef zeker je grenzen aan en laat je niet gek maken. Jij hebt toch gehandeld naar eer en geweten. Maak dit dan duidelijk en laat het verder los.

Zeggen dat ie kan stikken en maar tegen een OD aan moet lopen is je boosheid en die begrijp ik. beter zeg je dat alleen niet hardop.

Nogmaals geef grenzen aan en maak inzichtelijk wat gevolgen kunnen zijn. Breek een relatie ook niet af, maar zet hem in de wacht als er over grenzen heen worden gegaan. Misschien komt het later wel goed. Weet namelijk dat mensen altijd zullen tegensputteren als er verandering aan zit te komen. Nu ben jij degene die op een benodigde verandering wijst en dus krijg jij het tegengas.

Nogmaals, je hebt je punt gemaakt en ga nu verder met je leven.

Het is ook mogelijk dat hij inderdaad maar zelden een pil neemt. Laat ons zeggen eens om de 2 weken. Dan zit ik er inderdaad naast, en dat is wat hij beweert.
Maar dan nog heb ik moeite met zijn gedrag, vaak toch. En ik vind dat hij er moe uit ziet.

En zelfs als ik me vergis, vind ik niet dat hij een reden heeft om zo te reageren.
Ik weet niet of je aan iedereen met een probleem meteen ziet dat er iets mis is, of dat je het inderdaad goed kan verstoppen zelfs als je vrienden je elke dag zien.

De mening van vrienden is verdeeld. " Je had er met hem over moeten praten en niet met een ander "
Dat hebben we ook gedaan met mijn grootvader. Die zei ook steeds dat er niets aan de hand was en een tijd later bleek dat hij 2 flessen wijn per dag dronk tot zijn hart het begeven had

Tufnut

Badass junkie
Zelden is met pillen niet eens in de twee weken, maar het kan zeker ook erger. Laat het rusten! Je hebt toch je best gedaan? Je merkt vanzelf wanneer je meer kunt doen.

Bovenaan