DRINGEND HULP NODIG AUB! serotoninesyndroom, wat moet ik doen??????

Neo-Shulginist

Badass junkie
Je mag geen drugs gebruiken in een zorginstelling en al helemaal niet op jou leeftijd. En als je dat wel doet dan zijn de consequenties voor jou en voor jouw alleen. De begeleiding heeft als zorgplicht om jou hier mee te helpen maar niet om jou manier van doen te ondersteunen en je drugsgebruik te faciliteren. Dus als jij drugs gebruikt en ziek word kun je niks gaan lopen eisen ,dan is de juiste zorg om je op de blaren te laten zitten.
Beetje victim-blaming dit. Zo kun je alle ongevallen met drugs wel medische zorg ontzeggen. Lijkt me niet echt wenselijk. Bij medische problemen moet de drempel om medische zorg te zoeken laag zijn. In dit geval zijn er door hulpverlening juist drempels opgeworpen om hulp te zoeken. Dan zit er iets niet helemaal lekker in het preventiebeleid lijkt me.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Hoe dan? Er zijn 24/7 begeleiders aanwezig voor thunder en de andere jongeren in die zorgboerderij.

Toegankelijker kun je het niet hebben.
In de eerste plaats met de waargenomen dreiging van strafsancties bij het melden van gezondheidsproblemen door drugsgebruik (al dan niet of die angst terecht is of niet), en vervolgens een bevestiging van dat vermoeden door een vijandelijke reactie:
zou je denken he? De lieftallige begeleidster weigerde het alarmnummer te bellen, had 0 privacybesef, liet me niet praten, schreeuwde tegen me en weigert me naar de spoedeisende hulp te brengen. Mijn moeder komt er nu aan om met me te gaan, en dat mens van een begeleidster krijgt een klacht aan dr broek.

• Like
Waarderingen: ljuv

Guapo Temudgin

Bewuste gebruiker
Beetje victim-blaming dit. Zo kun je alle ongevallen met drugs wel medische zorg ontzeggen. Lijkt me niet echt wenselijk. Bij medische problemen moet de drempel om medische zorg te zoeken laag zijn. In dit geval zijn er door hulpverlening juist drempels opgeworpen om hulp te zoeken. Dan zit er iets niet helemaal lekker in het preventiebeleid lijkt me.
Het maakt mij niet uit hoe je het wil noemen maar het is een schets van de realiteit. Als jij drugs misbruikt in een zorginstelling dan is het niet aan hun om jou te helpen. Ik had 2 vriendinnen in een woonzorginstelling en toen ik daar was met vrienden gingen we stiekem xtc doen het beloofde een mooie avond te worden. Totdat een van mijn vriendinnen gek werd ze sneed opeens haar arm open. Bleek ze aan auto mutilatie te leiden. Ja wat gewoon een keuken mes zo in die arm hé. Ik zal het nooit meer vergeten gewoon totaal onrealistisch beeld. Van lol met zijn allen naar complete drama. Dacht je dat de begeleiding wat deed om te helpen? Ze belden niet eens 112. En toen we belde toen kwam er echt geen ambulance daar voor hoor. Nee wij hebben die meid achter op de fiets naar het ziekenhuis gebracht. Sta je daar met je xtc koppen op de eerste hulp nou denk maar niet dat jij voorrang krijgt bijna iedereen anders mag dan eerst. Tja niet levensbedreigend en je doet het zelf dus dan heb je minder recht.

Geloof het of niet maar het was voor haar eigen bestwil dat begeleiding niks deed. En die ambulance kwam niet want anders zou ze haast een prive ambu opeisen. Wij hielpen haar wel maar dat weerhield haar niet om dat de week erna nog een keer te doen. Ze heeft het gedaan totdat niemand het meer interesseerde. Gewoon een schreeuw om aandacht. Soms moet je keihard zijn voor mensen anders leren ze het niet.

L

Lid 153446

Gast
In de eerste plaats met de waargenomen dreiging van strafsancties bij het melden van gezondheidsproblemen door drugsgebruik (al dan niet of die angst terecht is of niet), en vervolgens een bevestiging van dat vermoeden door een vijandelijke reactie:

Als het waar is, wat ze schrijft:

"zou je denken he? De lieftallige begeleidster weigerde het alarmnummer te bellen, had 0 privacybesef, liet me niet praten, schreeuwde tegen me en weigert me naar de spoedeisende hulp te brengen. Mijn moeder komt er nu aan om met me te gaan, en dat mens van een begeleidster krijgt een klacht aan dr broek."

Dan weet ik niet hoe de moeder is gebeld en door wie.
Zelf had thunder geen beltegoed meer.

Dan had ze zelf 112 kunnen bellen, maar dat wilde ze niet. Dat kan.

Dus dan heeft ze zelf, of de begeleidster (terwijl die zo buiten zinnen was dat ze schreeuwde tegen thunder..?) haar moeder gebeld met die openbare telefoon met de begeleidster naast zich. Die moeder is op komen draven, en heeft haar dochter naar de Eerste Hulp gebracht.

Er zal vanalles mis zijn met thunder, anders zat ze niet in een zorgboerderij met 24/7 begeleiding.

Ik gun haar dat ze als ze ooit weer in zo'n situatie komt, wel gewoon 112 belt, of naar die begeleider stapt.
En dan niet eerst een profiel aanmaakt op een internetforum, en dan een uur gaat zitten praten met wildvreemden.

Nu was dat hier - waar ik oprecht respect voel en heb met hoe verstandig mensen hier vaak zijn - en ging dat goed.
Had ook niet goed kunnen aflopen.

Druktemaker

DF-koningin
Of dit gehele verhaal nou waar of niet waar is, dit is haar beleving en dat kan niemand in twijfel trekken of kan iemand over oordelen.

Anderzijds weet ik dat een 24/7 locatie in de nacht nog wel eens gedraaid wordt door 1 begeleider, gezien ik zelf op zo’n locatie werk.
Dan kan inderdaad iemand niet 1, 2, 3 weg en zal in hoge nood de huisartsenpost gebeld worden - op locatie laten komen óf beroep gedaan op familie (dit laatste als het geen 112 geval is). Ook daarin doet zo iemand wat hij/zij op dat moment kan en zal in schatten of de nood hoog is of dat wachten tot de ochtend een optie is.

L

Lid 153446

Gast
Geloof het of niet maar het was voor haar eigen bestwil dat begeleiding niks deed. Want wij hielpen haar wel maar dat weerhield haar niet om dat de week erna nog een keer te doen. Ze heeft het gedaan totdat niemand het meer interesseerde. Gewoon een schreeuw om aandacht. Soms moet je keihard zijn voor mensen anders leren ze het niet.

:thumbsup:

Nogmaals, de eerste reacties op FD waren perfect !
Bijven aandringen dat zo iemand zelf 112 belt of toch naar de begeleiding stapt.

Maar daarna zelf niet lopen aanklooien, met iemand die je niet kent maar alleen hier.

Rivalrie

Badass junkie
Denk je niet dat er ook andere intenties kunnen zijn?

L

Lid 153446

Gast
Nee wij hebben die meid achter op de fiets naar het ziekenhuis gebracht. Sta je daar met je xtc koppen op de eerste hulp nou denk maar niet dat jij voorrang krijgt bijna iedereen anders mag dan eerst. Tja niet levensbedreigend en je doet het zelf dus dan heb je minder recht.
Hoe jong was je toen?
Met je vrienden waren jullie goed bezig volwassen worden, het zelf oplossen. Lijkt me dat het met jou en die vrienden wel goed is gekomen.

En de Eerste Hulp helpen ze degenen het eerste, die het eerste hulp nodig hebben. Inderdaad degenen waar het gevaar groter is, het eerst.
Tenzij ze overvoerd worden: Dan passen ze Triage toe.

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Het maakt mij niet uit hoe je het wil noemen maar het is een schets van de realiteit. Als jij drugs misbruikt in een zorginstelling dan is het niet aan hun om jou te helpen. Ik had 2 vriendinnen in een woonzorginstelling en toen ik daar was met vrienden gingen we stiekem xtc doen het beloofde een mooie avond te worden. Totdat een van mijn vriendinnen gek werd ze sneed opeens haar arm open. Bleek ze aan auto mutilatie te leiden. Ja wat gewoon een keuken mes zo in die arm hé. Ik zal het nooit meer vergeten gewoon totaal onrealistisch beeld. Van lol met zijn allen naar complete drama. Dacht je dat de begeleiding wat deed om te helpen? Ze belden niet eens 112.
Ik reageer mss later nog uitgebreider maar dit is zeker niet een normale gang van zaken die te generaliseren is naar 'als je in een zorginstelling drugs gebruikt'

Neo-Shulginist

Badass junkie
Het maakt mij niet uit hoe je het wil noemen maar het is een schets van de realiteit. Als jij drugs misbruikt in een zorginstelling dan is het niet aan hun om jou te helpen. Ik had 2 vriendinnen in een woonzorginstelling en toen ik daar was met vrienden gingen we stiekem xtc doen het beloofde een mooie avond te worden. Totdat een van mijn vriendinnen gek werd ze sneed opeens haar arm open. Bleek ze aan auto mutilatie te leiden. Ja wat gewoon een keuken mes zo in die arm hé. Ik zal het nooit meer vergeten gewoon totaal onrealistisch beeld. Van lol met zijn allen naar complete drama. Dacht je dat de begeleiding wat deed om te helpen? Ze belden niet eens 112. En toen we belde toen kwam er echt geen ambulance daar voor hoor. Nee wij hebben die meid achter op de fiets naar het ziekenhuis gebracht. Sta je daar met je xtc koppen op de eerste hulp nou denk maar niet dat jij voorrang krijgt bijna iedereen anders mag dan eerst. Tja niet levensbedreigend en je doet het zelf dus dan heb je minder recht.

Geloof het of niet maar het was voor haar eigen bestwil dat begeleiding niks deed. En die ambulance kwam niet want anders zou ze haast een prive ambu opeisen. Wij hielpen haar wel maar dat weerhield haar niet om dat de week erna nog een keer te doen. Ze heeft het gedaan totdat niemand het meer interesseerde. Gewoon een schreeuw om aandacht. Soms moet je keihard zijn voor mensen anders leren ze het niet.
Nou in dat geval is de zorginstelling ook niet meer nodig lijkt me dan. Vind dit wel nogal een zwartgallige houding om zo te staan tegenover mensen die kennelijk tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden.

Guapo Temudgin

Bewuste gebruiker
Hoe jong was je toen?
Met je vrienden waren jullie goed bezig volwassen worden, het zelf oplossen. Lijkt me dat het met jou en die vrienden wel goed is gekomen.

En de Eerste Hulp helpen ze degenen het eerste, die het eerste hulp nodig hebben. Inderdaad degenen waar het gevaar groter is, het eerst.
Tenzij ze overvoerd worden: Dan passen ze Triage toe.
rond de 20 jaar. is al wel dik 10 jaar geleden.
Ik reageer mss later nog uitgebreider maar dit is zeker niet een normale gang van zaken die te generaliseren is naar 'als je in een zorginstelling drugs gebruikt'
Graag, ik snap je punt niet.

Nou in dat geval is de zorginstelling ook niet meer nodig lijkt me dan. Vind dit wel nogal een zwartgallige houding om zo te staan tegenover mensen die kennelijk tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden.
Je overdrijft. Soms kun je mensen alleen helpen door ze niet te helpen. Net zoals je een verslaafde niet helpt als je hem alleen maar geld geeft. Je moet het probleem bij de wortels aan pakken en niet symptoom bestrijding doen. Die begeleider daar weet meer over haar dan ons dus die is de enige die kan helpen. Als die niet gaat bellen dan is daar een donders goede reden voor. Als dat meisje nou had gezegd dat ze dood ging en die begeleider belt echt niet zou jij dan voor haar bellen? Zou je dan iets in stand houden waarvan je geen flauw idee hebt waar je mee bezig bent? In de trend van dat is het juiste om te doen? Nee toch? Die zorginstelling is er echt wel voor een reden hoor.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
  • Like

Guapo Temudgin

Bewuste gebruiker
Soms maken mensen ook een inschattingsfout he.
De kans is aanzienlijk groter dat wij die fout maken die begeleider doet gewoon haar werk. In een 24/7 zorginstelling zal dat gewoon een professional zijn. Die zit daar echt niet op haar telefoon te spelen terwijl er iemand dood ligt te gaan.

Dude dat vrouwen niet geloofd worden bij de dokter is wel wat anders als een kwetsbare jongere met een stoornis die in een zorginstelling woont hé. Overal worden fouten gemaakt toch? Beetje gekke veronderstelling dat een begeleider in een zorginstelling niet gewoon haar werk doet.

Laatst bewerkt:
L

Lid 153446

Gast
Hmmm....

ok jongens ik ga nu nu naar de begeleidster, en eis medische hulp.
Mijn moeder komt er nu aan om met me te gaan, en dat mens van een begeleidster krijgt een klacht aan dr broek.
Ze hoort verantwoordelijk voor ons te zijn, en ze wordt betaald om ons te HELPEN. vervoer naar het ziekenhuis regelen is dan ook haar verantwoording, niet iemand met ernstige medische klachten hulp weigeren en uit te schreeuwen.
tienduizend onderzoeken en een tas vol pillen later.... nogsteeds kotsmisselijk. wel ter plekke zware slaapmedicatie gekregen vanwege het grote tekort aan slaap, en man wat hoop ik op eindelijk ff goed pitten. Kan nog wel een weekje ellende verwachten, maar gelukkig heel wat minder kans op overlijden en (hopelijk) geschikte medicatie :)
Ditsoort gedrag kan gewoon niet wanneer je verantwoordelijk bent voor iemands emotionele en lichamelijke welzijn.
je was er niet bij, je weet niks van de situatie, mijn of haar persoonlijkheid, dus ik zou maar gauw ophouden met oordelen zonder informatie, want daar kom je niet bepaald ver mee.
als je het originele bericht even aandachtig leest, dan weet je dat ik er eerder nooit risico's van heb gehad, maar dat de hele brut is gebeurd doordat mijn huisarts me een verkeerd medicijn voorschreef dat de stoornis heeft getriggered.
nou meestal weten huisartsen wat ze doen, en geven ze je geen dodelijke combinatie aan medicatie.
Wanneer je meer dan 13 jaar een moeder hebt moeten zijn terwijl je zelf eigenlijk kind moest zijn, en je zo veel verantwoording op je rug droeg,

Maar...
Ik zal niet oordelen;
Ik zal niet oordelen;
ik zal niet oordelen...

Het antwoord op de volgende vraag van @Rotjoch ben ik ook wel benieuwd naar:
Ik ben wel benieuwd naar welke les je precies hebt geleerd, en wat je in de toekomst er aan gaat doen?

• Like

Neo-Shulginist

Badass junkie
Dude dat vrouwen niet geloofd worden bij de dokter is wel wat anders als een kwetsbare jongere met een stoornis die in een zorginstelling woont hé.
Ik zie in dit topic toch ook wel behoorlijk wat verdachtmakingen over dat de gerapporteerde klachten overdreven zouden zijn, verzonnen, een roep om aandacht, en nog een aantal van dat soort duidingen.

L

Lid 153446

Gast
Sterker nog, dat schijnt vrouwen wel vaker te overkomen als ze hulp vragen bij medische klachten.

Is jezelf niet serieus genomen voelen, hetzelfde als niet serieus genomen worden?

L

Lid 153446

Gast
Ik zie in dit topic toch ook wel behoorlijk wat verdachtmakingen over dat de gerapporteerde klachten overdreven zouden zijn, verzonnen, een roep om aandacht, en nog een aantal van dat soort duidingen.

In eerste instantie niet.
Adviezen en teksten waren er op gericht dat ze direct om hulp ging vragen.

Dat duurde misschien te lang, maar gelukkig is het goed afgelopen.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Dacht je dat de begeleiding wat deed om te helpen? Ze belden niet eens 112. En toen we belde toen kwam er echt geen ambulance daar voor hoor. Nee wij hebben die meid achter op de fiets naar het ziekenhuis gebracht.
Ik vind dit wel heel erg! Ik heb weinig verstand van zorg boerderijen of (gesloten) instellingen maar wat er ook gebeurd, wat een client ook fout of slecht doet, hulp moet er ALTIJD geboden worden! Ik weet wel dat er in dat soort instellingen vaak maar 1 of 2 personen op dienst zijn nachts.
Of het verhaal van ts nou verzonnen, aangedikt of wel echt is, hulp moet voor een ieder altijd beschikbaar zijn. Als iemand zich gedraagt als ts is er iets, dan moet er ook hulp zijn.

TS wilde geen 112 bellen omdat ze bang is voor commentaar van begeleiding (ik denk meer bang om betrapt te worden dat er stiekem drugs is gebruikt) en omdat ze niet van ambulances houd. Geen beltegoed kun je nog steeds ALTIJD 112 bellen. Hoe haar moeder dan is gebeld snap ik ook niet.

Guapo Temudgin

Bewuste gebruiker
Ja duh we zijn hier op het internet op een drugsforum nota bene. Ik ben ook maar een junk ik vind het wel grappig dat er een vage discussie ontstaat en speel graag mee. Neemt niet weg dat die begeleider waarschijnlijk gewoon een professional is. en dat meisje hulp nodig heeft. Het is allemaal een raar verhaal en dus dan maar dat meisje te geloven is nogal naïef toch?

L

Lid 153446

Gast
Ik vind dit wel heel erg! Ik heb weinig verstand van zorg boerderijen of (gesloten) instellingen maar wat er ook gebeurd, wat een client ook fout of slecht doet, hulp moet er ALTIJD geboden worden!
Als je 112 belt, wordt er geluisterd, gevraagd en doorgevraagd.
Vervolgens komt die hulp zo nodig.

(In principe op tijd, maar soms niet binnen de afgesproken tijd van max. een kwartier, dacht ik).

Twee keer meegemaakt dat de politie er eerder was, in dit soort gevallen. Met daar achteraan de ambulance.

L

Lid 153446

Gast
Medewerkers op de eerste hulp, hebben vaak te maken met patiënten die hulp eisen. Vaak, maar niet altijd, na drugsgebruik.

Wat vinden wij daar van, als het gaat om verantwoord drugsgebruik?

Neo-Shulginist

Badass junkie
Medewerkers op de eerste hulp, hebben vaak te maken met patiënten die hulp eisen. Vaak, maar niet altijd, na drugsgebruik.

Wat vinden wij daar van, als het gaat om verantwoord drugsgebruik?
Vanuit waarden die we hebben vastgelegd in mensenrechtenverdragen (recht op leven, recht op toegang tot medische zorg) en de eed van hippocrates die artsen afleggen heeft elke patiënt recht op zorg, ongeacht de aanleiding van de medische situatie.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Vanuit waarden die we hebben vastgelegd in mensenrechtenverdragen (recht op leven, recht op toegang tot medische zorg) en de eed van hippocrates die artsen afleggen heeft elke patiënt recht op zorg, ongeacht de aanleiding van de medische situatie.
Afwijken van die veronderstelling is een gevaarlijk hellend vlak omdat de kans groot is dat er een selectiviteitsbias ontstaat bij het al dan niet ontzeggen van medische zorg in bepaalde situaties. De kans is groot dat (onbewuste) waardeoordelen een rol gaan spelen. Voorbeeld: heeft een vrouw recht op zorg als ze zegt verkracht te zijn maar vlak daarvoor stond te flirten in een kort rokje? Die vraag zal vermoedelijk anders beantwoord worden door mensen die in Zweden wonen dan door mensen die in het Amerikaanse Texas wonen; vanwege het morele waardeoordeel wat er verbonden wordt aan vrouwelijke seksualiteit. Dat zijn echter politieke discussies die je (wat mij betreft) niet in de dokterspraktijk moet willen voeren.

Guapo Temudgin

Bewuste gebruiker

Dat is allemaal mooi en aardig maar er vanuit gaan dat die begeleider die waardes overtreed is ook maar raar. Geloof je dan liever een wildvreemd junkie in spe op een drugsforum dan een wildvreemde begeleider in een zorginstelling?

Paranoize.

Badass junkie
En last but not best, don't ask me for advise... I'll tell you something like, I get a clean shave, bathe, go to a rave, die from an overdose and dig myself up out of my grave
My middle finger won't go down, how do I wave?
And this is how I'm supposed to teach kids how to behave?

L

Lid 153446

Gast

Yep.
Het is aan de artsen en andere zorg-medewerkers om te bepalen of de zorg nodig is.
Ook al heb je er recht op, is het niet netjes om te eisen of voor te dringen, zodat anderen pas later hulp krijgen.

Afwijken van die veronderstelling is een gevaarlijk hellend vlak omdat de kans groot is dat er een selectiviteitsbias ontstaat bij het al dan niet ontzeggen van medische zorg in bepaalde situaties.
Mee eens.
Daarnaast, zie hiervoor.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Dat is allemaal mooi en aardig maar er vanuit gaan dat die begeleider die waardes overtreed is ook maar raar. Geloof je dan liever een wildvreemd junkie in spe op een drugsforum dan een wildvreemde begeleider in een zorginstelling?
Ik vind het niet zo respectvol om over anderen te spreken als wildvreemde junkie in spe en die ad hominem vervolgens te gebruiken om hen te stigmatiseren

Guapo Temudgin

Bewuste gebruiker
Ik vind het niet zo respectvol om over anderen te spreken als wildvreemde junkie in spe en die ad hominem vervolgens te gebruiken om hen te stigmatiseren
Haha dude lees je comment eens hardop voor en luister wat je zegt.
Ik snap niet dat jij een discussie in stand wil houden man. Mijn 1ste comment was voldoende geweest voor heel dit "probleem".

ljuv

DF-koningin
Maar...
Ik zal niet oordelen;
Ik zal niet oordelen;
ik zal niet oordelen...
Jij leert snel 😜

Is jezelf niet serieus genomen voelen, hetzelfde als niet serieus genomen worden?
Of toch niet... Het is wel degelijk waar dat er veel en veel te weinig onderzoek gedaan wordt naar fysieke EN mentale klachten bij vrouwen, en wat dit voor ziektebeeld bij vrouwen ten opzichte van mannen teweeg brengt. De medische wetenschappelijke wereld heeft deze conclusie ook zelf getrokken enkelen jaren geleden, maar nog weinig mee gedaan. Dit heeft zich feitelijk al geuit in dat een hartaanval en bijvoorbeeld adhd bij vrouwen veel later worden herkend en gediagnosticeerd. In beiden gevallen komen symptomen niet overeen met die van mannen die een hartaanval krijgen of adhd hebben. Kan dus dodelijk zijn. Ook is het zeker zo dat vrouwen minder serieus genomen worden, blijkt ook uit het feit dat vrouwen met menstruatie klachten vaak van het kastje naar de muur gestuurd worden. Dat terwijl bijvoorbeeld 1 op de 10 vrouwen endometriose heeft, een probleem met je baarmoeder die extreme pijn veroorzaakt, maar wat gemiddeld 12 jaar (!!!) nodig heeft om te worden gediagnosticeerd. Dus hier zou ik als man niet al te snel over oordelen, maar dat had je waarschijnlijk wel van me verwacht 😜

Laatst bewerkt:

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Zullen we even afwachten hoe het gaat met ts @thunder als hij/zij geslapen heeft en met der moeder heeft gesproken?

Ik lees nu veel aannames en eigen anekdotes/ervaringen. Op zich interessant en zeker goed bedoeld maar of het nou zo uitgebreid moet in dit topic?

Ik hoop dat @thunder zich beter voelt en zo nog even een reactie plaatst hoe het nu gaat.

L

Lid 153446

Gast
Of toch niet... Het is wel degelijk waar dat er veel en veel te weinig onderzoek gedaan wordt naar fysieke EN mentale klachten, en wat dit voor ziektebeeld bij mannen teweeg brengt. De medische wetenschappelijke wereld heeft deze conclusie ook zelf getrokken enkelen jaren geleden, maar nog weinig mee gedaan. Dit heeft zich feitelijk al geuit in het feit dat een hartaanval en bijvoorbeeld adhd bij vrouwen veel later worden herkent en gediagnosticeerd. In beiden gevallen komen symptomen niet overeen met die van mannen die een hartaanval krijgen of adhd hebben. Kan dus dodelijk zijn. Ook is het zeker zo dat vrouwen minder serieus genomen worden, blijkt ook uit het feit dat vrouwen met menstruatie klachten vaak van het kastje naar de muur gestuurd worden. Dat terwijl bijvoorbeeld 1 op de 10 vrouwen endometriose heeft, een probleem met je baarmoeder die extreme pijn veroorzaakt, maar wat gemiddeld 12 jaar (!!!) nodig heeft om te worden gediagnosticeerd. Dus hier zou ik als man niet al te snel over oordelen, maar dat had je waarschijnlijk wel van me verwacht 😜
Als ik een vraag stel, is dat nog geen oordeel.

Je hebt gelijk, en voor de balans is het daarom ook goed dat er meer vrouwelijke (huis-) artsen zijn en dat grensoverschrijdend gedrag in opleidingsziekenhuizen aangepakt wordt. Niet omdat dit mannelijke artsen ontslaat van hun verantwoordelijkheid maar omdat 'jullie' dan (hoop ik) wel beter gehoord worden.
Mensen met Afrikaanse roots hebben overigens vergelijkbare problemen, bepaalde medicatie werkt anders en minder goed terwijl dit op blanken was getest.
Het gaat vooruit... maar te langzaam.

Laat onverlet dat of het nu mannen of vrouwen zijn, die 'Wolf' roepen we ook kritische mogen blijven of het niet gewoon een hondje was.

Bovenaan