ZERO- zei:
Hi! Ik studeer orthopedagogiek en had laatst een college over ADHD. Daar vertelde de spreker dat ADHD'ers problemen hebben in hun dopamine- en norepinephrine afgifte en medicatie zorgt ervoor dat dat meer afgegeven wordt zodat dat allemaal weer in balans is. Er staat in m'n boek ook bij dat serotonine en acetylcholine daar waarschijnlijk ook betrokken bij zijn.
Nou die spreker vertelde ook dat de medicatie vergelijkbaar is met cocaïne. Maar dan komt nu mijn vraag, hoe kan het dan dat wanneer een ADHD'er speed gebruikt dit vaak omgekeerd werkt en diegene daar dan rustig van wordt? Aangezien speed vooral om de neurotransmitter adrenaline draait, dacht ik toch. En dat wanneer iemand zonder ADHD juist wakker en hyper wordt van bijv. methylphenidaat?
Antwoord:
ADHD is een neurobiologische stoornis ofwel een hersenfunctiestoornis. Bij ADHD verloopt de informatieoverdracht tussen de neurotransmitters niet goed. Er is een tekort aan de neurotransmitters dopamine en in mindere mate noradrenaline. Hierdoor kan de inhibitie- of remfunctie niet naar behoren worden uitgevoerd. Om deze reden wordt ADHD ook wel een ‘stoornis van de rem' genoemd. Dit leidt tot concentratieproblemen, onrust, impulsiviteit, stemmingswisselingen en prikkelbaarheid/woedebuien.
De medicijnen voor ADHD verhogen de hoeveelheid neurotransmitters (dopamine en noradrenaline) in de ruimtes tussen twee zenuwcellen. Hierdoor verbetert de remfunctie in de hersenen. Dit leidt tot een afname van de ADHD-symptomen. Het eerste keus medicijn voor ADHD is methylfenidaat (Ritalin, Concerta, Equasym, Medikinet). Dit medicijn remt de heropname van dopamine (en noradrenaline). Dextro-amfetamine stimuleert de afgifte van dopamine. Atomoxetine (Strattera) remt de heropname van noradrenaline. (1)
Verhoogde afgifte van de neurotransmitters dopamine en adrenaline vormt ook de basis van de effecten die speed veroorzaakt.
Speed werkt stimulerend bij een gebruiker zonder ADHD;
Dopamine prikkelt het beloningscentrum waardoor een gelukzalig gevoel kan ontstaan.
Noradrenaline zorgt ervoor dat de gebruiker zich energiek voelt. Het prikkelt dat gedeelte van het zenuwstelsel waardoor het lichaam in een actieve toestand terechtkomt en in staat is tot een grotere fysieke prestatie. (2)
Bron:
(1)
http://www.adhdbijvolwassenen.nl
(2)
http://www.jellinek.nl/informatie-over-alcohol-drugs/speed/speed-en-de-hersenen/