Drugs en scheikunde

DeProfeet

Experimenterende gebruiker
Goedendag,

Om een of andere reden ben ik buiten drugs opzich, ook heel erg geïnteresseerd in de scheikunde hierachter.

Hierbij heb ik allerlei vragen zoals:

Hoe zijn stofnamen opgebouwd? Bijvoorbeeld 3,4-methyleendioxymethamfetamine.

En hoe weet je als er voor het eerst een stof gesyntetiseerd is welke stof het is?

Soms zie ik als ik een artikel lees staan ‘hier wordt dan een methylgroep aan toegevoegd en bla bla’ en dan vraag ik me af hoe je dat dan doet.

Of er wordt weer gesproken over benzeenringen en weet ik het allemaal.

LET OP: ik hoef geen direct antwoord op de vragen hierboven, ik vraag me alleen af hoe en waar ik dit kan leren.

Kort gezegd: ik zou graag mijn scheikundige kennis in mijn vrije tijd wat willen opkrikken puur uit interesse, maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen. Ik vraag me dus af of hier iemand is die zichzelf dit heeft aangeleerd en hoe?

Groetjes

DeProfeet

Stuur me een bericht als je amfetamine hebt weten te maken. :handok2:

:tearsofjoy:

Hahah ik had al een idee dat het misschien zo over zou komen.

Het is een stuk makkelijker om direct een amfetaminerecept te vinden als dit het doel zou zijn :wink:

EDIT: en loop jij hier nou direct om drugs te vragen?!! Instant perma ban!

Laatst bewerkt:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik ben geen expert in scheikunde, maar door veel erover te lezen kan ik je vragen deels beantwoorden.

Hoe zijn stofnamen opgebouwd? Bijvoorbeeld 3,4-methyleendioxymethamfetamine.
Dit kun je als volgt interpreteren of ontleden:
  1. Op de 3,4 positie van de benzeenring van het methamfetamine molecuul, zit een methyleendioxy groep geplakt.
  2. Methamfetamine is eigenlijk een afkorting van N-methylamfetamine en betekent dan weer dat er een extra methylgroep aan het amfetamine molecuul geplakt zit op de N positie.
  3. Amfetamine is een samenvoeging van alpha-methylphenethylamine, alpha omdat er op de alpha positie van het phenetylamine molecuul een methylgroep zit.
  4. Etc.
Misschien dat dit plaatje iets van duidelijkheid geeft over de mogelijke substituties van phenetylamine:
Phenylethyl_Amine_General_Formula_V1.svg - Copy.png

Namen zijn dus vaak deels afkortingen en opgebouwd vanuit een bepaalde structuur, maar ook vaak wel vanuit bepaalde historische keuzes.

En hoe weet je als er voor het eerst een stof gesyntetiseerd is welke stof het is?
Een nieuwe stof synthetiseren gebeurd vaak niet zomaar, scheikundigen voeren bewust bepaalde substituties uit en kunnen de stof vervolgens een naam gaan geven op basis van deze substituties.

Soms zie ik als ik een artikel lees staan ‘hier wordt dan een methylgroep aan toegevoegd en bla bla’ en dan vraag ik me af hoe je dat dan doet.
Er zit een verschil in snappen wat er bedoeld wordt als je dit leest en daadwerkelijk weten hoe zoiets in zijn werk gaat. Als je echt wilt weten hoe dit in zijn werk gaat zullen je scheikunde moeten gaan studeren. Als je enkel wilt snappen wat hier mee bedoelt wordt kom je met een hoop online lezen al een heel eind.

DeProfeet

Nope, ik heb op de middelbare school zelfs scheikunde vanaf de 3e laten vallen, waar ik achteraf spijt van heb maargoed.

Met een beetje gezonde interesse en veel lezen kom je eind.

Ja ik heb hetzelfde wat betreft scheikunde... nouja het is maar net wat je zegt, met zelfstudie bereik je een hoop. Thnx voor je reactie.

Bovenaan