Ik herken dit probleem helaas maar al te goed. Tijdens mijn studie heb ik mezelf altijd behoorlijk overvraagd. Vooral het laatste jaar stond, door het zware curriculum en daarbij ook nog intense extracurriculaire activiteiten, in het teken van veel uren en weinig rust. Als ik er achteraf op terugkijk, vertoonde ik toen al tekenen van overspannenheid, wat vanzelf een burn-out wordt. Ik ben altijd doorgejekkerd, ook in weekenden en vakanties.
Uiteindelijk ging ik werken (onderzoek op een hogeschool, dus studeren, papers lezen en verslag leggen is onderdeel van het vak) en kwamen bepaalde hulpmiddelen goed van pas. Ik had écht het idee dat ik de hele wereld aankon met dexamfetamine. Wat eerder al is gezegd, ik ging er niet per se beter van leren. Maar voor administratie, schrijfwerk en vele mails beantwoorden, was het ideaal. de hele werkweek was in een halve week gedaan.
Nu achteraf voelt het echt alsof ik waardeloos ben geworden. Het lukt me niet meer, wat me toen wél lukte. Dat geeft me echt het idee dat ik al m'n vaardigheden kwijt ben. Inmiddels weet ik heus wel beter hoor. Ik functioneer nu als een normaal persoon en nog steeds gewoon goed. Maar in vergelijking met toen, gaat alles zoveel langzamer en is het pittiger. Het is precies zoals je zelf al zei:
Echt exact dit gevoel bedoel ik!
Ik heb écht opnieuw moeten leren functioneren (nadat ik uiteindelijk sowieso compleet ben uitgevallen door verslaving en waarschijnlijk simpelweg ook burn-out). Hoe kan ik wél normaal functioneren terwijl ik geen roofbouw op mijn lichaam pleeg? Voor mij zijn een aantal zaken heel belangrijk en helpend geweest:
- Accepteren dat wat ik toen kon, meer is dan dat ik op een gezonde manier hoor te kunnen bereiken.
- Toegeven dat ik niet alles alleen op kan lossen.
- Delen waar ik mee zit & hulp vragen waar nodig
- Grenzen aanvoelen, aangeven en ernaar handelen
Dit zijn een aantal mentale zaken vooral. Die hadden tijd en oefening nodig. Maar ik heb ook een aantal meer 'fysieke', tastbare dingen die ik in mijn dag kan inbouwen die me ontzettend geholpen hebben.
- Ritme! zelfde tijd naar bed, zelfde tijd opstaan. Ook in het weekend. Een uurtje uitslapen ofzo kan wel, maar als ik daar overheen ga, heb ik er maandag gewoon last van.
- Sporten. Sowieso voldoende dagelijkse beweging, maar het liefst ben ik 2 keer per week in de klimhal te vinden en dat helpt enorm.
- Meditatie. Minimaal 20 minuten per dag, liefst 2 keer 20 minuten per dag. Elke dag. Dit is qua concentratie voor mij misschien nog wel de grootste verbeteraar.
Hopelijk kan je er iets mee!
Er is denk ik geen middel dat prestatie verbeterd zonder dat je daar op de lange termijn voor betaald. Uiteindelijk werkt het hoe dan ook verslavend, want je wilt altijd diezelfde prestatie kunnen behalen. En uiteindelijk werkt het allemaal destructief, want roofbouw = roofbouw...