EDMR

Jolissa

Newbie
Hallo!

Ik ga binnenkort starten met EMDR therapie om de nare gebeurtenis van mijn verslaving beter te kunnen verwerken. Of in ieder geval minder emoties erbij leggen. Ik sta elke dag op met een gevoel van schaamte en somberheid omdat die periode zo erg was. Ik zeg niet dat ik er nu helemaal vanaf ben van mijn speed gebruik ik gebruik het nog 1x in de week helaas. Ik hoop er snel helemaal vanaf te zijn en dat ik de cravings kan weerstaan, en met EMDR het verleden naast me neer kan leggen.

Heeft er iemand ervaring met deze methode van therapie voor zijn verslaving of andere therapieën die jullie geholpen hebben buiten een verslavingskliniek om?

Martinus

Wijs gebruiker
Heb er wel eens van gehoord. Schijnt goed te werken voor trauma's los laten.
En veel verslaving is een gevolg van trauma dus wie weet.

Wel alpart dat zo iets simpels zo effectief kan zijn in sommige gevallen.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Heeft bij geholpen een trauma wat minder op de voorgrond te zien.
Maar is bij mij niet het middel geweest dat alles weer fijn en goed gaat. Maar hielp wel om het een stuk beter te hebben. En weer te leven in plaats van overleven.

Syl

Badass junkie
Tijdens mijn speedverslaving heb ik door 2 verschillende therapheuten EMDR gehad.
Deze wisten niks van mijn speedverslaving af uit schaamte.
Ik kreeg EMDR voor het verwerken van trauma's.
Bij mij deed het echter niks.
Toem ik eenmaal clean was heb ik hier met andere psycholoog over gesproken.
Deze vertelde mij dat juist door de speed de EMDR bij mij niet binnen kwam.
Dat als ik het nu clean zou proberen het hoogst waarschijnlijk wel resultaat zou opleveren.
Speed vlakt je gevoelens en emoties af.

Ik kreeg toen ik clean was trauma theraphie.
Ik moest dan gaan vertellen over mijn ergste trauma's.
Dit werd opgenomen op mijn tel door voicerecorder.
Vervolgens moest ik thuis elkde dit afspelen em luisteren.
Daarna moest ik de mate van angst/stress noteren.
Hoe vaker ik mezelf over de trauma's hoorde praten, hoe meer de scherpe randjes er af kunnen.
Ook de mate van angst en stress nam echt af.

Theraphie terwijl je nog aan de speed zit gaat denk ik persoonlijk niet top werken.
Je gevoel em emoties zijn meer afgevlakt.
Het os dus veel moeilijker om bij je ware gevoel te komem

Ik hoop dat het voor jou wel werkt.
Succes!!

Laatst bewerkt:

Mappie88

Bewuste gebruiker
Hallo!

Ik ga binnenkort starten met EMDR therapie om de nare gebeurtenis van mijn verslaving beter te kunnen verwerken. Of in ieder geval minder emoties erbij leggen. Ik sta elke dag op met een gevoel van schaamte en somberheid omdat die periode zo erg was. Ik zeg niet dat ik er nu helemaal vanaf ben van mijn speed gebruik ik gebruik het nog 1x in de week helaas. Ik hoop er snel helemaal vanaf te zijn en dat ik de cravings kan weerstaan, en met EMDR het verleden naast me neer kan leggen.

Heeft er iemand ervaring met deze methode van therapie voor zijn verslaving of andere therapieën die jullie geholpen hebben buiten een verslavingskliniek om?
Ik heb ervaring met het geven van. Wat Syl zegt klopt wel, je moet bij je gevoel kunnen om EMDR echt helpend te laten zijn. Als bepaalde gebeurtenissen hevige emoties bij je oproepen dan zou het een goede methode kunnen zijn om dit wat af te vlakken.

Syl

Badass junkie
Ik heb ervaring met het geven van. Wat Syl zegt klopt wel, je moet bij je gevoel kunnen om EMDR echt helpend te laten zijn. Als bepaalde gebeurtenissen hevige emoties bij je oproepen dan zou het een goede methode kunnen zijn om dit wat af te vlakken.
Klopt helemaal...
Bij mij deed het helemaal niks.
Ik zat bij de meest heftige trauma's tijdens de EMDR te bedenken wat ik voor het warm eten moest kopen.
Denk dat het echt een gemiste kans is geweest.
Kan als ik wil alsnog nu clean EMDR krijgen als ik wil.
Denk dat het zeer zeker nog x de moeite waard is te proberen, nu clean. 😊

Syl

Badass junkie
Welke techniek gebruik jij?.
Ik heb gehad met piepjes en lichtjes maar ook met alleen vingers.

Mappie88

Bewuste gebruiker
Welke techniek gebruik jij?.
Ik heb gehad met piepjes en lichtjes maar ook met alleen vingers.

Ik doe het niet zo vaak meer moet ik bekennen hoor :), vooral in mn vorige baan, voorkeur heeft altijd te beginnen met oogbewegingen dus vingers of anders lichtjes.

Blaatschaap

Bewuste gebruiker
Emdr heeft mij goed geholpen bij het verwerken van een trauma. Wat de rest ook al aangeeft is het belangrijk dat je bij je gevoel kan, als je dat onderdrukt met middelen dan heeft het minder effect lijkt me.

Ga er vooral open minded in, toen ik voor het eerst ging was ik er erg skeptisch over. Ik had ook moeite met het voelen van mijn emoties. Mijn psycholoog vroeg me om terug te denken aan de ergste momenten maar dat werkte niet zo goed bij mij. Ik heb ontdekt dat voor mij het uitspreken van die momenten het best werkt.

Het is dus misschien even zoeken wat voor jou goed werkt, en het kan ook wel wat sessies en tijd kosten voor je de positieve effecten ervan voelt, succes!

Jolissa

Newbie
Thanks voor jullie reacties! Ik ga hier ook clean in. Ik wil van die troep af en heb daarom hulp gezocht zou inderdaad dom zijn als ik strak de EDMR in zou gaan😅. Een hele uitdaging ..

Bovenaan