Een bezoek aan dokter.

fgamer

Belezen gebruiker
Goedemiddag!

Ik heb dezemorgen bloed laten trekken.
Dit I.V.M allergische reactie alleen weet ik nog niet op wat.
Hoe dan ook, ik heb gisteren speed genuttigd omdat ik mijn afspraak met de dokter helemaal vergeten was. Nu luid mijn vraag, als ze bloed trekken om te testen op allergische reacties gaan ze nog altijd zien dat ik speed heb gebruikt? of.. testen ze alleen puur op allergische reacties en hoef ik mij dus geen zorgen te maken?

Liefst zo snel mogelijk antwoorden.
Alvast bedankt!

EDIT; Ik ben 17 jaar. > Belg.

ooscaar

Wijs gebruiker
Had ik laatst ook. De vrouw die het bloed afnam zat wel een beetje apart te kijken aangezien het buisje zich wel heel snel vulde met bloed (hoge bloeddruk, hoge hartslag?). Ik had al eerder bloed laten prikken en toen ging het een stuk minder hard. Maar goed, niets meer over gehoord, maar ik denk dat de arts heel goed snapt wat er aan de hand is en als ze al iets van drugs vinden in je bloed is dat vertrouwelijk. De opdracht is om te testen op allergieën en de eventuele aanwezigheid van drugs is dan ook volledig irrelevant. Hier zul je dus niets over horen, en zeker je ouders niet.

MeejheM

Badass junkie
ik betwijfel het eigenlijk. als je vaker of meer gebruikt kunnen ze wel afwijkende waarden vinden, maar ik gok geen concrete waarden die speedgebruik aantonen.

mocht er wel iets afwijken wat je arts niet kan verklaren kun je misschien je gebruik door laten schemeren. artsen doen hier niets mee, misschien krijg je een preekje.

Fool

Badass junkie
Ik neem even aan dat er bij een bloedtest voor allergieën je een RAST bedoeld. Deze test meet heel specifiek antilichamen voor een bepaalde groep stoffen(lastige naam: Immunoglobulin E antibody, zie het plaatje hieronder). Amfetamine komt niet als uitslag voor op de test, bij een normaal bloedtest zul je ook nooit álle stoffen zien die in het mengsel voorkomen. Het is zonde van het geld om extreem dure apparatuur te gebruiken om alle (héél erg veel) stoffen in elk bloedonderzoek te testen, de gezondheidszorg is al duur genoeg.

Wat wel een mogelijkheid is, is dat je gebruik van invloed was op de uitslag van de test. Amfetamine staat erom bekend niet zo heel tof voor je weerstand te zijn en een verhoogde lichaamstemperatuur heeft ook invloed op o.a. de afgifte van de histamine(het stofje waar je allergische verschijnselen van krijgt) in je lichaam. Nu meten ze bij een RAST niet de hoeveelheid histamine, maar het is mogelijk dat een verhoogde aanwezigheid van dit stofje andere cellen "waarschuwt" dat ze hun productie moeten bijschalen. Ik heb echter nergens een bevestigend danwel verleggend onderzoek gezien en dit wordt vooral in artikelen beschreven als "*ONDERZOEK DIT* suggested that..." en is dus geen zekerheid. Over het feit of amfetamine-gebruik (zowel tijdelijk als langdurig) effect heeft op de aanmaak van de antilichamen durf ik niet eens te speculeren, het lijkt me eerlijk gezegd niet onverstandig om zowel het feit dat je op dat moment onder invloed was als een eventuele schatting van je gebruik over langere periode er eventjes bij je volgende afspraak te vermelden. :wink:

* Note, ik ben geen doc en kan je ook niet garanderen dat dit allemaal klopt. Als iemand die zichzelf dit zo nu en dan aanleert en inleest kun je er niet omheen dat je bepaalde informatie, die je huisarts wel op zijn opleiding had zitten, mist die nodig is voor de goeie conclusies uit je test te halen. :wink: (Ja, ik ben echt te lui om uit te zoeken hoe ik deze zin een normale lengte kan maken :P)

Bovenaan