Een paar vraagjes over XTC

Opeenrodepaddestoel

Belezen gebruiker
Inmiddels drie keer XTC gebruikt, en drie best verschillende ervaringen gehad. Ik zal hieronder kort de verschillen "kort" beschrijven en ik was wel benieuwd of iemand er een verklaring voor heeft!
Als je geen zijn hebt om alles te lezen; onderaan staan mijn belangrijkste vragen.

1e keer:

- Binnen, Deep House/techno feest
- 3 keer halve pil (140 mg), eerste bijgenomen na een uur, tweede na ongeveer drie uur
- Heel veel praten, geen aandacht voor muziek, achteraf spijt hiervan en van het praten met mensen waar ik helemaal niet mee wilde praten (maar op het moment zelf wel dus)
- Sterke inslag, kippenvel, gevoel van gewichtsloosheid, kaken malen, hele sterke lichamelijke sensaties, lichte hallucinaties
- Volgende nacht moeite met slapen, bewegende beelden als ik ogen dichtdoe, trillende voeten, pijn in kaken, rusteloos, geen dip

2e keer (twee maanden na 1e keer):

- Ongeveer zelfde setting als 1e keer, maar een stuk minder druk
- 2 keer kwart pil (200mg), pas bijgenomen toen het eerste kwartje uit begon te werken, na 4 uur ongeveer, voelde alsof ik opeens keihard op de grond landde, maar ging daarna weer superlekker
- Veel meer controle over mezelf, lekker kunnen focussen en dansen op de muziek, maar ook veel contact met anderen
- Lichte inslag, even sterk gevoel van euforie en "love" als eerste keer, maar veel minder sterke lichamelijke sensaties, geen gewichtsloosheid e.d., aan het eind (6 uur na eerste kwartje) ging ik het lekkerst van de hele avond
- Gelijk thuis in slaap gevallen, geen last van kaken of iets anders, dag erna voelde ik me onwijs lekker, geen dip

3e keer (zeven weken na 2e keer):

- Buiten, Deep House/techno festival
- 2 keer halve pil (200 mg), na ongeveer twee uur bijgenomen (rond hoogtepunt, ook al heb ik niet echt een hoogtepunt ervaren)
- Zelfde verhaal als eerste keer, geen focus op de muziek, terwijl ik dat wel probeerde, maar na een halve minuut was ik dan alweer met iemand aan het praten. Praatkick tot de max. Tijd ging bij dit feest voor mijn gevoel ook extreem snel.
- Niks gemerkt van de inslag, heel geleidelijk. Ik voelde alle effecten een stukje minder, en sommige helemaal niet, wat volgens mij ook kwam doordat het buiten was, wat de hele ervaring anders maakt. Maar toch vond ik dit wel jammer.
- (Tot nu toe) bijna geen enkel na-effect gehad, geen last van kaken, als een roosje geslapen. Slechts even een lichte hoofdpijn en keelpijn gehad; lijkt meer op een zeer lichte alcohol kater.

Nu zijn mijn belangrijkste vragen:

- Als je minder gebruikt (kwartje ipv een halve), werkt dit dan langer, maar minder sterk (dus mindere inslag)?

- Ik had ergens gelezen dat bijnemen op het hoogtepunt ideaal is, maar ik merkte op deze manier vrij weinig van het tweede halfje, terwijl ik bij de keer ervoor, toen ik bijnam toen het eerste kwartje uit begon te werken, gewoon weer een inslag voelde. Zijn er meer mensen die later bijnemen prefereren??

- Hoe kan het dat ik steeds minder na-effecten krijg, en ik na de eerste keer niet meer met mijn kaken ben gaan schaatsen?

- Vallen de mindere effecten van de laatste keer slechts te wijten aan de setting, of ben ik nu al een tolerantie aan het opbouwen?

- Heeft iemand tips om meer de controle over jezelf te houden, vooral m.b.t. tot die praatkick? Ik heb nu namelijk meer genoten van mijn vorige festival, waar ik compleet nuchter was, maar wel heerlijk van de muziek en zon heb genoten, dan deze. Niet omdat het nu niet tof was, maar het voelt alsof ik het hele festival niet echt heb meegekregen, slechts de mensen om me heen.

L

Lid 122429

Gast
Yoo,

Ik kan zowiezo voor een groot deel je vragen beantwoorden.

- Nee, minder geeft geen langer effect.

- Op het hoogtepunt bijnemen zorgt er alleen voor dat het energieke effect langer duurt omdat alle stoffen (serotine geloof ik) al bijna op zijn na je eerste dosis zal er dus niet langer een liefdesgevoel zijn maar alleen het energieke (dit ook minder omdat de serotine al op is). Als je echt heel hard wilt trippen en ook je leven wil riskeren zou ik 1,5pil in een keer pakken maar je kan beter kwartjes pakken en het gezellig houden.

- Kaken malen ligt aan de hoeveelheid mdma maar ook per persoon. Als je xtc hebt gebruikt verschilt het effect elke keer, je kan niet elke keer dezelfde dingen ervaren omdat er altijd wel iets anders is aan de setting, sfeer, hoeveelheid etc

- Vervolgens, je setting is goed. Zorg ervoor dat je je zelf prettig voelt en dat je denkt aan dansen. Je denken zal iets in de war raken dus daarom ga je veel praten omdat je je de rest niet kunt beseffen. Probeer te focussen op de muziek en laat je gewoon los gaan. Niet focussen op praten maar op de muziek en de volgende trip word een succes!

Mvg, pinteriges.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Sæglópur zei:
Als je minder gebruikt (kwartje ipv een halve), werkt dit dan langer, maar minder sterk (dus mindere inslag)?
Minder werkt zeker niet langer, maar je zal uiteraard wel een mindere inslag hebben. Overigens is XTC ook niet de drug die je maar bij kunt blijven nemen, je serotonine voorraad is gewoon op na zo'n 5 a 6 uur en dat is het al bij redelijk lage doseringen.

- Ik had ergens gelezen dat bijnemen op het hoogtepunt ideaal is, maar ik merkte op deze manier vrij weinig van het tweede halfje, terwijl ik bij de keer ervoor, toen ik bijnam toen het eerste kwartje uit begon te werken, gewoon weer een inslag voelde. Zijn er meer mensen die later bijnemen prefereren??
Hier zijn de meningen over verdeeld, ik neem liever 1 keer op het hoogte punt bij en stop er daarna mee. Als jij het fijner vind om pas bij te nemen als de eerste dosis uitwerkt moet je dat gewoon lekker doen.

- Hoe kan het dat ik steeds minder na-effecten krijg, en ik na de eerste keer niet meer met mijn kaken ben gaan schaatsen?
De eerste keer had je een veel hogere dosering en dan gaan de bijwerkingen overheersen. Zoals je zelf al aangaf had je de tweede keer net zoveel euforie en "love" gevoelens, dus eigenlijk doe je er goed aan gewoon niet te hoog te doseren. Er wordt aangeraden niet over de 1 tot 1,5mg per kg te gaan met doseren op de gehele avond. Alles daarboven leidt vooral tot veel vaagheid en bijwerkingen zoals kaakschaatsen, weg draaiende ogen, hallucineren, etc.

- Vallen de mindere effecten van de laatste keer slechts te wijten aan de setting, of ben ik nu al een tolerantie aan het opbouwen?
Set en setting zijn zeker belangrijk, maar het is ook normaal dat XTC gewoon elke keer ietsjes minder leuk of speciaal wordt. Het is helaas een drug die zeker als je het in korte tijd vaak gaat doen snel het speciale karakter verliest.

- Heeft iemand tips om meer de controle over jezelf te houden, vooral m.b.t. tot die praatkick? Ik heb nu namelijk meer genoten van mijn vorige festival, waar ik compleet nuchter was, maar wel heerlijk van de muziek en zon heb genoten, dan deze. Niet omdat het nu niet tof was, maar het voelt alsof ik het hele festival niet echt heb meegekregen, slechts de mensen om me heen.
Waarom vind je het zo erg om te praten? Blijkbaar heb je daar op dat moment behoefte aan en er gaat toch niks boven gewoon doen waar je op dat moment zin in hebt? Maargoed als je dus vooral wil dansen moet je daar gewoon aan denken en het dan ook doen. Blijkt toch dat je van XTC altijd vooral met praten bezig bent omdat je op dat moment daar zin in hebt kun je beter niet op feesten gebruiken denk ik.

Opeenrodepaddestoel

Belezen gebruiker
Bedankt voor de reacties heren.

na je eerste dosis zal er dus niet langer een liefdesgevoel zijn maar alleen het energieke

Ik het dit al vaker gelezen, maar ik heb toch altijd het idee dat dit gevoel bij mij veel langer blijft hangen; na 5 uur heb ik wel minder, maar nog steeds veel zin om iedereen te knuffelen etc. Ik kan het love gevoel en de euforie dan ook niet echt van elkaar scheiden, omdat ze gelijktijdig lijken te komen en gaan. Hebben ze beide met de afgifte van serotonine te maken?

je serotonine voorraad is gewoon op na zo'n 5 a 6 uur en dat is het al bij redelijk lage doseringen.

Dus de snelheid waarmee je voorraad serotonine erdoorheen wordt gejast heeft geen enkele relatie met de hoeveelheid MDMA die je tot je neemt?

De eerste keer had je een veel hogere dosering en dan gaan de bijwerkingen overheersen.

Verschil tussen de eerste en derde keer was maar 10mg, maar je zal vast gelijk hebben.

Waarom vind je het zo erg om te praten? Blijkbaar heb je daar op dat moment behoefte aan en er gaat toch niks boven gewoon doen waar je op dat moment zin in hebt? Maargoed als je dus vooral wil dansen moet je daar gewoon aan denken en het dan ook doen.

Omdat ik toch vooral naar zo'n feest ga voor de muziek en om lekker los te gaan, dus dan is het een beetje jammer als je vervolgens niets meekrijgt van de muziek en teveel bezig bent met praten om te kunnen dansen. Ik denk trouwens dat het ook veel uitmaakt hoe druk het feest is, en wat ik aan het doen ben op het moment van de inslag (praten/dansen). En het zal vast ook wel een beetje te sturen zijn door van te voren bedenken wat ik eigenlijk wil.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Je doet het toch niet voor de herinnering achteraf? Je moet in ieder geval niet proberen te sturen naar iets wat je vooraf van plan was, dat zal nooit lekker gaan. Als je inderdaad op dat moment het liefste praat, dan is dat toch het beste voor dat moment? En als je liever danst, dan ga je dat doen? Xtc is juist zo'n drug om je plannen even los te laten en spontaan te doen wat er in je opkomt.

En anders gewoon voor de lol eens thuis in je eentje proberen. Dansen in de woonkamer is niets om je voor te schamen. :P

Opeenrodepaddestoel

Belezen gebruiker
Ja het is een beetje lastig uit leggen, maar dat praten is niet wat ik het liefste doe, het gebeurt gewoon. Dan hoor ik bijvoorbeeld een lekker nummer en dan heeft dat tien seconden mijn volledige aandacht en dan sta ik opeens weer met iemand te praten en dan is het nummer weer voorbij en heb ik er spijt van dat ik er niet lekker op heb gedanst :P

vanwyngarden

Belezen gebruiker
Mbt je laatste vraag, ik heb gemerkt dat wat ik doe op een feestje vaak ligt aan hoe ik de week vantevoren er over na heb gedacht. Soms heb ik de week vantevoren juist heel erg zin om die zaterdag keihard te gaan dansen en dan gebeurt het ook. Andere keren denk ik juist aan dat ik lekker ga kletsen met mensen en gewoon een leuke tijd ga hebben en dan gebeurt dat ook. Maar ik denk dat je het niet moet forceren, als je zegt dat je na 10 seconden muziek al afgeleid bent dan is dat zo. Dan heeft het ook geen zin om 3 uur lang jezelf te dwingen om te dansen omwille van de herinneringen achteraf, en kan je beter doen waar je wel zin in hebt.

XTC kan elke keer weer verschillen qua effect. Ik heb ook dat ik de ene keer veel meer wil dansen, de andere keer juist wil zitten, praten en knuffelen en dan weer dat ik heel erg in mezelf ga spacen. Ik heb zelf het idee dat het enigszins aan de pil ligt, van rode ups word ik bijvoorbeeld altijd aardig space terwijl ik van een ander soort pillen altijd lekker ga dansen. Verder zal het waarschijnlijk aan je mood, de setting en dergelijke liggen.

Ik neem zelf altijd pas bij als het juist een beetje uitwerkt. Het effect komt op in ups en downs, zodra je op je hoogtepunt bijpakt heb je - naar mijn eigen ervaring - meer kans om snel te hard te gaan. Maar dit is misschien bij iedereen anders.

Als je het kut vindt dat je soms niet echt zin hebt om te dansen of in de muziek opgaat en met mensen gaat lullen waar je later spijt van krijgt zou ik je misschien aanraden een keer 4fmp te gebruiken! Naar mijn ervaring vind ik 4fmp veel stabieler dan xtc, ik krijg eigenlijk altijd hetzelfde effect; veel energie, heel lekker kunnen dansen, vrolijk, lekker gevoel en heerlijke tintelingen door je lichaam. Verder blijf je veel helderder in je kop.

Verder qua xtc moet je denk ik maar accepteren dat je het effect niet altijd kan voorspellen. ik kan er soms ook van balen als ik de dag na een feestje besef dat ik amper met de muziek bezig ben geweest maar alleen maar heb lopen roken en lullen met mensen, maar ja, op dat moment voelde dat toch ook heel lekker dus was het het waard denk ik altijd maar :)

Bobsacamano

Badass junkie
Fissagirl123 zei:
XTC kan elke keer weer verschillen qua effect. Ik heb ook dat ik de ene keer veel meer wil dansen, de andere keer juist wil zitten, praten en knuffelen en dan weer dat ik heel erg in mezelf ga spacen. Ik heb zelf het idee dat het enigszins aan de pil ligt, van rode ups word ik bijvoorbeeld altijd aardig space terwijl ik van een ander soort pillen altijd lekker ga dansen. Verder zal het waarschijnlijk aan je mood, de setting en dergelijke liggen.

Nope ligt niet aan de pil. MDMA is MDMA niks meer niks minder. Zeker tegenwoordig met de huidige pillen markt.

Bovenaan