een radeloze moeder

mijn verhaal en een schreeuw om hulp
ik ben een alleenstaande moeder van 3 kinderen waar van 1 jongen van 20 jaar die totaal ontspoord is en ik heb alles in mijn macht gedaan om hem op het goede pad te krijgen .op zijn 13 jaar is het begonnen het advies van de basisschool was zmok indicatie want dan zou deze jongen meer aandacht krijgen op school nou dat deed ik dus zmok school daar is alles mis gegaan wat er maar mis kan gaan geen school en als er school was dan werd er niets gedaan op school. oke dat hadden we overleeft en ik zocht hulp bij alle instanties die er maar waren .omdat het stelen al was begonnen dat heeft mij en mijn familie uit elkaar gedreven. ik heb een voogd voor hem gevraagd en hem gesloten laten plaatsen in nijmegen. geestelijk was hij voor mij een jaar of 12 ik heb heel veel testen voor hem gevraagd. maar niets werd gedaan volgens jeugdzorg was hij goed bezig .en heeft hij alles wat opgelegd was door de rechter tot een goed einde gebracht. wat dus niet waar was ze wilde gewoon van hem af .hij is super agressief en kan geen regels in acht nemen. gewoon de simpele regels b.v eten om 18.00 uur of binnen om 22.00 uur . stelen is zijn leven nu geworden. hij blowd en drink en kan geen baan vast houden. hij heeft mij en mijn gezin helemaal kapot gemaakt ik ben mijn vriend kwijt door zijn gedrag en mijn zoon van 13 jaar heeft me duidelijk gemaakt als ik mijn zoon van 20 in huis binnen laat dat hij weg gaat omdat hij altijd al zijn spullen steelde en hem sloeg als ik het niet zag. maanden lang heeft hij op straat rond gezwerfd .hij wordt binnen kort voor de tweede keer papa en het doet hem niets . ik ben er kapot van en probeer er te zijn voor me kleinkind . en bij de tweede probeer ik ook te doen wat ik kan maar ik heb er geestelijk geen kracht meer voor . nu krijg een telefoontje dat mijn zoon voor meerdere diefstallen en zware mishandeling op het politie buro zit . en dat hij weer (voor de tweede keer ) een zelfmoord poging heeft gedaan. ik weet niet meer wat ik moet doen. eigenlijk wil ik geen contact maar mijn hart zegt het is en blijft je zoon zijn er meer ouders die er zo voor staan als ik of ben ik echt alleen en onbegrepen en machteloos

Nathaniel

Wijs gebruiker
Heftig verhaal zeg, moet mijn ouders maar eens een welverdiende knuffel geven want ook ik ben niet altijd even makkelijk geweest.

Ik denk alleen dat er op dit forum weinig mensen zijn die je hierin kunnen adviseren. Je zoon lijkt namelijk in de eerste plaats een gedrags-probleem te hebben en geen drugs probleem (al gebruikt hij wel,komt dit voor uit zijn gedrag en niet andersom)
Het enige wat ik je kan zeggen is wees er voor hem zo goed als je kan, maar besef ook dat jij geen autoriteit bent op het gebied van gedragsstoornis en alleen de professionals hem hiermee kunnen helpen..

Ik wens jou en je zoon heel veel sterkte,en vooral ook heel veel succes. Iedereen verdiend een mooi en gelukkig leven..

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik denk dat je persoonlijk weinig kan doen als ik het zo hoor. Het is heel heftig wat je allemaal meemaakt en meegemaakt hebt, kies hoe onnatuurlijk het ook is nu voor jezelf, gun jezelf hulp want die heb je wel nodig lijkt me.

Met een psycholoog kan je perfect over je eigen problemen praten en kan je het er ook over hebben hoe je het beste met je zoon kan omgaan, daar kan hij je echt mee helpen en dat is denk ik ook het enige wat je kan doen.

Een boos gezicht raakt het hart veel minder dan een teleurgesteld.

Succes en sterkte!

njirem

Belezen gebruiker
als hij een gevaar is voor zichzelf (vaderschap, psychische problematiek, verslaving) en zijn omgeving (mishandeling, diefstal) is er een mogelijkheid om hem via een rechterlijke machtiging op te laten nemen op een crisisopvang voor psychiatire/verslaving, en jij kan daar voor tekenen wanneer een persoon zijn eigen problemen niet inzien/onderkent. Een andere optie is om hem aan te geven voor bijv. diefstal of eenvoudige mishandelijk waarna het balletje voor hulpverlening zou kunnen gaan rollen. Rottige beslissing maar uiteindelijk goed voor jullie allemaal.

Succes

Flameon

Badass junkie
Een bericht voor medeleving!
Heftig dat je zoiets moet meemaken als moeder.
Hoop dat de professionele hulpverlening / opname in de psychiatrie hem kan helpen. Jullie als gezin kunnen hier helaas heel weinig mee vrees ik

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
slaat ie jou ook ?
beledigt ie je ?
is ie respectloos naar jou ?
mishandelt ie zijn broertje of zusje ?

r@r@

Wijs gebruiker
machteloos38 zei:
... zijn er meer ouders die er zo voor staan als ik of ben ik echt alleen en onbegrepen en machteloos

Nee, machteloos, ik sta er niet zo voor. En ik weet ook niet wat ik concreet zou kunnen zeggen om je te helpen, behalve dan dat je hier op DF wellicht wat hebt aan een "luisterend oor".
Ik wil je veel liefde, kracht en wijsheid toewensen. En mijn god, wat klonk deze zin cliché, maar hij is oprecht gemeend...

Liefs,
R@ :)

Beeeb

Bewuste gebruiker
Heftig verhaal. Heb helaas ook geen oplossing voor je.

Het enigste wat ik nu voor je kan doen is je een virtuele knuffel geven! *knuf*

Beeeb

-spaceman-

Badass junkie
Zoals eerdere reacties aan gaven, is het Drugsforum waarschijnlijk niet de juiste plek voor zo'n verhaal. We zijn hier enorm medelevend en wensen je het beste, maar voor echte hulp raad ik de proffesionele instanties aan. Een ding is zeker, uw zoon heeft hulp nodig, en zo snel mogelijk. In mijn ogen lijkt het me het beste als hij voor onbepaalde tijd uit de samenleving blijft. Voordat hij iets ernstigs doet die dit verhaal alleen maar tragischer maakt.

Een soort van heropvoeding lijkt me noodzakelijk.

Sterkte,

sp@ce

Angramar Temenos

Badass junkie
En, is verslavingsproblematiek de bron van het gedrag (sinds je het op een drugsforum post)? Heeft hij bijv. een cokeverslaving waarom die steelt, of is die totaal apathisch omdat die zich klem zuipt aan alcohol/GHB? Ik bedoel, ik leef met je mee, alleen waar past verslaving in dit verhaal? :confused:

linboom

Newbie
Wat vervelend dat je dit al moeder mee moet maken :(
Na het lezen van het verhaal kan ik alleen maar mijn medeleven betuigen. Zo te lezen zit het in "het aard van het beestje" en is drugs en alcohol niet de oorzaak, maar is dat zijn manier om de realiteit te ontvluchten.

Zolang hij niet inziet hoe hij zijn naasten kapot maakt op deze manier denk ik niet dat je hem actief kunt helpen. Het zal altijd je kind blijven, dus liefde zou ik hem nooit ontnemen. Maar je mag best hard tegen hem zijn en consequenties aan zijn gedrag stellen.

Het lijkt me ook verstandig hulp bij een instantie te zoeken. Niet direct om hèm te helpen, maar vooral jezelf, in bijv een praatgroep. Er zijn vast vééél meer ouders met deze problemen. Ik denk alleen niet dat je die op dit forum vindt. En misschien hebben zij de juiste adviezen.

Veel sterkte met alles :wave:

Launched

Experimenterende gebruiker
Allereerst mijn medeleven,

Op de vraag; wat moet ik doen? Heb ik geen antwoord.

Maar ik wil wel iets anders zeggen namelijk: het lijkt me dat (hoe moelijk dat ook is) je op een gegeven moment misschien toch echt voor jezelf en je andere zoon zult moeten kiezen. Straks gaan uw relatie met hem en uw eigen leven hier nog kapot aan.

Wie weet kan een psycholoog hulp bieden?

Sterkte!

Ninanina

Belezen gebruiker
Mama,
Ik weet niet of je nog mee leest?
Je hebt dan toch blijkbaar dit forum gekozen om help te zoeken..
Ik heb zelf 2 zoontjes en tot zover (ze zijn dan ook maar 8 en 3) gaat alles goed!!
Goed in de zin dat ze veel, maar dan ook echt VEEEL, aandacht vragen.Ik (wij),
doen dan ook ons best om de nodige input te geven.
Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat jij (jullie?) dat niet gedaan hebben!!!!!!!!
Maar als het dan toch mis loopt,,,
Proberen te praten?? En anders aan je andere zoon denken??
En mischien echt wel "streng" zijn met de andere???
Alle steun en liefs,
N

Het klinkt wellicht cru, maar de enige juiste reactie in deze is mijns inziens de reactie dat ik, en elk intelligent persoon met mij op dit forum, hoop dat je zoon echt zelfmoord pleegt.
Dat je zoon het leven van zichzelf ruïneert is iets dat op zich zonde is, maar het ruïneren van andermans leven en het niet nemen van verantwoordelijkheden zou mij in jouw situatie doen besluiten om alle contact met 'mijn' zoon te verbreken.

Ik hoop dat je iets van mijn reactie begrijpt, want zo intelligent kom je niet over. Sterkte in ieder geval.

Nasica

Bewuste gebruiker
Tripreporter
allereerst mijn medeleven. Zou zo zeker niet weten hoe je dit zou kunnen oplossen en of dit uberhaupt nog wel op te lossen is. Mijn eerste reactie uit jou verhaal is toch proberen het contact te verbreken. Zodat hij jou en je andere zoon geen verdere schade aan kan richten. Hij is 20, als hij zo flink is om van alles een puinhoop te maken zal die ook wel oud genoeg zijn om zelf goed op z'n bek te gaan. Hij komt zichzelf nog wel tegen, is het niet vandaag dan wel morgen.

en dit:
crackistegek zei:
Het klinkt wellicht cru, maar de enige juiste reactie in deze is mijns inziens de reactie dat ik, en elk intelligent persoon met mij op dit forum, hoop dat je zoon echt zelfmoord pleegt.
Dat je zoon het leven van zichzelf ruïneert is iets dat op zich zonde is, maar het ruïneren van andermans leven en het niet nemen van verantwoordelijkheden zou mij in jouw situatie doen besluiten om alle contact met 'mijn' zoon te verbreken.

Ik hoop dat je iets van mijn reactie begrijpt, want zo intelligent kom je niet over. Sterkte in ieder geval.

Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Weet niet waar jou waarden zijn gebleven maar daar hecht je in ieder geval weinig aan. Je wenst niemand de dood in. En ik geloof niet dat jij de persoon bent om uit te maken of iemand wel of niet intelligent is, krab eerst jezelf maar achter de oren na het herlezen van je eigen post.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
crackistegek zei:

Wat een ongelooflijk domme reactie! In het vervolg mag je gewoon een beetje normaal doen hier, anders kan je vertrekken!

L

Lid 6909

Gast
Ik snap wel wat hij bedoelt, maar het is natuurlijk een beetje raar om te zeggen zoals hij dat doet.

Sommige mensen zijn gewoon niet op de rails te krijgen, en dan ben je beter af zonder ze, in plaats van een 100ste kans geven.

Ninanina

Belezen gebruiker
Sorry ik begrijp je stanpunt,
Maar als moeder kan je dat niet maken!!!
Het blijft je zoon!!
Ik heb ook het hel parcour moeten doorlopen alvoor ik er iets van begreep!

En je kind laten vallen , nee dat doe je niet , ook al zou dat in jullie ogen, qua "lesje leren, dan weet ie 't wel" beter zijn???
Dus Ma, laat je niet ontmoedigen, misschien komt het met de jaren nog goed!! Als ie iet of wat resonabel is, laat hem dan testen, misschien heeft hij ADD of iets anders??
liefs, N; :wave: :wave:

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
gNuxx zei:
Ik snap wel wat hij bedoelt, maar het is natuurlijk een beetje raar om te zeggen zoals hij dat doet.

Sommige mensen zijn gewoon niet op de rails te krijgen, en dan ben je beter af zonder ze, in plaats van een 100ste kans geven.

Wat een kind ook doet, de meeste moeders blijven toch onvoorwaardelijk van ze houden. Een kind verliezen, is het meest verschrikkelijke wat je als ouder mee kan maken. Ik kan zo'n reactie echt niet snappen hoor! En daarnaast: oordelen over haar intelligentie is ook niet netjes!

TrippyShit

Badass junkie
Ik heb er natuurlijk niet voor gestudeerd en ken uw zoon totaal niet, maar ik vind het gedrag van uw zoon flink lijken op dat van iemand met flinke ODD of eventueel CD. Mensen met ODD en/of CD 'ontsporen' namelijk vaak op dezelfde manier als u beschrijft. Ook het stelen, niet aan (simpele) regels kunnen houden en dergelijke past heel goed in dat plaatje.

Hier wat links over ODD en CD, misschien intressant. U kent hem immers beter dan wij/ik.

ODD:
http://nl.wikipedia.org/wiki/ODD

CD:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Anti-sociale_gedragsstoornis

Verder heb ik geen antwoord op uw problemen. Ik zie mensen zeggen verbreek het contact. Er zijn ook mensen die zeggen dat kan je niet maken het blijft je zoon. Maar als die jongen op een gegeven moment zo ontspoord is dat hulp niet meer mogelijk is, kan je dan niet beter voor jezelf en de veiligheid van je gezin denken? Lijkt mij wel. Zoiets kies je niet impulsief. Er zijn gevallen waarin het helaas niet anders is en kan. Ik wens je iig heeel veel succes..

sorry voor de late reactie
ik wil iedereen bedanken voor alle tips en reacties
mijn zoon zit nu in detentie en krijgt minimaal 3 jaar gevangenis straf
en ik heb samen met de advokaat gevraagd aan de officier van justitie om
een persoonlijkheids test ik kan nu even opgelucht adem halen dat hij nu dus niemand meer pijn kan doen . en hopen dat hij in deze 3 jaar mischien zal gaan veranderen
bedankt voor jullie steun
een goed slapende moeder :)

Angramar Temenos

Badass junkie
"Je wenst niemand de dood in."

Wat een onzin. Je kan wel iemand werkelijk, weloverwogen en met kalmte, op een psychopathische manier de dood in wensen.

...Dat neemt niet weg dat het een achterlijke, nare rotreactie is en je ergens anders moet gaan trollen.

Ik word soms alleen boos als mensen zeggen "Je wenst iemand anders toch niet dood" "Of je wenst iemand anders toch geen kanker" of zoiets soortgelijks. Het kan wel.

njirem

Belezen gebruiker
3 jaar cel minimaal? :openmouth: Nou wil je dat krijgen in Nederland moet je iemand hebben verkracht of vermoord, of iets in die richting. Goed dat hij van de straat is. :wave:

En je slaapt goed omdat je zoon in de bak zit de komende jaren voor een ernstig misdrijf?

:rolleyes:

BlackRobBlunt

Wijs gebruiker
njirem zei:
3 jaar cel minimaal? :openmouth: Nou wil je dat krijgen in Nederland moet je iemand hebben verkracht of vermoord, of iets in die richting. Goed dat hij van de straat is. :wave:

En je slaapt goed omdat je zoon in de bak zit de komende jaren voor een ernstig misdrijf?

:rolleyes:

Valt nog best mee, en lijkt me logisch dat je beter slaapt als ie in de bak zit als dat ie nog op straat vanalles uit loopt te halen.

Launched

Experimenterende gebruiker
Precies, en wie weet gaat hij als hij na die 3 jaar vrijkomt zijn leven beteren.

Nog sterkte ermee!

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
TrippyShit zei:
Ik heb er natuurlijk niet voor gestudeerd en ken uw zoon totaal niet, maar ik vind het gedrag van uw zoon flink lijken op dat van iemand met flinke ODD of eventueel CD.
Waarom moet het dan meteen een ziekte zijn? Kan het niet gewoon een lul zijn?

Nathaniel

Wijs gebruiker
Vind je punt trouwens wel goed hoor, vraag het me ook wel eens af...

(is adhd bijvoorbeeld niet gewoon evolutie waar de maatschappij niet klaar voor is/krampachtig probeert tegen te houden...?)

All hail the conspiracy :rock:

TrippyShit

Badass junkie
Exceptional Insight zei:
TrippyShit zei:
Ik heb er natuurlijk niet voor gestudeerd en ken uw zoon totaal niet, maar ik vind het gedrag van uw zoon flink lijken op dat van iemand met flinke ODD of eventueel CD.
Waarom moet het dan meteen een ziekte zijn? Kan het niet gewoon een lul zijn?

Ten eerste vind ik de term ziekte altijd raar klinken bij zoiets, maargoed, dat terzijde.
Het zou ook best gewoon een lul kunnen zijn. Ik zeg ook ik heb er niet voor gestudeerd ofzo maar als ik het zo lees heeft het veel wel van ODD en CD. Mensen met ODD en CD komen ook vaak op dat pad terecht om die redenen.

Bovenaan