Eerste keer aangehouden voor bloedonderzoek.

Hoi allemaal.

Ik ben nieuw op dit forum en heb al verschillende posts gelezen over dit onderwerp, maar zou graag mijn eigen verhaal willen doen om een beeld te kunnen vormen over wat de mogelijke consequenties van mijn 'pech' zullen zijn. De situatie luidt als volgt:

Afgelopen vrijdag 29/04 was ik chauffeur naar een feest en wilde ik nuchter blijven. Dit is mislukt. Ik was al bij aankomst op het feest (rond 22:30 - 22:45) al moe en Redbull werkte niet. Tussen die tijd en 1:30 heb ik denk ik 3-4 punten 3MMC genomen (ik gok 50-70mg per punt). Ik weet niet meer of ik nu 2 punten 4MMC heb gedaan of niet, maar deze zouden dezelfde dosis bevatten. Later heb ik rond 2:30 nog een kleine punt pep gepakt (maximaal 40-60mg), zodat ik niet achter het stuur in slaap zou vallen. Ik moest vanuit Amersfoort naar Oss rijden, en heb mijn vrienden veilig vervoerd waarbij we rond 5 uur in Oss aankwamen.

Toen ik net de auto parkeerde op de parkeerplaats, zag ik dat er politie achter mij reed. Zij vroegen wat wij hier op dat tijdstip deden (het was simpelweg een soort controle), waarbij we dus vertelden dat we naar een hardcore feest waren geweest. Gezien de stereotypes en vooroordelen rondom hardcore-liefhebbers, vroeg de agent dus of ik iets had gebruikt. Hier zei ik eerlijk 'ja' op, waarbij ik dus 3MMC en speed had vermeld. Ook zei ik dat ik donderdagavond 3-4 joints had gerookt en elke avond blow. Ik heb daarbij zo netjes mogelijk meegewerkt en bleef continu vriendelijk tegen de agenten. Ze hebben mij na afloop zelfs nog op diezelfde parkeerplaats afgezet en mij mijn rijbewijs nog teruggegeven (met een rijverbod van 24 uur natuurlijk), zodat ik niet naar huis hoefde te lopen. De afgenomen speekseltest gaf amfetamine aan, en na 45 minuten (toen ik al op het bureau was) ook THC.

Nu is er dus een bloedtest afgenomen, waarbij ik de agenten ben vergeten te vertellen dat ik woensdag op koningsdag ook heb gebruikt en dat ik 4MMC had gedaan. De rest dat ik heb verteld was in volle eerlijkheid, waarbij ik benadrukte dat ik echt geen gevaar wilde veroorzaken op de weg en dat mijn topprioriteit was om iedereen veilig thuis te brengen. Daarbij vertelde ik dat ik een ervaren gebruiker ben en mijn grenzen ken, ookal maakt dat dit incident niet beter. Ik vond het zelf gevaarlijker om moe te rijden, dan om lichtelijk onder invloed te zijn van pep (hoe dom het ook klinkt).
Nu weet ik niet zeker of de uitslag te veel gaat zijn (ik vermoed dat de 3MMC-waardes wel te hoog zullen zijn), of dat ik net geluk ga hebben. Ik heb ook mijn rijbewijs nog maar 3 weken, en heb enorm spijt dat ik dit heb gedaan, omdat het gewoon dom en gevaarlijk is om te doen. Ik kan mezelf dan ook amper in de spiegel aankijken omdat ik mij zo erg schaam hiervoor, en wat iedereen ook tegen mij zegt: dit is niet goed te praten. Ik werd daarentegen in ieder geval niet aangehouden voor abnormaal of gevaarlijk rijgedrag: het is de gehele rit netjes en goed gegaan (al ga ik dit absoluut niet nog een keer doen).

Echter vraag ik mij dus af wat de mogelijke consequenties gaan zijn. Ik weet dat ik zwaarder bestraft zal worden vanwege het feit dat ik beginnend bestuurder ben, en omdat ik meerdere drugs op had, maar ik vraag mij af of ik bijvoorbeeld taakstraf, een drugs-/psychiateronderzoek, en/of een rijontzegging ga krijgen? Een cursus bij het CBR en een geldboete zou ik nog kunnen hanteren, maar de eerder benoemde straffen zullen wat zwaarder vallen, aangezien ik bijvoorbeeld liever niet wil dat mijn ouders of de ouders van mijn vriend dit te weten zullen komen. Ik vraag mij ook af of het CBR wel of niet zal worden gecontacteerd, aangezien er niks mis was met mijn rijgedrag en dat niet de reden was dat ik werd aangehouden.

Graag hoor ik wat jullie inzichten zijn, of wat voor ervaringen jullie hebben gehad met soortgelijke gebeurtenissen. Ik heb echt geen idee wat de consequenties gaan zijn en zou graag willen weten wat de beste vervolgstappen zouden kunnen zijn.

Je hebt volgens mij al veel mazzel gehad dat de agenten je niet direct bij het CBR hebben aangemeld voor een psychologisch onderzoek. Na alle eerlijke antwoorden over je drugsgebruik tegenover de agenten hadden zij daar zoals ik het lees vermoedens en redenen genoeg voor.

''De rest dat ik heb verteld was in volle eerlijkheid, waarbij ik benadrukte dat ik echt geen gevaar wilde veroorzaken op de weg en dat mijn topprioriteit was om iedereen veilig thuis te brengen.''

Als je dat tegen een psycholoog zegt ben gedoemd je rijbewijs voor langer tijd kwijt te raken.

Het is voor jou nu twee weken afwachten op de brief van de Politie met daarin de uitslag van de bloedafname door het NFI. Is die uitslag negatief dan is er niks aan het handje. Is die positief? Dan ben je zwaaaaar de lul. Ook gezien je antwoorden waarbij je je eigen prioriteit om iedereen veilig thuis te brengen dacht goed te volbrengen. Je hebt onbewust diegenen die je thuis wilde brengen + jezelf + andere weggebruikers in gevaar gebracht met een combinatie van drugs.

Je word dan uitgenodigd door het CBR voor een psychiatrisch onderzoek naar je rijgeschiktheid en je moet voorkomen bij de politie rechter. Totale kosten minimaal geschat? 1.800 euro. Plus alle communicatie uren, papierwerk, telefoontjes, rijbewijs kwijt, jaarlijkse urinetesten, etc. Als je ongeschikt word verklaart mag je opnieuw de kosten betalen. Er zijn vast meer members die je goed kunnen informeren.

Laatst bewerkt:

De Zandman

DF-koning
Ook al d e n k je, dat je nog heel goed kunt autorijden als je onder invloed bent van enige stof ofwel drug, vrijwel altijd is dit gewoon n i e t het geval. Echt niet. Het is dan ook hierom dat het onder invloed zijn van een drug te allen tijde als je rijdt, verboden is. Ook al komt dit niet zo goed uit op enig moment, je moet het gewoon echt niet riskeren.
Ooit lees ik wel eens dat er mensen zijn die menen na enig druggebruik juist zeer geconcentreerd te kunnen autorijden, dat is dus gewoon een misvatting.
Je brengt op deze manier jezelf e n een andere weggebruiker(s) in gevaar.
Ik heb ooit iemand ontmoet die onder invloed van THC een andere weggebruiker doodgereden had.
En die persoon moet daar dus zijn hele verdere leven mee verder leven en ik kan wel zeggen dat deze zaak hem nog altijd heeeeel erg zwaar viel.
Het was al jaaarenlang geleden, maar toch.
Er is maar één remedie.
Niet onder invloed gaan rijden!

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Het is voor jou nu twee weken afwachten op de brief van de Politie met daarin de uitslag van de bloedafname door het NFI. Is die uitslag negatief dan is er niks aan het handje. Is die positief? Dan ben je zwaaaaar de lul. Ook gezien je antwoorden waarbij je je eigen prioriteit om iedereen veilig thuis te brengen dacht goed te volbrengen. Je hebt onbewust diegenen die je thuis wilde brengen + jezelf + andere weggebruikers in gevaar gebracht met een combinatie van drugs.

Je word dan uitgenodigd door het CBR voor een psychiatrisch onderzoek naar je rijgeschiktheid en je moet voorkomen bij de politie rechter. Totale kosten minimaal geschat? 1.800 euro. Plus alle communicatie uren, papierwerk, telefoontjes, rijbewijs kwijt, jaarlijkse urinetesten, etc. Als je ongeschikt word verklaart mag je opnieuw de kosten betalen. Er zijn vast meer members die je goed kunnen informeren.

Dit staat je te wachten als je boven een grenswaarde zit.. al helemaal als er sprake is van een combinatie van drugs.

Oh, van die twee weken kun je ook gerust 1-2 maanden maken trouwens.

Eerlijkheid is netjes, maar gaat je in dit geval helemaal niets opleveren in jouw voordeel. De uitslag van het onderzoek is wat gaat tellen. Het CBR gaat 100% gecontact worden als je met een middel boven de waarde zit. Zit je met 2 of meer middelen boven de waarde, dan kun je je geld erop inzetten dat het OM je een ontzegging aanzegt en dan is het CBR nog niet eens om de hoek komen kijken.

De Zandman

DF-koning
En dat CBR komt op de proppen. Gegarandeerd!
Langzaam maar zeker en onafwendbaar bij te hoge waardes...en van het CBR krijg je de meeste ellende op je bordje uitgesorteerd.
Als je eenmaal in die scène zit, ben je er niet zo snel weer uit...bereid je goed voor!

Laatst bewerkt:

Brakka Mang

Badass junkie
Soms kan je gewoon beter wijselijk je mond houden, rijden onder invloed is een misdrijf. Kans is groot dat je met je eerlijkheid jezelf nu enorm in de problemen van hebt gebracht, zeker als beginnend bestuurder die toegeeft dat hij elke dag drugs gebruikt. Op basis van jouw informatie zullen vooral wat wiet betreft structureel te hoog zijn.

Guapo Temudgin

Bewuste gebruiker
Dat word flink op de blaren zitten. Je thc gehalte alleen al is genoeg om je rijbewijs in te vorderen. En dan in combinatie met meerdere drugs en beginnend bestuurder? Dat word helaas een boete voor rijden onder invloed en invordering rijbewijs. Het kan 1 tot 2 maanden duren voordat je bericht krijgt van het cbr om je rijbewijs op te sturen en dan krijg je een uitnodiging van het cbr om een drugsonderzoek te doen bestaande uit een medische en psychische keuring.

Duur grapje, ik zou rekenen op zon 600 euro voor de politie en 800 voor het cbr.
Mocht je nou naar de cbr psycholoog gaan dan adviseer ik je goed van te voren in te laten lichten. Want bijvoorbeeld: Als je de vraag krijgt of je de rijbewijs nodig bent voor werk en je zegt ja dan is dat een reden om juist je rijbewijs niet terug te geven.

Succes!

Danny46

Bewuste gebruiker
welkom op t forum,

Onder invloed rijden is een van de grootste fouten die je naar mijn mening kan maken, je brengt niet alleen jezelf in gevaar maar ook de andere weggebruikers. Gelukkig is het goed afgelopen en ik hoop dat je van deze actie hebt geleerd.
rijden onder een middel van maakt me geen bal uit is altijd kansloos zelfs fietsen .Vooral de e step zou ik f in de stalling laten staaan.mininimaal een fietshelm op ja ik weet het daar zit je niet op te wachten dan je denkt juist beter te rijden maar kan je vertellen na enkele botbreuken en gezeik en gedoe.liefst loop ik alleen maar een stukkie kom je vaak in 1 stuk thuis.Alleen dan ben ik me sleutels weer es kwijt vd voordeur :tearsofjoy: je step die mischien 45 km gaaat makkelijk is natuurlijk gevaarlijk .Nuchter geen problemen maar mocht ik dit jaar wer de fout ingaaan moet ik 2 weken brommen het zijn wel wel fijne vorderingen om jezelf geruisloos te verplaatsen ze gaaan gaan nog achterlijk hard ook.Als jij je nek breekt ben je verlamd goodbye sweet life

Laatst bewerkt:
Dag allen, ontzettend bedankt voor de reacties. Dankzij jullie input kan ik mij beter voorbereiden op wat mij te wachten staat, en weet ik dat ik dit absoluut niet nog een keer ga doen. Dit is een goede les geweest, en het heeft me de ingeving gegeven dat ik echt even moet kappen met alle zooi (dus ook blowen). Dit is oprecht de grootste en domste fout die ik in mijn leven heb gemaakt tot nu toe, en ik weet de volgende keer wel beter dan onder invloed achter het stuur te stappen.

Ik heb daarentegen afgelopen week te horen gekregen dat de 3MMC die ik zou hebben gehad, blijkbaar 3CMC was. Geen idee hoe dit gaat uitpakken, maar ik zal het zien (ik zal daarbij ook de uitslag delen als ik die eenmaal binnen heb). Mocht iemand hier raad over weten, schroom vooral niet om een comment achter te laten.

Verder was ik ook in plaats van aangehouden, stilgehouden (WW: stilhouden, (bron)) door de politie. Daarna natuurlijk aangehouden omdat ik aangaf niet nuchter te zijn. Het maakt de situatie natuurlijk niet beter, maar het leek me goed om dit nog te vermelden voor betere context.

Mocht iemand verder nog tips hebben voor de mogelijke consequenties (ik ben mij bewust van de CBR brochure voor het psychatrisch onderzoek), en om te stoppen met blowen, schroom niet om nog een comment achter te laten.

• Like
Waarderingen: ljuv

De Zandman

DF-koning
Doen stilhouden betekent in weze het staande houden.
Staande houden is iemand kort ter plaatse ophouden teneinde hem naar zijn naam, voornamen, woonplaats en adres te vragen.
Dit mag alleen een opsporingsambtenaar doen, een burger mag dit beslist niet.
Aanhouden op heterdaad mag een ieder doen, dit is dat de verdachte zo spoedig mogelijk moet worden overgebracht naar een plaats van verhoor, een politie bureau in casu. Dat betekent dat een burger de verdachte zo spoedig mogelijk overdraagt aan een opsporingsambtenaar, onder afgifte van eventueel in beslag genomen voorwerpen.
De opsporingsambtenaar moet de aangehouden verdachte zo spoedig mogelijk voorgeleiden voor een ( hulp) officier van justitie. Deze beziet onder meer of de aanhouding rechtmatig was.

Laatst bewerkt:

De Zandman

DF-koning
Wat er ook nog kan gebeuren is dat je een driedaagse cursus moet gaan volgen, iets zoals een Educatieve Maatregel Drugs in het Verkeer. Opgelegd door het CBR.
Deze cursus krijg je ook in je maag gesplitst als je teveel alcohol gedronken had achter het stuur zittende. De zgn. EMA cursus.
Deze cursus duurt 3 dagen en moet je zelf betalen.
Kosten: ca. 1200 euro.
Rijd je auto en heb je zowel alcohol en drugs gebruikt, boven de grenswaarden,van wordt het extra nasty.
O.M. hanteert dan 1000 euro boete en een onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van 12 maanden.
Je haalt je dus heel wat op de hals, als je onder invloed van alcohol en/ of drugs een motor voertuig bestuurt naast het feit dat je extra gevaar oplevert voor jezelf en voor andere verkeersdeelnemers.
Gewoon NIET. DOEN.

SensiBelle

Newbie
Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen, in dit specifieke geval hoop ik met een sisser. Ik vermoed dat de schrik er al zodanig in zit dat je je lesje al wel geleerd hebt.
Tot slot wou ik nog even zeggen dat alhoewel rijden onder invloed eigenlijk in principe niet goed te praten valt, ik met een geruster gevoel bij iemand in de auto stap die net een lijn pep op heeft, dan bij iemand die 100% nuchter maar doodmoe is.

De Zandman

DF-koning
Onder invloed rijden is ALTIJD fout. Ook verzekeringstechnisch!
Gaat het fout, ook door een andere weggebruiker, JIJ bent als bestuurder a l t i j d de lul. Alle schade komt voor jouw rekening! En dat kan aardig in de papieren lopen....

Nihilist88

Badass junkie
Ja, rijden onder invloed, en dan nog gecombineerde drugs, dat blijft toch een ding waar mijn 'gezond' verstand niet bij kan. De kans op resem aan ellende, is dat toch never waard. En het verschrikkelijkste heb je gelukkig niet meegemaakt, nl andere slachtoffers gemaakt, dat hypoticeert echt de rest vj leven.
Toch sterkte en goeie moed en laat dit echt de enige en laatste keer zijn.

Ik heb de uitslag inmiddels binnen, 3mmc hebben ze niet op getest.

De uitslag was
87 microgram amfetamine, en
1,5 microgram THC.

Mocht iemand hier ervaringen mee hebben, schroom niet om deze te delen. Ik weet in ieder geval wel dat ik hiervan heb geleerd. Dit is 1x en nooit meer. Ben hierdoor gelukkig wel volledig gestopt met blowen (al meer dan anderhalve maand), dus er is in ieder geval wel iets goeds uit gekomen.

MetalGuy

Badass junkie
De eerlijkheid die je had naar de agenten toe zoals ik in je verhaal lees: chapeau! 👌 Petje af...

Evenals dat je inziet dat het rijden onder invloed een gevaar vormt voor je collega weggebruikers. Kunnen velen een voorbeeld aan nemen! :handfist1:

Nihilist88

Badass junkie

De uitslag was
1,5 microgram THC.

Mocht iemand hier ervaringen mee hebben, schroom niet om deze te delen. Ik weet in ieder geval wel dat ik hiervan heb geleerd. Dit is 1x en nooit meer. Ben hierdoor gelukkig wel volledig gestopt met blowen (al meer dan anderhalve maand), dus er is in ieder geval wel iets goeds uit gekomen.
Van die uitslagen en de mogelijk verbonden straffen die eraan verbonden zijn, kan ik je spijtig genoeg niks zeggen.

Maar wou toch reageren, dat je er duidelijke levensles(sen) hebt uitgetrokken en da's ni iedereen gegeven 😉👊

De Zandman

DF-koning
Waar het in de eerste instantie om gaat, is dat er niemand gewond of erger nog is geraakt. Dat is nr. 1!
Nu heb je zelf een hele goede les gehad, laat het met deze ene keer mis de laatste keer zijn dat je onder invloed rijdt!
Je kan het echt niet meer maken. Rijd nuchter, of rijd niet. Helaas maar zo is het.
Maar dat kwartje is al wel gevallen dus genoeg hierover.
Ik hoop voor je dat het allemaal goed komt, zonder dat je je blauw moet gaan betalen! Sterkte!

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker

De uitslag was
1,5 microgram THC.

Ik heb even de richtlijnen opgezocht. Voor een bestuurder met zijn eerste overtreding staat het volgende bij een combinatie van drugs.

50 uur TS + 9 mnd OBM ov

Richtlijn is dus 50 uur taakstraf en 9 maanden onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid vanuit het OM. Vervolgens krijg je ook nog te maken met het CBR.

De richtlijn is dus niet niks, maar het blijft een richtlijn en de daadwerkelijke straf kan per persoon en situatie verschillen.

De Zandman

DF-koning
Het CBR is het duurste, en het lastigste hoofdstuk waar doorheen gekomen moet worden.
Het strafblad daarentegen blijf je lang als nadeel houden vrees ik.
Voor de rest heeft @ HierEnDaarEenFuifje gelijk.
Ieder geval wordt apart beoordeeld door de rechter.

Update:

Ik heb inmiddels bericht gekregen van het CBR, dat ik onderzoek moet laten doen naar mijn drugsgebruik. Ik moet ook mijn rijbewijs naar hun opsturen, tot de uitslag van dit onderzoek. Qua lichamelijk (bloed- en urineonderzoek) zit ik 100% safe, omdat ik al langer dan 2 maanden ben gestopt met blowen en verder alleen af en toe een biertje drink in het weekend. Ik vroeg mij daarbij toch af:
  • Heeft iemand ervaring met het psychiatrisch onderzoek?
Ik weet dat ik bijvoorbeeld 'nee' moet zeggen op de vraag of ik een rijbewijs nodig heb, en dat ik moet vertellen dat ik spijt van mijn actie heb en erg ben geschrokken (dat trouwens ook de waarheid is), maar zijn er nog verdere strikvragen waar ik op zou moeten letten? Ik wil namelijk niet door de mand zakken bij de psychiater omdat ik me niet goed genoeg heb voorbereid.

Verder heb ik nog geen bericht gekregen van het OM. Ik hoop dat het geen taakstraf / rijontzegging gaat worden, maar ik zal nog een update sturen als ik deze krijg. Moet natuurlijk wel met mijn billen op de blaren zitten na deze domme actie.

• Like
Waarderingen: ljuv

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Ik heb geen ervaring met het CBR en hun onderzoeken, dus kan er helaas niets over zeggen. Wel lees ik hier vaak over een bepaalde brochure die handig schijnt te zijn.

Het OM en de rechtbank hebben achterstanden. Het kan best een tijdje duren voordat je bericht krijgt.

Succes met alles in ieder geval.

Jeetje balen dat het gebeurd is man.
Rijden onder invloed is 1 maar zeggen tegen agenten dat je van een hardcore feest afkomt is echt het *sorry dat ik het zeg* domste wat je kan zeggen.
Hardcore staat bij zeer veel mensen bekend om drugs en snuiven zo ook bij agenten.
Als je had gezegd dat je van de kroeg kwam had je waarschijnlijk moeten blazen en klaar is kees (als je niet had gedronken)
Tenzij je met giga doppen achter het stuur zat maar aangezien je hoeveelheid lijkt me dat stug.

De Zandman

DF-koning
Die brochure, die hierboven al genoemd is, is inderdaad erg handig bij de voorbereiding van het onderzoek van het CBR.
Er schijnt veel goede informatie in te staan om je goed voor te bereiden voor het onderzoek van het CBR.

Kitty Katt

Wijs gebruiker
Gisteren video's gezien van Anne Heche ( Actrice) onder invloed van pillen . Het begint met ik voel me goed genoeg ooit. Tot dit.... totale paniek na aanhouding.

Rijd zo een straat ( zie je in andere video) door met 140 km p.u een huis in. Na een week officieel overleden , verbrand .auto uitgebrand. Zo onnodig. Zo jammer ....
Je bent te eerlijk geweest, prijst je, ik hoop dat dat meetelt.
Stap nooit met drank-drugs , zware pijnstillers in een auto.
Succes ..

Video van de hele reddingsactie. Wie weet helpt t voortaan anders te beslissen. 🍀👍🔒

De Zandman

DF-koning
Als je ooit eens een keer plaatsneemt op de publieke tribune van de politierechter of de kantonrechter, dan zal je merken dat ontzettend veel zaken die daar behandeld worden, rijden onder invloed betreffen. Echt ontzettend veel. De ene na de andere staat op de rol.
Het lijkt wel alsof dit ( verkeers) misdrijf het meest gepleegd wordt!
En dit terwijl iedereen weet dat rijden onder invloed echt niet meer kan in het verkeer van tegenwoordig....

De uitslag was
1,5 microgram THC.

Hoeveel wiet/hasj had je voorgaand gerookt

Bovenaan