eerste keer buitenkweek wiet

da_pj

Belezen gebruiker
hey allemaal!!
Ik ben nu voor de eerste keer bezig met het kweken van wiet. Ik heb 5 gefeminiseerde zaden besteld via internet uit een smartshop in Amsterdam. heb ze nu een bijna 3 tal weken en zijn alle 5 uitgekomen. ik heb ze elk in een pot van 20liter gestopt met daarin goede potgrond dat ik vermengd heb met guano mest (mest van vleermuizen en vogels). je moet eerst een week op voorhand de potgrond en de guano mengen alvorens je mag beginnen met er zaad in te stoppen.
Ze zijn dus allemaal uitgekomen nadat ik ze op de natuurlijkste wijze heb laten uitkomen, gewoon 1cm onder de aarde en lichtjes aandrukken. 1 daarvan heeft nog gwn zijn stengel waar nog de bladeren tegen elkaar zitten met als vorm van een bol op de steel. ik dacht dat deze al lang zou afgestorven zijn maar staat er nog steeds zo maar ik zie wel dat er een klein stukje van een blad lichtjes naar de buitenkant begint te plooien. heeel raar, of komt dit vaker voor? :confused: . daarnaast heb ik ook enkele voedingsflessen van Hesi bestelt (wortelcomplex,bloeicomplex,fosfor en zeer klein flesje supervit). tijdens de groeifase nu is het 5ml wortelcomplex/1l. water + 1 druppel van de suppervit. tijdens groeifase is dat dan met de bloeicomplex en ook de suppervit+ wat van die fosfor-fles, maar dat zien we dan wel. ook weet ik als alles hopelijk lukt dat ik de laatste 2 weken mag overschakelen op gewoon water.

Nu staat bij mij thuis alles in de veranda. het is half open dus het is niet een afgesloten veranda. want als er wat wind is voel je goed de circulatie van de lucht. je kan je het voorstellen als een veranda met schuifraam dat je wel helemaal kan afsluiten. dus dat je de veranda de helft kunt openzetten zo is het hier dus.
ik durf ze nog niet langs de buitenkant zetten in de tuin waar daar lopen onze 2 konijnen vrolijk en vrij rond op hun stukje natuur :) en ze zouden de lekkere verse plantjes durven consumeren.

ben wel van plan om samen met mijn vader iets te maken dat de plantjes afschermt van insecten enzo maar toch licht en lucht doorlaat. of heeft iemand anders een idee?? ik weet wel nog verleden jaar dat een kennis van mij die ook kweekt tijdens het seizoen dat die half open veranda perfect is om er te kweken. hij zei zo van : "Wat zou ik toch tevreden zijn met deze plek, het is echt wel zeer gunstig om hier wat te kweken". Maar ja ben ik wel goed bezig??

het zou zeer welkom zijn mocht ik hierop verschillende reacties krijgen of tips en zelf feedback op deze tekst.

laat maar horen :stoned: :wave: :smoke:

gtje

Bewuste gebruiker
hey man zo te lezen ziet het er allemaal goed uit !! :grin:

je witl in een veranda kweken ...
om plantjes te kweken heb je nodig

licht,water en zuurstof al deze fascetten zijn bij jouw aan wezig dus gekweeekt kan er worden alleen zijn er altijd manier om nog beter te kweken ...

die veranda heah daar zit glas in en daar komen ze in/ achter te staan ... dat glas houd zonlicht tegen en nog redelijk wat ook !!!

ik zou niks gaan maken om de plant heen tegen insecten ... als je eenmaal beestje heb gecontateerd kun je beter een biologisch bestrijdings middel halen ... vaak vallen die beestjes best wel mee ,... en dat iets om het plantje bouwen verhaal gaat je altijd licht kosten ( nog minder licht )

je voeding zit goed alleen zou ik momenteel met je grondje alleen water geven het loiefst met een ph meter afgezuurd naar 5,8 in je aarde zit meer dan genoeg .... die hele wortelstimulator hoef je niet aan te raken ... als je plantjes boven zijn gekomen en uiteindelijk 6 weken verder zijn en echt al planten zijn geworden kunnen de blaadjes wat gelig worden dit is een mooi tijdstip om je GROEIVOEDING te gaan gebruiken begin altidj met een halve dosis en kijk hoe je plantjes erop reageren .... waneer er haartjes zichtbaar zijn en de plant in de bloei is

DAN PAS

gebruik je bloei voeding !!!! en STOP je met GROEVOEDING ...

bloeivoeding is nog lang niet aan de orde nu ...,

welke zaadjes heb je gehaalt .... het is misschien ook niet een gek idee om te verduisteren ????
niet alle soorten beginebnn met vroeg bloeien dus dat betekent dat ze laat in het jaar klaar zijn en dus ook een vergroot risico hebben op

1. toprot
2. kut wiet

greetzzz gtje

ps: een tip van flip geef niet te veel water !!! das de grootste fout van de kweker

da_pj

Belezen gebruiker
Merci gtje voor je reactie. ja he ik heb ook zitten denken dat het glas redelijk wat zonlicht tegehoud. Maar kan dat geen kwaad als ik nu de plantjes gewoon water geef zonder wortelstimulator? omdan nadien weer eens over te schakelen op toch weer wortelst. Ik hoop dat het geen kwaad kan. Maar allesinds zeer bedankt voor de tips man! :grin: :wink:

aja en de soort zaadjes zijn : Afghaan mix gefemeniseerd

Groeten :wave: :stoned: :smoke:

Mayan

Bewuste gebruiker
Neen dat kan gene kwaad.
Maar werken met voeding is altijd sneller, beter en geeft ze meer weerstand.

Er zijn heel veel growers die pas beginnen met voeden als de plant tekorten toont aan de bladeren.

gtje

Bewuste gebruiker
over het algemeen heb je als je goede grond hebt geen voeding nodig vaak begint de plant als ze staat in grote ruimte van misntens 40 liter of meer te korten aan het einde van haar bloei tijd waardoor voeden eigenlijk nog overbodig is ... zo kweek je een heerlijk zuiver wietje zonder ook maar enige toevoegingen gewoon puur natuur...

MAAR er is altidj 1 ding dat super belangrijk is !!!!

dat is de wortelstimulator !!! het helpt het jonge plantje te knallen ... 70% van een goede kweekjes zit het in de 1ste week van het plantje ...gaat daar al iets fout blijf je achter feiten aan lopen ...

wortelstimulator is als een soort anebole/antibiotica het geeft explosieve groei aan de wortels in het begin van de zaaiing ciclus !!! en later kun je het mee geven als een soort medicijn ...wanneer de plant er wat slapper bij staat geef je het om op te knappen als het het en daar wat gelig word .... je merk dat de plant er iets possitiefs mee doet...

als je het puur alleen zo gebruiken voor een goude start ( eerste 2 /3 weken na ontkieming ) proef je dat later in de toppen niet meer terug !!!

zo'n flessie haal je van bijv canna ( rhizotonic ) bij een onlinegrowshop voor nog 10tje kun je ik weet nu hoelang mee doen of planten water mee geven en het resultaat haalt het er dik uit ...

doe nie moeilijk en schaf gewoon zo'n flessie an :beer:

Mayan

Bewuste gebruiker
Gtje, je gaat me onder mijn voeten geven, maar...

Dat ie toch maar Hesi pakt :tongueout: Auto pH correcter in :)

gtje

Bewuste gebruiker
gheghe waarom zou ik je odner de voeten meoten geven jong...

ik ken alleen hesi supervit ( lees eerder super geconcentreerd :P) dat vidn ik rommel maar dta ligt meer aan mij ... toen ik die zooi gebruikte had ik 3 boompjes ofso ... die hesi gaat 1 druppel op 5 liter water ofso ???(weet de precieze concentratie nie ) waardoor mijn planten met maar gewoon 1 druppie op 5 liter water ... in 1 keer zoveel bloeistimu kregen ( lees volel dosis )

dat er meteen veel bladeren verbrandde ... ik had toen alleen ene giet van precies 5 liter kon ook geen 10 liter aan maken ...dacht bij mezelf eerlijk gezegd da de plant het wel aan kon

EEN TIP DUZZ WEES VOORZICHTIG MET HET OPBOUWEN VAN JE SUPER VIT!!!!

ik ken de rest van hsei niet weet ook neit de resultaten naast die canna ofso ... ik kweek altijd graag op canna das goed,betaalbaar daarom blijft ik erbij daarnaast ook wel wat van bac geprobeerd maar vind lang nie alles meer zo super .... om te beginnen de prijs :(
de schimmels zijn duur maar werken wel ( je kunt met goed zoeken bijna diezelfde schimmels krijgen voor 9 euro :confused: )

hesi ken gewoon goed zijn maar voor de kleine buiten teler is het klooien ... ik zie de topic starter met 5 x 20 liter ook niet zo snel 10 liter water geven aan zijn planten dus doseren gaat ook een geklooi wordne voor em

verder ga ik dit gewoon lekekr bekijken :hearteyes: :wave:

greetzzz gtje

Mayan

Bewuste gebruiker
Ik denk dat supervit niet slecht is hoor. Het is gewoon een extraatje.
Het zal zeker niet voldoende zijn om een plant de hele cyclus te dienen.
1 druppel op 4 en half liter water. Zit vol met sporenelementen en aminozuren.

Maar heb vorig jaar met het hele gamma van Hesi gewerkt en de booster van House and Garden genomen. Het enige dat ik tekort kwam was zwavel en voor de rest ging dat allemaal super.
Op het einde zeer beperkt aantal gele bladeren, echt uiterst beperkt.

Een starterskit van Hesi kost 50 euro. Maar ik heb nog een booster gekocht van een halve liter en die koste ook zoveel. Maar met verzendskoten erbij zat ik al ruim boven de 120 hoor (zat nog een zak plagron bio supermix bij voor grondmixen)

Ik ken iemand die alleen met de pk 13/14 van bio nova werkte, voor de rest niets. En die zijn wiet was ook wel de bomb hoor :)

Hallo allemaal,

wilde mijn verhaal na het lezen van verschillende posts ook wel eens kwijt.

Om te beginnen ... ik *gebruik* niet (kan niet tegen de zoete weeíge lucht)
Heb als achtergrond 12 diploma's behaald o.a. tuinbouwschool (t/m middelbaar), diverse vakopleidingen tuinbouw, bloemsierkunst, kamerplanten, groente en boomkweek.
Ben inmiddels de *middelbare leeftijd* al gepasseerd en al ruim 20 jaar NIET meer werkzaam in enig bedrijf wat met *natuur* te maken heeft.
Ben wel altijd als hobby zelf o.a. speciale (minder voorkomende uitheemse) huiskamer,- en tuinplanten/struiken aan het kweken geweest.

Nu zag ik vandaag de uitzending van Rondom 10 waardoor ik gegoogled heb en hier terecht gekomen ben.

Vorig jaar in de Lente zag ik in de *composthoop* van een *jonge* overbuurman 2 kleine weed plantjes omhoog komen,
ik had wel eens gehoord dat gedoogd werd tot 5 plantjes per huishouden/volwassene,
dus ik dacht, pak 2 grote rode aardewerke potten van 42 cm doorsnee, meng wat van die *composthoop* (ca. 30%) met ca. 50% zandgrond + ca. 20% turfmolm en zette daar de 2 plantjes in.
Toen na een dag of 5 bleek dat de plantjes goed aangeslagen waren heb ik er van de *boerenbond* droge mest afkomstig van rundafval bijgegooit om te bemesten.
De potten gewoon buiten in de Tuin gezet, wel enigzins beschut tegen direkte regenval maar in de hoeken van de tuin (tuin op het zuiden).
Toen de plantjes al snel ca. 25 cm hoog waren ben ik begonnen met *toppen*, daar ben ik mee doorgegaan totdat elk plantje ca. 60 toppen hadden, nogmaals .. gewoon als hobby om te zien wat tot de mogelijkheden behoorde, ik had nog nooit eerder weed gekweekt.

Toen in begin augustus een kennis op bezoek kwam en deze planten zag die inmiddels al een doorsnee hadden van ca. 160 cm elk en ca. 140 cm hoog ... was die gelijk *verliefd* en totaal zoals hij dat zij *overdondert* hoe ik dat voor elkaar gekregen had.
Hij bood mij gelijk €150 voor beide planten aan.
Nu heb ik totaal geen kennis wat weed nu waard is maar ik schrok toch wel van zijn aanbod.
2 weken later heeft mijn kennis de eerste *oogst* gehad (en mij de oren van de kop gevraagt wat ik allemaal gedaan had de planten zo groot in goede conditie te krijgen ^^gg^^)

Wat mij nu verbaasd is het volgende:
Er word *gedoogd* 5 planten per huishouden/volwassene.
Nu ik Rondom 10 gevolgt heb en mede wat gegoogled heb voordat ik hier kwam ben ik toch verbaast over het gedogen van 5 planten.
Op de wijze hoe ik deze 2 planten opgekweekt had zouden 5 planten al snel overeenkomen met een *halve zolder*.

Is dit nu *buitensporig* wat ik meegemaakt heb?
Heb ik *geluk* (en door kennis van planten kweken misschien) gehad dat de weed planten zo enorm groot geworden waren?
Ik weet geenzins welk soort weed planten ik gehad heb,
heb de planten vanaf het begin vrij vochtig gehouden en op een plaats gezet waar niets en niemand er tegenaan/langs kon lopen.
Tuin zoals ik vermeld had vol op het zuiden gericht ... in het zuid-oosten van het land.

Heb geen behoefte *echt* te gaan kweken, maar als hobby *jeuken* mijn vingers wel om nogmaals te experimenteren met een paar weed planten in de Tuin.

MvG, ProbeKloot (J)
p.s. de overbuurman waar de plantjes uit zijn composthoop kwamen was inmiddels eind mei 2008 *gepakt*, kreeg een Proces Verbaal (geen idee hoe dat verlopen is), kreeg een *naheffing* van de elektrischiteitsmaatschappij + boete van €15.000 voor het illegaal *aftappen* van openbare electra (regionale krant), en hij is eind juni 2008 uit het huis gezet (ging bij hem om een zolderruimte van ca. 20 m² - doorloophoogte 150 cm/220 cm.
Uit het geruchtencircuit vernomen dat hij *verraden* is door zijn eigen ex en al ruim 2 jaar kweekte.
In 2008 zijn er 5 adressen *geruimd* in onze wijk !!!!

Mike

Bewuste gebruiker
Waarschijnlijk woon je in een hele vruchtbare wijk!

Hoe dan ook, klinkt goed allemaal. Ik top mijn plantjes nooit. Kan jij uitleggen wat je precies gedaan hebt, op zo'n manier dat een leek (ik dus) het ook begrijpt?

Ik heb nu 4 plantjes in mijn achtertuin staan en dat doe ik eigenlijk al jaren. Het brengt me genoeg op om het hele jaar van te roken (1 jointje per dag) en om mijn zoon en vrienden te voorzien van zo nu en dan een beetje wiet.

Maar de laatste tijd lees ik vaak over het toppen van de plantjes, dus vandaar mijn vraag.

Mayan

Bewuste gebruiker
Wat weerhoudt U dan probekloot? :grin:
Mooi om te lezen, maar zuivere compost zou ik zelf nooit aanraden.
Een derde compost en aarde zou voldoende moeten zijn tijdens de groei.
In de bloei geef je ze best wat kali mee indien je organisch gaat werken.

Maar jij dacht:
dus ik dacht, pak 2 grote rode aardewerke potten van 42 cm doorsnee, meng wat van die *composthoop* (ca. 30%) met ca. 50% zandgrond + ca. 20% turfmolm en zette daar de 2 plantjes in.

Wel oppassen als je met turf gaat werken, want dat gooit de pH omlaag, dus best wat kalk voorzien ook dan, dat krikt de pH weer omhoog.
Plus kalk zorgt voor een betere voeding transport.
Kalk dosering ongeveer 70 gram per vierkante meter

@mike

Ik vind toppen persoonlijk veel beter dan niet toppen, echte brede struiken en nen hoofdtop extra. Slecht kan dat toch niet zijn? :)

Mike64 zei:

Hoe dan ook, klinkt goed allemaal. Ik top mijn plantjes nooit. Kan jij uitleggen wat je precies gedaan hebt, op zo'n manier dat een leek (ik dus) het ook begrijpt?

Ik heb nu 4 plantjes in mijn achtertuin staan en dat doe ik eigenlijk al jaren. Het brengt me genoeg op om het hele jaar van te roken (1 jointje per dag) en om mijn zoon en vrienden te voorzien van zo nu en dan een beetje wiet.

Maar de laatste tijd lees ik vaak over het toppen van de plantjes, dus vandaar mijn vraag.

Jawel Mike,
het *toppen* is een fenomeen wat al eeuwen geleden bekend was.
*toppen* is het (voorzichtig) wegknippen van de topjes van planten, meestal (in de normale kwekerijen van planten) laat men vanuit de *stam* van de plant de eerste keer 3 *bladparen* zitten en de rest knipt men weg om ervoor te zorgen dat de onderste 2 á 3 bladparen (net erboven) weer gaan *uitlopen* waardoor er 2 ä 3 x zoveel topjes ontstaan.
Vanaf de tweede maal *toppen* 2 *bladparen* laten zitten.
Dit kan natuurlijk niet oneindig gedaan worden, dan zou de hoofdstam van een plant de hoeveelheid vocht niet meer in de bovenste topjes kunnen krijgen en sterft pardoes een deel of zelfs de hele plant af.
Hangt van de soort plant af en is een deel ervaring.

Bij bijvoorbeeld chrysanten word doorgaans 1 x getopt (grootbloemige ca. 12-15 cm) en daarintegen als deze planten in het najaar (o.a. door minder daglicht) bloemknoppen gaat vormen *breekt* men de *diefjes* (bij *toppen* de *uitlopers*) weg om te zorgen dat het meeste voedsel door de hoofdstam naar de bloem gaat ... dus het tegenovergestelde om aan een *eindprodukt* te komen.

Of dat ook opgaat bij weed kunnen ervaren *tuinkwekers* beter vertellen.
Voor mij was het ook maar één keer uitproberen doordat de mogelijkheid zich voordeed door het *kweek-afval* van de overbuurman.

Ook gelijk een antwoord op de reactie van *Mayan* .........
De wijk/buurt waar ik woon is een aantal jaren geleden gesloopt en herbouwd met nieuwbouw.
De grond is dus zeer kalkrijk o.a. door het achtergebleven sloopafval (denk aan cement, pleisterwerk etc.) ...,
vandaar ging mijn voorkeur uit naar het toevoegen van ca. 20% turfmolm, mede omdat turfmolm de goede eigenschap heeft veel vocht langer vast te houden en door die verhouding de grond wat losser te houden zodat wortelvorming makkelijker zou worden.

Ik heb dus dat toegepast wat in de kamerplantencultuur ook toegepast word ..., weer dat stukje automatisme en ervaring.

Wat mij ervan weerhoud *Mayan* om het dit jaar nog eens *dunnetjes* over te doen.

Ik had al geschreven dat ik de weeige/zoete lucht niet kan verdragen.
Heel wat jaartjes geleden ben ik gelegerd geweest (toen nog verplichte militaire dienst ^^gg^^) in het toenmalige *moderne* *Bungalowpark* te Garderen.
Kort gezegt, eigen douches ... slaapkamer delen met max. 4 personen en boven meestal een eigen *Bar*.
Daar heb ik al meegemaakt dat een paar vrienden van maten van mij weed gerookt hadden op onze gedeelde slaap,- leefkamer en ik ontzettend ziek geweest ben van die lucht.

Ik heb dus nog nooit een koffieshop van binnen gezien, zou dus ook niet weten hoe, wat, waar en aan welke soort weedplantjes moet komen.

Heb nog genoeg om handen met *stekken* van o.a. Forsytsia's, Citroengeraniums, Hortensia's etc. voor vrienden, familie en bekenden.

Denk ook dat de bemesting een grote rol heeft gespeelt, dit gedroogde *dierafval* wat in 12,5 Kg zakken te koop is bij o.a. de van oudsher *Boerenbond* gebruik ik bij vrijwel alle kweek van stekken etc.
Ter indicatie: De zelf gekweekte aardbeien in grote potten beginnen al te kleuren terwijl voor deze soort aardbei eigenlijk eind juni pas het produkt *rijp* hoort te zijn.
Ik *trek* met deze *mest* ook altijd de lidcactussen en Azalea's in de bloei wanneer ik dat wil.

Verder ben ook ik *verslaafd* zoals jullie kunnen zien aan de tijd van posten hier, *verslaafd* aan de digitale snelweg ^^gg^^.

Allen veel succes en veel plezier, Mvg ProbeKloot (J)

Bovenaan