1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Eerste keer Oxycodon vraagjes

Discussie in 'Opiaten' gestart door SanneBanne, 7 apr 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Tijdloos

Tijdloos DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter Donateur

Ben erg benieuwd naar je ervaring !
    Had je het nog versterkt door grapefruit sap te drinken 1 uur voor inname?

Ik lees het vanzelf wel :wink:

2. $crim

$crim Belezen gebruiker

Is dat grapefruit gedoe niet best wel gevaarlijk, opzich? wil geen party pooper zijn maar heb van meerdere sources gehoord dat je dat beter niet kan doen

Fool vindt dit leuk.
  3. Tijdloos

Het zorgt ervoor dat de afbraak in je hersenen minder snel gaat en zo dus heftiger werkt. Staat ook in de bijsluiter : "er is geen plaats voor grapefruit sap als u oxycodon gebruikt"

Ik doe dat soms zodat ik minder nodig heb. Maar ik raad dit niemand aan:warning:

Maar let niet op mij heb teveel geleerd en gelezen e.d over medicijnen en interacties. Plus ervaring (voor pijn waar het voor bedoeld is) waardoor mijn honger naar kennis erg groot zal blijven. Zo heb ik net ontdekt dat Zoletil 100 goed werkt tegen pijn in dosering van 0.5ml wat neerkomt op 5mg zolazepam (50x sterker als diazepam kwa volume/ gewicht) en 5mg Tiletamine wat chemisch gezien op ketamine lijkt. Maar oh boy dit is echt zoveel sterker als ketamine dat is echt niets vergeleken met dit. Heb dit IV genomen 2 uur terug. Het is wel eng de eerste keer maar daarna heb ik het wel leren te waarderen.

Sorry voor de offtopic (Ik geef de schuld aan Zoletil :mouthzip:

Gelukkig komt men hier niet zomaar aan anders zouden er veel ongelukken gebeuren aangezien men niet meer kan lopen (of zonder zwaar dronken te lijken) In slaap vallen en totale giga enorme dissociatie... Af en toe thuis voor het slapen met een joint is het elke keer een mini trip. Zal ook wel een report maken deze week. Alleen voor de hardcore trippers is dit 'leuk' om eens te ervaren.

:warning:Sorry voor dit deels (lange) off topic bericht :warning:

4. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator

Volgens mij heb ik dit nu al vaker gezegd, waarom blijf je het benoemen terwijl je weet dat het potentieel gevaarlijk is en helemaal niet nodig voor mensen die niet een dikke tolerantie hebben? Voor hetzelfde geld breng je iemand op ideen met alle gevolgen van dien.

De Dunne vindt dit leuk.
  5. SanneBanne

SanneBanne DF Staff Medewerker Moderator Tripreport Analist Tripreporter

Nee. Ik had begrepen dat dat juist gevaarlijk was. (Pas op voor grapefruit sap en alcohol)

6. Psychedelibee

Ik had dit eerder even gemist, maar zie het nu en wil er toch nog even op reageren.

@Tijdloos , heb je de hele opiaten crisis uit de VS niet meegekregen? Al die mensen zijn in eerste instantie opiaten door hun arts voorgeschreven, toen men er achter kwam dat dit toch best verslavend bleek zijn de recepten ingetrokken, maar de mensen bleven verslaafd achter en moesten in enen heroïne op straat gaan scoren. Dus hoezo niet verslavend als het via een arts wordt voorgeschreven... Dat is een fabeltje gebleken die in eerste instantie als feit door de farmaceutische industrie gebracht werd om hun medicijnen de markt op te kunnen pushen.

Fool vindt dit leuk.
  7. Fruitvlieg

Fruitvlieg Experimenterende gebruiker

We zijn benieuwd!

SanneBanne vindt dit leuk.
  8. SanneBanne

Hij staat erbij bij de trip reports! :grin:

De Dunne vindt dit leuk.
  9. Tijdloos

Ik betwijfel of het aan mij ligt , ik heb misschien geluk of mijn biochemie is erg flexibel maar ik ben ook met tramadol gestopt zonder problemen. Als ik oxy niet neem komt de pijn terug , echter ben ik 2 dagen na inname van laatste dosering niet ziek. Alleen de pijn is wat weer terugkomt.

Ik heb veel documentaires gezien over de opioden en op opiaten crisis in de VS. Het is een feit dat het bijzonder persoonsgebonden is hoe men reageert op medicamenten.
    Een vergelijking is dat een arts zegt : 'Ik ga geen opioden of opiaten voorschrijven vanwege de kans op "afhankelijkheid" en daarom gaan we Lyrica (pregabeline) voorschrijven' . Wat in de praktijk soms zwaarder lijkt voor sommige om mee te stoppen of afbouwen als bijvoorbeeld fentanyl of morfine sulfaat. Wat veel korter (2-5 dagen normaliter) is maar wel heftiger.

Er is een groot verschil tussen verslaving en pijn bestrijding ; pijn patiënten nemen geen (zware) pijnstillers om high te worden maar om de pijn draaglijker te maken. Als men het misbruikt en verslaafd wordt om high te worden en/ of zorgen en problemen te vergeten en niet tegen de pijn is het zeker verslavend ja. Echter pijn patiënten die gebruiken het om nog (zover mogelijk) een normaal of beter leven te kunnen leiden. In plaats van bedlegerig te zijn.

Als men dit verschil niet onderscheidt is het de 'schuld ' van misbruik ipv een medicijn nemen waar het bedoeld voor is. De misbruikers zoals veel in de VS voorkomt zorgen voor dat veel pijn klachten en of patiënten onnodig blijven in pijn. Vanwege de misbruikers die het alleen om high te worden gebruiken. Om het samen te vatten is verslaving en pijn bestrijding totaal iets anders wat op een forum over 'drugs' vaak niet in de goede context wordt gezien. Net zoals jij het niet volledig lijkt te snappen. Waar ik begrip voor heb want je hebt (gelukkig) geen ervaring met chronische pijn.

Als je ervaring zou hebben met chronische pijn zal je vast terugkomen op je reactie, ik hoop dat je dat niet zal ervaren. Maar stop met het (proberen) beter te weten over dingen waar je zelf geen ervaring mee hebt (gelukkig nogmaals!) Het is voor chronische pijn patiënten een heel ander verhaal. En de grapefruit sap (MAO-remmer) is geen gekke vraag als je meer medische kennis in pacht hebt. Ik heb dan minder nodig voor hetzelfde effect. Wat alleen maar beter is ; hoe minder drugs of medicatie hoe beter (met het oog op toxische waarden) Daar zijn we het vast wel over eens.

Zoniet zijn we het eens over dat we het niet met elkaar eens zijn.

Let it rest.

@SanneBanne nogmaals fijn dat je het helder hebt kunnen omschrijven kudo's daarvoor :wink:

10. Psychedelibee

Jij snapt mijn punt niet... Maargoed, laat maar geen zin in deze discussie.

Ik snap ook niet waarom je mijn reactie zo persoonlijk opvat eerlijk gezegd. Want mijn reactie ging over een algemeen punt dat je de verslavingsrisico's van opiaten niet moet bachetaliseren, dat wil nog niet zeggen dat ik het over jou persoonlijk heb of zeg dat ik tegen het voorschrijven van opiaten ben in het geval van pijn. Dat jij dat er in leest is jammer, want zo bedoelde ik het niet. Maar even goede vrienden joh...

Wederom snap je mijn punt niet dude. Het ging erom dat grapefruit sap benoemen potentieel gevaarlijk is, dus dat het daarom niet handig is om te benoemen, maar daar ga je volledig aan voorbij... Bovendien is er niks mis met mijn medische kennis. Grapefruit is geen MAO remmer, maar een CYP3A4 remmer (https://en.wikipedia.org/wiki/Grapefruit–drug_interactions?wprov=sfla1). Misschien dus zelf even eerst je research doen voordat je gaat zeggen dat er iets mis is met mijn kennis.

Laatst bewerkt: 21 apr 2018
    De Dunne vindt dit leuk.
  11. Roze olifant

Roze olifant DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter Donateur

@Tijdloos, ik wil me verder niet teveel in deze discussie mengen hoor, maar ik ben hier wel even benieuwd naar: is er volgens jou altijd een hele duidelijke grens tussen, laten we het even noemen ‘gebruik’ (voorgeschreven door artsen) en ‘misbruik’?

Het verschil tussen de twee contexten is duidelijk. Iedereen hier zal het met je eens zijn dat het heel iets anders is om een opiaat te gaan gebruiken omdat je chronische pijn hebt, dan dat je dit doet uit recreatieve overwegingen. Opiaten hebben een super belangrijke rol binnen de medische wereld, da’s een feit. Fijn dat ze mensen als jou weer wat levenskwaliteit geven. Daar zijn ze tenslotte voor.

Ze hebben alleen wel dat ene grote nadeel, hun verslavingspotentieel. Dat is iets waar in een behandeling altijd rekening mee moet worden gehouden. En dit snapte ik niet zo goed in jouw reactie: pijnpatiënt of niet, verslaving is toch grotendeels gewoon een biologisch proces dat ongeacht het doel waarvoor je de medicijnen neemt kan optreden? Iemand die medicijnen op recept neemt doet dat waarschijnlijk wél op een veel meer gecontroleerde en striktere manier dan een recreatief gebruiker, om die reden zal een serieuze verslaving minder snel optreden bij patiënten dan bij de recreatieve gebruikersgroep (althans, je mag toch hopen dat artsen hier zeer oplettend mee omgaan).

Maar in de praktijk zie je helaas toch vaak dat patiënten die opiaten op recept krijgen aan zelfdokteren gaan doen, bijvoorbeeld hogere dosissen uitproberen dan voorgeschreven (zeker als daar dan ook nog een bepaalde high bij komt kijken), zelf aanrommelen met medicijncombinaties, toch zelf weer beginnen tijdens of na afbouwing... etc. Met als gevolg vergrote kans op geestelijke en/of lichamelijke afhankelijkheid. Daar wordt de grens tussen gebruik en misbruik toch al vager. Al mag je het misschien geen misbruik noemen, omdat die persoon kan hebben gehandeld uit wanhoop en niet uit een zucht naar een recreatief effect: het gevolg (verslaving) is hetzelfde. En bij de één treedt dit sneller op dan de ander.

Dit geldt overigens niet alleen voor opiaten maar ook voor andere verslavende drugs die ook medicinaal voorgeschreven worden zoals uppers. Genoeg mensen met ADHD die hun dosis wat ophogen voor een leuk effect of op sociale gelegenheden, en voor sommigen kan er dan langzaamaan een probleem ontstaan.

P.S.: ik kreeg voor mijn migraine naast triptanen lang paracetamol-codeïne voorgeschreven, maar dit is recent stopgezet door mijn nieuwe huisarts omdat hij het te verslavend en dus riskant vindt. Ik vond dit wat overdreven, zeker omdat ik dit middel maar zeer sporadisch gebruik. Maar ja... ik snap het ook wel weer, better safe than sorry, artsen krijgen in hun opleiding heel duidelijk mee dat opiaten tot medicijnverslaving kunnen leiden. En dan ging het hier dus nog om een hele milde opiaat.

De Dunne en SanneBanne vinden dit leuk.
  12. SanneBanne

Ongeacht de discussie wel een goed voorbeeld waarom je als je een nieuwe drug gaat uitproberen (zeker bij een gevaarlijke drug, zowel in dosering als verslavingsgevaar in dit geval) altijd jezelf goed moet voorlichten en niet afgaan op één mening van iemand anders. De ene is ervaren/minder gevoelig/neemt meer risico's en kan zomaar een heel ander advies geven dan iemand die het "wel eens" gedaan heeft, en bijvoorbeeld heel gevoelig is voor de drug.
    Zo denk ik trouwens ook over de "officiële drugs voorlichting websites" want zelfs die kunnen onderling verschillen in adviezen.
    Ikzelf neem zeker wel eens risico's maar ik doe toch redelijk onderzoek; meerdere gebruikerservaringen zoeken, navragen aan meerdere personen, logisch nadenken en onderbuikgevoel serieus nemen.

Belangrijkste advies dat ik heb, voor ieder die met een nieuwe drugs gaat experimenteren (en ook nog steeds tegen mezelf):

Wees niet bang om onder te doseren een eerste keer. Beter te weinig dan net teveel.

Ja, het is jammer als het achteraf een "net niet ervaring" was, maar het is niet het einde van de wereld, en dat kan het bij teveel wel zijn.

Tijdloos en De Dunne vinden dit leuk.
  13. Tijdloos

@Psychedelibee We hadden duidelijk een misvatting , zand erover ik ben op de hoogte van CYP3A4 etc zie sticky. Maar goed peace dude

Peace ☻

Psychedelibee vindt dit leuk.
  14. Psychedelibee

Peace inderdaad!

Ik realiseer me dat ik soms nogal betweterig over kan komen, maar dat is nooit mijn intentie. Mijn intentie in dit soort gevallen is vooral veiligheid van anderen. Zand erover en excuses van mijn kant!

Tijdloos vindt dit leuk.
  15. Tijdloos

Ook van mijn kant excuus wou alleen een andere kant van het verhaal toelichten.

Vergeven en vergeten
    Slaap lekker zo/ fijne nacht!

16. Roselien

Roselien Newbie

17. Roselien

Roselien Newbie

Ik heb oxicodon en oxicontin gekregen van het ziekenhuis. De eerste 2 dagen voelde ik me suf en viel in slaap. Ik voelde me erg
    Ik heb dit laatst gedaan en werd er heel erg lekker vaag van. Het leek net of ik in 2 werelden zat. Beetje vaag verhaal... Maar ik lag in mn eigen bed maar er waren nog meer mensen die gewoon hun ding deden. We leefde in het zelfde huis alleen zagen we dat nooit. Zij waren ook verbaasd om mij te zien. Af en toe schrik ik omdat er dan iemand he dichtbij kwam om mij te bekijken
    T was net of er 1 of ander poortje open ging en ik daardoor meer zag dan normaal.
    T was lekker eigenlijk veel te lekker.
    En nu vraag ik me toch af.... was dit een trip of was er echt iets met een andere dimensie?

18. Tijdloos

@Roselien Damn dit komt aardig overeen met mijn Zoletil 100mg beide (zolazepam en tiletamine 100mg) alleen kon ik niet meer lopen of overzicht houden :tongueout:

19. Noddynothing

Noddynothing Newbie

Twee jaar geleden kwam ik bij toeval in aanraking met dit middel. Een doosje oxycontin retard 20mg. Ik wist niet wat het was. Van een tablet werd ik een beetje misselijk en lichtelijk high.

Na wat onderzoek besloot ik een tablet te crushen en in te nemen. Ik vond het een erg fijn euforisch effect hebben, na een uur komt het op, een energieke euforische high van een uur, daarna wat wegdromen. Totale duur zo’n 6 uur.

Ik maakte er de gewoonte van om na het werk 20 mg te crushen en in een shotje gin op te lossen. Dit werd al snel 30 mg om dezelfde werking te behouden.

Zelf ben ik niet zo verslavingsgevoelig (dacht ik). Steeds wist ik een pakje te bemachtigen.

Het werd een glijdende schaal, na 6 maanden dagelijks gebruik lukt het mij niet meer echt high te worden, nodden lukt unerhaupt niet meer. Op een gegeven moment deed 60mg mij niet veel meer.

Het gebruik was steeds minder te combineren met sporten en het dagelijks/sociaal leven.

Feit dat ik simpelweg geen prettig effect meer ondervindt maakt het makkelijker geen pakje meer te kopen.

Na een run van een paar weken hoge dosis ondervond ik wel lichte afkikverschijnsen, een paar dagen slecht slapen, slecht humeur. De tweede dag trillingen, koud.

Conclusie: de meeste drugs kan ik in huis hebben zonder er iets mee te doen. Jammer dat het met dit middel niet lukt want de combi’s met lsd of truffels zijn fijn omdat ik niet van een bodyload hou.

Vanaf morgen dus geen oxy meer.

De werking van opiaten vindt Ik heerlijk. In principe kan ik ook fentanyl krijgen maar hier ga ik niet aan beginnen omdat ik blijkbaar niet kan omgaan met dit soort drugs.

Oxy is zeker te adviseren maar denk wel na. Bij mij heeft het twee jaar met tussenpozen geduurd voordat het met mij aan de haal ging. :)

Tijdloos vindt dit leuk.
  20. Tijdloos

@Noddynothing Goede post!

Neem dit inderdaad echt als de noodzaak er is. De afhankelijkheid is zo klote.. Als ik mijn neuropatische pijn niet had, had ik het graag eens in de maanden recreatief gebruikt. Maar nu zal ik dit nog jaren moeten slikken ben bang voor wat me te wachten staat als ik na een jaar of 5-10 kan gaan minderen. Dit zal interessant worden en hopen dat het meevalt zover het kan.

Recreatief gebruik is niet vaker als eens in de maand maximaal anders wordt het vanzelf meer als je lief hebt. Zodra je niet meer een fijn gevoel krijgt ervan op je normale dosering stop dan langer en ga niet meer nemen.

Neem het aan van iemand die het voor beide doeleinden heeft gebruikt. (Hoewel recreatief was 3 jaar terug nu op voorschrift sinds een jaar door pijn. Geen euforie e.d meer puur minder pijn zodat je jezelf niet van kant maakt..)

Peace

21. Noddynothing

Noddynothing Newbie

Dank voor de positieve feedback. En goed advies om maximaal één keer per maand recreatief te gebruiken. Overmatig gebruik sloop er bij mij echt in.

Vandaag tweede dag zonder en het gaat redelijk. Wel 5mg diazepam overdag en 5mg voor de nacht. Slapen is een worsteling. Haha.

Edit: natuurlijk heel handig in één keer gestopt ipv rustig af te bouwen. Het lukte niet eens steeds minder van het middel te nemen.

Sterkte met de neuropatische pijn, ik hoop dat je op een gegeven moment weer af en toe van oxy kan genieten.

Laatst bewerkt: 17 mei 2018
    Tijdloos vindt dit leuk.
  22. jap

jap Newbie

Neem al paar maand geen Oxynorm meer ( wel methadon in de plaats ) maar ik heb een chronische ziekte... Nu heb ik al sinds enkele weken weer verschrikkelijk veel pijn en iets zoals Dafalgan enz helpt helemaal niet. Bij elke ziekenhuis opname krijg ik meteen morfine tegen de pijn dat helpt wel iets maar als ik thuis ben sp

23. Tijdloos

Heel erg herkenbaar Heb je al nagedacht of je een second opinion ?

Misschien zou die jou wel beter horen en wil helpen. L in jouw geval het best misschien zo zijn dat je opiaten zou roteren om zo de effectiviteit optimaal blijft maar dit moet je echt met je arts overleggen en afspreken natuurlijk

Ik kan alleen maar mijn eigen ervaringen delen.
    Bespreek het goed met je arts is de beste optie natuurlijk en een 2nd opinion met deze ervaringen van pijnverlichting iets mee zal doen.

Succes!

24. jap

jap Newbie

Ik heb al 2 zware operaties gehad. Al helft van m'n pancreas weg, maar de pijn opstoten blijven 2x per maand. Zit nu in het 3e ziekenhuis al waar ik hoop op antwoorden maar het is overal hetzelfde. Ik zit bij de 5percent ' gelukkige' dat ze de oorzaak niet weten. Ze DENKEN iets genetisch maarja daar ben ik vet mee... Dus als ik nu thuis aanval heb vd pijn moet ik me maar redden met dafalgan en dat doet natuurlijk niks uit. Als ik bij elke opstoot naar het ziekenhuis moet lig ik maandelijks +- 16dagen in het ziekenhuis en die tijd ben ik wel wat beu... Had ik maar verstandig met de Oxynorm om gegaan... Nu krijg ik dit natuurlijk niet meer

Laden...