• Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

Eerste keer XTC #768

Opeenrodepaddestoel

Belezen gebruiker
Waarschijnlijk al het zoveelste trip report van iemand's eerste ervaring met XTC, maar ik wil de mijne toch wel graag kwijt. Inmiddels al meer dan twee maanden geleden; de donderdag voor goede vrijdag. Ik weet niet meer precies wat de tijdstippen waren en heb dit sowieso niet bijgehouden, dus hier een grote lap tekst, maar hopelijk een vermakelijke en herkenbare!

Intro

Ik ga eigenlijk al twee jaar lang naar (deep) house en techno feestjes, zonder iets te gebruiken (op alcohol na). Ik hou erg van de muziek en de sfeer, en heb ondanks de wetenschap dat een groot deel van de bezoekers van deze feestjes aan de pillen zit, nooit echt de behoefte gehad om te gebruiken. Mijn houding tegenover XTC en andere drugs is dan ook altijd wat dubbel geweest; aan de ene kant had ik er een vrij negatief beeld bij, waarschijnlijk deels maatschappelijk bepaald, en deels doordat de mensen die op feestjes aan de pillen zitten er voor buitenstaanders vrij bizar uit kunnen zien. Aan de andere kant was ik wel nieuwsgierig en ik ben ook zeker iemand die alles graag een keer probeert. De vrienden waarmee ik naar deze feestjes ging hadden echter niet echt de neiging om het te gaan proberen. Tot op een gegeven moment één van die vrienden een selfie in de groepschat stuurde met twee gigantische doppen als pupillen. Ik was eerst vooral verbaasd, maar daarna toch erg nieuwsgierig, mede door zijn enorme enthousiasme over de ervaring.

Aankomst

Ongeveer twee maanden daarna had hij me overgehaald om het ook eens te proberen. In totaal gingen we met zijn zessen, waarvan de helft wat zou gaan snoepen. Naast ik en de eerdergenoemde vriend, was er ook een vriend van die vriend mee, die al wat meer ervaring had met XTC. Op de weg naar het feestje toe heeft hij me een beetje uitgelegd wat ik kon verwachten, en gezegd dat ik vooral moet ontspannen en genieten. Achteraf gezien wel erg fijn dat hij erbij was. Eenmaal aangekomen bij het feest was ik toch wel een beetje zenuwachtig, en eenmaal binnen had ik ook maar weinig aandacht voor de muziek. Na twintig minuten stonden we echter lekker te dansen, en vergat ik bijna wat de verdere plannen voor de avond waren, tot ik plots een halve pil (1/2 van 140 mg volgens mijn vriend) in mijn hand geduwd kreeg. Ik vond het een erg vreemde gewaarwording om dit zo stiekem te moeten innemen, maar toen ik het had gedaan moest ik vooral lachen en was de spanning wat afgenomen. Ondanks dat ik probeerde er niet op te letten, ben ik het halfuur erna toch flink bezig geweest met checken of ik al wat voelde, wat nog verergerd werd doordat de vriend van mijn vriend dit om de haverklap vroeg. Een enkele keer had ik daardoor ook het idee dat ik al wat begon te voelen, maar achteraf gezien was dit helemaal niet zo.

Inslag

Want toen het eerste halfje insloeg, was dat als een bom: ik voelde een licht gevoel vanuit mijn handen omhoog trekken en mijn oren begonnen te suizen. Alles wat opeens klaarhelder en ik voelde me zo licht als een veertje. De muziek klonk mooier, de lichten waren ongelofelijk en ik had het gevoel dat ik met terminatorogen de zaal rondkeek. Alsof ik onwijs goed kon focussen, en dingen aan de andere kant van de zaal kristalhelder kon zien. Ik ben ook nog nooit zo soepel door mensenmassa's heengelopen (of eerder "gevlogen"). "Voel je hem al?" vroeg de vriend van mijn vriend voor de zoveelste keer. Ik kon alleen maar grijnzen. Hij grijnsde terug en kneep even flink in mijn schouder. "Lekker hè", zei hij, "veel beter dan alcohol". Hij heeft dit nog tientallen keren herhaald de rest van de avond, en terecht. Wat een ongelofelijk gevoel was dit, en ik snapte opeens niet meer waarom ik dit nooit eerder had geprobeerd.

Voor mijn idee maakte ik plotseling onwijs lang en intens oogcontact met andere gebruikers, die ik opeens direct herkende en zowaar zag als soortgenoten. Een blikwisseling van wederzijds begrip was genoeg; wij bevonden ons in dezelfde spectaculaire dimensie, die de niet-gebruikers niet eens konden waarnemen. Mijn vrienden die niet hadden gebruikt keken me een beetje gek aan, en stonden er voor mij gevoel opeens echt als zoutzakken bij. Toen ik ze echter vroeg of ze iets aan me konden zien zeiden ze van niet. De vriend van mijn vriend was ondertussen heerlijk lekker aan het gaan, raketje in zijn mond, constant zijn haar naar achter aan het vegen en naar de grond aan het strekken. Ik kreeg soms ook het raketje in mijn nek, wat echt onwijs fijn was, maar ik had totaal geen zijn om er zelf één te eten. Mijn andere vriend voelde meer dan anderhalf uur later echter nog niets, dus ben ik met hem meegegaan, om allebei nog een halfje te nemen. (achteraf gezien absoluut niet nodig geweest dat ik er toen ook één nam, maar het heeft ook zeker geen kwaad gedaan)

Meisjes

Gek genoeg begon ik opeens op allerlei willekeurige meisjes af te stappen, iets wat ook steevast gebeurt als ik wat gedronken heb. Eén van mijn vrienden maakte de opmerking dat het bij mij niet uitmaakte wat ik gebruikte, want ik liep toch wel achter mijn lul aan. Maar zo was het voor mij niet; ik stapte op meisjes af omdat ik plots onwijs de neiging had om met ze te praten, maar verder hoefde ik niets van ze. Vooral de meisjes die er een beetje verlaten of moe bijstonden werden mijn slachtoffers. Dit waren meestal dus meisjes die niets hadden gebruikt. Op een gegeven moment was ik een beetje heen en weer aan het rennen tussen twee meisjes. De ene was voor het eerst op zo'n feestje, en was duidelijk totaal niet bekend met drugs. Ik heb dan ook de hele avond tegen haar vol kunnen houden dat ik niets had gebruikt, telkens wijzend op de vriend van mijn vriend ter vergelijking, die rare oogbewegingen maakte en aan het stretchen was. Ik weet niet waarom ik het zo nodig vond om zoveel met dit meisje te praten terwijl ik volhield dat ik niets had gebruikt, terwijl ik eigenlijk juist meer bij mij vrienden had moeten zijn en had moeten genieten van het feit dat ik wél gebruikt had en dat het heerlijk was.

Het tweede meisje was ook nuchter, maar had wel al eerder gebruikt en vond me dan ook vooral heel interessant. Ook omdat er volgens haar niets aan me te merken was, behalve dat ik wel erg "aanwezig" was. Ik had dit zelf ook heel goed door, en vond het ook erg nodig om haar constant te laten weten dat ik me heel bewust was van mijn eigen opdringerigheid. :tearsofjoy: Op een gegeven moment werd ze me echter een beetje zat en begon ze half weg te rennen, waarna ik gelukkig afstand heb genomen en mijn vrienden weer op heb gezocht. Samen met mijn vriend, die nog steeds niets voelde, nog een halfje bijgepakt (totaal anderhalf dus = 210 mg). Ik begon soms gekke dingen te zien, zoals verhogingen in de zaal die er niet waren en statafels, die het volgende moment weer weg waren, maar ik vond dit vooral wel kicken.

Einde

De helft van mijn vrienden die niet had gebruikt is om ongeveer 5 uur weggegaan. Mijn andere vriend die had gebruikt, ging toen ongeveer een uurtje lekker, maar voelde zich daarna vooral heel kut, en is toen met zijn vriend om 6 uur weggegaan. Maar ik wilde blijven, want ik voelde me nog heerlijk. Tien minuten nadat mijn vrienden allemaal weg waren, voelde ik mijn voeten echter plots op de grond terecht komen, op dat moment een heel akelige sensatie. Opeens was alles vreemd en naar; van de duistere monotone muziek tot de overgebleven mensen die als zombies heen en weer stonden te bewegen. Het gevoel kwam nog heel even een klein beetje terug, waardoor ik wel tot het einde ben gebleven, maar vervolgens met een onwijs leeg gevoel naar huis ben gereisd.

En toen

Eenmaal thuis was mijn moeder al in de keuken bezig en zag gelijk dat ik iets heb gebruikt. Meteen een goed gesprek met haar gehad op de vroege morgen dus. Letterlijk, want ze vind het allemaal prima en vertrouwt gelukkig heel erg op het feit dat ik weet wat ik doe. Daarna geprobeerd te slapen en te eten, maar dit is beide niet echt gelukt. Ik kon de rest van de dag spasmen in mijn benen, deden mijn kaken pijn en voelde me toch een beetje alsof ik mijn lichaam had misbruikt. De volgende nacht ook moeite met slapen, telkens als ik mijn ogen dichtdeed zag ik allemaal mensen van het feest die op me af kwamen en voor mij ogen liepen te zwaaien etc. Uiteindelijk toch gelukt, en er verder weinig last meer van gehad, geen negatieve gevoelens, vooral een heerlijke afterglow juist in de week erna. Maar door de lichamelijke bijwerking had ik ook het gevoel dat dit niet gezond kon zijn en ik het niet snel nog eens zou doen. Een gevoel dat niet heel lang bleef hangen, aangezien ik het twee maanden later alweer heb gedaan :rolleyes: (overigens zonder al deze bijwerkingen).

Kortom heb ik dus een extreem goede ervaring gehad, maar ook wat dingen gedaan waarvan ik achteraf een beetje spijt heb, zoals het tijd besteden aan meisjes waar ik eigenlijk niks mee wilde in plaats van aan mijn vrienden en alle pracht om me heen, en het doen alsof ik nuchter was terwijl ik euforisch was van de pillen. Ook heb ik bijna de hele avond totaal geen aandacht gehad voor de muziek, of wie er draaide; normaal gesproken juist dingen die heel belangrijk voor me zijn. Maar al met al ben ik heel blij dat ik het heb gedaan, en met mijn tweede keer heb ik het een stuk meer zelf in de hand gehad en ook zeker goed gemaakt voor de dingen waar ik bij de eerste keer spijt van had! Mijn houding tegenover drugs is inmiddels dus wel wat veranderd . :P

Narayani

Bewuste gebruiker
Mooi omschreven van begin tot eind! Dat met mensen praten ken ik wel, ik heb ook een vriend (die niet altijd mee gaat naar zulke feestjes door werk sport etc) maar op een feestje, wanneer onder invloed, sta ik vaak ook met jan en alleman gezellig te kletsen. En het grootste deel van de mensen vindt dat net zo gezellig als jij, zonder 'rare' gedachten erbij.
En goed van je dat je er de tweede keer wat verstandiger mee om bent gegaan, hou dat vast :)

Bovenaan