Eerste paddo kweekje - mushball

phy

Bewuste gebruiker
Hallo, Met het oog op de beslissing van een zekere kortzichtige meneer om de paddo's binnenkort aan de ketting te leggen heb ik besloten een kweeksetje te nemen.

Ik heb al een truffel-kweeksetje staan (staat nu mooi op een donker plekje zijn werk te doen) Maar voordat die uitgereageerd is zijn we een half jaar verder, dus ik heb nu ook een 'mushball' kweeksetje besteld.

Nou had ik een paar vraagjes over de 'mushball' kweekset.
1. Hoe kan je het beste meerdere flushes doen? De mycelium ligt namelijk als een balletje 'op' de voedingsrijke bodem.
2. Ik zit er aan te denken om sporenprintjes te maken. Heeft iemand hier ervaring mee?
3. Ik zie alleen growbox-kweekset topics hier. Heeft iemand ervaringen met de mushball methode? Tips?

Ik heb de voedingsbodem geprepareerd, de sporen in de voedingsbodem geinjecteerd en deze staat nu voor 2 weekjes in de kast. Nu is het wachten op de mycelium. Daarna kan het echte kweekwerk beginnen! Ik ben benieuwd!

phy

Bewuste gebruiker
exsmoker zei:
Mushball heb ik geen ervaring mee maar heb je geen gebruiksaanwijzing erbij? lijkt het niet gewoon op een growkit nat maken en afgieten?

ik vond dit via azarius: http://azarius.nl/media/manuals/mushbal ... ons_UK.pdf

anyway veel plezier van je mushball en dat je maar dik mag oogsten :sunglasses:

Precies, die gebruik ik ook :wink:

Heb ergens gelezen dat je er een kopje water overheen kan gieten voor een tweede flush. Misschien kan ik die bal wat platter drukken zodat ik hem goed onder water kan zetten bij de tweede flush?

mycelium op de bodem als bal, plus nog in te spuiten sporen?
..je spuit sporen en dan vormt er mycelium ight?

Je spuit sporen in een bakje vol voedingsbodem. Laat dit 2 weken uitreageren en voila! je hebt een balletje mycelium.

[/img]

phy

Bewuste gebruiker
Heuj! 4 daagjes na het inspuiten van de sporen zie ik de eerste witte plekjes verschijnen. Hopelijk is het bakje over twee weken spierwit van de mycelium.

Het doosje stinkt een beetje naar ontbijtgranen. Ik krijg er honger van :wink:

Als je goed kijkt zie je rechtsonder witte vlekjes. Het heeft wat weg van geklonterd suiker.

phy

Bewuste gebruiker
Ik ben er nog lang niet!
Over twee weken heb ik mycelium. Twee weken later pas de eerste stoeltjes..

Nog eventjes geduld hebben :rolleyes:

phy

Bewuste gebruiker
exsmoker zei:
hoe ist nu ermee? is je ball al volledig gecoloniseerd met mycelium??

Nou die vlekjes zijn in een paar dagen uitgegroeid tot twee witte 'plekjes'. En sindsdien is er niets gebeurd eigenlijk. Het groeit nu verschrikkelijk langzaam :( Snap niet hoe het komt.

Heb hier aardig last van temperatuurschommelingen van 20-26 graden ongeveer. Het substraat oogt droog, maar ik ben bang om het bakje open te maken, vanwege contaminatie. Ik heb het doosje een keer geschud (stond ergens dat je dat om de paar dagen moest doen om de mycelium overal te laten komen). Ik las ergens anders later weer dat je dat beter niet kan doen. Nouja, na het schudden is het eigenlijk nauwelijks gegroeid. Dat was ongeveer een week na inoculatie. Nu is het 3 weken na dato.

Balen dus! Zoals het er nu naar uit ziet heb ik een baard voordat het volledig gecoloniseerd is.
Heeft iemand enig idee hoe ik de groei weer kan stimuleren?

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ikzelf heb een negatieve ervaring met deze mushball-methode.
Eens de periode verstreken was, bleek het mycelium nog steeds te klein, althans vergeleken met de vergezellende foto's die een mooi wit bergje tonen.
Mijn potje had wit enkel de onderste centimeter.

Ik heb het dan maar enkele weken langer laten staan. Toen het meer verspreid was, een nachtje de koelkast in om te shocken en dan de zak in.
Resultaat: na 3 weken wachten 0 paddo's, enkel twee groene schimmelvlekken op de steenharde rots mycelium.

Mijn tip: zelfs als de vorming van mycelium verre van ideaal is, zeker niet te lang laten staan. EEn geheel wit mycelium is niet noodzakelijk een gezond mycelium.

Vergeleken met de overige groeimethodes vind ik dit allesbehalve simpel zoals men het verkeerdelijk aanprijst.

Nou, succes ermee! :P

phy

Bewuste gebruiker
ErnstJünger zei:
Ikzelf heb een negatieve ervaring met deze mushball-methode.
Eens de periode verstreken was, bleek het mycelium nog steeds te klein, althans vergeleken met de vergezellende foto's die een mooi wit bergje tonen.
Mijn potje had wit enkel de onderste centimeter.

Ik heb het dan maar enkele weken langer laten staan. Toen het meer verspreid was, een nachtje de koelkast in om te shocken en dan de zak in.
Resultaat: na 3 weken wachten 0 paddo's, enkel twee groene schimmelvlekken op de steenharde rots mycelium.

Mijn tip: zelfs als de vorming van mycelium verre van ideaal is, zeker niet te lang laten staan. EEn geheel wit mycelium is niet noodzakelijk een gezond mycelium.

Vergeleken met de overige groeimethodes vind ik dit allesbehalve simpel zoals men het verkeerdelijk aanprijst.

Nou, succes ermee! :P

Okay, niet te lang laten staan dus. Nog een half weekje wachten, dan gooi ik hem ook in de koelkast. Kijken wat er uit komt. Ik heb inmiddels maar een soak-kweeksetje besteld, want ik zie hier eerlijk gezegd niet veel meer van komen... :(

edit:
http://www.azarius.net/forum/viewtopic. ... a5d2100b7e
azarius zegt het ook: gewoon laten fruiten. Hup in de koelkast ermee!
En duimen maar..

phy

Bewuste gebruiker
Nou daar staat ie dan

Nu blijkt de zak die ze er bij leveren ook nog te klein te zijn. Wat een flutkweekset. Ik krijg de bak er alleen horizontaal in. Weinig groeiruimte op deze manier. Maar eerst maar zien of er uberhaupt iets wil groeien...

phy

Bewuste gebruiker
Helaas!!! het noodlot heeft toegeslagen. Een paar dagen geleden zag ik een groen plekje op het substraat. Ik zag de bui al hangen. En inderdaad... nu is het vlekje uitgegroeid tot een dikke plak groene schimmel.

Ironisch is het dat de mycelium ook als een gek groeit op het moment... Maar de set is ten dode op geschreven... R.I.P.

Ik kan nou niet zeggen dat ik het een goede kweekset vind. Al is het alleen om die veel te kleine zak die ze er bij leveren. Verder is het een lastige kweekmethode, het contamineert voordat je het weet!

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Dat is exact wat mij overkomen is!
Sorry als ik me aan je ellende optrek, maar het bewijst me dat het probleem in de methode ligt en niet zozeer bij mij. :wink:

Als ik dan de verschillende kweekmethoden vergelijk, dan komt de mushball echt op de laatste plaats.
De gemakkelijkste zijn en blijven de gepre-soakte kweeksets die je allemaal maar moet onderdompelen in water.
Gegarandeerd succes.

phy

Bewuste gebruiker
Ja natuurlijk, maar ik wil het vanaf de sporenprint zelf kunnen doen. Zeker met het oog op dat verbod, waardoor ook die pre-soakers zullen verdwijnen.

Op zich is deze methode zo slecht nog niet denk ik.
Waar het probleem ligt, volgens mij, is dat de mycelium niet ontwikkelde. Ik weet niet zeker waarom het niet wilde groeien, ik vermoed dat het substraat te droog was. Toen het eenmaal in de bak stond groeide het als kool.

En ja, als het substraat niet helemaal is gekoloniseerd dan is het superkwetsbaar. Zie het als een lap gemarineerd vlees dat je over een hondenkennel gooit. Daar hoeft maar een verkeerd spoortje op te komen en je bent de sjaak.

Dus als mij iemand kan vertellen waar het aan kan liggen dat de mycelium niet wil groeien dan hoor ik dat graag. Want ik heb er niets over kunnen vinden.

Ik probeer dit nog wel eens een keer. Maar dan met een andere set. En anders ga ik gewoon truffels kweken.

phy

Bewuste gebruiker
Ik heb een kijkje genomen op het forum van Azarius (waar ik de set had gekocht) en ik ben dus niet de enige met dit probleem. Meer mensen hebben last van slecht groeiende mycelium.

Ik heb azarius een mailtje gestuurd en ze netjes uitgelegd wat mijn ervaringen waren met deze set. Want ik voel me wel een beetje bekocht :angry: . Ik ben benieuwd naar hun reactie.

pieter-b

Wijs gebruiker
hoe heb jij trouwens je sporen geinjecteerd?
heb je wel een glovebox gemaakt en gebruikt?

zoiets maak je bv van 500 gram wietzakjes + wat breed plakband. de handschoenen plak je dan niet vast maar steek je door 2 gaten waar je 2 10 gram zakjes flapjes voor hebt gemaakt.

..heb je toen de binnenkant wel ontsmet met alcohol of spiritus?
..en je handschoenen en armen?
..en de bak waar je bal in zat?

..heb je toen je naald wel ontsmet met een roetvrij vuurtje?..gasbrander of stormaansteker?
nee?

..tja..dan krijg je groene plekjes hè :wink:

overigens als je het goedkoop wilt doen, met soortgelijke succesgarantie (met het oog op de toekomst toch?..dan raad ik je zon mushbag aan..
het is zn prijs best waard als je nagaat hoe duur natuurwinkel rogge is, en hoe langdurig sterrilisatie is voor zon hoeveelheid.

..maargoed... wel volgens de regeltjes doen volgende keer hè, anders loop je straks weer antibiotica te kweken :wink:

succes! (en kijk die film van mushroom growing made easy in de kweek cornor als je die nog niet gezien hebt... echt een relaxte film waarin alles aan bod komt.)

Talec

Bewuste gebruiker
heb gisteren ook men mushball toegekregen,samem met men large grow kit (die staat nu ng te soaken) maar met die mushball wacht ik ng even tot men growkit zen vruchten afwerpt.
Tziet er allemaal ng redelijk easy uit om te doen he. Van zodra ik men nieuwe pc heb (waar ik dan eindeljk eens foto's kan op zetten,want met deze kutbak hier kan ik niets van usb op aansluiten of hij flipt,jah een pc die ng datteerd uit de jaren 90 :tongueout: )

anywayz ging die mushball goed bij jouw? hoe was je oogst en wat was het resultaat
waren ze potent enz? hope you can anwser me

grtz Talec

phy

Bewuste gebruiker
Talec zei:
anywayz ging die mushball goed bij jouw? hoe was je oogst en wat was het resultaat
waren ze potent enz? hope you can anwser me
grtz Talec

Ehh als je een beetje gelezen had dan had je begrepen dat ik alleen antibiotica heb geoogst...

Maar goed. Succes met je setje. zorg dat je steriel werkt, en ik hoop dat hij bij jou wel volledig koloniseert.

Ik heb azarius een mailtje gestuurd en ze netjes uitgelegd wat mijn ervaringen waren met deze set. Want ik voel me wel een beetje bekocht :angry: . Ik ben benieuwd naar hun reactie.

Om terug te komen op mijn mailtje naar azarius. Ze sturen een sporenspuit naar me op om het nog een keer te proberen. Goed opgelost zo zeg ik.

Talec

Bewuste gebruiker
dudes heeft iem ng die handleiding van de mushball? want vind deze nergens meer weer op azarius...en zou er graag eens aan beginnen, help plz

alvast bedankt he

grtz

Bovenaan