• Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

Eindelijk.. de Candyflip!

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Wie? X en ik
Wat? De Candyflip! LSD (200ug) en MDMA (70mg)
T = tijd van inname (23:00)

Na maandenlang te hebben gewacht, kwam dit weekend dan eindelijk het moment: De Candyflip! Ik was al heel lang nieuwschierig naar deze combi en was vooral benieuwd of het zou lukken om het perfect te timen. En dat is gelukt! Ik ben momenteel nog een beetje aan het bijkomen al heb ik geen kater, alleen een beetje vermoeidheid. Wat een avond...

Alles liep een beetje uit, ik was nog ergens uit eten geweest en X moest nog wat dingen regelen en besloot op de helft onderweg naar mij om te keren om de PS3 op te halen. Eenmaal aangekomen de Playstation aangesloten en nog wat wijn gedronken, deze stond al open en moest op. Gelijk een lekker drankje om een beetje te ontspannen.

23:00 twee zegels op de tong

We namen allebei twee zegels van 100ug. Verbazend snel begonnen de eerste effecten duidelijk te worden, dat beloofd een sterke trip te worden. Ik ontvang nog een paar berichtjes van vrienden die ons voor gek verklaren dat we XTC en LSD willen combineren. Booyah.. Vliegtuigstand aan en gaan :P

T+0:20 ik word ontzettend onrustig, lig te schudden met mijn voeten en te trommelen met mijn handen. Ik krijg een herkenbaar nerveus gevoel in mijn borst. Mijn ogen gaan wijder openstaan en de glimlach wordt steeds moeilijker te bedwingen. De eerste tekenen van LSD die begint te werken. :)

T+0:45 De inname is nu 3 kwartier geleden. De trip is echt al heel sterk aanwezig en ik vraag me af wat de piek ons gaat brengen. We starten de playstation op om een potje Fifa Street te gaan spelen omdat dit een lekker snel spel is waarbij het snel chaos is. We luisteren intussen naar een album van Shpongle.

Na een kwartier is de PS3 nog niet klaar. Het spel moest nog gedownload, geïnstalleerd, er komen updates voor de playstation en updates voor het spel en weet ik het wat allemaal nog meer. We gieren van het lachen als er voor de zoveelste keer een installatiescherm in beeld komt en we dus nog stééds niet kunnen spelen.

T+1:00 We zijn nu een uur op weg en de trip is nog steeds sterker aan het worden. Ik verbaas me over de kracht van de trip aangezien ik wel eens vaker 200ug+ heb gehad. Playstationen gaat voor geen meter dus we zetten wat mooie tripbeelden op die de psy-achtige beats goed ondersteunen. Ik zet nog snel een wekker voor 03:00, dan is het namelijk exact 4 uur na inname en dan willen we de XTC nemen.

T+2:00 Het is nu 1 uur 's nachts en de trip zit nu wel duidelijk op zijn piek. Alles gaat wild heen en weer en is één grote kermis aan fractals en beweging. Ik heb een paar weken geleden wat RGB led-strips in huis geïnstalleerd dus mijn hele huis veranderd continu van kleur wat de sfeer erg ten goede komt. Ik heb weinig kracht en lig vooral op een matras midden in de kamer te genieten van de mooie beelden. Af en toe draai ik me even weg van de TV, omdat er simpelweg té veel signalen tegelijk binnenkomen. Ik vraag me af of het wel handig is om nog XTC te nemen, omdat de trip nu al vrij intens is. Ik houd de moed erin...

Het is intussen tijd voor wat andere muziek, dus we gaan verder met wat meer rust. Ott! Erg aangename tunes.

Regelmatig kijk ik op de klok en controleer ik mijn wekker, we willen het juiste moment om XTC te nemen echt niet missen namelijk. Intussen bedenk ik me dat ik nog een berg snoeren en LED-strips heb liggen die ik in China besteld had. We MOETEN meer licht hebben!!! Ik trek mijn hele berging overhoop, we graaien alle gereedschap en zooi bij elkaar om de draadjes aan de strips vast te knopen. Alles is één grote puinhoop. We zijn bijna een uur aan het kloten en gieren van het lachen om die Chinese troep aan elkaar te knopen. Alles zit eindelijk vast en ik smijt alles op tafel en prik de stekker erin. PANG, kortsluiting. Alles kapot. We beginnen wéér opnieuw en na 20 minuten sluiten we opnieuw een strip aan, PANG. Alle strips zijn nu kapot. LAAT MAAR...

We ruimen als een gek alles weer op en gaan weer liggen om verder te chillen. Ik heb een grote wereldkaart boven mijn TV geschilderd. Deze vervormd enorm en creëert allerlei mooie geometrische vormen samen met de objecten die eromheen liggen.

T+3:30 Ik controleer mijn telefoon weer even en het is nu 3:30 na inname. Nog een half uur! De trip begint wat af te zwakken en te stabiliseren. De piek is er af en daar ben ik stiekem wel blij om. Het wordt wat minder intensief en beter te dragen. We kijken nog wat filmpjes op Youtube, maar alles zonder geluid want die goddelijke muziek mag NOOIT UIT!

Ott is af dus we gaan verder met Gramatik, heerlijk!

T+4:00 Yes, eindelijk gaat de wekker en we mogen het innemen. Shit, de doseringen liggen nog niet klaar. We snijden een pil in stukken (210mg) en nemen allebei ongeveer een derde, ongeveer 60 tot 70 milligram dus. Hap slok weg. We gaan weer lekker chill op de bank liggen en we zien wel. Ik voel me steeds slapper worden en we krijgen niet veel meer voor elkaar.

Het precieze moment dat de XTC erbij kwam weet ik niet. Normaal gesproken ben ik meestal redelijk nuchter als ik XTC neem en dan merk je heel duidelijk dat hij inslaat, hij hakt er altijd zo lekker in dan. Omdat we nu al 4 uur trippen achter de rug hebben en nog steeds flink onder invloed zijn komt de pil heel geleidelijk binnen en merk ik pas zo'n half uur later dat hij eigenlijk al een half uur werkt.

Het gevoel is erg moeilijk te beschrijven. Achteraf heb ik heel duidelijk de synergie tussen de twee gemerkt en was ik lekker aan het trippen met regelmatig vlagen van XTC erdoor. Vooral het lichamelijke effect van XTC dus de warme golven komen af en toe voorbij. Echter is het geen normaal tripgevoel en ook geen standaard XTC gevoel. De twee creëren duidelijk iets nieuws samen. Het voelt echt als een nieuw soort drug die ik gebruik. Het loopt helemaal door elkaar heen en het XTC effect is niet duidelijk van het LSD effect te onderscheiden.

Ik voel me uiterst gelukkig, lig slap op een matras en heb eigenlijk niet de kracht om meer te doen dan de lichamelijke en geestelijke sensaties in me op te nemen en stil blijven liggen. Een bijwerking die me erg irriteert maar toch ook wel bijzonder is om mee te maken, is het gevoel dat m'n lichaam en geest niet meer gesynchroniseerd zijn. Dit komt een half uur tot een uur na inname van XTC erg sterk opzetten.

Om het nog even duidelijker uit te leggen: Er lijkt een vertraging in m'n control room te zitten en delen van m'n lichaam voelen alsof ze lokaal verdoofd zijn. Vooral mijn spraak is vertraagd. Ik heb dus het gevoel als ik iets vertel, dat ik de opdracht al helemaal heb uitgezonden maar dat het vertraagd wordt uitgesproken. Als ik iets dus verteld heb in mijn hoofd, hoor ik het op de piek ervan meer dan een seconde vertraagd afspelen. Ik heb iets dus voor mijn gevoel al helemaal gezegd maar mijn mond en het geluid gaan nog ruim een seconde door. Heel bizar gevoel.

Ik denk dat je het een beetje kunt vergelijken met de after images als je je hand beweegt, maar dan in de vorm van beweging en spraak. Hebben anderen wel eens zo iets vergelijkbaars meegemaakt?

T+6:00 Het is nu schat ik zo'n 2 uur na inname van de XTC en de piek van de XTC zakt af. Ik besef me steeds meer hoeveel ik eigenlijk van de XTC heb gevoeld. Dit werd dus achteraf duidelijker dan op het moment. Ik kon steeds meer gevoelens en effecten relateren aan het juiste middel.

Regelmatig komen er warme golven XTC voorbij, opvallend genoeg maakt de XTC de LSD trip een stuk rustiger. Ik had verwacht dat het chaos zou worden/blijven maar na de piek is het eigenlijk alleen maar relaxen en ontspannen geweest.

T+8:00 De XTC is nu wel redelijk uitgewerkt maar de LSD werkt nog. Ik voel me nog wel erg relaxed en ik heb totaal geen last van de uitwerking van XTC. Ik heb ook totaal geen behoefte om bij te nemen gehad, terwijl ik dat normaal wel heb. We roken een half wietjointje wat er nog lag en dit voelt verbazend aangenaam. Het wekt de XTC gevoelens weer iets op en de visuals worden ook sterker.

We besluiten om GTA V te gaan spelen. We starten het spel op en ja hoor... Update wordt gedownload... zo'n 20 minuten later zijn alle updates gedownload, geinstalleerd, geconfigureerd en weet ik 't wat en heb ik intussen maar weer een jointje gedraaid. Waar we nog enorm om gelachen hebben is de ontdekking dat je zelfs in een spel lui kunt worden. We spelen GTA al zo lang dat rijden niet eens meer interessant is. Als we iets bedenken, bijvoorbeeld een vliegtuig jatten op het vliegveld, nemen we de taxi naar het vliegveld zodat we zelf niet hoeven te rijden :tearsofjoy:

Intussen wisselen we naar Dark Side of the Moon van Pink Floyd. Deze zette Pandan aan tijdens de vorige moderator meeting toen we ook aan de LSD zaten en dat heb ik als positief onthouden. Ook dit album luisteren we helemaal af :)

X belt een taxi (nog steeds in GTA dus) en intussen roken we een jointje en pakken we wat drinken. Nog maar een keer bellen... Na 10 minuten wachten en 3x bellen komt er eindelijk een taxi aan. We gieren van het lachen en komen tot de conclusie dat je best wel een geniaal spel hebt gemaakt, als je in dat spel soms 3x moet bellen voor een taxi. Zo'n kwartier later eindelijk op het vliegveld gearriveerd, X stapt uit de taxi en vervolgens komen er zo'n 4 taxis voorbijrijden... Ook hierom hebben we rijkelijk gelachen. Als je ze nodig hebt, zijn ze nergens te bekennen :tearsofjoy:

T+10:00 We voelen ons weer redelijk op aarde, nog wel wat visuals. We roken nog een paar hasj joints en om 11:00 's ochtends staan de beelden weer echt stil, precies 12 uur na inname van de LSD.

Verder hebben we de hele middag nog wat jointjes gerookt en 's avonds heel vroeg naar bed!

Ik vond het een bijzondere ervaring, maar wel vrij heftig. Of ik het ooit weer ga doen? Wellicht, maar voorlopig niet!

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
SmartieAndMe zei:
Na een kwartier is de PS3 nog niet klaar. Het spel moest nog gedownload, geïnstalleerd, er komen updates voor de playstation en updates voor het spel en weet ik het wat allemaal nog meer. We gieren van het lachen als er voor de zoveelste keer een installatiescherm in beeld komt en we dus nog stééds niet kunnen spelen.
SmartieAndMe zei:
We besluiten om GTA V te gaan spelen. We starten het spel op en ja hoor... Update wordt gedownload... zo'n 20 minuten later zijn alle updates gedownload, geinstalleerd, geconfigureerd en weet ik 't wat en heb ik intussen maar weer een jointje gedraaid.
#Playstation :grin:

Hoor hier basically iedereen over die een Playstation heeft. Belachelijke laadtijden. Zeker voor recreatief gebruik niet heel fijn.

Leuk trip report Smartie.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Leuk report! Ik had verwacht dat het wel los zou barsten, maar dat je relaxt werd van de mdma is toch ook fijn? :)

Ik herken dat trouwens wel, dat je tijdens trippen soms het gevoel hebt dat er een enorme vertraging zit tussen dat je denkt iets te hebben uitgesproken en dat je het werkelijk uitspreekt. Enorm irritant voor de flow van gesprekken. xD

Ga je het de volgende keer wel wat beter voorbereiden? :P Zoiets kan het voor mij best wel verpesten eigenlijk (niet het lezen van dit report :wink: maar als ik zelf trip). Dan wil ik me helemaal niet bezig hoeven houden met elektronische technologie werkend proberen te krijgen en zo. :wink:

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Mindless zei:
Leuk report! Ik had verwacht dat het wel los zou barsten, maar dat je relaxt werd van de mdma is toch ook fijn?

Ja zeker hoor, ik hou wel van een beetje chillen en relaxen :wink:

Mindless zei:
Ik herken dat trouwens wel, dat je tijdens trippen soms het gevoel hebt dat er een enorme vertraging zit tussen dat je denkt iets te hebben uitgesproken en dat je het werkelijk uitspreekt. Enorm irritant voor de flow van gesprekken. xD

Oké dan. Ik had het nog nooit eerder meegemaakt. Wel vaker getript, maar dit nog nooit gevoeld :P We hebben zo'n 2 uur amper meer gepraat omdat het er gewoon niet uit kwam haha.

Mindless zei:
Ga je het de volgende keer wel wat beter voorbereiden? Zoiets kan het voor mij best wel verpesten eigenlijk (niet het lezen van dit report maar als ik zelf trip). Dan wil ik me helemaal niet bezig hoeven houden met elektronische technologie werkend proberen te krijgen en zo.

We hadden het redelijk goed voorbereid hoor, maar je hebt nooit alles onder controle :wink: En alles wat normaal gemakkelijk gaat kost trippend een hoop moeite. Ik vind het wel lachen altijd dat geklooi, heb er niet zo veel moeite mee. Er is genoeg te zien haha

Sally Tessio zei:
Hoor hier basically iedereen over die een Playstation heeft. Belachelijke laadtijden. Zeker voor recreatief gebruik niet heel fijn.

Ja wel vrij irritant, maar er staat wel wat tegenover. De games zijn wel heel nice :P

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Heb je report met plezier gelezen! Wil ook nog een keer graag candyflippen, maar heb alleen nog truffels gedaan en ga waarschijnlijk AL-LAD in de zomer met wat vrienden doen. Is het verstandig om de eerste keer direct te candyflippen of zou ik dat toch pas beter kunnen doen nadat ik AL-LAD of LSD heb gedaan?

ooscaar

Wijs gebruiker
Vet report! Klinkt als een geslaagde candy flip. Bijzonder dat je het beschrijft als een nieuw gevoel in plaats van alsof je de twee drugs hebt gemengd.

Shpongle is trouwens ook wel erg gave tripmuziek :hearteyes:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Erg vet report man! Kan niet wachten tot ik eindelijk ook een keer kan candyflippen, lijkt me wel echt een bijzondere ervaring de synergie van die twee.

ElvenSpice zei:
Is het verstandig om de eerste keer direct te candyflippen of zou ik dat toch pas beter kunnen doen nadat ik AL-LAD of LSD heb gedaan?
Ik raad je aan toch wel eerst wat ervaring met beide middelen op te doen voordat je gaat candyflippen. In zijn algemeenheid is het eigenlijk altijd wel goed om eerst een middel te leren kennen voor je er mee gaat combineren, maar zeker deze combi moet je niet onderschatten denk ik.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod

ElvenSpice zei:
Is het verstandig om de eerste keer direct te candyflippen of zou ik dat toch pas beter kunnen doen nadat ik AL-LAD of LSD heb gedaan?

Ik vond het toch wel weer duidelijk een stapje hoger dan LSD. Alleen LSD kan al aardig fukken met je mind, je moet een trip dus wel kunnen dragen. Paniek is niet fijn op zo'n moment, rustig ernaar opbouwen dus en niet ineens met het grootste beginnen :P

Ik zou sowieso beginnen met Truffels, dat een paar keer doen zodat je trippen leert kennen. Dan LSD, dat kan wel 3x zo lang duren dus de belasting is ook zwaarder voor je geest. Dat merk je ook duidelijk. Als je dat chill vind kun je een candyflip proberen :wink:

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Bedankt voor het advies!

Ik heb wel al meerdere keren getruffeld waarbij ik ook erg duidelijk de echte psychedelic experience heb mogen meemaken (met alle mindfucks, ego death en totaal verliezen van ruimte en tijd van dien :sunglasses:).
Ik denk dat ik dan inderdaad nog even wacht met candyflippen en dan opbouw via AL-LAD naar LSD. Heb hier op het forum nog niet heel veel reportjes gezien over AL-LAD, maar op andere forums wordt er zeer positief over gesproken. Denk voornamelijk omdat het 5-8 uur duurt en de 'bodyload' die je bij LSD zou hebben niet zo aanwezig is.

Zal hier wel een reportje over plaatsen zodra ik het heb mogen ervaren. :P

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik vind de bodyload bij LSD heel erg meevallen. 2C-B heeft een veel vervelendere bodyload in mijn opinie. Ik ben altijd wel bloednerveus of onrustig met LSD, maar voel me verder wel aangenaam. AL-LAD heb ik geen ervaring mee. Ik zie graag je tripreport tegemoet :wink:

Timmie94

Bewuste gebruiker
Leuk report smartie! Wil zelf ook wel een goeie flip meemaken!
Ik heb hem wel is andersom gedaan, eerst mdma, dan lsd en wel nog m bijpakke, toen had ik precies hetzelfde met spraak/gedachte die achter/voor lopen op elkaar. Bizar gevoel is dat ja.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Nog even over dat achter lijken te lopen van je ervaring. Volgens mij heeft dat te maken met wat er in dit artikel wordt gezegd:

Brain Scans Can Reveal Your Decisions 7 Seconds Before You “Decide”

Daar gaat je persoonlijke wil hè. :wink: 7 SECONDEN!

Wel mooi om te zien hoe de wetenschap steeds meer begint te bevestigen wat al duizenden jaren bekend is in spirituele kringen. Zo ook met quantum physics en dergelijke.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Da's wel bizar! Ik heb alleen het gevoel dat dit iets anders is. Het voelde echt als verdoving ofzo, ik had bijvoorbeeld ook dat als ik mijn lip tussen mijn tanden deed en me ontspande, m'n lip vertraagd en gevoelloos terugbewoog naar zijn neutrale plek zegmaar.

Misschien is het een beetje van allebei :P

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
SmartieAndMe zei:
Da's wel bizar! Ik heb alleen het gevoel dat dit iets anders is. Het voelde echt als verdoving ofzo, ik had bijvoorbeeld ook dat als ik mijn lip tussen mijn tanden deed en me ontspande, m'n lip vertraagd en gevoelloos terugbewoog naar zijn neutrale plek zegmaar.

Misschien is het een beetje van allebei :P
Zeer herkenbaar!

Mijn eigen kijk hierop is dat we "normaal" veel van van onze ervaring missen, simpelweg omdat er minder bewustzijn aanwezig is. Nemen we psychedelica, of mediteren we, dan is het ineens alsof er ipv 30 frames per seconde, 60 (of 120, 240, enzovoorts) frames per seconde zijn, bij wijze van spreken. Dit is ook wat het lijken te vertragen van tijd in een trip kan verklaren. Is maar een theorie...

Het verdoofde gevoel staat hier denk ik wel wat los van. Dat is denk ik een ander effect van de werkzame stof. Maar ik begrijp wat je bedoeld. Maak ook maar eens een vuist als je in die staat bent en ontspan daarna je hand, dat is wel vergelijkbaar.

Maar dat van die 7 seconden vertraging verandert echt álles. Als je dat echt laat doordringen, dan is dat gewoon bewijs dat je hele identiteit nep is. Als het waar is, heb jij als persoon 0,0 vrije wil. Alles is al lang in gang gezet, voordat jij denkt een beslissing te maken. Hoeft trouwens niet te betekenen dat je helemaal geen vrije wil hebt, maar als persoon in elk geval niet.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Mindless zei:
Mijn eigen kijk hierop is dat we "normaal" veel van van onze ervaring missen, simpelweg omdat er minder bewustzijn aanwezig is. Nemen we psychedelica, of mediteren we, dan is het ineens alsof er ipv 30 frames per seconde, 60 (of 120, 240, enzovoorts) frames per seconde zijn, bij wijze van spreken. Dit is ook wat het lijken te vertragen van tijd in een trip kan verklaren. Is maar een theorie...

Mooie theorie, klinkt heel herkenbaar en plausibel!

Fool

Badass junkie
Mindless zei:
Maar dat van die 7 seconden vertraging verandert echt álles. Als je dat echt laat doordringen, dan is dat gewoon bewijs dat je hele identiteit nep is. Als het waar is, heb jij als persoon 0,0 vrije wil. Alles is al lang in gang gezet, voordat jij denkt een beslissing te maken. Hoeft trouwens niet te betekenen dat je helemaal geen vrije wil hebt, maar als persoon in elk geval niet.
Nou dat is nogal een overhaaste conclusie. Het feit dat de entropie in het universum steeds groter wordt en van alle elementaire deeltjes de volgende staat slechts met een bepaalde kans berekent kan worden (en er dus niet zeker gezegd kan worden dat de volgende staat X is. Dit betekend dat er dus geen van te voren zekere volgordes van deeltjes bestaan en er dus ook geen vaste stappen zijn die in je hersenen al van te voren bepaald zijn(waarschijnlijk).

Daarnaast is jouw site op dit moment kapot, maar ik kan ook niet echt betrouwbare bronnen vinden die dit experiment bevestigen? :P

Dit filmpje legt het wat beter uit wat ik bedoel:
[youtube]sMb00lz-IfE[/youtube]

Maar, mooi report Smartie, ik moet dit misschien ook maar eens gaan organiseren! :hearteyes:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Site is inderdaad down. Hetzelfde artikel staat ook hier:

Brain Scans Can Reveal Your Decisions 7 Seconds Before You “Decide”

Ik ben natuurlijk ook biased. :wink: Van mezelf ben ik overtuigd dat wij niet de persoon zijn (samengesteld uit gedachten) en ik heb sowieso heel erg weinig met intellectueel proberen het universum te begrijpen. Neem me dus maar niet te serieus. :wink:

Ik weet niet of er betrouwbare bronnen zijn en wanneer die bronnen betrouwbaar zijn. Maar áls dit waar is, dan heeft dit toch sowieso wel enorme implicaties, niet?

Fool

Badass junkie
Liveleak is precies wat ik bedoel met onbetrouwbare bronnen. :P

Maar als het waar is weet ik alsnog niet of het daadwerkelijk een grote invloed heeft, er veranderd immers toch niets ten opzichte van toen je dit gegeven nog niet wist?

Sterker nog, ik zie ook niet hoe hieruit blijkt dat je geen vrije wil hebt? :P

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Fool zei:
O? Geen idee joh. :wink:

Maar als het waar is weet ik alsnog niet of het daadwerkelijk een grote invloed heeft, er veranderd immers toch niets ten opzichte van toen je dit gegeven nog niet wist?

Sterker nog, ik zie ook niet hoe hieruit blijkt dat je geen vrije wil hebt? :P
Alles wat je denkt zelf te bepalen, is dan toch 7 (in het filmpje 6, maar goed...) seconden eerder al bepaald? Jij krijgt je gedachten binnen en denkt ze zelf te genereren, maar je hebt geen controle over wat je volgende gedachte is. Hoe kun je een (persoonlijke) vrije wil hebben, als je totaal afhankelijk bent van welke gedachte er in je opkomt? Jij als persoon maakt dus die beslissing helemaal niet, ook al voelt het misschien wel zo.

Verder bestaat de identiteit (de persoon) uit een accumulatie van gedachten (verleden). Gedachten die dus allemaal 6/7 seconden voordat jij je er bewust van werd al gevormd werden. Waar is die vrije wil dan nog? :P

Fool

Badass junkie
Mindless zei:
Fool zei:
O? Geen idee joh. :wink:
Een betrouwbare bron vind ik een duidelijk onderzoek met resultaten en fatsoenlijk gebruikte methodes. Met bij voorkeur andere instellingen die eenzelfde soort onderzoek gedaan hebben en die de resultaten bevestigen. Niet een site waar iedere jandoedel filmpjes op kan zetten die hij/zij nodig vindt. :P

Mindless zei:
Alles wat je denkt zelf te bepalen, is dan toch 7 (in het filmpje 6, maar goed...) seconden eerder al bepaald? Jij krijgt je gedachten binnen en denkt ze zelf te genereren, maar je hebt geen controle over wat je volgende gedachte is. Hoe kun je een (persoonlijke) vrije wil hebben, als je totaal afhankelijk bent van welke gedachte er in je opkomt? Jij als persoon maakt dus die beslissing helemaal niet, ook al voelt het misschien wel zo.

Verder bestaat de identiteit (de persoon) uit een accumulatie van gedachten (verleden). Gedachten die dus allemaal 6/7 seconden voordat jij je er bewust van werd al gevormd werden. Waar is die vrije wil dan nog? :P
(Als dit filmpje dus waar zou zijn), dan zou je toch prima met een vrije wil de stap naar de beslissing kunnen maken? Dat je daarna nog 6 seconden zou moeten wachten voordat je ook bewust bent van de beslissing die je afgewogen hebt lijkt me niet aan te geven dat er geen vrije wil is?

Als je tot 6 seconden voordat er dus met 'zekerheid' gezien kan worden wat je besloten hebt zelf kan bepalen wat je denkt, kun je daarmee toch je eigen beslissingen van over 6 seconden bepalen?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Over die betrouwbare bronnen heb je vast gelijk hoor.

Maar wat is de stap naar de volgende beslissing? Die stap is dan toch altijd ook al een gedachte? En die gedachte is dus weer 6/7 seconden eerder al beslist. Is dat afwegen dan niet het effect van wat er dieper in het onderbewuste al lang beslist is?

Fool

Badass junkie
Mindless zei:
Over die betrouwbare bronnen heb je vast gelijk hoor.

Maar wat is de stap naar de volgende beslissing? Die stap is dan toch altijd ook al een gedachte? En die gedachte is dus weer 6/7 seconden eerder al beslist. Is dat afwegen dan niet het effect van wat er dieper in het onderbewuste al lang beslist is?
Hadden de onderzoekers dan niet geschreeuwd dat ze al vanaf het begin de beslissing konden zien, omdat ze de beslissing van de beslissing konden zien?

Dat is dus een beetje het punt waarom ik dit nog niet helemaal geloof, maar het is inderdaad wel een beetje een hersenkraker.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ja, ik zat zonet ook even zo van 'hè? hoe zit dit?' :wink:

Het zou in ieder geval interessant zijn als ze dit wat grootschaliger aan zouden pakken.

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Ik vind het een beetje onzin. Dat zou namelijk betekenen dat je tijdens het voeren van een gesprek altijd pauzes van 6 seconden zou hebben. Beetje raar, niet?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Het klinkt op zijn minst raar ja. :wink: Maar het is ook een feit dat er tig hele rare dingen gebeuren in het universum. Het zou mooi zijn als zit dit verder zouden onderzoeken.

ooscaar

Wijs gebruiker
MusicIsLife zei:
Ik vind het een beetje onzin. Dat zou namelijk betekenen dat je tijdens het voeren van een gesprek altijd pauzes van 6 seconden zou hebben. Beetje raar, niet?
Dit is trouwens ook een goed punt. Als je iets moet bedenken of doen, zelfs al is het niet een opdracht, zoals 'doe je rechterhand omhoog' of 'doe je linkerhand omhoog', dan ben je alsnog in staat om binnen zes seconden te reageren. Al valt er misschien voor reflexen en (snelle) reacties dan weer te zeggen dat ze min of meer ingestudeerd zijn en dus ook niet echt voortkomen uit vrije wil.

Ik ben ook niet echt overtuigd van het artikel maar ik vind het zeker interessant om er zo over na te denken!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Een reflex heeft ook een beslissing nodig. :wink:

Als je het allemaal niet vanuit persoonlijk oogpunt bekijkt, maar bijvoorbeeld vanuit wat er nu gezegd wordt met de quantum field theory, dat alles in het universum in werkelijkheid verbonden is met elkaar en dus álles wat gebeurt invloed heeft op álles, dan wordt 't allemaal ietsje meer plausibel. :wink:

Geen reden om het dan maar te moeten geloven natuurlijk. Iets geloven geeft ook meteen aan dat je het niet echt weet. :P Die quantum field theory is bijvoorbeeld hartstikke mooi, maar wat heb ik eraan als ik afhankelijk ben van een stel enorm slimme mensen en hun apparatuur om me te vertellen dat het zo en zo zit.

Mijn eigen theorie over dit alles is dat wanneer iemand diep aan het trippen of mediteren is, die tijd van 6/7 seconden verkort wordt naarmate men dieper in zijn eigen bewustzijn gaat (of stijgt in zijn eigen bewustzijn, het is maar hoe je het wilt benoemen) als het ware. Voor iedereen die weleens getript heeft, komt het vast bekend voor dat de perceptie van tijd veranderd en dat we meer en meer ervaren in dezelfde tijd. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar hoe dieper ik in een trip zit, hoe meer ik als een soort toeschouwer alles bekijk. Gedachten en alles zijn er nog, maar ze zijn aan de oppervlakte, terwijl ik meer in de "diepte" ben, kalm alles aan het observeren. Het onderbewuste is imo niet iets wat onbewust hoeft te blijven, je kan "daar" "naartoe" gaan en ontdekken dat je van veel meer bewust kan zijn dan in het normale dagelijkse leven.

Als je trouwens in google '6 seconds free will' in typt, dan vind je nog wel meer resultaten hierover. Of dit dan wel betrouwbare bronnen zijn? Geen idee.

Fool

Badass junkie
Mindless zei:
Nee hoor, de meeste reflexen komen direct vanuit je ruggengraat(simpele reflexen)/of gaan via je cerebellum(kleine hersenen). In deze gevallen wordt je pas bewust van wat er gebeurd nadat het echt gebeurd is. :)

De beschreven documenten op de wikipedia-pagina betreffende vrije wil gaan in ieder geval nog lang niet zo ver als het filmpje beweert, misschien is het wel interessant om te lezen trouwens. :)

https://en.wikipedia.org/?title=Neurosc ... _free_will

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Fool zei:
Mindless zei:
Nee hoor, de meeste reflexen komen direct vanuit je ruggengraat(simpele reflexen)/of gaan via je cerebellum(kleine hersenen). In deze gevallen wordt je pas bewust van wat er gebeurd nadat het echt gebeurd is. :)
Ik bedoelde niet dat er een beslissing in de vorm van een gedachte aan te pas moet komen bij een reflex, maar dat er íets de beslissing moet maken om bijvoorbeeld je hand uit het vuur te trekken. Een soort van: het signaal 'te heet' komt binnen, waarna de respons (de beslissing) gemaakt wordt om tot de actie 'de hand uit het vuur te trekken' over te gaan. Wat gedachten er vervolgens allemaal over te zeggen hebben is irrelevant en veel te laat. Als persoon heb je in ieder geval geen vrije wil om deze keer maar even geen reflex te hebben. Die beslissing is dan al lang voor "je" (ervan uitgaand dat jij de persoon bent) gemaakt. Wat als die beslissing ook in het zogenaamde "onderbewuste" wordt gemaakt, in plaats van hoe nu wordt gedacht dat dat echt in de hersenen en/of ruggengraat gebeurd. Er zitten nogal enorme assumpties aan de basis van het materiële model van hoe ons lichaam werkt.

De beschreven documenten op de wikipedia-pagina betreffende vrije wil gaan in ieder geval nog lang niet zo ver als het filmpje beweert, misschien is het wel interessant om te lezen trouwens. :)

https://en.wikipedia.org/?title=Neurosc ... _free_will
Ga ik zeker even lezen. Dankje. :)

Fool

Badass junkie
Nouja, er kan gewoon gemeten worden waar stroompjes langslopen op het moment dat een reflex geinduceerd wordt en er een reactie langs komt. In dat geval zou je onbewuste in je ruggengraat moeten zitten. :P

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Fool zei:
Nouja, er kan gewoon gemeten worden waar stroompjes langslopen op het moment dat een reflex geinduceerd wordt en er een reactie langs komt. In dat geval zou je onbewuste in je ruggengraat moeten zitten. :P
Als we op onze ervaring afgaan, zit de ruggengraat in ons bewustzijn. :wink: En ja, dat staat er goed. :wink: Het materialistische model dat het bewustzijn in de hersenen zit is nog steeds maar een assumptie, waar de hele verdere wetenschap van het lichaam op verder is gebouwd. Het kan net zo goed zijn dat bewustzijn (en het onderbewuste is natuurlijk deel van het bewustzijn, dat toegankelijk wordt door het bewustzijn te verkennen) de basis is, waarin het lichaam en de wereld verschijnen. Dat is toch immers onze ervaring? Klinkt misschien absurd, maar het is maar net wat je gewend bent. :wink:

Ik geloof best dat die stroompjes allemaal gemeten kunnen worden hoor, daar niet van. Maar op dat vlak zie je enkel effecten, geen werkelijke bron waar het vandaan komt. Niemand heeft ooit bewustzijn in een ruggengraat gevonden, maar net zo min heeft iemand ooit bewustzijn (of gedachten) in de hersenen gevonden. :wink: Waarom? Omdat het bewustzijn zelf is die zit te kijken.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Heerlijk geschreven, een geslaagde trip overduidelijk! Netjes gitimed met inname van de MDMA.
Sphongle rules on trips :)
Binnenkort ook eens candyflippen
:wave:

Fool

Badass junkie
Mja op zo'n manier kun je het natuurlijk ook bekijken, ik weet nog niet helemaal wat ik daarvan moet vinden. :P

Bovenaan