elke dag wiet roken slecht?

Mac...

Badass junkie
Ja die heb je er ook tussen. Maar doe je verder ook nog wat? Behalve blowen roken en zuipen.

spacekonijn

Badass junkie
drugs waar ik wel eens aan zit de laatste tijd bedoel je?

salvia
kratom
ephedra
pep
sos ( gister)
paddos
lachgas
xtc (bijna 2,5 maand niet gedaan en dan is het weer spacee :hearteyes: )

Mac...

Badass junkie
en het blowen deed je toch wel voor al die andere dingen of niet dan? En je was vast ook nieuwsgierig naar andere drugs doordat je al verschillende drugs had gehad. Dan heb je het toch over stepping-stone. Ikzelf wil ook héél graag eens bruin proberen, maar dat zal ik nooit doen, omdat er veel te veel risico's aan kleven, maar als ik wist dat ik morgen dood ging, ging ik vandaag nog ergens scoren.

BacingsPen

Badass junkie
mmm...

ik denk dat je van nature dan toch wel een grote nieuwschierigheid hebt...

je experimenteerd met wel meer dingen behalve drugs denk ik of niet?

Het kutte aan blowen vind ik dat het altijd met sjag wordt gedaan. Wiet is soms zo verslavend dat je het dagelijks gaat gebruiken en ja, ook als niet roker wordt je dan een roker!

Tenzij je dit natuurlijk op tijd beseft en alleen nog maar puur rookt :grin:

Krs

Bewuste gebruiker
begon met blowe, daardoor is toch mijn interesse naar andere drugs door gegroeid

Marcel

Belezen gebruiker
Mac... zei:
Bewezen dat de stepping-stone theorie onzin is??? Mag ik weten waar je dat vandaan hebt. Ik geloof er toch wel echt in, maar dat betekend niet dat het vor iedereen op gaat. Ik weet dat het bij mij zo was. Eigenlijk al vanaf het moment dat ik mijn eerste peuk opstak, als ik dat niet had gedaan was ik nog niet eens begonnen met blowen.

Tuurlijk. Vanuit verschillende bronnen. Enkele:

Klopt de stepping-stone-theorie?

De stepping-stone-theorie gaat ervan uit dat "alles begint bij cannabis" en dat cannabisgebruik leidt tot het gebruik van hardere drugs. Deze theorie beweert dat je lichaam door het gebruik van cannabis, meer en zwaardere drugs nodig gaat hebben. Dit is niet het geval.

Het is wél zo dat harddruggebruikers bijna altijd cannabis gebruikt hebben. Maar tegelijk blijkt dat de grote meerderheid van alle cannabisgebruikers er voor zijn of haar dertigste mee stopt en nooit in contact komt met andere illegale drugs. Het product cannabis op zich kan dus niet beschouwd worden als de oorzaak voor het gebruik van andere illegale drugs. De misvatting bestaat omwille van de verwarring tussen het statistische verband en het oorzakelijk verband. Als men naar de statistieken kijkt zullen alle harddruggebruikers voorheen ook wel melk gedronken hebben. Daarmee is melk nog geen oorzaak van harddruggebruik.

Het verband tussen cannabisgebruik en harddruggebruik is eerder een gevolg van een persoonlijke keuze om meer of harder te gebruiken. Ook de vriendenkring kan veel invloed uitoefenen om ook andere drugs te proberen. Wie cannabis gebruikt, komt in contact met een milieu waar ook andere illegale drugs kunnen circuleren. Hoe gemakkelijker andere drugs bereikbaar worden, hoe kleiner de overstap. Een cannabisgebruiker heeft al een zekere drempel genomen die niet-gebruikers nog moeten nemen.
De “volgorde” in het druggebruik heeft vaak ook te maken met de verkrijgbaarheid van verschillende drugs op verschillende leeftijden, waarbij de moeilijkst verkrijgbare drug aan het einde van de reeks staat.
(http://www.druglijn.be/info_drugs/Veelgevraagd/stepping_stone.html

En van de site van Jelinek:

Stepping Stone

Nogal eens wordt gedacht dat gebruik van hasj leidt tot gebruik van zwaardere middelen. Dit wordt wel de stepping stone theorie genoemd. Die theorie klopt niet. Er is niets in het middel dat aanzet tot een ander of zwaarder middel. Hasj en wiet hebben best een zwaar effect en dat effect wordt in de loop van de tijd ook niet minder.

Wel bestaat de mogelijkheid dat je, als je met mensen omgaat die meerere drugs gebruiken, deze drugs ook eens wil uitproberen. De overstap naar andere drugs heeft dan veel meer te maken met deze groep mensen dan met het feit dat je wel eens blowt. Je zou dit een sociale stepping stone kunnen noemen.

Tenslotte nog een citaat uit een nota:
"Veruit het grootste deel van de cannabisgebruikers stopt voor hun dertigste met het gebruik zonder ooit harddrugs te hebben gebruikt'', schrijft het ministerie van Justitie in de nota 'Het pad naar de achterdeur'.

Marcel

Belezen gebruiker
Mac... zei:
Dan klot het toch pcies wat ik allemaal loop te zeggen, of zie ik dat nu verkeerd?

Jawel hoor :) ik had je iets beter moeten quoten...je vroeg waar ik het vandaan had....daarom gaf ik wat achtergond info!

BacingsPen

Badass junkie
het klopt wel...

Maar voor een groot deel heeft je gebruik wel met je nieuwschierigheid te maken denk ik :)

Als er zoiets was als CANNABIS maar dan in een vorm 10 keer zo sterk en het was HD dan zou er best wel een kans zijn dat ik dit ging gebruiken. Vraag me af hoe dat zou zijn :)

Andere middelen ben ik ook wel nieuwschierig naar, maar juist OMDAT ik wiet gebruik weeet ik dat ik me aan die middelen niet moet wagen :wink:

Het gebruik van cannabis alleen al is niet altijd even makkelijk onder controle te houden, laat staan sommige HD!

Krs

Bewuste gebruiker
gelukkig weet ik van alles met mate te gebruiken dus verder geen last van echte serieuze verslavingen

Mac...

Badass junkie
Ja heb ook alles wel onder controle, maar weet wel zeker dat ik geen geheelonthouder zou kunnen worden.

BacingsPen

Badass junkie
mja onder controle heb ik het wel... Sta mezelf gewoon toe iedere dag veel cafeine te drinken en regelmatig weed te gebruiken...

En om na te gaan of ik ook nog zonder kan heb ik vandaag en een aantal dagen vorige week, niks met cafeine gedronken! Dan merk je pas hoe erg je kan wennen aan cafeine. Of verslaafd?

BacingsPen

Badass junkie
mja ze zeggen wel eens dat cafeine niet verslavend is maar dat is echt wel zo!

Ik stop daar wel ff mee... of nee dat kan niet want dan kan ik weer niet zo goed leren :confused:

Altijd maar weer dat excuus van anders kan ik niet leren he!

Wat is dat toch?

Mac...

Badass junkie
verslaving,

je bent alleen voor jezelf een excuus aan het zoeken om wel te mogen gebruiken. Heel erg typerend.

BacingsPen

Badass junkie
mja idd klopt!

Extra kut is alleen dit: Dan ben je aan het leren en dan wil het niet en dan denk je, owja heb nog geen blikje red bull gedronken! En dan drink je die en na een tijdje gaat het een stuk beter...

Antwerp's highest

Experimenterende gebruiker
Ja die stone-theorie is ondertussen al wetenschappelijk verworpen, heb erges gelezen dat slecht 1 op de 10 wietrokers ook overstappen naar harddrugs, en als je dan de statistieken vergelijkt, levert dat geen overdreven meerderheid op. Als je gewoon je stickies rookt en je niet gek laat maken door wat je vrienden mischien doen dan heb je echt geen probleem om het bij de stickies te houden ...

Mac...

Badass junkie
Die theorie is in mijn ogen echt nog niet verworpen. Er wordt in die theorie ook niet beweerd dat deze op iedereen van toepassing is.

Bovenaan