Ervaringen trauma's verwerken met psychedelica.

Raver

Badass junkie
Hey df'ers.

Vele therapieën heb ik al doorlopen, wat niet kun je beter vragen.

Nog altijd, heb ik t gevoel alsof ik een bal in me buik heb die eruit moet. Maar idk, ik blijf er maar tegen vechten. Kan het gevoel gewoon niet accepteren.

Echt soms als de angsten zo erg zijn zie ik het leven gewoon niet meer zitten. En mijn vertrouwen in andere manieren is gewoon zo laag geworden omdat niemand écht die muur om mij heen kan afbreken. Zodra ik in therapie zit; krijg ik last van dissociatie. Dan kom ik gewoon niet tot me gevoel. Maar ik hoef maar eventjes getriggerd te worden en ik schiet in paniek en me angsten buiten de therapie om.

Misschien is het nodig om dieper te gaan dan een kamertje met een therapeut. (Niks daartegen btw)

Idk of ik überhaupt wel psychedelica aankan straks.
Heb er wel ervaring mee vroeger (Lsa zaden (smartshop toen idk of dat er nog is), paddo's en 2-cb. Ben 1 keer volledig bad gegaan én 1 keer tijdelijk. Maar volgens mij werd ik toen weer geconfronteerd met de angst om dood te gaan. Dat is het hoofdthema van m'n PTSS.

Wellicht kunnen middelen als paddo's, 5-meo-dmt of Ayahuasqa me helpen. Dit in een seromoniële setting met mensen die hier zeer veel ervaring mee hebben.

Heeft 1 van jullie tips of ervaringen hiermee?

Greetz,

Raver (:

Dirkdirk

DF-koning
Hey df'ers.

Nog altijd, heb ik t gevoel alsof ik een bal in me buik heb die eruit moet. Maar idk, ik blijf er maar tegen vechten. Kan het gevoel gewoon niet accepteren.

Echt soms als de angsten zo erg zijn zie ik het leven gewoon niet meer zitten. En mijn vertrouwen in andere manieren is gewoon zo laag geworden omdat niemand écht die muur om mij heen kan afbreken. Zodra ik in therapie zit; krijg ik last van dissociatie. Dan kom ik gewoon niet tot me gevoel. Maar ik hoef maar eventjes getriggerd te worden en ik schiet in paniek en me angsten buiten de therapie om.

Misschien is het nodig om dieper te gaan dan een kamertje met een therapeut. (Niks daartegen btw)

Heb er wel ervaring mee vroeger (Lsa zaden (smartshop toen idk of dat er nog is), paddo's en 2-cb. Ben 1 keer volledig bad gegaan én 1 keer tijdelijk. Maar volgens mij werd ik toen weer geconfronteerd met de angst om dood te gaan. Dat is het hoofdthema van m'n PTSS.

Wellicht kunnen middelen als paddo's, 5-meo-dmt of Ayahuasqa me helpen. Dit in een seromoniële setting met mensen die hier zeer veel ervaring mee hebben.

Greetz,

Raver (:
Ik herken me wel in je verhaal. Ik loop al een aantal jaar met extreme suicidale depressie en heb in het verleden psychoses gehad. Ik ga naar een beschermde woonomgeving. In mijn geval helpt het wél om te praten met een therapeute maar dat is soms ook moeilijk hoor. Ik krijg het ook niet altijd voor elkaar om écht bij mijn gevoel te komen. Maar wat vooral belangrijk bij therapie is dat de klik tussen jou en de therapeut goed is. Dat is bij mij dus wel het geval.

Ik kies er bewust niet voor om psychedelica te gebruiken voor het verwerken van emoties en trauma's puur omdat de basis van mijn behandeling nu zo stabiel is en ik bang ben om dit kwijt te raken. Maar ik denk denk dat psychedelica zeker wel zouden kunnen helpen. Het blijft alleen een riskante methode. En als je ook maar een beetje twijfelt of je er klaar voor bent en of je het kunt handelen zou ik het niet doen.

Raver

Badass junkie
Ik herken me wel in je verhaal. Ik loop al een aantal jaar met extreme suicidale depressie en heb in het verleden psychoses gehad. Ik ga naar een beschermde woonomgeving. In mijn geval helpt het wél om te praten met een therapeute maar dat is soms ook moeilijk hoor. Ik krijg het ook niet altijd voor elkaar om écht bij mijn gevoel te komen. Maar wat vooral belangrijk bij therapie is dat de klik tussen jou en de therapeut goed is. Dat is bij mij dus wel het geval.

Ik kies er bewust niet voor om psychedelica te gebruiken voor het verwerken van emoties en trauma's puur omdat de basis van mijn behandeling nu zo stabiel is en ik bang ben om dit kwijt te raken. Maar ik denk denk dat psychedelica zeker wel zouden kunnen helpen. Het blijft alleen een riskante methode. En als je ook maar een beetje twijfelt of je er klaar voor bent en of je het kunt handelen zou ik het niet doen.

Heftig van je suïcidale depressie en die psychose. Pfoeh dat moet niet prettig voor je zijn (geweest).

Inderdaad wat je zegt, die klik met een therapeut is zo belangrijk. Ik heb in het verleden echt wel therapeuten gehad gelukkig waar ik een klik mee had. Dan gaat het een tijdje goed en sluipt het er langzaam weer bij in. Labels zelf ptss, angststoornis en paniekstoornis met pleinvrees. De citalopram helpt me echt wel om in ieder geval dingen van een positievere kant te bekijken en blokkeert de paniekaanvallen echt.

Ik ben dus aan het onderzoeken of ik die weg wil gaan bewandelen. Maar dit kan echt pas veel later. Momenteel zoals je weet absoluut geen goed idee. Dus meer iets voor de lange termijn. Maar goed zelf heb ik 2 goede vrienden die deze weg hebben bewandeld en soms nog steeds naar seromonies gaan. Die hebben me al veel verteld. Maar toch idk, wil gewoon meer verhalen horen. Vandaar m'n post.

Ik kan volledig begrijpen dat jij het sowieso niet gaat doen. En zeker, als ik twijfel of me er niet goed bij voel doe ik het sowieso niet! Ik moet gewoon eerst bekijken hoe het met me gaat nadat ik ben afgekickt en wat maanden verder ben.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Geen ervaring mee. Ik ben wel benieuwd naar het vervolg tho. Dus mocht je dit gaan doen, kan je ons dan op de hoogte houden?

Ik herken het dissociëren wel heel goed. Dat is mijn standaard maniertje om afwezig te raken als men te dichtbij komt. In Zuid Afrika hebben ze daar opzich wel goed doorheen geprikt. Ik denk een combinatie van genoeg confrontatie, de vele groepssessies, een goede klik met 1-op-1 therapeut en dat ik in 6 weken alle tijd benut heb die er was om tot mn gevoel te komen. Ik heb daarbij veel gebruik gemaakt van mediteren.
Maar ook nu moet ik er nog scherp op zijn. Het is makkelijk om terug in die oude patronen te schieten ja. Heel makkelijk 😅

Dirkdirk

DF-koning
In Zuid Afrika hebben ze daar opzich wel goed doorheen geprikt. Ik denk een combinatie van genoeg confrontatie, de vele groepssessies, een goede klik met 1-op-1 therapeut en dat ik in 6 weken alle tijd benut heb die er was om tot mn gevoel te komen. Ik heb daarbij veel gebruik gemaakt van mediteren.
Kun/wil je wat meer kwijt over je ervaringen hiermee?

Raver

Badass junkie
Geen ervaring mee. Ik ben wel benieuwd naar het vervolg tho. Dus mocht je dit gaan doen, kan je ons dan op de hoogte houden?

Ik herken het dissociëren wel heel goed. Dat is mijn standaard maniertje om afwezig te raken als men te dichtbij komt. In Zuid Afrika hebben ze daar opzich wel goed doorheen geprikt. Ik denk een combinatie van genoeg confrontatie, de vele groepssessies, een goede klik met 1-op-1 therapeut en dat ik in 6 weken alle tijd benut heb die er was om tot mn gevoel te komen. Ik heb daarbij veel gebruik gemaakt van mediteren.
Maar ook nu moet ik er nog scherp op zijn. Het is makkelijk om terug in die oude patronen te schieten ja. Heel makkelijk 😅

Ja sowieso hou ik jullie op de hoogte!

Ik ken het wel hoor, ik ben ook meerdere keren echt gebroken in klinieken. Toen dacht ik t allemaal op een rijtje te hebben. Maar toch val ik terug in m'n negatieve denk patroon en diagnoses. Daarbij ben ik ook nog eens verslaafd pff haha.

Na de laatste opname in 2018 dacht ik het écht voor elkaar te hebben. En dat had ik ook. Veel bereikt sindsdien.

Toch ben ik uiteindelijk weer volledig in elkaar gezakt tot m'n terugval in benzos. Naja je weet hoe het gelopen is.

Dat oude gedrag was bij mij echt lang weg. Ik loog nooit, als ik loog kwam ik erop terug altijd. Ik wilde m'n verslaving geen ruimte geven. Maar idk ik kon na een tijdje van cleantijd m'n herstel niet meer op 1 zetten. En omdat ik dan gewoon overspoeld wordt met gevoelens van trauma's angst en sucïcidaliteit.

Daarom zit ik nu een beetje van; al zoveel geprobeerd; waarom niet? Spiritualiteit hoeft ook niet perse alleen maar psychedelica te zijn. Meer verdiepen in Spiritualiteit en dit toepassen in m'n leven kan ook een optie zijn.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Daarom zit ik nu een beetje van; al zoveel geprobeerd; waarom niet? Spiritualiteit hoeft ook niet perse alleen maar psychedelica te zijn. Meer verdiepen in Spiritualiteit en dit toepassen in m'n leven kan ook een optie zijn.
Ik ben blij dit ook te lezen! Zelf denk ik dat je zonder psychedelica ook hetzelfde punt kan bereiken. Al duurt het welliswaar misschien langer of is het lastiger. Want dat ego moet aan de kant 😂

Ben ook nog zoekende wat dat betreft hoor. En ik heb dingen als ayahuasca nog niet helemaal afgeschreven. Ook al voelt het een beetje gek, drugs bestrijden met drugs. Maar zo lang het in een helende setting is met coaches die je ook daadwerkelijk helpen om wat je hebt meegemaakt toe te passen in je leven... Why not?

Ik vond vroeger ook dat ik zoveel leerde van een trip. Maar als je me vraagde wat dan precies, kon ik daar geen antwoord op geven. Dat was dan 'te complex'.
Ik wil voorkomen die kant op te gaan, dus voorlopig ben ik er zelf nog voorzichtig mee. Wie weet ooit nog eens.

Bill W. Heeft zelf ook LSD gebruikt in zijn zoektocht naar herstel 🤷‍♂️

Kun/wil je wat meer kwijt over je ervaringen hiermee?
Ja wat wil je hier precies over weten?

Ik heb al weleens iets op het forum geschreven gerelateerd hieraan. Hoe ik bij mn gevoel ben gekomen en dus meer in contact met mijn echte zelf. Zal het ff terugzoeken.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
@Dirkjan vanaf de laatste quote die ik in deze post maak. Het gaat over leren voelen. Maar dit is een groot deel van het proces geweest. Het gaat ook om de confrontatie aan durven gaan en daarbij door die onrust komen.

Ik kan nog wel meer uitleggen als je vragen hebt. In de basis heb ik meer rust gekregen toen ik hier beter in werd. Angsten zijn afgenomen.

Al moet ik zeggen dat ik er veel aan heb gehad door daarna ook schematherapie te doen. Het is een beetje een combinatie van tolerantie opbouwen voor discomfort (daarna worden angst en onrust al vanzelf minder), tegelijkertijd door het behandelteam helemaal afgebroken en weer opgebouwd worden, inzicht in mezelf krijgen en mijn manieren om mensen op afstand te houden d.m.v. schematherapie, ontwikkeling in spiritualiteit en meditatie, en vervolgens verder gaan met het inzicht krijgen en bewerken van mn angsten en karaktergebreken.

Het is best veel werk, maar het werkt wel (voor mij dan)

LucidLucy

Verslaafde in herstel
@Dirkjan dan moet ik niet vergeten de link naar die post ook daadwerkelijk te delen. Goeiemorgen.... 😂

Deze post, vooral het stuk na de laatste quote:

Zanza

DF-koning
@Dirkjan dan moet ik niet vergeten de link naar die post ook daadwerkelijk te delen. Goeiemorgen.... 😂

Deze post, vooral het stuk na de laatste quote:

Moeten we ons zorgen gaan maken?🤣

AlwaysTrying

Bewuste gebruiker
Ga anders ook eens even inlezen over microdoseren met truffels of lsd. (ik heb druppeltjes)
Ik heb complexe ptss met dissociatie en ass (asperger)
Ondanks dat ik er rustig aan mee moet doen, vanwege het vele open staan en inzichten krijgen heeft het me zeker al geholpen.
Mediteren hierbij is voor mij wel een must, om ook echt ruimte te maken en houden voor de inzichten waar ik tot kom.

Geef in ieder geval niet op. 🙂
Een aantal jaren geleden ben ik in voorbereiding geweest van m'n euthanasie. Ook omdat ik dacht alles wel geprobeerd te hebben.
Maar er is zoveel nog mogelijk wat je misschien wel wat lichter door het leven kan laten gaan.

Misschien niet makkelijk, maar niet onmogelijk. 🙂

Ik wens je alles toe waar je voor jezelf naar uitkijkt. 🍀🙏🏻🍀

De Laatste Rohikaan

Belezen gebruiker
Oke dit gaat heel triest klinken maar mijn secret formule: Gebruik geestverruimende middelen enkel als je alleen bent. Dan is het veel makkelijker om het te gebruiken als tool om je doel te bereiken: mentale groei. Dus als tool ipv genotsmiddel/uitweg uit de ellende.
Dit is namelijk inherent met het verwerken van trauma's. Immers kon je oude mentale staat het niet verwerken, je zal dus boven jezelf uit moeten stijgen in a way. Ook pak je zo de controle terug die je wat verloren hebt door drugs misbruik.

Als je onder de mensen bent proberen nuchter te blijven. Zal niet altijd lukken maar dit kan je wel trainen. Balans hierin vinden is key.
Klinkt omgekeerde wereld, ik weet het. Maar na jaren therapie en medicatie is dit wat mij erboven op heeft geholpen.
Door mijn manier te vertrouwen en resultaten te boeken kreeg ik mijn zelfvertrouwen terug en daarmee ook het vertrouwen in anderen.

Wat je ook doet though, komt goed met jou :wink: Als jij dat straks ook gelooft is het waarheid voor je het weet.

oh ps: Wat is nu je favouriete middel? Doe het daarmee. Niet gekke nieuwe shit, je onderbewustzijn weet allang wat je nodig hebt om eruit te komen, vertrouw jezelf.

ps ps. De angst voor de dood kan ik je eventueel mee helpen, als je dat wilt, maar wil niet je weg verstoren als je daar niet om vraagt. Zelf overwinnen kan ook.

Laatst bewerkt:

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Oke dit gaat heel triest klinken maar mijn secret formule: Gebruik geestverruimende middelen enkel als je alleen bent. Dan is het veel makkelijker om het te gebruiken als tool om je doel te bereiken: mentale groei. Dus als tool ipv genotsmiddel/uitweg uit de ellende.
Dit is namelijk inherent met het verwerken van trauma's. Immers kon je oude mentale staat het niet verwerken, je zal dus boven jezelf uit moeten stijgen in a way. Ook pak je zo de controle terug die je wat verloren hebt door drugs misbruik.

Als je onder de mensen bent proberen nuchter te blijven. Zal niet altijd lukken maar dit kan je wel trainen. Balans hierin vinden is key.
Klinkt omgekeerde wereld, ik weet het. Maar na jaren therapie en medicatie is dit wat mij erboven op heeft geholpen.
Door mijn manier te vertrouwen en resultaten te boeken kreeg ik mijn zelfvertrouwen terug en daarmee ook het vertrouwen in anderen.

Wat je ook doet though, komt goed met jou :wink: Als jij dat straks ook gelooft is het waarheid voor je het weet.

oh ps: Wat is nu je favouriete middel? Doe het daarmee. Niet gekke nieuwe shit, je onderbewustzijn weet allang wat je nodig hebt om eruit te komen, vertrouw jezelf.

ps ps. De angst voor de dood kan ik je eventueel mee helpen, als je dat wilt, maar wil niet je weg verstoren als je daar niet om vraagt. Zelf overwinnen kan ook.

Ik ben het hier deels mee eens... maarrrrrr.... Bij een echte bewustzijnsveranderende (is dat één woord :thinking:) ervaring door een bepaald middel, zou ik nooit adviseren dat alleen te doen. Leer eerst het middel kennen met een vertrouweling die al enige ervaring heeft met dat middel.

Hey df'ers.

Greetz,

Raver (:

Ik kan van alles adviseren maar ik ken je hele situatie, omstandigheden, je persoonlijkheid niet. Dus dat is dan altijd erg riskant om te doen hoe erg ik wel stiekem de drang heb, want heb aardig wat ervaring met psychedelica maar ook zeker met depressie.

Ik kan wel zeggen dat psychedelica mijn leven heeft gered heeft maar aangezien ik al vanaf een jaartje of 9 depressies had en hele periodes last had van insomnia, ik me daardoor al vroeg bezig hield waarom ik gevoelens had die andere niet leken te hebben en daardoor al gefacineerd werd door psychologie wat strande in sjamanisme en dus psychedelica. Dat was vanaf mijn 12de ofzo.

Wel bewust gewacht tot mijn 18de voor mijn eerste ervaring met paddo's aan te gaan, maar wat keek ik daar naar uit zeg en wat was ik blij dat "ultiem" geluk toch ook echt gewoon mogelijk was voor MIJ..... Ik wist het ergens wel maar omdat ik toen zo open was en alles los liet, voelde ik me hemels tijdens mijn eerste trip.

Maar deed dit wel met een goede vriend die al veel vaker paddo's had gedaan en latere keren ook. Langzaam aan ga je het alleen doen en dan is het zeker mogelijk dat het je nog meer kan brengen. Juist omdat je het dan alleen doet zoals @De Laatste Rohikaan zei en je dus alleen met je eigen "ik" ben. Dat kan levenveranderende inzichten geven.

Maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen weggelegd is. Voor vele zal het juist niet een goed middel zijn. Maar ikzelf ben stiekem overtuigd dat het voor iedereen helend kan werken als je je goed voorbereid, er kennis over opdoet, de juiste persoon vind die je kan begeleiden en die al ervaring heeft.

Mocht dit laatste écht niet mogelijk zijn dan vanaf hele lage doseringen beginnen en eerst het middel leren kennen. Want vele psychedelica is geen speelgoed en al helemaal niet als je geestelijk niet sterk, in belans of gelukkig bent.

De Laatste Rohikaan

Belezen gebruiker
Yup, goede en nodige aanvulling van mezelf! :tonguewink:
Ik assumede gezien het verhaal dat de topicmaker al wat ouder/ervarener was.
Persoonlijk bereik ik de diepere staat veel makkelijker en prettiger als ik alleen ben.
Kan me echter voorstellen dat dit erg overweldigend kan zijn en averechts kan uitpakken als je er minder bekend mee bent.

Daarbij wil ik ook nog zeggen dat dit voor mij werkte en dit deelde omdat ik nog heel goed weet hoe het voelde om het idee te hebben dat niks hielp.
Letterlijk overnemen is voor de meeste mensen denk ik niet verstandig. Zie het meer als mogelijk pad. Kijk zelf goed of je er wat uit kan halen wat jou helpt
of niet. Als de standaard methodes niet helpen is het tijd om een beetje out of the box te gaan denken. Zelfkennis is een absolute must though.
Als je twijfelt is het verstandiger om steun te regelen.

Bovenaan