[Experiment] Onttrekken van Stoffen

Pammer

Bewuste gebruiker
Wie?
SWIM (Someone Who Isn't Me) & Geschreven door Pammer

Wat?
Geneesmiddelen, verkrijgbaar zonder recept, met alkaloïden, ...
Geen siroopjes!

Wanneer?
In het jaar 2010 ~ Deze topic kan regelmatig ge-edit worden!

Waarom?
Voor educatieve doeleinden, informatief, Chemie

1. Darolan Retard Capsules ~> Dextromethorfan
Darolan Retard Capsules bevatten de stoffen: Dextromethorfanhydrobromide-monohydraat,
chinoline geel (E104),ethyl cellulose, gelatine, hydroxypropyl, methylcellulose, suiker, triethyl citraat, zetmeel, zonnegeel FCF (E110).

De stof die we willen is Dextromethorfan
Wat we doen is de capsules openen waarin bolletjes zitten.
Neem een vijzel en plet deze bolletjes. Deze bolletjes zijn zo gemaakt dat ze in het lichaam door je maagzuur in fases worden afgebroken zodat je een minimaal 'DXM'-effect hebt. Wat je nu kan doen is dat geplette poeder de capsule in en slikken maar. Goed idee, je zal je effect hebben, maar misschien dat je een puurdere vorm wilt van DXM. Het zal moeilijk zijn om het helemaal puur te krijgen maar het is mogelijk om deels van de stoffen weg te werken. Misschien vind je dit nutteloos, maar door hulpstoffen te verwijderen verminder je de kans op misselijkheid en de DXM zal harder opkomen.

Hulpstoffen Verwijderen
We kunnen alle hulpstoffen (behalve Zetmeel & Gelatine) uit het poeder krijgen. We beginnen hier zo aan:
- Neem 250mL water (per poeder van 5 capsules) op kamertemperatuur.
- Verfijn het poeder indien nodig en doe het in het water.
- Roer het mengsel en laat 15 minuten staan.
- Neem een filtreerpapier en giet het mengsel er rustig doorheen. Duw zachtjes op de 'medicijnenslijk' zodat het water er uit is.
- Gooi het water weg, want dat zijn de hulpstoffen.
- Neem de koffiefilter en leg op verwarming of warm het op (MAX 50°C!)
- Nu heb je DXM-poeder/kristalvorm.
Note: Door deze extractie verlies je 0,231 mg van de 150mg DXM! Veel hé *sarcasm*

Wat je nu kan doen is aan jou de keuze. Maar aanraden is deze nu in de capsules te doen. Normaal kan er meer in je capsules nu. Zorg dus daarom dat je weet hoeveel je doseert. 1 volledig gevulde capsule kan nu normaal ongeveer 60mg DXM in.

Stylus

Belezen gebruiker
Interessant topic! Zal het met veel interesse volgen, maar even een klein vraagje.. Is die efedrine spray ook in Nederland te koop?

Pammer

Bewuste gebruiker
Stylus zei:
Interessant topic! Zal het met veel interesse volgen, maar even een klein vraagje.. Is die efedrine spray ook in Nederland te koop?
Ik betwijfel het ten zeerste.
Geen nood. Daarvoor zijn de betrouwbare online apothekers zoals newpharma.be, farmaline, ... :grin:
Zo haal ik mijn Daro Capsules. Ik koop ze van Drogisterij.net, een online NL apotheker.

Attentie: er is een kans dat ik het Endrine-project stopzet, aangezien je dan uitkomt 3.48 euro per 7,5mg, wat enorm weinig is. 15mg is genoeg voor een degelijk effect te hebben, maar niet genoeg voor een 'speciaal' effect. Ik weet de prijs van speed niet maar ik denk dat dat goedkoper zou zijn dan efedrine te extraheren.

Stylus

Belezen gebruiker
He jammer, dat was nou juist het geen waar ik op zat te wachten.. Was wel geïnteresseerd in efedra achtig effect. To bad ):

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Heel mooi gedaan, ik ga het zelf ook eens van de week proberen :)
Heb je het ook al eens met de siroop van daro geprobeerd?

Pammer

Bewuste gebruiker
Stylus zei:
He jammer, dat was nou juist het geen waar ik op zat te wachten.. Was wel geïnteresseerd in efedra achtig effect. To bad ):
Aangezien er precies wel intresse is, zelfs nadat er bekend werd gemaakt dat efedrine eruithalen weinig opbrengt zal ik het eens proberen met 1 flesje en desnoods foto's toevoegen :)!
Ik heb al meer info gezet bij 2.

Sublimo zei:
Heel mooi gedaan, ik ga het zelf ook eens van de week proberen :)
Heb je het ook al eens met de siroop van daro geprobeerd?
Neen, omdat de siroop minder interessant is dan de capsules. Voor siroop zal je meer moeite doen. Er zitten ook meer stoffen in die invloed zouden hebben voor het DXM-effect, stoffen die zorgen voor misselijkheid.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Er is wel een ding wat mij niet zo duidelijk is, dextrometorfaan hydrobromide monohydraat is een stof die oplost in water en jij gooit het water weg? Normaal gezien zitten je hulpstoffen toch in de koffiefilter? Heb je de DXM die je kreeg uit je koffiefilter al geprobeerd? Want ik betwijfel of je daar iets van gaat merken omdat het alleen maar hulpstoffen zijn...

Pammer

Bewuste gebruiker
Sublimo zei:
Er is wel een ding wat mij niet zo duidelijk is, dextrometorfaan hydrobromide monohydraat is een stof die oplost in water en jij gooit het water weg? Normaal gezien zitten je hulpstoffen toch in de koffiefilter? Heb je de DXM die je kreeg uit je koffiefilter al geprobeerd? Want ik betwijfel of je daar iets van gaat merken omdat het alleen maar hulpstoffen zijn...

Wie zegt dat het oplost in water?

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Dat staat in de martindale, dat is een boek dat zeer correct is. En ik weet heel zeker dat het oplost in water, maar ik ben het nu op het moment aan het doen en ik zal de koffiefilter op de verwarming leggen en het water verdampen.
Ik zal straks wel posten of het gelukt is :) heb je de DXM niet je verkreeg al eens geprobeerd?

Pammer

Bewuste gebruiker
Sublimo zei:
Dat staat in de martindale, dat is een boek dat zeer correct is. En ik weet heel zeker dat het oplost in water, maar ik ben het nu op het moment aan het doen en ik zal de koffiefilter op de verwarming leggen en het water verdampen.
Ik zal straks wel posten of het gelukt is :) heb je de DXM niet je verkreeg al eens geprobeerd?

Normaal splits de Hydrobromide door de reactie met het water en kom je uit op Hulpstoffen + Hydrobromide + Water. De rest (zetmeel + DXM) blijven dan normaal achter in je koffiefilter.
Dat was mijn redenering...
Misschien dat , zoals jij zegt ik fout ben , maar dan ben ik wel teleurgesteld in mijn eigen chemiekennis :(.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Pammer zei:
Sublimo zei:

Normaal splits de Hydrobromide door de reactie met het water en kom je uit op Hulpstoffen + Hydrobromide + Water. De rest (zetmeel + DXM) blijven dan normaal achter in je koffiefilter.
Dat was mijn redenering...
Misschien dat , zoals jij zegt ik fout ben , maar dan ben ik wel teleurgesteld in mijn eigen chemiekennis :(.

Ik denk dat je inderdaad fout zit, hoe kom je bij dit recept? En heb je iets gestudeerd of ben je iets aan het studeren van chemie ofzo?

Tik maar op google de dex siroop in, bij ingredienten staat dezelfde dex vorm als in de retard capsules zit. Als het klopt wat jij zegt zou er een neerslag op die siroop liggen wat niet het geval is... Begrijp je het? Ik doe wel studies in die richting, dus vandaar dat ik mij er zo over verwonderde.

Ik ben er nu mee bezig, ben benieuw wat er uit komt

Pammer

Bewuste gebruiker
Sublimo zei:
Ik denk dat je inderdaad fout zit, hoe kom je bij dit recept? En heb je iets gestudeerd of ben je iets aan het studeren van chemie ofzo?

Tik maar op google de dex siroop in, bij ingredienten staat dezelfde dex vorm als in de retard capsules zit. Als het klopt wat jij zegt zou er een neerslag op die siroop liggen wat niet het geval is... Begrijp je het? Ik doe wel studies in die richting, dus vandaar dat ik mij er zo over verwonderde.

Ik doe al enkele jaren een chemie-richting.
Neerslagreactie moet niet altijd hé.. het kon toch ook oplossen in het water.
Maar als je gelijk hebt kan je het water kristalliseren en heb je tenslotte je DXM-poeder.
Probeer de beide poedervormen en zie van welk poeder je het effect geeft. Dan weten we het meteen!

EDIT: na even re-checken van de stopeigenschap van Dextromethorfan-Hydrobromide sta ik nog altijd aan het punt dat de rest in je vaste stof blijft, dus hetgeen je in achterblijft in je filter.
Dextromethorfan is misschien opblosbaar, maar allesinds slecht. Het is ongeveer 3mg / Liter oplosbaar wat zeer weinig is...

Voor zekerheid zullen we maar wachten om Sublimo? :)

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Pammer zei:
Sublimo zei:

Maar als je gelijk hebt kan je het water kristalliseren en heb je tenslotte je DXM-poeder.
Probeer de beide poedervormen en zie van welk poeder je het effect geeft. Dan weten we het meteen!

EDIT: na even re-checken van de stopeigenschap van Dextromethorfan-Hydrobromide sta ik nog altijd aan het punt dat de rest in je vaste stof blijft, dus hetgeen je in achterblijft in je filter.
Dextromethorfan is misschien opblosbaar, maar allesinds slecht. Het is ongeveer 3mg / Liter oplosbaar wat zeer weinig is...

Waar heb je dat gecheckt? Het is heel goed oplosbaar zelfs, dex puur als base is slecht oplosbaar, maar op het moment dat er een hydrobromide bij staat is het perfect oplosbaar

Pammer

Bewuste gebruiker
Sublimo zei:
Pammer zei:
Sublimo zei:

Waar heb je dat gecheckt? Het is heel goed oplosbaar zelfs, dex puur als base is slecht oplosbaar, maar op het moment dat er een hydrobromide bij staat is het perfect oplosbaar

DXM + hydrobromide:
C18H25NO + HBr = C18H26BrNO
Ken je ChemSpider of andere sites die met professionele proeven groot onderzoek doen?
Dus ik zoek deze op chemspider: C18H26BrNO

Water Solubility Estimate from Log Kow (WSKOW v1.41):
Water Solubility at 25 deg C (mg/L): 0.2804
log Kow used: 5.07 (estimated)
no-melting pt equation used

Water Sol Estimate from Fragments:
Wat Sol (v1.01 est) = 0.28461 mg/L

Nu dit is mijn bron en zo kwam ik te weten of de stof oplosbaar is of niet en 0.2804 MG / L is best weinig dus is het zeer slecht oplosbaar.
Ik weet ook niet meer wat het juiste antwoord is, want jij zegt het tegendeel :(

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Daar zal waarschijnlijk iets niet kloppen, het staat nu te koken dus ik ben benieuwd, dat wat in de filter zit is in ieder geval al niet veel waard...

Pammer

Bewuste gebruiker
Sublimo zei:
Daar zal waarschijnlijk iets niet kloppen, het staat nu te koken dus ik ben benieuwd, dat wat in de filter zit is in ieder geval al niet veel waard...
Ok. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Keep it up to date :wink:.
Als JIJ gelijk hebt, krijg ik dan de toestemming van jou met 'credits' mijn topic aan te passen naar het correcte?
Wil je ook alsjeblief info geven van jou?
Poeder van hoeveel darocapsules + hoeveel mg DXM je overhebt en hoeveel water je gebruikt hebt.

Dus zoals jij zegt kan ik ChemSpider niet betrouwen :(?
ChemSpider heeft meerdere studies en op meer als 10 van ze staat het als slecht oplosbaar. :confused: das wel raar.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Je mag dat met mijn credits doen :) Ik zal je ook alle gegevens geven, inclusief foto's. Daar zal ik het wel nog een keer voor moeten doen.

Pammer

Bewuste gebruiker
Sublimo zei:
En wat betreft ChemSpider, weet je zeker dat je bij de juiste stof kijkt?

DXM + hydrobromide:

of ben ik verkeerd?

Maar.. ben je echt echt echt echt echt zeker dat de DXM oplost in water?

Edit: hoe zit het met hetgeen je gefiltert hebt met koffiefilter? Was dat veel? Zoja dan is dit de moeite om dit te doen, zoniet dan kan je beter bolletjes plette en terug kapsule in :wink:.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Pammer zei:
Sublimo zei:
En wat betreft ChemSpider, weet je zeker dat je bij de juiste stof kijkt?

DXM + hydrobromide:

of ben ik verkeerd?

Maar.. ben je echt echt echt echt echt zeker dat de DXM oplost in water?

Edit: hoe zit het met hetgeen je gefiltert hebt met koffiefilter? Was dat veel? Zoja dan is dit de moeite om dit te doen, zoniet dan kan je beter bolletjes plette en terug kapsule in :wink:.

Ja want ik heb net aan de koffiefilter geproefd en ik ben heel zeker dat er geen dxm meer inzit, er moet nog 200 ml worden uitgekookt en dan zal ik het resultaat zien he :)

Pammer

Bewuste gebruiker
Vigilante zei:
Odourless verging on a faint odour.
Solubility in water 1.5 g/100 mL at 25 C.
Soluble 1 in 10 of ethanol.
Practically insoluble in ether.
Freely soluble in chloroform. pH of a 1% aqueous solution 5.2 to 6.5 (Budavari, 1996).

Gevonden op http://www.inchem.org/documents/pims/pharm/pim179.htm bij 3.3.
Er is een verschil tussen Dextromethorfan en Dextromethorfanhydrobromide

BUT... I guess you're right. Sorry voor de verkeerde info in dit artikel. Ik zal mijn best doen om het te vermijden in volgende projecten van deze thread.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Nee dat klopt niet, er zit ook gelatine in de capsule zelf. Die is ook goed oplosbaar in water, net zoals de kleurstoffen die erin zitten. Ik heb gisteren de oplossing laten uitkoken en bekwam een soort siroop, dat komt namelijk doordat gelatine ook wateroplosbaar is. Deze oplossing was ook wat geel van kleur door de kleurstoffen die ook in de oplossing zitten. Nu zijn de kleurstoffen niet zo een groot probleem, het probleem zit hem in de gelatine. Ik heb nu een siroop die ik kan opdrinken maar ik wil toch proberen kristallen ervan te maken. Ik ga er nog een aantal reacties op uitvoeren om de gelatine eruit te krijgen.

Ik hou jullie op de hoogte :)

Spor

Wijs gebruiker
Als je toevallig een beschrijving hebt om codeine uit preparaten te krijgen (die overigens volgens mij ook alleen in belgie vrij vekrijgbaar zijn) ben ik daar wel benieuwd naar :)

Pammer

Bewuste gebruiker
Spor zei:
Als je toevallig een beschrijving hebt om codeine uit preparaten te krijgen (die overigens volgens mij ook alleen in belgie vrij vekrijgbaar zijn) ben ik daar wel benieuwd naar :)
Codeïne is niet zo straf.
Ik ga binnekort een stof uit een pil halen dat ligt tussen morfine en codeïne. Meer interessant dus.
Wat bedoel je trouwens met codeine preparaten? Codeine+Paracetamol of Codeinesiroop zoals Codeinoform, ...?

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Als ik die van DXM vind zal die van codeine wel snel volgen :) Maar ik moet eerst nog een manier vinden....

Spor

Wijs gebruiker
Pammer zei:
Spor zei:
Codeïne is niet zo straf.
Ik ga binnekort een stof uit een pil halen dat ligt tussen morfine en codeïne. Meer interessant dus.
Wat bedoel je trouwens met codeine preparaten? Codeine+Paracetamol of Codeinesiroop zoals Codeinoform, ...?

Geen idee, wat ze in belgie over the counter verkopen. Volgens mij zijn dat pillen met codeine en ibuprofen ofzo. Kan ook paracetamol of iets anders zijn.

Die zie ik graag tegenmoet :)

zazzoo

Bewuste gebruiker
Wat zo over the counter verkrijgbaar is met het hoogste codeïne gehalte is Bronchodine, er zit in 1 fles 360mg Codeïne. Smaak valt best mee, maar je laat scheten dat het geen naam meer heeft. :grin:

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Een fles is ook niet echt goed voor de misselijkheid, sommige mensen moeten daar zelfs van overgeven...

Oom Klaas

Badass junkie
Is ook echt vies, beter zeg je tegen de dokter dat je je longen eruit hoest van de kriebel.
Dan ligt de codeine zo voor je klaar, spatzuiver :grin:

zazzoo

Bewuste gebruiker
Ik moet ook straks naar de dokter, maar hij weet dat ik verslaafd ben en dat ik daarvoor in behandeling ga binnen een 5 tal weken, misschien schrijft hij dan voor in de tussentijd nog wel codeïne voor. Maar ik weet niet of het puur te verkrijgen is, hopelijk gaat het dat de apotheker ze magistraal kan maken. Want idd m'n maag en darmen zijn er van kapot aan het gaan, om nog maar te zwijgen over m'n lever.

Bovenaan