1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Favoriete RC

Discussie in 'Research Chemicals' gestart door jam, 9 jan 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. jam

jam Bewuste gebruiker

Dag iedereen

We leven in een tijd waarin we via het internet bijna een oneindig aanbod aan nieuwe middelen, nl. de RC's ter onzer beschikking hebben.
    Dit zorgt natuurlijk voor veel nieuwsgierigheid, maar nog belangrijker voor een zeer grote keuzemogelijkheid.
    Zelf zoek ik steeds zeer veel op en lees zeer veel over al deze verschillende middelen en ik heb ondertussen ook met enkele van hen geëxperimenteerd.
    Maar omdat ik net als veel anderen hier graag af en toe iets nieuws probeer wou ik jullie vragen om te delen wat jullie favoriete RC's zijn, waarom je deze zo goed vindt en in welke context je ze het liefst gebruikt.
    Dit om in de toekomst de keuze soms wat te vergemakkelijken, of om gewoon ervaringen te lezen over verschillende middelen.
    Dus lijst maar op, zelf vond ik 2C-C heel leuk, voor een korte, aangename en ontspannen psychedelische trip, 2C-D vond ik ook leuk maar minder intens, en ik bleef er ook vrij helder van, maar ook dit kan in een bepaalde setting wel heel leuk zijn. Etizolam is ook tof om af en toe een avondj goed te chillen en heel diep te slapen, maar veel verder lopen mijn ervaringen met RC's nog niet.
    Dus hoor ik het ook graag van jullie :)

2. Psychedelibee

Psychedelibee Badass junkie Oppersjamaan Emeritus Mod Tripreporter

Mijn favorieten:
    • 3-FA, lijkt enorm op speed maar een stukje euforischer. Dit zou mijn voorkeur boven speed hebben als het niet zo schaars (en dus duur) zou zijn en als het niet zo ontiegelijk zou branden in je neus.
    • Ethylfenidaat, lijkt op Ritalin maar dan zonder de vervelende bijwerkingen en aanzienlijk meer euforisch. Fijne stimulant voor als je ook nog een keer wilt slapen, aangezien het niet extreem lang duurt. Enige nadeel is dat het snuiven hiervan echt heel erg slecht voor je neus is.
    • Mephedrone, ik weet niet of deze er nog helemaal bij hoort aangezien het al een paar jaar illegaal is. Maar dit vind ik zelf een van de leukste en euforische stimulanten. Dit is een van de weinige RC's die echt een uniek effect heeft en niet duidelijk op een bekende drug lijkt.
    • 6-APB, ik vind het eigenlijk maar een slap aftreksel van MDMA. Maar de lange werkingsduur en de enorme hoeveelheid energie die ik er van krijg maken dat ik dit voor festivals vaak wel geschikt vind.
    • Methylone, lijkt op MDMA maar iets minder intens en aanzienlijk meer stimulerend. Helaas is de werkingsduur wat kort anders zou ik deze soms misschien ook wel op feestjes gebruiken ipv MDMA.
    • ALD-52, lijkt enorm op LSD dus mocht je daar niet aan kunnen komen dan is dit een prima alternatief. Overigens vind ik dat meteen ook wel weer het jammere, het heeft niet echt een eigen uniek karakter zoals psychedelica dat vaak wel hebben. Aangezien ik ook gewoon aan LSD kan komen is deze voor mij persoonlijk wat minder interessant.
    • AL-LAD, ik heb dit pas 1 keer geprobeerd en de dosis was te laag. Maar wil deze zeker nog eens in een hogere dosering een kans geven aangezien ik denk dat het wel potentie heeft om bij mijn favorieten te horen. Het lijkt een beetje op LSD maar dan wel met een duidelijk eigen karakter en is ook wat vriendelijker van aard.
    • Methoxetamine, lijkt een beetje op ketamine maar heeft wel echt een eigen karakter en duurt ongeveer 3 keer zo lang. Ik vind zelf ketamine iets prettiger, maar dit is zeker een interessant alternatief.
    • Flubromazepam, de fijnste en voor mij meest recreatieve benzo die ik geprobeerd heb. Nadeel aan dit middel is dat het zo lang duurt dat je al snel een dag of anderhalf ervoor moet uittrekken.
    Ik heb daarnaast nog tientallen andere RC's gebruikt, dus mocht je meer over een andere specifieke RC willen weten dan kan ik je daar wellicht ook bij helpen.

3. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

ik sta nog op nul maar niet voor lang meer. dus ik zal hier graag meelezen.

zelf kan ik dus niet aan echte LSD komen, dus daarom zijn die RC alternatieven voor mij zo interessant.

4. jam

jam Bewuste gebruiker

Alvast bedankt voor de reactie, ritalin heb ik nog nooit geprobeerd, maar misschien dat ethylfenidaat dan wel interessant kan zijn. Vond je 3-MMC gelijkaardig aan mephedrone, deze heb ik ook al geprobeerd en vond ik best leuk, maar ik kan het tegen weinig anders vergelijken natuurlijk.
    Methylone kwam ik in het verleden wel eens tegen op websites maar ik heb het nooit gekocht omdat ik van MDMA nogal een kater had (slechts 1x gepobeerd). Is de kater van methylone vergelijkbaar?

5. Psychedelibee

Psychedelibee Badass junkie Oppersjamaan Emeritus Mod Tripreporter

3-MMC is best een leuk middel inderdaad, maar eigenlijk best wel een slap aftreksel van mephedrone. Mephedrone heeft veel meer serotonine affiniteit dan 3-MMC, dat maakt mephedrone aanzienlijk meer euforisch en uniek. 3-MMC is echt een klassieke stimulant, waarbij mephedrone een licht roze randje heeft naast het gebruikelijke stimulerende effect.

Ja vergelijkbaar wel, maar vond persoonlijk de kater van methylone wel iets milder. Het grootste nadeel en gevaar aan methylone is de korte werkingsduur, hierdoor wordt de drang om bij te blijven nemen en te gaan bingen aanzienlijk groter dan bij MDMA.

6. Mijn favoriete RC's zijn:

- 3-meo-pcp - Deze stof is echt geniaal, met lage doseringen kan je een beetje spacen met een euforisch gevoel, terwij je nog tussen mensen kan zijn en je kan normaal doen. In hoge doseringen jij kan heel lang lekker spacen en de volgende dag ben je helemaal gereset, jij hebt bijna goddelijke motivatie voor alles,met een beetje brain zaps maar niets is gratis :tongueout: echt een van mijn favorieten.
    - 2-oxo-pce - Ik heb dat helaas een keer besteld, 250mg(met deze hoeveelheid kan je paar dagen mee). Het lijkt heel erg op MXE, dezelfde serotonin euforia, dezelfde headspace. In dosering van 30-40mg gooit het je in de hole, heel euforisch hole. Volgende dag ben je ook gereset, maar op een andere manier dan 3-meo-pcp.
    - MXE - dat spreekt voor zich, het best dissociative ooit, helaas alleen een keer geprobeerd.
    - Mephedrone - als ik aan oppeppende drugs nog deed, was het mijn favoriet stimulant. Ideale kruising tussen coke en MDMA. Veel beter dan coke(ik snap niet hoezo mensen kunnen zoveel geld voor die rotzooi geven :grin:)
    - 2C-E - Het beste RC psychodelica die heb ik ooit geprobeerd, ongeveer 10 uur spacen als je het snuift, maar heel erg pijnelijk voor je neus. Lekker kleurig en mindfuckend :tongueout:

7. chipmunk

chipmunk Belezen gebruiker

Ik heb enkel nog maar 4-FMP geprobeerd, wat ik geweldig vind. Verder wil ik 2CB-FLY proberen en 6-APB voor op een festival wat lang doorgaat en ik toch wat waziger wil zijn.

8. jam

jam Bewuste gebruiker

Hoe doseer jij 3-meo-pcp, want dit lijkt me niet zo evident te zijn?
    Oplossen in een vloeistof?
    Bij de 2-oxo-pce zeg je dat je het helaas besteld hebt, maar je lijkt het toch best een leuke stof te vinden of niet?

9. 3-meo-pcp dosering schat ik op oog, het nest werkt het in doseringen 20-50mg maar moet je opletten met zo'n hoge dosering. Het hangt van batch wat je hebt af, want bij 1 batch had ik hole bij ~30mg, bij een andere bij ~50mg. Begin altijd met ~10mg.
    Voor 2-oxo-pce bedoelde ik dat ik vind jammer dat ik heb dat alleen maar 1 keer geprobeerd, ik zou dit nog willen proberen.

10. De enigste research chemical die ik heb geprobeerd is 6-APB. Het is van alle drugs die ik heb geprobeerd, en dat zijn er niet zo veel, veruit de fijnste. Binnenkort gebruik ik 3-MMC voor het eerst. Wie weet verandert mijn mening dan, maar dat lijkt me niet sterk.

11. Legio Patria Nostra

Legio Patria Nostra Bewuste gebruiker Donateur

3 mmc heb Ik enkele malen geresearched.
    Het geeft wel een energie boost, maar omdat ik de fout maakte om enkele dagen achter elkaar te researchen, kreeg ik een afterdip, die zijn weerga niet kende.
    ( ja 8.6, je had gelijk)
    Omdat 3mmc kort werkt, heeft dit tot gevolg dat je zómaar gaat bij pakken, dat moet je dus niet doen.
    Nadeel bij mij: dode vingers (gevoel), en tintelende tenen.
    Slechte doorbloeding...en...pijn in de nierstreek.
    Ik vind het nadeel groter dan het voordeel zogezegd...
    De beste tot nu toe is bij mij 2FDCK.
    Kortere, intense trip, en niet zo'n opdonder zoals 3MEO-PCP.
    Ik heb "mijn rc" zogezegd nog niet ontdekt.
    Ik zoek nog steeds.

12. Chillax

Chillax Experimenterende gebruiker

Ik heb juist precies het tegenovergestelde, ik ben al weken op zoek en kan juist nergens aan RC's komen :tearsofjoy: Meeste dealers hebben alleen maar de standaard dingen...

13. Zonnetje

Zonnetje Experimenterende gebruiker

Mijn eerste RC was 6-APB. Echt top spul voor een festival. Als je opzoek bent naar iets waar je niet zo waus van wordt als XTC en langer werkt. En dan wel weer euforischer is dan pep. Dan is dit wat je moet hebben. Binnenkort maar eens proberen op een hogere dosis.

Denk dat ik deze zomer maar eens 4-Ho-Met ga proberen als eerste psychedelica. Hoor er goede verhalen over.

14. PsyTekZ

PsyTekZ Badass junkie Tripreporter

Niet wonderbaarlijk als je enkele dagen door gebruikt. Je hebt alle voordelen van de kaart geveegd om het zo nadelig te laten overkomen ^^.

Twirley Bird, AphexTwin en acht.zes vinden dit leuk.
  15. acht.zes

En anderhalf jaar later zit ik er helemaal in lol!

1p-LSD en ALD-52 zijn dus volwaardige LSD vervangers. En 4Ho-MET en 4AcO-DMT doen eigenlijk noet onder voor paddo's/truffels. 3MeO-PCP en 3MeO-PCE zijn leuke keta-analogen, de laatste zelfs met enige serotonine affiniteit. Ik ben ook nog 25i-NBOMe fan geworden en in iets mindere mate ook van 25c-NBOMe, vooral in combi met de LSD analogen. Dan was er ook nog 4F-MPH, een stevige stimulant met een leuke euforie, 5MeO-MIPT wat dus serotonine met een psychedelisch randje was, en 3HO-PCP die ik wat minder interessant vond. Oh ja, 2C-b maar die is inmiddels RC af. Dan vergeet ik nog bijna DOC, een veelbelovende psychedelische stimulant waar ik al wat van heb mogen proeven.

Ja mensen, het kan snel gaan als je je eenmaal begeeft in de wondere wereld van de Research Chemicals.

Hiermee heb ik wel de juiste basis denk ik zo. Wellicht komt er nog 5MeO-DMT, de huidige klassiekers 6APB en 3MMC, iets van een benzo als Fualprazolam, wellicht nog wat RC-uppers en ik zit ook nog te denken aan 25E-NBOH.

@Legio Patria Nostra
    Tja, dat noemen ze dus compulsive redosing. Je gaat bijpakken als de effecten afgenomen zijn maar de stof nog wel in je bloed zit en er nog wat na-stimulatie is. En dan gaat de stof zich opstapelen in je lichaam en gaan de fysieke ongemakken uiteindelijk de boventoon voeren, iets wat je wel zou moeten weten als je dit soort uppers gebruikt.

Jmths, Zonnetje en AphexTwin vinden dit leuk.
  16. Legio Patria Nostra

. Je kunt niet alles weten, nietwaar.
    Ik heb deze (aanvangsronde) zwaar onderschat. Zonder meer.
    Ik had er meer onderzoek vooraf over moeten doen. Absoluut.
    Maar misschien hebben anderen er iets aan, als ik het hier neerzet. Dat was mijn visie.
    Ik weet nu wel beter.

Jmths en acht.zes vinden dit leuk.
  17. acht.zes

@Legio Patria Nostra
    dat 'compulsive redosing' is een term om goed te onthouden, als je dat terugvindt bij wat psychonautwiki over een RC-drug zegt dan weet je dat je herdosering voor die stof moet beperken tot wellicht maximaal 1 of 2 keer en dat die stof niet geschikt is voor binges want uiteindelijk gaan de fysieke neveneffecten de positieve effecten overheersen en kan een en ander zelfs (levens) gevaarlijk worden.

18. ketakoekjes

ketakoekjes Bewuste gebruiker

Simpel. 4-MMC en 3-MeO-PCP.

19. acht.zes

@ketakoekjes
    4MMC staat inmiddels op de opiumlijst en is daarom geen RC meer.

Probeer volgende keer eens 3MeO-PCE, die is nog net even wat beter dan 3MeO-PCP vind ik zelf.

20. Legio Patria Nostra

Wat is het verschil tussen deze twee 3 meo's? Naast de letter?

21. acht.zes

@Legio Patria Nostra
    Het verschil zit hem in de euforie, die is bij 3MeO-PCP zo goed als niet aanwezig maar bij 3MeO-PCE is dat dus wel het geval.

edit;
    Let wel, door de euforie bestaat ook bij deze dus het gevaar van blijven herdoseren, met compulsive redosing als eventueel gevolg. Bij 3MeO-PCP heb je een stuk minder de neiging om te blijven herdoseren.

22. Legio Patria Nostra

Ha, dit is zonder meer waar. PCP is 1 x even genoeg.
    Ik zal eens rondkijken naar de andere...

23. dnmsurfer

dnmsurfer Newbie

Favoriete zijn voor mij Mephedrone en Methylone. Vooral om mee the flippen. Kortere duur en geen kater.

Methylone lijkt nu zo een beetje volledig verdwenen. Wat ik heb besteld is allemaal iets anders geweest.

Zag wel dat bij een van de Chinese leveranciers een nieuw stofje uit is welke Methylone zou moeten vervangen.

R-MMC vrij weinig over te vinden behalve onderstaande technische info. Mocht hier een Wizkid zitten die er wijzer uit wordt. Ik ben zeer benieuwd naar je feedback:

TECHNICAL INFORMATION
    Formal Name
    2-(ethylamino)-1-(7-methyl-1,3-benzodioxol-5-yl)-1-propanone, monohydrochloride
    Synonyms
    • 3,4-Methylenedioxy-5-methyl-N-ethyl Cathinone
    • R-MMC
    Molecular Formula
    C13H17NO3 • HCl
    Formula Weight
    271.7
    Purity
    ≥95%
    Formulation
    A crystalline solid
    λmax
    207, 237, 290, 318 nm
    SMILES
    CC1=CC(C(C(C)NCC)=O)=CC2=C1OCO2.Cl
    InChI Code
    InChI=1S/C13H17NO3.ClH/c1-4-14-9(3)12(15)10-5-8(2)13-11(6-10)16-7-17-13;/h5-6,9,14H,4,7H2,1-3H3;1H
    InChI Key
    GPFNMPVEIHTOBY-UHFFFAOYSA-N

24. Stonologie

Stonologie Bewuste gebruiker

Research chemicals koop je op google. Dat is wat een research chemical is, ze zijn legaal. De enige die dealers soms hebben, wat geen research chemical meer is, is 4-FA/4-FMP. Er zijn in Nederland heel veel sites waar je ze kunt kopen, maar we mogen er hier geen noemen.

25. Stonologie

Vind je dat echt? Heb al vaak PCE willen bestellen maar lees overal dat dat de koude en minder leuke PCP is.. toch maar bestellen?

Btw 3meopcp is al by far de meest compulsieve stof die ik ooit heb gebruikt. Jezus..

26. Chillax

Chillax Experimenterende gebruiker

Ja ok, maar ik ben specifiek op zoek naar 2C-B dat iedereen ook nog een RC noemt. Dit is op sites niet te legaal te koop en via dealers niet te vinden

27. acht.zes

@Stonologie
    Jij vond 3MeO-PCP toch maar niks? Dan zou ik PCE ook maar links laten liggen.

Ik gebruik de 3MeO's vrij functioneel, in de comedown van een trip en ik herdoseer er eigenlijk niet mee, hooguit 1 keer. Voor de rest kijk ik er eigenlijk niet naar om.

28. Stonologie

Ik vond het hartstikke leuk zelfs! Alleen ik heb een ervaring die veeeeel te heftig was. (De eerste keer, 30mg gesnoven met 1 keer ketamine als ervaring op dissosiatieven gebied... ) Ik rook het sindsdien, dat is veel leuker. Wel een beetje verspilling, maar ach... zo goedkoop!

29. Legio Patria Nostra

,,Wat een typische woordspeling.
    Verspilling! i.h.k.v. drugsgebruik...
    Je zou heel misschien ook kunnen zeggen iedere euro, besteed aan drugs, er ééntje os die "verspild " is...

30. ATGC

ATGC Belezen gebruiker

Favorieten?

EPH. Best te doen als neusspray.
    4-FMPH, goede vervanger voor MPH naar neiging tot herdoseren is groot.
    Etizolam, werkt goed tegen anstigheid en onrust en leidt bij mij persoonlijk niet tot (merkbare) ontwenningsverschijnselen, maar die heb ik na 3 weken oxazepam ook niet gehad.

31. Legio Patria Nostra

Alle pammen, daarvan kan je misschien wel zeggen, dat je er vrij vlot afhankelijk van wordt. Natuurlijk is de ene daar erger in, dan de andere maar toch.
    Als je erbij kunt optellen, dat degene aan wie ze zijn voorgeschreven , verslavingsgevoelig is, dan zij twee weken al meestal voldoende. Voorts, hoe hoog was de dosering, en natuurlijk: welke pam was het.
    Temesta is een hèle kwaaie in dit kader.
    Ik heb ooit in mijn jeugdige jaren toen ik liefdesverdriet had, van een ons bekende internist, een tweetal potjes vol met temesta gehad.
    1 voor overdag, en 1 (Wat sterker) voor de nacht.
    De problemen kwamen toen deze temesta op was. (Uiteraard) ik kreeg weer 2 nieuwe, en de ellende werd dus alleen maar groter .
    Tering verslaafd geraakt...door onbenul van die internist. Ik wist toen niets van de kwaadaardige eigenschap van temesta..
    Het heeft meer dan een half jaar geduurd om ervan af te komen.
    Dank u beleefd, beste arts, u moet toch echt beter weten alvorens u zoiets als sinasprilletjes voorschrijft ...
    Merci beacoup!

32. acht.zes

@Legio Patria Nostra

Verslaafd geraakt door de internist, laat me niet lachen.
    Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je in je mik kiepert vind ik.

Wie gaat er dan ook aan de drugs om liefdesverdriet niet te hoeven voelen? Sorry hoor maar echt....

Tja, had de bijsluiter dan ook maar gelezen, dan had je geweten waarmee je te maken had.

33. Stonologie

Helemaal mee eens, maar toch denk ik dat als je helemaal nooit in je leven bezig bent geweest met drugs of medicijnen, je niet beter weet dan dat dat prima is. Verder altijd goed research doen..

34. Jmths

Jmths Wijs gebruiker Tripreporter

3-MeO-PCP en 3-MeO-PCE lijken nog best veel op elkaar en het verschil zit hem niet zozeer in euforie.

Van 3-MeO-PCE is bekend dat deze de sterkste serotonine heropname remmer is onder de dissociatieven. 3-MeO-PCP grijpt echter meer atypische (dopamine) beloningsreceptoren aan. In wetenschappelijk onderzoek waarbij de compulsieve herdosering onder ratten tussen verschillende klassieke dissociatieven werd vergeleken scoorde PCP het hoogst. En dat is opvallend aangezien PCP een vrij trage opkomst heeft. Middelen met een snelle opkomst zoals Ketamine scoren in onderzoek naar compulsief herdoseren vaak het hoogst. Van MXE wordt bijvoorbeeld geloofd dat deze meer belonende receptoren aangrijpt maar deze scoort volgens wetenschappelijk onderzoek aanzienlijk lager op compulsief herdoseren dan Ketamine.

3-MeO-PCE wordt dus eerder als 'spacey' en wat meer ontspannen omschreven in vergelijking met 3-MeO-PCP waar de laatste vaak wat meer activerend is en een wat hoger gekkie gehalte heeft. 3-MeO-PCP is echter natuurlijk ook zeer potent en kan ook niet volledig onderschat worden.

Persoonlijk vind ik zowel 3-MeO-PCP als 3-MeO-PCE erg leuk om zowel gelijkende als verschillende redenen.

Ik moet hier eerlijk gezegd een beetje om grinniken aangezien je eerder eens zei dat je je er bij hebt neergelegd dat je bepaalde medicatie nou eenmaal nodig hebt in je leven maar ik begrijp het gevoel. :tongueout:
    Ik denk dat ik Legio in dit geval toch wel gelijk geef hoor. De meeste mensen weten geen eens wat een benzodiazepine is. Veel mensen met angst gerelateerde problemen krijgen veel te makkelijk benzodiazepinen voorgeschreven terwijl deze mensen juist heel kwetsbaar zijn om hier afhankelijk van te worden. Deze leken hebben er vertrouwen in dat een arts ze professioneel helpt en begeleid en mensen worden vrijwel nooit geïnformeerd over de zeer ingrijpende lange termijn gevolgen. Namelijk dat benzodiazepinen angststoornissen juist doen toenemen en manifesteren. De naïviteit van zogenaamde professionals valt hierin niet te onderschatten.

Ex partner kreeg zonder eigenlijk ook maar te weten wat het was Tramadol (opioide) voorgeschreven op jonge leeftijd voor langere periode gerelateerd aan rugproblemen en menstruatiepijn. Dit nam ze in zonder vragen in ondanks dat ze zich altijd vrij extreem tegen drugsgebruik (inclusief alcohol) had uitgesproken. Het heeft haar absoluut geen goed gedaan en haar huidige huisarts heeft zich hier terecht fel over uitgesproken.

Niet de eerste keer dat een puber benzodiazepinen voorgeschreven krijgt met vrij catastrofale gevolgen. Dat Legio op jonge leeftijd benzodiazepinen voor liefdesverdriet krijgt voorgeschreven is slechts één zoveelste cliché voorbeeld. Het is ook wel overtuigend aangetoond dat de leeftijd waarop iemand begint met het gebruik van een bepaald middel zeer sterke invloed heeft op het ontwikkelen van verslavingsproblematiek.

Ik ben het er wel eens dat mensen eigen verantwoordelijkheid vaak te makkelijk afschuiven en hier is altijd wel tot bepaalde hoogte sprake van maar de invloed van een 'professional' die hiervoor is opgeleid valt hier vaak niet in te onderschatten. Als een huisarts downer drugs voorschrijft zou deze ook verplicht moeten worden de lange termijn gevolgen hiervan op te volgen, dit zou eigenlijk wettelijk vastgesteld moeten worden.

KropSla en Mindless vinden dit leuk.
  35. acht.zes

@Jmths
    Bij elk medicijn zit een bijsluiter waar alles in staat, ook dat er een verslavingsrisico is en dat zon benzo maar zo lang gebruikt mag worden. Als je er voor kiest om die niet te lezen dan moet je later niet gaan lopen zeuren van 'dat wist ik niet is' mijn mening.

Mindless vindt dit leuk.
  36. Jmths

Jmths Wijs gebruiker Tripreporter

Mja, meeste mensen vertrouwen op het het handelen van een arts en zijn onder de assumptie dat alcohol en medicijnen geen drugs zijn. Maar naiviteit kan inderdaad ook wel wat ergerlijk wezen. :')

KropSla en Mindless vinden dit leuk.
  37. Legio Patria Nostra

Op dat moment van zwaar verdriet stond mijn hoofd er niet naar om bijsluiters te gaan lezen. Ik herinner mij de uitspraak van mijn moeder, die deze interniste tot haar vriendenkring rekende, zij zei tegen mij:
    Kijk eens, dit heb ik van xxx gekregen, het zal je helpen! Deze ene is voor overdag, en deze andere is voor de nacht daar kan je rustig van slapen. (Inderdaad!)
    Op je 18 e jaar neem je dit gewoon aan, want het komt via een s specialiste!
    En ja, achteraf kan je zeggen een beetje naïef.
    In die tijd was er geen sprake van andere medicatie. En toen was ik daar in principe op tegen Nota Bene!
    Van ADHD had nog niemand gehoord.
    Laat staan daar ritalin oid voor gekregen.
    Kinderen hadden domweg geen medicijnen nodig, zo dachten we..
    En nu, tegenwoordig zie ik dit idd anders.

38. acht.zes

@Legio Patria Nostra
    Stel je eigen niet aan man! Je vol laten gooien met pillen als een baby als je 18 jaar bent omdat je een beetje liefdesverdriet hebt, kom nou toch.
    Neem nou toch eens je eigen verantwoordelijkheid man. Maar nee, het ligt altijd aan een ander.

Je hebt geen medicijnen nodig voor normale gevoelens als liefdesverdriet, dat weet iedereen en in die tijd was dat niet anders.

Psilocyloner vindt dit leuk.
  39. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Top Tripreporter

Op zich wel waar ja. Al vind ik het heel kwalijk dat de zogenaamde specialist dit óók niet even vermeld aan de patiënt. Hoeveel moeite is dit en hoeveel ongelofelijke ellende kan hier makkelijk mee worden voorkomen? Ik begrijp dat echt niet.

Ja, veel mensen zijn lui, naïef, onbewust, misschien zelfs dom. En daar hangen consequenties aan. Maar mensen die slimmer zijn dan dat, hebben imo de verantwoordelijkheid die mensen te helpen en goed in te lichten, zeker als het hun professionaliteit betreft. Het is hun beroep en functie om mensen te helpen beter te worden... Waarom faalt men hier in op zo'n enorme schaal? Misschien zijn de zogenaamde specialisten ook niet zo slim en kundig als ze willen doen laten blijken. Mensen doen er in ieder geval goed aan om niet iedereen in een witte jas zomaar te geloven en ook voor zichzelf te denken en onderzoek te doen.

Laatst bewerkt: 8 jul 2019
    Portobello vindt dit leuk.
  40. acht.zes

@Mindless
    Iedereen maakt fouten in zijn leven, dat is niet erg, daar leer je van.

Voorwaarde daarvoor is wel dat je durft toe te geven dat je iets fout hebt gedaan, en niet de schuld afschuiven op anderen en dan tig jaren later nog steeds wegkwijnen van zelfmedelijden van 'wat is mij toch allemaal overkomen'. Want als je er van overtuigd bent dat je niks fout hebt gedaan is er geen noodzaak om daar lering uit te trekken.

Overigens was er niet eens sprake van een 'patient-arts' relatie, de pillen zijn onderhands toegeschoven, hij heeft het over een bekende die internist was en dus geen psychiater/psycholoog die hem ondersteunde bij zijn liefdesverdriet.

Leuke bekende inderdaad die zo kwistig rondstrooide met medicijnen, ik mag toch hopen dat @Legio Patria Nostra en zijn mama die uit zijn functie hebben laten ontheffen, want die gast was gewoon illegaal bezig. Maar het is nog altijd je eigen keuze om daar in mee te gaan of niet, en dat mis ik totaal in zijn verhaal.

Neem nou die 'ik had liefdesverdriet dus stond mijn kop er niet naar om de bijsluiter te lezen'. Heeft hij er iets van geleerd? Neen, want nog steeds leest hij geen bijsluiters, zie andere topics.

Laatst bewerkt: 8 jul 2019
    Mindless vindt dit leuk.
Azarius vaporizers and accessories
Laden...