Feminized Dutch Blue Automatic - kweekje

Groenteboer

Experimenterende gebruiker
Na vele jaren geen eigen plantjes gehad te hebben heb ik deze zomer vanwege de wietpas besloten weer eens wat te gaan kweken.
Vroeger kweekten we enorme planten, maar omdat ik inmiddels samenwoon en vader ben geworden, heb ik gekozen voor autoflowers te gaan kweken.
Autoflowers hebben het voordeel dat ze in een zeer korte tijd oogstklaar zijn, en dat ze zeer klein blijven.

Eind mei was het dan zover.
De zaadjes waren binnen.
Ik heb de zaadjes in water laten ontkiemen en na 2 dagen lieten de eerste paar al een worteltje zien. Na enkele dagen waren ze alle 5 zover dat ze de grond in konden.
Eerst in kleine potjes met grow-mix gezet.
Toen ze allemaal groot genoeg waren (minimaal 15cm) heb ik ze in grote potten gezet. In deze potten heb ik bat-mix gedaan.
Bat-mix zou een week of 8 bloeivoeding moeten afgeven, wat voor de korte periode van een autoflower voldoende zou moeten zijn om niet extra bij te hoeven voeden.

We zijn nu een week of 6 na de dag dat ik de zaadjes in het water heb gedaan, en de dames staan mooi in de bloei :)

Foto's volgen nog.

Groenteboer

Moet erbij zeggen dat ik de dames in een serre-achtige aanbouw heb staan, en enkel met mooi weer staan ze buiten.
De eerste dag dat ze buiten stonden zaten er al bladluizen op.. Snel met een pincet eraf gepakt maar helaas zaten er al overal eitjes. Die ook zoveel mogelijk met de pincet verwijderd. Werkt op zich prima, alleen tijdrovend en zenuwslopend..
Maargoed, iedere keer dat ze naar buiten gaan komen er weer luizen op dus na een tip hier op het forum heb ik een doosje lieveheersbeest-larfjes besteld. 30 stuks..
De larfjes op de planten gezet en ze gingen vrijwel direct opzoek naar de luizen. Dus dat werkt prima.
Echter als alle luisjes op zijn gaan de larfjes op zoek naar ander eten en zijn ze er dus vandoor.
Daarom weer een doosje larfjes besteld. Deze keer ergens anders omdat van de eerste lading larfjes maar de helft in leven was.
Tevens had ik nu 50 larfjes + 30 gratis voor minder geld dan de eerste bestelling.
Deze larfjes in goede orde ontvangen. Heb geen idee hoeveel het er zijn /waren, maar denk toch minimaal 80.
Ik zet iedere dag een paar larfjes op de planten, en ze blijven mooi luisvrij.
Af en toe heeft nog wel eens een luis het lef om op een plant te gaan zitten, maar die pak ik er dan weer vanaf..

Nah, weer een boel klets.. Laten we maar eens wat foto's posten..

Groenteboer

Op 1 foto zie je duidelijk een lieveheersbeest-larfje :grin:

Laatste 2 foto's zijn van vandaag. Mooi in de bloei. Zelfs al bruine klierhaartjes.
Denk dat ik nog maar een weekje of 5 geduld moet hebben.

Grootste plant is nu een cm of 55, kleinste is ongeveer 30 cm.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Zien er goed uit! Mooi diepgroen.

Dat de stampers nu al bruin beginnen te verkleuren is denk ik puur te wijten aan het slechte weer.
Tenminste, hier in het ''zonnige'' zeeland echt bagger klote kut zomer weer :(
Hopelijk voor jou word augustus een hele mooie maand!

Groenteboer

Ja hoop dat het nog wat word met de zomer. Komende week blijft íig nog bagger..
Gelukkig heb ik de mogelijkheid om ze met regen binnen te zetten zodat ze niet helemaal verzuipen. Maar wat zon zou wel fijn zijn.

Ben al bezig met een kweekhok, dus na dit kweekje komt er weer eentje. Maar dan lekker binnen zonder bladluis en met lekker veel (kustmatige) zon :grin:

Groenteboer

Nou IK heb geen last van luis, ik douche me iedere dag :grin:

De achtertuin hier is geheel bestraat en ommuurd. Enkel een klimopje tegen 1 muur en verder nauwelijks groen.
Op de klimop krioelt het wel vd luizen..

Heb het gelezen over de luizen via de link die je gaf.
Klinkt inderdaad aannemelijk. M'n planten zijn dan niet in slechte conditie, sterk ruiken doen ze wel. Dus makkelijk te vinden voor luizen.

Leuk filmpje. Jeugdsentiment met school-tv :grin:
Maar grappig om te zien dat de vrouwtjes dan wel / dan niet vleugels hebben, afhankelijk vh seizoen.

Osi`

Bewuste gebruiker
Ziet er een lekker plantje uit! :grin: en fris groen
Wel een enorm rotweer op dit moment .. het regent pijpestelen, bah!
Hier staan ze de hele tijd buiten, zelfs onder de parasol zit het aan't regenen van alle kanten, geen enkel droog plekje! Al een geluk dat jij de mogelijkheid wel hebt om ze binnen te zetten.

Ik zen benieuwd naar verdere resultaten.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Die regen zelf is opzich niet zo heel erg... Maar dat die wolken waar het uit komt zoveel van onze geliefde lumen wegkapen is een stuk vervelender...
Voor jou helemaal Osi, als ik het goed heb zit jij al een paar weken verder...
Update in jouw topic??

Groenteboer zei:
Nou IK heb geen last van luis, ik douche me iedere dag :grin:

Wist je dat hoofdluis juist houdt van een lekker schoon hoofdje? :grin:

Maar dan komen ze van de klimop he, juist omdat er verder geen groen staat wippen ze erg snel en massaal over op je lekkere groene plantjes natuurlijk.

Probeer even een paar larfjes neer te zetten op die klimop.
Voor de potentie van je wietje is het toch wel belangrijk dat ze zo lang mogelijk buiten kunnen staan.
Weet niet precies welk glas jullie hebben, maar over het algemeen houd het zo'n 75% van het bruikbare zonlicht tegen. Buiten in de regen kan dus beter zijn dan binnen droog en warm achter het glas.

Wat helemaal het beste zou zijn, maar wel wat werk: een pot parka.
Hierdoor kun je ze 24/7 buiten houden zonder risico op teveel regenwater.
http://www.wietforum.nl/De-Pot-parka-tm-t42947.html

Groenteboer

De pot-parka :) Wat een uitvinding ! Geen gek idee..

Regen op zich is ook niet echt een probleem, maar als ze eerst in de regen staan, vervolgens de zon erop, weer regen, weer zon,.. dan verbranden de blaadjes..
Ik heb ze liever wat droger staan. Maar zal ze zoveel mogelijk buiten zetten.. met een parka :grin:

Groenteboer

En dan ben je zelfs zo voorzichtig met de plantjes, komt je 2 jarige zoontje en die struikelt over de mooiste plant heen :(
Met als resultaat 1 vd grootste zijtakken afgebroken :smilingimp:
Damned.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Goed spalken en afdekken met wondafdekmiddel en het zou goed moeten komen.
Zolang de tak nog voor de helft aangehecht is (is zelden dat de tak helemaal afgaat door zoiets) blijf die wel in leven, misschien wat achterstand.
Door die tak kan de algemene weerstand van de plant wel wat zakken, dus goed verwijderen en dichten met wondafdekmiddel kan ook.

Hoe staan ze dr bij?? Foto's!

Groenteboer

Zal morgen ff foto's maken.
Naar mijn idee staan ze er toppie bij. Behalve de kelkblaadjes beginnen nog enkele blaadjes onderaan de planten geel te worden.
Maar ze gaan super.

Wat de afgebroken tak betreft, die is er echt helemaal af. Hing nog met een uiterst dun stukje aan de stam dus er maar helemaal af gehaald.
Vd wondspul heb ik niet in huis. Neem aan dat ze dat bij de boerenbond hebben ?
En is dat gewoon voor alle planten hetzelfde spul of moet ik iets speciaals halen ?

Verder nog last gehad van een rupsje die zich tegoed deed aan me plantjes. Pas na enkele dagen het rupsje kunnen vinden :(

Verder vraag ik me af wanneer ze 'blauw'' gaan verkleuren..

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Als ze nog niet blauw zijn, zullen ze dat ook niet echt worden volgens mij.
Ben niet helemaal op de hoogte kwa kleuren betreft, maar ik weet wel dat een vaker voorkomende paarse soort vanaf begin bloei duidelijk paars is.

Wondmiddel is alleen te gebruiken wanneer de tak nog aan de plant zit.
Gaat infecties tegen en helpt opnieuw hechten. Een tak die er compleet af is, valt niet meer te redden.

Groenteboer

Ze zouden van kleur moeten verschieten na een paar koudere dagen (en die hebben we toch echt wel gehad) :(
Ik heb een foto erbij van de afgebroken tak, althans.. van de wond. Ziet er niet best uit..

En de andere foto's zijn van gister en eergisteren.

De 2 hoogste planten tikken bijna de 75cm aan.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Hmm, imo zit er niets van enige kleur in.
De meeste autoflowers op dit moment op de markt zijn ERG instabiel, wat bij jou erg goed terug te zien is. Elke plant verschilt enorm in hoogte, bladeren en topvorming en bloeitijd.

Van die wond ga je (denk ik) geen last krijg zo te zien.
Enige/ergste wat er kan gebeuren is stamrot vanaf daar. Verder zal de weerstand van de plant wat minder zijn, maar again ik denk dat je daar weinig last van zult ondervinden.

Je planten zien er, ondanks de enorme gesterktheid, goed uit.
Ik zie er een paar die in 2/3 weken klaar zullen zijn, terwijl er ook 1 tussenstaat (die met de afgebroken tak) die nog maar net 2/3 weken goed in de bloei lijkt te staan.
Niet alles tegelijk oogsten dus.

Edit: Waar heb je je zaad gehaald?
Bij sommige seedshops kun je contact opnemen, je foto's sturen en melden dat er niets van blauw in zit, terwijl je echt specifiek daarom die zaden bij hun gehaald hebt.
Grote kans dat je nieuwe krijgt (evt. voor volgend jaar) of een geld teruggave.

Groenteboer

Nee klopt, er zit (nog) geen blauwe kleur in..
Garantie op de verkleuring zullen ze niet geven. In de omschrijving staat ook dat de verkleuring optreedt in een ideale kweekomgeveving, òf buiten na 2 koude nachten.
Maargoed, dan kun je gaan twisten wat ''koud'' is..
Ik zal ze eens een mailtje sturen, niet geschoten is altijd mis.

Misschien op de foto's niet geheel duidelijk te zien, maar de plant met de afgebroken tak is het grootst, stond het eerst in de bloei en is qua bloemvorming het meest ontwikkeld.
De wond vd afgebroken tak ziet er op zich niet slecht uit. Althans geen rot-verschijnselen. Ziet er een beetje uitgedroogd uit..

Ik zit nu op 9 weken, dus nog maar heel ff'tjes geduld :)

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Groenteboer zei:
Misschien op de foto's niet geheel duidelijk te zien, maar de plant met de afgebroken tak is het grootst, stond het eerst in de bloei en is qua bloemvorming het meest ontwikkeld.

Ik zit nu op 9 weken, dus nog maar heel ff'tjes geduld :)

Als jij het zegt. de foto´s vertellen mij inderdaad andere dingen.. De toppen van de ´afgescheurde takplant´ zijn op de foto´s echt het minst ontwikkeld. Bijna geen trichomen te zien en nog erg fluffy.
Andere planten zijn al lekker gesuikerd en zie je de toppen al echt aandikken.
Het weer zit hier weer wat tegen nu, met lekker weer zou het echt nog maar even zijn.
Nu toch nog echt een paar weken wachten beste groenteman.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Is dat de hoofdtop van de afgescheurde tak plant?
Dan heb ik me idd wel wat vergist! Dit ziet er heerlijk uit!
Lekkere foxtailachtige top, mjammjam
Moet nog wel ff goed aandikken hoor, deze is ook binnen 2 weken nog niet klaar..

Groenteboer

Yep dit is de afgescheurde-tak-plant-hoofd-top :grin:
Lijkt wel of ze nu met de dag dikker worden. Paar dagen geleden nog maar 2 planten net als deze, vandaag kijk ik en moet er nog maar eentje gaan ''suikeren''.
ZON doet ze duidelijk goed. Gaat lekker nou.
Vanmorgen met de ochtendzon erop stond er eentje echt mooi te schitteren..
Volgens de beschrijving die bij de zaadjes zat hebben ze maar 10 tot 11 weken nodig. Zitten nu 9 weken op. Met 2 weken mooi weer zou de 1e geoogst kunnen worden denk ik.

Vraag me een beetje af hoe ik moet bepalen wanneer het beste moment is om te oogsten.
Wat zijn de negatieve gevolgen van bv een week tevroeg oogsten, of juist een week te laat..
Gaat het ten koste van de kwaliteit, of enkel ten koste van de kwantiteit ?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Groenteboer zei:
Vraag me een beetje af hoe ik moet bepalen wanneer het beste moment is om te oogsten.
Wat zijn de negatieve gevolgen van bv een week tevroeg oogsten, of juist een week te laat..
Gaat het ten koste van de kwaliteit, of enkel ten koste van de kwantiteit ?

Vroeg scheelt vooral veel in kwantiteit, TE vroeg in kwantiteit en kwaliteit, laat is altijd beter mits er geen kwantiteit verloren gaat aan rot, TE laat kost je wat potentie en heel lichtelijk wat gewicht. Smaak gaat dan wel hard achteruit. Eens een ''vergeten'' plantje geoogst en gerookt, maar het zoete en fruitige is er dan wat af en er blijft een hele mate zware smaak achter.
Het verschil tussen een vers pakje shag of hele oude zware van nelle ofzo :P

Goede bepaling om te kijken wanneer je moet oogsten...
Tja het beste is met een microscoop of loep te kijken naar de kleur van de trichomen.
Afgezien van dat kun je het ook wel wat zien aan de conditie van de plant, de toppen zelf (suiker word wat doffer = trichomen die donkerder worden) en de stampers zijn toch ook wel een indicatie.
Komen die drie tezamen dan zijn ze rijp :)

Groenteboer

Ja goed hoor. Heb er nu 4 die goed in de bloei staan. Eentje heeft er nog niet zo'n zin in.
Zal binnenkort nog wat foto's maken.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Muah, geheel donker hoeft niet.
Direct zonlicht is killing en het schijnt dat indirect licht wel van invloed heeft op de smaak.
Hoe dit kan weet ik niet, wat ik wel weet is dat het prima drogen is in bijv. een logeerkamer waarbij de gordijnen dicht zijn, of een grote kledingkast met kieren.

Groenteboer

Hey kerel, omdat een reaktie ff op zich liet wachten heb ik internet al afgezocht en hier en daar inderdaad gelezen dat het beste is dat het donker is.
Ook is te snel drogen niet goed dus ik zie af van drogen op zolder.
Heb inmiddels de in aanbouw zijnde kweekkast aangepast en de dames hangen al te drogen.
Heb ze grotendeels aan de stam laten zitten en ze zijn al vrijwel geheel geknipt.
Na het drogen nog een beetje bijknippen en ready to roll !

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Nice!

Ja sorry :( Had introductiekamp van school en weekendje decibel d'r achteraan!

Heb je wel foto's genomen?
Kunnen we nog beetje kwijlen hier achter het scherm :) :stoned:

Groenteboer

Zo daar ben ik weer een keer..
Een reaktie heeft ff op zich laten wachten want heb het erg druk gehad. Ben vorige week papa geworden dus had ff andere prioriteiten.

Rook nu sinds enkele dagen van me eigen kweekje en al zeg ik het zelf het is een super wietje geworden ! Ik heb het nog niet gewogen maar verwacht dat er gemiddeld zo'n 20 a 25 gram per plant geoogst is (droog).
Geur en smaak zijn licht kruidig met een vleugje citral smaak. Echt lekker om te roken.
Effect had wat heftiger mogen zijn, dus volgende kweek nemen we wat duurdere zaadjes(northernlight of jack herrer ofzo).
Rook al zo'n 20 jaar dus stel nogal wat eisen aan de kwaliteit, maar denk dat ik niet mag klagen en menig shop zou jaloers zijn :)

Pics volgen nog.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Prijs van de zaadjes heeft totaal niets te maken met de potentie van de soort.

Sterkte word door 3 factoren bepaald:

1. genetica
2. verzorging
3. lumen

1. genetica
Elk soort verschilt in potentie en effect.
De duurdere zaden zijn eigenlijk alleen maar meer gewilde soorten in plaats van sterker of beter.

2. verzorging
IMO het belangrijkste om je kweek tot een goed einde te brengen.
Voedingsstoffen en evt. ziektes of beestjes kunnen je plant positief of negatief beïnvloeden.
Een gezonde plant geeft over het algemeen sterkere maar vooral meer wiet.

3. lumen
(zon)licht zorgt voor trichoomvorming, voeding en uiteindelijk weegt het sterk mee in het cannabisoide gehalte.

Ideale combi van deze 3 factoren geeft een ideaal wietje.
Mis je 1 van de 3 dan is het eigenlijk gedoemd om te mislukken.

Ben erg benieuwd naar de nieuwe foto's, de laatste die we hebben mogen zien zag er veelbelovend uit!

Je vond hem zelf niet zo indrukwekkend kwa effect..?
Ben je gewend indica of sativa te roken?

Die citral smaak/geur vind ik bij eigenlijk alle buitenwietjes naar voren komen..
Geen idee door wat dat veroorzaakt word eigenlijk...

Bovenaan