Femke stopt ermee.

Intoxicated

Wijs gebruiker
DEN HAAG (ANP) - Fractieleider Femke Halsema van GroenLinks stapt per direct op. Dat heeft GroenLinks vrijdag bekendgemaakt.

De Tweede Kamerfractie van GroenLinks heeft Jolande Sap unaniem gekozen als opvolger. Zij neemt de taken van Halsema meteen over. Halsema en Sap geven vrijdagmiddag een persconferentie.

Eind november liet Halsema al weten aan haar laatste termijn bezig te zijn in de Tweede Kamer. Halsema kwam in 1998 in de Tweede Kamer. Sinds 2002 was ze fractievoorzitter en politiek leider van GroenLinks.

Jammer, ik ga haar missen.

Elohtibbar

Badass junkie
deadlock zei:
kaasbaas zei:
:( Balen, ze is toch wel 1 van mijn favoriete politicus.
Politici of politica.

Nee, alleen politici is de juiste term, aangezien hij het meervoud van politicus/politica bedoelt.

OT: dat is flink kut ja, al blijf ik zeker gewoon GroenLinks stemmen. Ik stem tenslotte voor de partij.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Ik zou sympathie moeten hebben voor mensen die zich inzetten "for the greater good". Maar ik kan dat mens niet uitstaan. Al is dat alleen maar gebaseerd op haar stem/accent/whateverthefuckermisismethaarmaniervanpraten.

kaasbaas

Badass junkie
Rabbithole zei:
deadlock zei:
kaasbaas zei:
:( Balen, ze is toch wel 1 van mijn favoriete politicus.
Politici of politica.

Nee, alleen politici is de juiste term, aangezien hij het meervoud van politicus/politica bedoelt.

Weer wat geleerd.

Exceptional Insight zei:
Ik zou sympathie moeten hebben voor mensen die zich inzetten "for the greater good". Maar ik kan dat mens niet uitstaan. Al is dat alleen maar gebaseerd op haar stem/accent/whateverthefuckermisismethaarmaniervanpraten.

Haha ja oké, ze praat wel een beetje apart, maar ze kan dan ook wel verdomd goed discussiëren.

Elohtibbar

Badass junkie
jcutter zei:
Je bent veelte slim "Rabbithole". Voel jij je nooit eenzaam?

Vrijwel nooit, ik heb een hele hoop andere slimme mensen om me heen. :hearteyes: En ik ben niet in alle opzichten even slim hoor, ik bak bijvoorbeeld vrij weinig van geavanceerde natuurkunde.

Intoxicated

Wijs gebruiker
Rabbithole zei:
Ook handig om te onthouden voor andere beroepen zoals historicus, de vrouwelijke versie is historica en het meervoud is historici. :P Sorry voor deze les in dit topic. :grin:

Vrouwen duiden we sinds een paar jaar toch hetzelfde aan als mannen? Volgens mij hebben ze dat besloten in het kader van gelijkheid enzo. Dus historica is volgens mij niet meer correct.

Einstein

Badass junkie
Rabbithole zei:
Ook handig om te onthouden voor andere beroepen zoals historicus, de vrouwelijke versie is historica en het meervoud is historici. :P Sorry voor deze les in dit topic. :grin:
Als het gaat om meerdere vrouwelijke geschiedkundigen zou "historicae" toch correct moeten zijn, evenals "politicae" voor vrouwelijke volksvertegenwoordigers? :confused:

OT: Ergens vind ik het wel jammer dat ze weggaat, maar momenteel ben ik vooral zielsblij dat ik nu misschien weer eens zo'n debatsdinges kan gaan volgen zonder de hele tijd geteisterd te worden door die stem van haar.

Biertje

Bewuste gebruiker
Einstein zei:
Rabbithole zei:
Als het gaat om meerdere vrouwelijke geschiedkundigen zou "historicae" toch correct moeten zijn, evenals "politicae" voor vrouwelijke volksvertegenwoordigers? :confused:

OT: Ergens vind ik het wel jammer dat ze weggaat, maar momenteel ben ik vooral zielsblij dat ik nu misschien weer eens zo'n debatsdinges kan gaan volgen zonder de hele tijd geteisterd te worden door die stem van haar.

Maar zo moeilijk doen ze het niet in nederland... Gelukkig maar.

Elohtibbar

Badass junkie
Einstein zei:
Rabbithole zei:

Nee hoor, ik ben over een jaar zelf kunsthistorica, en het meervoud van zo'n latijns woord (-us) is gewoon altijd -i, meervoud is dus kunsthistorici.

Waarom zou het historicae moeten zijn, waar haal je die info nou weer vandaan? :P

Intoxicated zei:
Rabbithole zei:

Vrouwen duiden we sinds een paar jaar toch hetzelfde aan als mannen? Volgens mij hebben ze dat besloten in het kader van gelijkheid enzo. Dus historica is volgens mij niet meer correct.

Euhm, nee hoor, ik ben straks nog altijd gewoon een kunsthistorica. Het gaat toch niet om geslachtsdiscriminatie, het verschil tussen historica/historicus is eenvoudig om het verschil in geslacht aan te duiden - net zozeer dat er verschillende woorden voor 'man' en 'vrouw' zijn. We gaan toch ook niet iedereen 'man' noemen in het kader van gelijkheid? :P

Dreuge

Badass junkie
Exceptional Insight zei:

+ ze doet aan twitter
+ ze kwam op mij een beetje kinderachtig over

Einstein

Badass junkie
Rabbithole zei:
Nee hoor, ik ben over een jaar zelf kunsthistorica, en het meervoud van zo'n latijns woord (-us) is gewoon altijd -i, meervoud is dus kunsthistorici.

Waarom zou het historicae moeten zijn, waar haal je die info nou weer vandaan? :P
In het Latijn is het meervoud van een zelfstandig naamwoord dat eindigt op een -a (veelal vrouwelijke woorden) anders dan het meervoud van een zelfstandig naamwoord op -us. Het meervoud van "deus" (god) is "dei"; het meervoud van "dea" is "deae". "-ae" dus ipv "-i".

Ik noem historicae ook liever geschiedkundigen :sunglasses:

Elohtibbar

Badass junkie
Bedankt voor de 'les', maar ik weet later toch echt wel dat ik over een jaar tot de kunsthistorici behoor en niet tot de kunsthistoricae. Ik ben bekend met de latijnse vervoegingen, dankjewel, maar het slaat gewoon helemaal nergens op wat je nu beweert. Het meervoud is gewoon politici/(kunst)historici, ongeacht wat jij hier nu beredeneert.

4500 (historicae) vs. 150.000 (historici) zoekresultaten in google, trek zelf je conclusies.

Einstein

Badass junkie
Juist.

EDIT: Wiktionary geeft als enig juist meervoud voor politica politica's wat gezien de etymologie van politica misschien incorrect is (geheel juist zou toch echt politicae zijn) maar wel te verantwoorden valt. Ik weet niet hoe betrouwbaar Wiktionary is, maar dit lijkt me wel kloppend.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Rabbithole zei:
Bedankt voor de 'les', maar ik weet later toch echt wel dat ik over een jaar tot de kunsthistorici[/i] behoor en niet tot de kunsthistoricae.

Kan het niet gewoon allebei? Zo gaat dat tegenwoordig toch? Als het aantal mensen dat het bewust verkeerd doet groot genoeg is, leggen we ons er toch bij neer?

Rabbithole zei:
Ik ben bekend met de latijnse vervoegingen, dankjewel, maar het slaat gewoon helemaal nergens op wat je nu beweert. Het meervoud is gewoon politici/(kunst)historici, ongeacht wat jij hier nu beredeneert.
Poot stijf houden, meisje!

Rabbithole zei:
4500 (historicae) vs. 150.000 (historici) zoekresultaten in google, trek zelf je conclusies.
Mijn Google geeft 450.000 resultaten bij historici en 829.000 bij historicae. Maar jij weet net zo goed als ik dat de mening van de meerderheid meestal helemaal niks betekent.

Verder heb ik mijn taal-uitglijder van de dag al gehad, dus ga ik me er lekker niet in mengen.

Trouwens, hoe voelt het om een vak gekozen te hebben waar geen toekomst in zit?

Ok, flauw.

Intoxicated

Wijs gebruiker
Een vrouwelijke coördinator

--------------------------------------------------------------------------------

Kun je een vrouwelijke coördinator ook coördinator noemen? Of moet je een specifiek vrouwelijke aanduiding gebruiken, bijvoorbeeld coördinatrice?

--------------------------------------------------------------------------------

Er zijn geen vaste regels voor het gebruik van vrouwelijke beroepsaanduidingen. Je zou kunnen zeggen dat coördinator 'geëmancipeerder' is dan coördinatrice, maar dat is moeilijk vast te stellen. In de praktijk komen er drie tendensen door elkaar voor:

Specifiek vrouwelijke aanduiding
Er is een groep taalgebruikers die een voorkeur heeft voor de vrouwelijke vorm, bijvoorbeeld: hooglerares, directrice. Het nadeel van deze vorm is dat hij voor sommigen de status van het beroep verlaagt: iemand is directrice van een kostschool en directeur van een multinational.
Met name in kunstzinnige beroepen en bij sporten is de specifiek vrouwelijke vorm heel gewoon: kunstenares, dichteres, zwemster, schaatsster, fietsster.

Sekseneutrale aanduiding
Er zijn ook taalgebruikers die de voorkeur geven aan beroepsnamen die het geslacht in het midden laten (de 'sekseneutrale' aanduidingen), zoals leerkracht en verpleegkundige. Bij woorden als timmerman komt men dan in de problemen: timmerpersoon of timmeraar is volgens veel mensen geen welgevormd woord – zulke oplossingen doen vaak nogal gekunsteld aan.

De mannelijke vorm als neutrale aanduiding
Een derde groep taalgebruikers gebruikt het liefst de meest neutrale term, en dat is in de meeste gevallen de mannelijke vorm. Deze tendens is tegenwoordig bij de meeste beroepsaanduidingen (taaladviseur, redacteur, Kamervoorzitter) gemeengoed geworden.

bron: http://www.onzetaal.nl/advies/coord.php

Het zat me toch nog hoog... :wink:

Bovenaan