flashbacks voor het slapengaan

Luomo

Experimenterende gebruiker
Heb nou al een aantal keer iets heel vreemds meegemaakt..
Toen ik op een heel normale dag waarop ik niks had gebruikt ging slapen, kreeg ik hele vreemde flashbacks nèt voor ik in slaap lijk te vallen.
Je weet nooit echt wanneer je in slaap valt, eerst is er een kleine periode waarin je bewustzijn steeds minder wordt, en net dààrin krijg ik oppeens een schok door mijn lichaam, veer ik recht en ben ik echt 100% aan het hallucineren.
Dit duurt dan een halve minuut of zo, waarna ik besef dat het niet echt was en weer probeer te gaan slapen.
Het is heel vreemd want elke keer als het gebeurt is het heel herkenbaar ( het zelfde gevoel) maar het uit zich op verschillende manieren. De ene keer werd ik wakker en was ik zonder reden doods- en doods bang, ik zag een zwart-paarse vlek die me helemaal opslokte. Een andere keer waren het lichtflitsen voor mijn ogen en vreemde kleuren, nog een andere keer voelde ik me heel mellow en hoorde ik stemmen praten en muziek klinken + de kamer leek een beetje relaxt te smelten.. Toch is er 'iets overeenkomstig' tussen al die ervaringen, alsof ik steeds besef ' O, ben ik hìèr weer '..

Ik vind het best wel gek, vooral omdat het echt alleen gebeurt als ik in slaap aan het vallen ben :) Heeft iemand al iets vergelijkbaars meegemaakt?

Oom Klaas

Badass junkie
Komt me wel bekend voor, als ik geestelijk erg moe ben of stoned.
Maar nuchter dus ook, 't is even onrustig om vervolgens over te gaan in een oase van rust.

Judas

Wijs gebruiker
Luomo zei:
.
Je weet nooit echt wanneer je in slaap valt, eerst is er een kleine periode waarin je bewustzijn steeds minder wordt, en net dààrin krijg ik oppeens een schok door mijn lichaam, veer ik recht en ben ik echt 100% aan het hallucineren.
Niks om je zorgen over te maken, dit hebben talloze mensen, inclusief me.

Je bevindt je dan in het schemergebied tussen waken en slapen. Die schok is het bekende wegvallen richting onderbewustzijn, normaal merk je daar niet zoveel van maar door bepaalde drugs, zware stress, verliefdheid etc. valt dit je wel op omdat je niet ontspannen genoeg bent.

Door de moeiheid ervaar je ook het verschil niet tussen hallucineren en dromen. Sowieso erg lastig om een grens tussen hallucinatie en droom te trekken toch?

In beide toestanden zien we immers datgene wat we als we wakker zijn voor onmogelijk houden.

endor

Badass junkie
tijdens het school , als ik zit te wachten op mijn bus , dan heb ik elke ochtend het zelfde.
dan zie ik de grond ademen , en voel ik mijn voeten mee naar beneden en naar boven gaan.
deze vakantie blijkt het anders te gaan , nu zet ik me in de tuin , kijk ik naar het terrasje (ik weet echt niet hoe ik 't moet uitleggen) en dan zie ik stenen over elkaar schuiven , soms roze paarsachtige kleuren in allerlei vormen
maar dat is puur visual , ik voel me op dat moment doodnormaal.
ik heb sowieso als ik buiten ben over alles een roze paarse schijn.
ik ben dan ook een beetje psychotisch , en die anti psychotica blijkt alleen mijn gedachten rustiger te maken. (risperdal 2 mg)

Judas

Wijs gebruiker
Luomo zei:
Whoa dat lijkt er echt wel verdomd hard op, vooral die extreme angst en het zwarte wezen op mn borst.. Toch bizar. :openmouth:
Heb het nog maar 4 keer gehad, hoop dat het daarbij blijft..

Gaat meestal vanzelf wel over, misschien ff dimmen met dope?
Als het hardnekkige vormen aanneemt, verdwijnt het dikwijls ook wel als je de beta-blokker propranolol een tijdje slikt. Maar met die laatste optie zou ik voorzichtig zijn, je wordt nogal mat van dit hartslag- en bloeddrukverlagende medicijn en mag tijdens de periode dat je het gebruikt in ieder geval geen cocaine of speed gebruiken!

De 19e eeuwse schilder Johan Fussli had er zo te zien ook last van.

Debris

Bewuste gebruiker
Luomo zei:
Debris zei:

Whoa dat lijkt er echt wel verdomd hard op, vooral die extreme angst en het zwarte wezen op mn borst.. Toch bizar. :openmouth:
Heb het nog maar 4 keer gehad, hoop dat het daarbij blijft..
Er is een heel goed middel: Stoppen met drugs.

Toen ik gestopt ben heeft 't nog een maand of 3 aangehouden en sinds dien geen last meer van gehad. Na een tijdje verdwijnt de angst ook en ga je kijken naar die hallucinaties. Bij mij werden ze toen minder angstaanjagend.

Bovenaan