Gebruik ik verstandig of.....

elex

Newbie
Ik lees hier erg veel negatieve berichten over het gebruik van GHB.
Wij gebruiken ong 1 keer in de 2 weken op een zaterdag avond GHB. op zo'n avond nemen we meestal 1 of 2 keer een dosis. bij mij is dat 4.4 en mijn vriendin heeft aan 2.8 genoeg.
Dit doen we nou al 2 jaar.
Natuurlijk gebeurd het ook genoeg dat we een maand niets nemen, als we op vakantie zijn bijv.
Het is ook zeker geen must maar wel erg lekker :hearteyes:

Nu is mijn vraag: zijn wij nu naief om te denken dat wij op deze manier niet verslaafd kunnen raken? Of ligt er weldegelijk een gevaar op de loer als we zo door gaan.
Ze zeggen vaker; Het sluipt er in, en daar ben ik me ook heel bewust van.
Heeft iemand ervaring met recreatief gebruik op deze manier(positief of negatief)

Alvast bedankt

SjitHeppens

Belezen gebruiker
Als je nou in jouw post GHB vervangt door alcohol of chocolade, wat denk je dan zelf van de gevaren? GHB zit volgens mij qua verslavingskans en gevolgen ergens tussen die twee in :).

SjitHeppens

Belezen gebruiker
Tja, zo werkt het bij mij. Maar ik ben geen medicus en heb ook geen kristallen bol. Ik ga anderen beslist niet voorschrijven wat te doen of te denken.

Jaime

Newbie
Ik wil hier graag ervaringen delen ... Ik ga hier eerlijk zijn en zal daarom het middel nooit in het positief daglicht kunnen zetten ...

In 2004 ben ik GHB voor het eerst gaan gebruiken. Ik was vrij naief en dacht niet na over de gevaren en de gevolgen. Toen leek het zo onschuldig en het experimentern (ook op sexgebied met exvriend) leel zo leuk ... Totdat het er na jaren echt is in "geslopen".... Naast de "witte sloop/sluipmoordenaar/sloper" (coke), noem ik dit de "vloeibare sloop/sluipmoordenaar of de doorzichtige sloper"... Na 6 jaar gebruik (24/7 echt verslaagd geweest) heb ik hulp gevraagd en nu ben ik 3 jaar clean. Ook van de coke, speed en xtc!!! Dus 3 jaar drugsvrij en ik heb 16 jaar drugs gebruikt. (inmiddels 16 jaar geleden dat ik op mijn 16e jaar begon te experimenteren met xtc in de gabbertijd)
Je denkt het altijd wel 'beter' te weten en ontkenning doen we eerst allemaal ... Totdat het mis gaat ....

Wawa

Belezen gebruiker
Jaime zei:
Ik wil hier graag ervaringen delen ... Ik ga hier eerlijk zijn en zal daarom het middel nooit in het positief daglicht kunnen zetten ...

In 2004 ben ik GHB voor het eerst gaan gebruiken. Ik was vrij naief en dacht niet na over de gevaren en de gevolgen. Toen leek het zo onschuldig en het experimentern (ook op sexgebied met exvriend) leel zo leuk ... Totdat het er na jaren echt is in "geslopen".... Naast de "witte sloop/sluipmoordenaar/sloper" (coke), noem ik dit de "vloeibare sloop/sluipmoordenaar of de doorzichtige sloper"... Na 6 jaar gebruik (24/7 echt verslaagd geweest) heb ik hulp gevraagd en nu ben ik 3 jaar clean. Ook van de coke, speed en xtc!!! Dus 3 jaar drugsvrij en ik heb 16 jaar drugs gebruikt. (inmiddels 16 jaar geleden dat ik op mijn 16e jaar begon te experimenteren met xtc in de gabbertijd)
Je denkt het altijd wel 'beter' te weten en ontkenning doen we eerst allemaal ... Totdat het mis gaat ....

drugs grijpen je inderdaad, ik heb met mezelf afgesproken om nooit GHB te gaan gebruiken. Ik ken mensen die zo'n fles op hun kamer hebben staan daar word je echt niet vrolijk van.

Jovanovic

Belezen gebruiker
Wawa zei:
Jaime zei:

drugs grijpen je inderdaad, ik heb met mezelf afgesproken om nooit GHB te gaan gebruiken. Ik ken mensen die zo'n fles op hun kamer hebben staan daar word je echt niet vrolijk van.

Als een verslaafde binnen handbereik drugs heeft liggen en dat niet als problematisch beleeft is het logisch dat hij er niet meer tegen vecht en dat zijn doen en laten afhangt van drugs.
maar voor een individu dat weldoordacht en verantwoord hiermee kan, wil en zal omgaan zie ik het niet gebeuren dat de aanwezigheid van wat dan ook invloed kan hebben over het eventueel sneller nemen naar drugs..
Een verslaving ontstaat niet na eenmalig gebruik, maar pas na een wat langere periode van regelmatig gebruik. Maar als je alles eraan doet om dit te beletten dan ga je verslaving de kans niet geven.

dingo's kidneys

Experimenterende gebruiker
ik ben toch wel heel benieuwd hoe dat nou gaat zo'n verslaving?
Als leek zou je toch zeggen dat er best een duidelijke grens zit tussen een buisje in het weekend en op doordeweekse dagen 's ochtends al bezig...

d1g1tal1s

Belezen gebruiker
Zoals ik net al bij ander topic schreef ligt het grote gevaar in het vormen van een ritme.
Ook zit er een verschil tussen lichaamelijke en geestelijke verslaving. Afkicken van een lichamelijke verslaving van GHB is niet eenvoudig, maar dan heb je ook de geestelijke verslaving nog. Dat is waarom mensen gemakkelijk terugvallen. Op het moment dat het in je "systeem" sluipt is het er moeilijk weer uit te krijgen. Ja, dat kan ook al met 1 keer per week. Als jij gewent bent aan vrijdag avond met een gtje door te brengen is die vrijdagavond ineens veel saaier in jouw beleving zonder gtje. Neem je dat gtje niet dan gaat dat aan je knagen. Dat is eigenlijk al een geestelijke verslaving en wordt naar mijn idee gevormt door het ritme van gebruik. Gebruik is dan niet meer een incidenteel extraatje, maar een onderdeel van jouw leven geworden. Om er dan weer vanaf te komen moeten we ons zelf veranderen omdat we weten dat dat beter is, maar het gevoel staat daar niet achter. Die wil gewoon beloont worden met het fijne gevoel van dat g-tje. Drugs nemen is eigenlijk knutselen aan je beloningssysteem. (receptoren) Dat is het zelfde systeem dat jou zou moeten laten beslissen of iets wel of niet goed voor je is. Dit systeem is echt vrij complex en over honderden jaren gefinetuned. Je kunt je voorstellen dat dat vrij gevaarlijk is als je niet af en toe de tijd neemt om die hersenen zonder invloed van drugs te laten reflecteren of waar je mee bezig bent wel echt zo goed is.
Een kater zie ik dan ook als een soort godsgeschenk. Het drukt je met je neus op de feiten en dwingt je na te denken over oorzaak-gevolg. Helaas kent Gtje geen kater.....

Het is echt bizar hoe je hersenen je voor de gek kunnen houden. Laat het dus sowieso geen onderdeel worden van je weekritme, dan behoud je beter overzicht.

Voor lichamelijke verslaving moet je inderdaad aardig je best doen, maar ook de mensen met een verslaving zijn begonnen met 1 keer per week (bijna alle dan,sommige extreme gevallen uitgezonderd)
Ik zou me dus niet eens zo'n zorgen maken over de lichaamelijke verslaving, dat wat je onder de waterspiegel veroorzaakt is vele malen moeilijker aan te pakken. En dat wat vlak onder je neus ligt kijk je vaak het snelste overheen.

someone

Belezen gebruiker
Digitalis je gebruikt het woord 'verslaving' al bij situaties waarbij er hooguit sprake is van een gewoonte, zoek de definitie van het woord verslaving maar eens op.

Een keer ghb in de maand kan absoluut geen kwaad, zowel fysiek als psychisch niet.
Als je met jezelf afspreekt om het niet vaker te doen, en je houd je eraan dan is er niets aan de hand. Ga je dan toch vaker gebruiken dan kun je er maar beter helemaal mee stoppen.

Als je elke vrijdagavond (om het voorbeeld van Digitalis aan te houden) zou gaan gebruiken dan is er nog niet veel aan de hand als je daar mee om kan gaan, maar daarmee begeef je je wel in de gevarenzone. Als je sterk in je schoenen staat en je niet vaker gaat gebruiken dan is er sprake van een gewoonte, ga je wél vaker gebruiken dan moet je er meteen mee kappen.
Als je wekelijks gebruikt dan bestaat echter al de kans dat je ongevoeliger gaat worden voor ghb en je dus meer nodig hebt om hetzelfde effect te krijgen, dan is er sprake van gewenning.

Als je niet stevig in je schoenen staat en je ghb gaat gebruiken om ff van je problemen af te zijn dan zou ik er maar helemaal van afblijven, maar dat geldt eigenlijk wel voor alle drugs en alcohol.
Qua verslavingspotentieel kan je ghb bijna met heroine vergelijken, oppassen dus!

stevenbelgium

d1g1tal1s bedoeld wss voor iemand dat al eens verslaafd geweest is.
Hij slaagt daar de nagel op de kop, eens g verslaafd altijd g verslaafd. Is net als bij alcohol, je begeeft je al op VEEL te glad ijs als je nog maar 1 keer gebruikt, wrm......wel hoeveel mensen hebben maanden of jaren zwaar aan de g gehangen en kunnen nu 1 dopje nemen en dan nee zeggen. De geestelijke verslaving moet je tegen vechten, ik ben dit nu 2 jaar aan het doen of zo. 2 keer g genomen telkens voor 2 dagen (kwartje vloog er gewoon door) net of je neemt ineens direct evenveel als voorheen en na 2 dagen je al zo kut voelen dat je er wel weer enkele maanden of jaren me stopt. Iemand die verslaafd geweest is zou in de eerste plaats zo dom niet moeten zijn om 24/7 te nemen maar het gebeurt maar al te vaak.

stevenbelgium

Btw om op vraag hierboven te antwoorden, neen zo geraak je in geen 1000jaar verslaafd. Houden zo :) Het gevaar zal zijn als je genoeg hebt liggen en die zaterdag word een zondagmorgend en waarom geen zondag, hey maandag voel ik me ook beter met enz..... Begin er niet aan en zie dat je gewoon slaapt zonder g.

Bovenaan