Geen longkanker door blowen

Paars

Newbie
Geen longkanker door blowen

Het roken van weed of marihuana verhoogt de kans op longkanker niet, concluderen onderzoekers in Los Angeles tot hun eigen verrassing. Ook gezwellen aan hoofd of nek komen niet meer voor bij mensen die blowen.

De onderzoekers, geleid door longarts Donald Tashkin, presenteren hun resultaten vandaag op een congres in San Diego. Ze hebben de gegevens bekeken van 611 longkankerpatiënten van zestig jaar of jonger en 601 mensen uit dezelfde leeftijdsgroep met hoofd- of nekkanker. Bij iedere patiënt zochten ze iemand van hetzelfde geslacht zonder deze ziekten, met eigenschappen die verder zoveel mogelijk hetzelfde waren - onder meer hun leeftijd, rook- en blowgedrag en leefomgeving. Die mensen vormden de controlegroep.

Het aantal rokers was onder de kankerpatiënten een stuk hoger dan bij de controlegroep. Maar het marihuanagebruik van de twee groepen verschilde niet. Daaruit maken de onderzoekers op dat blowen de kans op deze kankers niet verhoogt, zelfs niet voor mensen die in hun leven al meer dan 22 duizend joints hebben gerookt. Wat overigens niet wil zeggen dat cannabisconsumptie geen kwaad kan. Langdurig gebruik lijkt namelijk wel allerlei andere kwalen te kunnen opleveren.

bron

JewCookie

Wijs gebruiker
maar er zit wel 10 keer meer teer in, dan verhoogt toch echt de kans op keelkanker en aandoeniengen aan hart- en bloedvaten of ligt dat aan mij?

Psychedelic_Fairytale

Bewuste gebruiker
geen longkanker door blowen? wie had dat gedacht... :stoned:

maar bedoelen ze dan pure joints, want tabak is uiteraard wel slecht en zit toch meestal wel in een joint?

qlo

Experimenterende gebruiker
'k wist dat al lang trouwens =)

@ hierboven: weed beschermt in feite zelfs tegen longkanker, meeste kans op longkanker, van meeste kans naar minste:

1. rokers
2. niet-rokers
3. weed met tabak rokers
4. pure rokers

stond ook in weedgenietboek

de weed zorgt ervoor dat de tabak geen schade aanricht, of toch niet op het gebied van longkanker

qlo

Experimenterende gebruiker
wel omdat weed schijnt te helpen tegen longkanker, die breekt blijkbaar alleen slechte cellen (kanker) af :confused:

BacingsPen

Badass junkie
:grin:

Hihi dit zijn dus feitjes die Cannabis mij allang heeft laten 'voelen'

Nou kan een gevoel heel misleidend zijn, maar in dit geval weer is niet :)

Ooit vind ik een Cannabisplant uit die ons allemaal in super sociale dieren gaat veranderen!

A

Anonymous

Gast
ja, en een filter filtert zo'n tientallen tot honderden chemicalien die alleen maar schadelijk zijn, de nicotine is zowiezo binnen, toch?

R44f

Newbie
Hmmm... Na alles wat ze zeggen over blowen weet ik echt niet meer wat ik moet geloven. Vaak zat heb ik gelezen dat een joint slechter is voor je dan 3 sigaretten, omdat je het dieper inhaleert, bij een hogere temperatuur pas verbrandt en omdat het meer teer bevat. Geen idee of het waar is, maar dat marijuana longkanker tegen gaat geloof ik geen snars van in elk geval.
Ik merk wel dat mijn conditie als een gek achteruit gaat na 2 weken veel blowen, dus ik doe het wel een beetje rustig aan voortaan.
Maar dat het geen longkanker veroorzaakt wil ik best geloven, maar ik houd het op een van de zoveel dingen die ik heb gelezen over marijuana roken.

Qocaïne

Badass junkie
Freaky high zei:
Qocaïne zei:
bij sigaretten heb je filters... bij joints een tippie... blijf het raar vinden..
een gewone filter laat minder thc door :grin: is dit een antwoord? :stoned:

ik bedoel te zeggen dat bij sigaretten minder teer etc doorkomt door het filter.
bij een joint heb je een tippie.. waar veel meer gevaarlijke stoffen als teer doorkomen.. en mij dus slehcter lijkt. :)

Marksten

Newbie
Dit is 1 van de zovele onderzoeken.. morgen komt er een onderzoek waaruit blijkt dat het juist wel schadelijk is.. als je een beetje logisch nadenkt is het nog schadelijker dan een shagje

Bovenaan