Geestelijk of lichamelijk verslavend

Freak

Bewuste gebruiker
DF Founder
Ik krijg de indruk dat een geestelijke verslaving niet echt als verslavend wordt gezien, bijvoorbeeld bij het gebruik van wiet "Nee joh wiet is niet verslavend, alleen geestelijk".

Nu ben ik hier wel nieuwsgierig naar, want waarom zou een geestelijke verslaving minder erg zijn dan een lichamelijke verslaving. Jullie hebben vast wel eens het verhaal gelezen over een japanse 'gamer' die dag en nacht doortrok om een spel te spelen (geestelijk verslaafd) en toen is overleden door gebrek aan eten/drinken en vermoeidheid. Een geestelijke verslaving is in mijn ogen net zo erg als een lichamelijke verslaving, natuurlijk kan je zeggen "ja maar dan moet je gewoon nee zeggen tegen jezelf, en dan stop je!" maar het punt is dat je niet nee wil zeggen en jezelf smoesjes blijft geven waarom het niet erg zou zijn om het toch maar nog een keer te gebruiken (of het smoesje, oohh het is toch maar geestelijk verslavend :wink:).

Vertel mij jullie mening hierover!

gr Freak :)

Mac...

Badass junkie
Er is weldegelijk een wezenlijk verschil tussen een lichamelijke en een geestelijke verslaving, een geestelijke verslaving is ook heel erg en moeilijk vanaf te komen, doch minder moeilijk dan een lichamelijke

Bij een lichamelijke verslaving schreeuwt je lijf om een shot te krijgen. Lichamelijke verslavingen gaan ook altijd gepaard met geestelijke verslavingen. Wanneer je lichamelijk verslaaft bent kun je gewoon echt niet zonder je shot. Sterker nog, wanneer je je shot niet krijgt wordt je gewoon echt ontzettend ziek. Niet tussen de oren, maar je denkt echt dat je dood gaat. Vergelijk het met andere stoffen die ons lichaam nodig heeft, zoals water.. Wanneer je dat niet binnen krijgt zul je ook ziek worden. Alleen omdat drugs slechts kort werken en niet door het lichaam wordt aangemaakt zul je ook constant jezelf dit middel dus moeten toedienen. Je hele leven gaat ook echt alleen nog maar over de drugs. Omdat je er tijdens de afkick zo ontzettend op achteruit gaat, het is gewoon niet te harden, vallen veel mensen terug in hun oude patroon. Mensen die proberen af te kicken houden dit vaak de eerste keer mss net een dagje vol. En dan sta je al stevig in je schoenen.

Geestelijke verslaving heb je in verschillende catagorieën. Zo kan de één iedere dag met een drug bezig zijn, terwijl de ander voldoening krijgt om alleen het weekend een drug te gebruiken. Geestelijke verslaving komt vaak voort uit een gewoonte. Als je bv altijd op stap gaat met pillen op, zul je je minder op je gemak voelen als je dit een keer niet hebt. Al helemaal niet wanneer er om je heen nog volop gebruikt wordt. Feesten op drugs is nou eenmaal echt een stuk makkelijker dan zonder. Wel zie je dat blowers vaak iedere dag een joint roken, omdat ze anders zich helemaal niet meer relax voelen. Pas na het roken van een joint kunnen zij zich weer ontspannen. Ook is het moeilijk om van een geestelijke verslaving af te komen. Ook hier heb je wel veel terugvallers, maar het is over het algemeen genomen toch echt een stuk makkelijker, omdat je er niet ziek van wordt, hooguit voel je je niet op je gemak. Een geestelijke verslaving is mijnsinziens te doorbreken door de gewoonte te verbreken. Als er plekken zijn waar je altijd gebruikt en verder niet, kun je deze plekken mijden en zal je niet in de verleiding komen om iets te pakken. Vaak komt een geestelijke verslaving ook voort door de mensen waar je mee omgaat. Wanneer vrienden van je drugs gebruiken en je ziet ze genieten heb je al heel snel het gevoel dat je datzelfde wilt. En drugs is sowieso gewoon al veel te lekker, dus...

melissa

Wijs gebruiker
volgens mij word er ook ergens anders al vermeld dat een geestelijke verslaving per defenitie niet minder erg is hoor....
zei t mischien nog wel erger.....
aangezien je daar niet echt van kan "afkicken"...

Mac...

Badass junkie
jawel, maar bij bv weekendverslavingen kun je de plekken mijden waar je gebruikt. bv je gebruikt regelmatig pillen op een feestje. Als je nou echt van de pillen af wilt, ga je niet meer naar die feestjes toe. Mja, das ook saai. Maar wel effectief. Als je bv altijd met een bepaalde groep mensen drugs gebruikt, zuo je er voor kunnen kiezen om niet meer met die mensen om te gaan. Ik zou het ook niet doen, maar als je echt ervan af wilt, zal dit zeker werken. Er zijn ook genoeg momenten dat je niet aan de drugs denkt, het verlangen komt pas als de gelegenheid zich aanbiedt.

Psykaholik

Wijs gebruiker
aan de ene kant is geestelijk de zwaarste verslaving
lichamelijke verslaving is gewoon paar weken tanden bijten desnoods met hulp en daarna is het wel een geestelijke verslaving want dan is het nog gewoon van nee te kunnen zeggen (alle ja gewoon :) )

Psykaholik

Wijs gebruiker
weed rook ik iedere dag.
zit ik ene zonder ja gelijk ge zegt dan voel ik me nie goed in mijn vel, niks zo goed als je thuis komt van je werk om een jointje te roken.
en met de rest ben ik echt weekendverslaaft ene keer het vrijdagavond is begint het te kriebelen :) :) :)

BombSki

Bewuste gebruiker
zeer interessante thread dit.

Misschien bedoel je mij in je eerste post.
Geestelijke verslaving is zeker wel een 'echte' vorm van verslaving en ik geloof ook zeker dat het meer is dan "gewoon niet doen" ofzo.
Alleen het punt is dat in principe alles geestelijk verslavend is. Ik vind dit dus ook geen goede reden om iets niet te doen.
Als er dus iemand vraagt of wiet verslavend is, vervolgens hoort dat het geestelijk verslavend is, en het daarom niet doet, dat vind ik zonde en geen goede reden om het niet te doen. Als je die reden zou gebruiken zou je niet veel kunnen doen.
Ook vind ik een belangrijk verschil dat geestelijke verslaving pas na een lange periode optreed. Er zal niemand zijn die na 1x iets doen geestelijk verslaafd is. Bij lichamelijke verslaving ligt dat wel anders (misschien niet bij 1x, maar toch wel bij 10x). Dat is een andere reden waarom ik vind dat je wel kan experimenteren met bijv cannabis.

mensen moeten weten dat alles geestelijk verslavend is, dan klinkt "geestelijke verslaving" een stuk minder eng. Ik vind ook niet dat als iemand informatie vraagt over een drug (bijv cannabis), dat er moet worden gezegd dat het geestelijk verslavend is.. dat schrikt alleen maar af, je gaat toch ook niet tegen iemand zeggen dat ze niet mogen/moeten gamen omdat het geestelijk verslavend is?

Mac...

Badass junkie
Nou ik weet het zo net niet. pep is ook alleen maar geestelijk verslavend en geloof maar dat ik daar echt wel mensen voor waarschuw. Het gaat echt wel sneller dan je denkt.

Freak

Bewuste gebruiker
DF Founder
Waar ik ook beetje op doelde is. Geestelijke of lichamelijke verslaving? boeiend, het woord verslaving zegt eigenlijk al genoeg.

Neem "zinloos geweld", in mijn ogen belachelijk. Geweld opzich zegt al genoeg.

Deranged

Badass junkie
Idd, beetje off-topic dit maar wat is nou eigenlijk ''zinvol geweld''? Bestaat er zoiets? Als er ''zinloos geweld'' is zou je toch denken dat er ook ''zinvol geweld'' moet zijn ergens.

Mac...

Badass junkie
Is er ook. In geval van zelfverdediging heb je echt wel zinvol geweld.

Maar goed. Ja verlsaafd is verslaafd heb je gelijk aan, alleen het één heeft een grotere invloed op je leven dan het andere. Ik neem als voorbeeld nog eens de wiet. Als je dagelijks blowd kun je wel nog gewoon functioneren in de maatschappij, terwijl als je bv aan coke verslaafd bent, gaat dat vaak weer net iets anders. Tevens kun je geestelijk zwaar verslaafd zijn, maar ook minder zwaar. Bij lichamelijke verslaving is die ruimte minder groot. Een geestelijke verslaving kan zich bv beperken tot een weekendverslaving en een lichamelijke verslaving is pertinent dagelijks. Bovendien kun je ook wel dagelijks geestelijk verslaafd worden, zoals dus bij coke, maar denk dus dat het er gewoon heel erg mee te maken heeft welke drug en in welke mate.

BombSki

Bewuste gebruiker
Freak zei:
Waar ik ook beetje op doelde is. Geestelijke of lichamelijke verslaving? boeiend, het woord verslaving zegt eigenlijk al genoeg.

Neem "zinloos geweld", in mijn ogen belachelijk. Geweld opzich zegt al genoeg.

hmm ik snap niet echt wat je bedoeld.. er zijn zoveel mensen verslaafd aan koffie, is dan dan net zo erg als iemand die verslaafd is aan heroine? gokken?

Ik vind dat je best verslaafd kan/mag zijn, als je nog maar funcitoneert..

maarja dat is een andere discussie.. eerst varaag je om het verschil tussen de 2 soorten verslaving en daarna zeg je dat het toch allebei verslaving is.. ik vraag me ook af of je mn post hebt gelezen..

Jeller

Badass junkie
Mac... zei:
Er is weldegelijk een wezenlijk verschil tussen een lichamelijke en een geestelijke verslaving, een geestelijke verslaving is ook heel erg en moeilijk vanaf te komen, doch minder moeilijk dan een lichamelijke

hmm sorry maar dit is zever hoor.. van een lichamelijke verslaving heb je meer last, maar die gaan weg na een paar dagen in tegenstelling tot een geestelijke verslaving die je soms heel je levne blijven achtervolgen.. lichamelijke verslaving zou ik dus bijna bijzaak noemen, het is de geestelijke verslaving die de lichamelijke in stand houdt

en een joint is zeker verslavend

Mac...

Badass junkie
Hmm zit wat in. Maar denk wel dat je met lichaams-verslaafde stoffen ook een grotere geestelijke verslaving ontwikkeld. Het één verlengd het andere.

Lx_sld

Newbie
ZINLOOS GEWELD:

Wanneer je in het donker alleen bent...

Je denkt dat er iemand achter je staat die jouw wil aanvallen.

Je begint wild om je heen te slaan maar komt er achter dat er niemand is.

ZINLOOS GEWELD

Flashing Moments

Belezen gebruiker
een geestelijke verslaving is ook heel erg en moeilijk vanaf te komen, doch minder moeilijk dan een lichamelijke
een heroverslaafde is binnen een aantal dagen lichamelijk afgekickt.. geestelijk duurt veel langer en is een stuk moeilijker

Jeller

Badass junkie
Mac... zei:
Hmm zit wat in. Maar denk wel dat je met lichaams-verslaafde stoffen ook een grotere geestelijke verslaving ontwikkeld. Het één verlengd het andere.

Ja dat zal wel kloppen, het feit dat je weet dat je genoeg drugs moet hebben, want anders word je ziek zal je geestelijke verslaving wel bevorderen

Bovenaan