Wat nou als je verslaafd bent aan middelen die de afgifte van dopamine bevordert? is het hierdoor makkelijker om verslaafd te raken aan het middel dat je neemt?
Het is wel bekend dat bijvoorbeeld Cocaïne psychisch zeer verslavend is. Cocaïne is zoals bekend een dopamine agonist.
Daarnaast schijnt meth het meest verslavende spul te zijn wat er is voor mensen. Dit omdat het zorgt voor een enorme dopamine rush in ons brein. Dit zou kunnen betekenen dat jou stelling wellicht waar is. Het hangt er ook vanaf hoe sterk de dopamine rush is, die het middel veroorzaakt. De dopamine rush die Caffeïne veroorzaakt is veel zwakker dan die van Cocaïne natuurlijk.
Alleen ja, een feit over het idee dat drugs die ons dopamine stimuleren verslavender zijn dan bijvoorbeeld drugs die GABA stimuleren heb ik niet.
Dit is ook persoonsafhankelijk zoals alles, ik kan namelijk niet begrijpen dat mensen elke dag coke of speed snuiven. Simpelweg omdat ik dat gewoon niet chill vind. Maar ik kan niet ontkennen dat ik een verslaafde ben.
kan niet zeggen dat ik hier verslaafd aan ben even voor de duidelijkheid ivm mijn vorige vraag, ik bouw wel snel tolerantie op en neem soms wat extra maar dat is puur omdat ik zo nieuwschierig ben en het gevoel van zulke rust totaal niet gewend ben, maarja dan ligt er in principe wel een verslaving op de loer,
In principe zijn jou hersenen al verslavingsgevoelig. Gezien je geen maat kunt houden met gokken, en je nu dus ook moeite hebt maat te houden met Dex-Amfetamine. Maar of je echt verslaafd bent kan ik niet zeggen. Maar het is wel duidelijk dat de gevoeligheid er zit omdat je geen maat kunt houden met gokken, en je telkens over je eigen grens heen gaat.
Dan neemt het verslavingsmechanisme het over, en dat gaat voorbij jou rationele centrum.
Want je weet best dat je niet handig bezig bent, maarja nog 1 keer proberen!?
En wat voor effect zou dit hebben op een gokverslaving? ik merk wel sinds ik dex gebruik dat de drang om te gokken eigenlijk wat minder is geworden, of komt dit omdat mijn aandacht vooral op het "medicijn" is gestort?
Het kan wel dat je je verslavingsmechanisme afleid met Dex.
Zo werkt het immers ook met sommige zuchtremmers. Je fopt of houd je hersenen bezig met een ander middel. Zo verdwijnt de craving/drang naar gebruik. Als voorbeeld Baclofen, dat gaat liggen op de GABA - b receptor, de receptor die schreeuwt om GHB na afkicken van GHB. Bij sommige personen werkt dat. Je hersenen 'denken' dat je GHB gebruikt hebt, de receptor wordt immers gestimuleerd.
Maar goed, ik kan ook hier niet met zekerheid antwoord op geven.