Grondmix buitenkweek

A

Anonymous

Gast
Hallo

Ik ga binnen enkele weken beginnen aan m'n buitenkweek.
Vorig jaar had ik een gematigd succes met DCM terrasplanten potgrond.
Nu zou ik het graag iets professioneler aanpakken.

Hebben jullie een duidelijk recept? Houd er ook rekening dat ik in België woon en dus niet even naar de growshop kan gaan.

En ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt en ja, ook op cannabis-belgië en wietforum gekeken. Helaas werd ik daar niet veel wijzer van.

Ik heb gewoon een simpele grondmix nodig: x% potgrond, x% compost, x% perliet,... zoiets.

Groeten!

exsmoker

Bewuste gebruiker
Nou sorry hoor........... maar Wietforum is onderhand de BIJBEL qua informatie over wietkweken e.d. :rolleyes: Hoe kun je daar nou niet wijzer van worden :confused:
Als je beter had gezocht had je vast wel kunnen lezen dat je o.a. met visemulsie, beendermeel, batmix, kalk, perlite een basis potgrond prima kunt verrijken om zo wietplanten op te growen.

Ik ben zelf al sinds het prille begin lid daar en heb het zien groeien en bloeien dus als je nog eens beter gaat zoeken op het forum dan vind je wat je wilt weten....

wie zoekt zal vinden :wave:

A

Anonymous

Gast
Wel ja, idd. Veel informatie op wietforum maar het allemaal zo chaotisch en onduidelijk. Duidelijke percentages en verhoudingen zijn er ook moeilijk te vinden...

Als je een handige link hebt, dump 'm maar he.

A

Anonymous

Gast
Goed, kzal eens vertellen welke grondmix ik gebruikt heb:

Helemaal onderaan een laag zuivere klei (goede move of niet?)
Daarboven een mix van:
30% klei
20% compost (al redelijk oud, ziet er beetje uit als modder + veel wormen erin)
50% potgrond met cocosvezels

Daarbij nog een willekeurige hoeveelheid kalk van coccolieten en een nog willekeurigere laag bloedmeel (N).

Nu staan de gevulde 35L potten gewoon buiten te chillen, hopelijk een beetje een evenwicht aan het vinden.

Zo, wat denken jullie?
Die willekeurige hoeveelheid kalk en N is natuurlijk gevaarlijk hé, of zal dit wel meevallen?

exsmoker

Bewuste gebruiker
Zolang je goed hebt gemixed en een niet te grote hoeveelheid meststof hebt gebruikt is het toch ok? En een handje kalk op de aarde spoelt ook weg. Je hebt toch ook gaten onderin je 35l potten gemaakt? allerbeste was onderin de pot eerst hydrokorrels maar hoe jij hebt gedaan gaat t ook wel.

Oh en niet gelijk de jonge zaailingen in de grote 35l potte nzetten.
Jonge zaailingen goed laten wortelen in een kleinere pot wortelt straks goed op 35l aarde.
Persoonlijk gebruikte ik 50l cementkuipen als laatste pot om in af te bloeien. Je hebt ze ook in het wit die zonlicht afstten tegen te warme voetjes :beer:

anyways succes! :wave:

A

Anonymous

Gast
Hé bedankt voor je advies man!

Ik heb geloof ik wel meer dan een handjevol gebruikt...
Maar ik denk dat de planten pas binnen 4 maanden ofzo in deze potten terecht zullen komen.

De overvloedige meststoffen zullen al afgespoeld zijn zeker? (ja, er zitten gaten in)

Mayan

Bewuste gebruiker
Ik koop kant en klare grond voor binnen.
Plagron Guano mix

Voor de moederplant neem ik de grow mix van plagron.

En voor buiten gewoon de vaste grond, ik geef ze dan wel voeding via het water.

Het zou beter zijn je grond zelf samen te stellen. Maar dan moet ik dozen beendermeel kopen, bloedmeel en alle andere "kakkezever" waar ik toch maar overschotjes van ga hebben.

Daarom gewoon kant en klare grond van plagron :)

onthoud wel dat ze in het begin NIETS voeding mogen hebben he. Geef ze de eerste weken gewoon zaai- en stekgrond.
Daarna kan je wortelcomplex toedienen.
Er de ventilator laten overgaan zorgt voor een bredere stam, maar ze mogen niet heen en weer zwieren he.

PS: in lagen werken is niet goed. Je hebt in potten meestal maar een paar soeplepels nodig van die bloedmeel. Onthoud wel dat uw planten dan een blauwe schijn kunnen krijgen in het begin.
Van wormenmest kan je weer meer toevoegen.
En vergeet geen perliet in je grond te doen, die witte korrelkes zo.

A

Anonymous

Gast
Ah, bedankt voor de tips!

Wel, ik werk niet in lagen hoor.
Ik heb gewoon een onderste laag klei en de dingen die daarna vermeld worden, (inclusief N en kalk) werden netjes gemengd.

Jij spreekt over enkele soeplepels, dan kan ik inderdaad wel eens een overvloed gaan hebben. Klote...
Ah, ik zie wel wat het wordt. Ik zal ze wel tijdig kunnen verplanten zeker? Of gaan ze al na 1 dag overvloedige voeding dood? :(

Mayan

Bewuste gebruiker
Een overfeed is altijd lastig. Maar ik zou niet direct het ergste denken.

Ge moet wel als ge ze juist uitzaait gewone zaaigrond geven.

Ik weet niet hoeveel bloedmeel je gaf, maar ik raad je toch aan deze link even te doorlezen.
En als je vanonder klei gaat plaatsen kan het overtollige water niet meer uit je potten. Zoiets blokkeert de gaatjes. Enfin, dat denk ik toch.

Deze quote heb ik van het wietforum. Hopelijk mag dat?

op een zak potgrond van 70l doe ik een kopje bloedmeel, beendermeel, kalk, betoniet. voor de rest kan je er nog hoornspaanders bijdoen. maar ik voed ze nog bij , dus je kan er gerust wat meer bijdoen als je niet wil bijvoeden. maar pas wel op dat je jonge stekken eerst in zacht bemesete grond laat groeien zodat de wortels niet verbranden.

A

Anonymous

Gast
Wel het water kan er idd nog wel uit hoor. Ik heb gezien dat het regenwater er gewoon langs onder weer uitstroomt, dus dat zit goed.

Enja, ik heb er idd wel meer bijgedaan dan "een kopje op 70L" :grin:

Maarja, de plantjes komen dan ook pas in deze potten terecht wanneer ze al een maand of 3-4 oud zijn, dus dat moet wel goed komen denk ik.

Bedankt mannen!

Om eens af te wijken, ik ga NYCD plaatsen (buiten dus), wat denken jullie?
Grote opbrengst, sterk wietje, makkelijk kweken?
Iemand ervaringen mee?

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
ronimoon zei:
Wel ja, idd. Veel informatie op wietforum maar het allemaal zo chaotisch en onduidelijk. Duidelijke percentages en verhoudingen zijn er ook moeilijk te vinden...

je bedoelt ik ben te lui ..... WF is de site !!

:hearteyes:

A

Anonymous

Gast
lysergine25 zei:
ronimoon zei:

je bedoelt ik ben te lui ..... WF is de site !!

Ondertussen is m'n aarde al volledig klaar dus je kritiek komt net iets te laat.
Toch bedankt voor je nuttige inbreng!

Mayan

Bewuste gebruiker
Uw klei gaat toch opdrogen hoor.
Ge zou beter hydrokorrels vanonder in uw potten steken ipv klei.
Is maar een suggestie he :wink:
Een fijn laagje hydrokorrels zorgt voor betere waterafloop en geeft meer zuurstof vrij dan klei.

A

Anonymous

Gast
Hmmm, daar zit wel wat in.
'k Zal den boel nog eens opensmijten dan :grin:

A

Anonymous

Gast
lysergine25 zei:

Jezus, wat krijg ik zin om te rellen...
Maar ik doe het niet.
Op een forum als dit moet ik gewoon mijn meerdere in je herkennen. :stoned:

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
als je je goed inleest bespaar je je zelf echt een boel problemen

je luiheid gaat je echt meer kosten dan je lliefde voor je hobbie je ooit gaat opbrengen ....

met alle respect het woord eikel is gewoon om je even wakker te schudden !!! stop met prutsen en neem de tijd om te lezen ....

Bovenaan