Guerrilla Gardening

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Nee, ik ga het hier niet hebben over wiet kweken of iets dergelijks. Wél over 'guerrilla gardening': tuinieren buiten de eigen grens van je tuin; op land die dus wettelijk gezien niet van jezelf is.

Vroeger hadden we bij mij in de buurt hier een soort 'vlindertuin' met allerlei wilde begroeiing die vlinders, maar ook wilde, solitaire bijen aantrok. Uiteindelijk is dit verdwenen door het aangepaste groenbeheer in onze gemeente. Dit 'nieuwe' groenbeheer hield vooral in dat alles met veel bombarie platgegooid werd door lawaaiige grasmaaiers. Hierdoor hielden we een, voor Nederland, welbekende monocultuur over. Veel gras, af en toe een boompje, maar daar hield het al snel bij op.

Gelukkig is er de afgelopen tijd wel het e.e.a. veranderd en wordt er meer gewerkt aan biodivers en natuurinclusief groenbeheer. Toch gaat dit vaak gepaard met half werk. Zo zijn er hier in de buurt een aantal flinke bijenhotels opgehangen. Dat jaar zijn er ook wat bloemen bij geplant, maar dit lijken eenjarige bloemen te zijn, want het jaar erop komt er niets opzetten.

Mijn vader heeft zich toen bij de gemeente hard gemaakt voor herstel van deze vlindertuin. Maar het bleek erg lastig om dit goed op gang te krijgen. Er zijn wel gesprekken gevoerd, maar er kwam niet direct iets concreets uit voort. Hij heeft toen het heft in eigen hand genomen en een stuk grond afgezet, zodat dit niet gemaaid zou worden. Vervolgens de boel omgewoeld en gaan zaaien. Zowaar hebben ze hem zijn gang laten gaan en is de boel vorig jaar niet plat gemaaid.

Mijn vader is vorig jaar helaas overleden, maar ik en mijn moeder zijn vandaag weer lekker aan het tuinieren geweest. Een beetje zijn nalatenschap voortzetten. Mijn psychoactieve cactussen zijn op het moment allemaal tevreden (de niet-psychoactieve ook trouwens) dus tijd om de groene vingers ergens anders aan het werk te zetten.

Voor nu even een groot deel van de bladeren weggehaald om wat grond bloot te leggen. De grond hebben we een beetje omgewoeld, gezaaid en bewaterd.

K_IMG20220420145652.jpg

K_IMG20220420164418.jpg

De papiercontainer fungeerde even als waterput vandaag.

K_IMG20220420164422.jpg

K_IMG20220420164625.jpg

K_IMG20220420165710.jpg

Het zou mooi zijn als jullie misschien enthousiast raken van deze post en zelf een stukje grond in je gemeente 'bezetten' om de biodiversiteit een steuntje in de rug te geven. Heb jij een mooi Guerrilla Tuintje? Show 'm in dit topic!

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Goeie papaver planted lukt toch niet in nl dacht ik

Ja ik weet ook niet welke soort het precies is hoor. Papaver is familie van de klaproos. En volgens mij zijn er nog een paar papaver soorten die inheems zijn hier.

Ik heb me hier nooit zo heel erg in verdiept. Ik ben er in elk geval niets mee van plan.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Ja, leuk idee, heb alleen geen groene vingers. Wel bruine.. met de tijd zal ik m'n buitenkweek van psychoactieve paddestoelen transplanten naar een stukje bos in de buurt. Maar het is écht een slakkenbos.. vol met de beesten.. kunstmatig bos zonder evenwicht, dus denk dat m'n paddestoelen in no-time zijn opgesmikkeld.. ben nog aan t nadenken over een goeie plek.

• Like
Waarderingen: ljuv

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Bepaalde stukjes van de guerilla tuin doen het best goed momenteel. Erg leuk om te zien en geeft wel een goed gevoel om het steeds wat meer te zien groeien en bloeien.

IMG20220526190840.jpg

IMG20220526190854-min.jpg

IMG20220526190900.jpg

Ik zou eigenlijk weleens wat cameratjes als close-up op verschillende bloemen willen zetten. Eens kijken wat er aan verschillende bijensoorten op af komt. Ben wel benieuwd of het veelal solitaire wilde bijen zijn of juist veel honingbijen. Maarja, ik denk dat camera's niet blijven staan helaas. Toch maar ouderwets met een krukje gaan zitten en turven haha

djiego

Badass junkie
Je hoeft je niet te vervelen in ieder geval dan hahaha.

Solitaire zwerfbijtjes zijn zo cool :) ik heb ze ieder jaar hier in de lente met dan een paar dagen babietjes die ondvliegen als ze uitkomen. Ze kiezen altijd het perfecte plekje uit waar ze hun nestjes (in de grond tussen de stenen) kunnen graven. They like it here :)

Laatst bewerkt:

ljuv

DF-koningin
Ooooooo mijn god wat vet ik moet dit ook.

Wij hebben ook bijenhotelletjes - what a joke in Rotterdam centrum natuurlijk. Gemeente is wel bezig met de vertonning van de afgelopen 20 jaar tegen te gaan (want: paniek door water overlast & gebrek aan een goed hitteplan. Wat nou je merkt niets van klimaatveranderin). Maarja natuurlijk tergend langzaam en 20 jaar te laat... maar in mijn buurtje hebben we een paar lange stukken groen. Nu alleen gras en wat bosjes dus dat trekt uiteraard ook niet aan, 0 seconde aan gedacht dat ik daar zelf ook iets aan kan doen🤓. Echt een TOP IDEE DIT EN IK GA ABSOLUUT NAAR DE WIJKCOMMISSIE LOVE IT THANKS LUCY.

Zanza

DF-koning

Wij hebben ook bijenhotelletjes - what a joke in Rotterdam centrum natuurlijk. Gemeente is wel bezig met de vertonning van de afgelopen 20 jaar tegen te gaan (want: paniek door water overlast & gebrek aan een goed hitteplan. Wat nou je merkt niets van klimaatveranderin). Maarja natuurlijk tergend langzaam en 20 jaar te laat... maar in mijn buurtje hebben we een paar lange stukken groen. Nu alleen gras en wat bosjes dus dat trekt uiteraard ook niet aan, 0 seconde aan gedacht dat ik daar zelf ook iets aan kan doen🤓. Echt een TOP IDEE DIT EN IK GA ABSOLUUT NAAR DE WIJKCOMMISSIE LOVE IT THANKS LUCY.
Het is nog geen 10 uur en de bingokaart is weer vol (moet alleen nog een angryface op deze post, prinsesje)

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Je hoeft je niet te vervelen in ieder geval dan hahaha.

Solitaire zwerfbijtjes zijn zo cool :) ik heb ze ieder jaar hier in de lente met dan een paar dagen babietjes die ondvliegen als ze uitkomen. Ze kiezen altijd het perfecte plekje uit waar ze hun nestjes (in de grond tussen de stenen) kunnen graven. They like it here :)

Voor beiden; misschien heb je het al eens ingezien. Maar kijk eens een keer in het boek 'gasten van bijenhotels' van Pieter van Breugel.

Dit boek is gratis als pdf te downloaden met deze link.

Hierin staat enorm veel nuttige info over solitaire bijen en hun nestgelegenheid, voorkeur voor soorten bloemen en natuurlijke vijanden/ziektes.

Als je je een beetje verdiept in de nestgelegenheden (bijenhotels of anderszins), dan kom je erachter hoe crap al die bijenhotels bij de Intratuin en Welkoop zijn. Er zijn echt maar een paar goede op de markt.
Maar ze zijn vrij simpel zelf te maken als je wat gereedschap hebt. Met name een boormachine.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Het is weer even geleden dat ik een update van het krakerstuintje heb geplaatst, dus bij deze. Er staat echt veel in bloei en er is ook bezigheid te zien van insecten. Ik zou eigenlijk eens een halfuur op een stoeltje een telling moeten doen. Ik zag net helaas alleen een honingbij bezig in de bloemen. "Laat wat over voor de solitaire bijtjes wil je?" is de gedachte dan gelijk.
Ik heb begrepen dat honingbijen hun solitaire soortgenoten nog weleens uit het gebied weten te drijven. Honingbijen zijn 'alleseters' waar sommige solitaire bijen vaak een voorkeur hebben voor bepaalde bloemen. Die hebben dus minder keus aan voedsel dan de honingbijen.

IMG20220623144845.jpg

IMG20220623144905.jpg

IMG20220623145014.jpg

K_IMG20220623144940.jpg

IMG20220623144949.jpg

En als kers op de taart; of aardbei op de taart, hoe je wilt:

IMG20220623144813.jpg

Ik kan hier straks een voedselbos beginnen of een pluktuin. Bramen genoeg in de buurt. Maar dat plukken is dan weer illegaal. Of niet? Hoe zit dat bij gekraakte tuintjes?

Bovenaan