Hallucinaties bij zuurstoftekort (DMT?)

roberini

Newbie
Hallo allemaal,

Zojuist de aflevering van proefkonijnen gekeken waarbij Dennis en Valerio werden onderworpen aan een test waarbij het lichaam werd afgesloten van zuurstof. Dennis zette door en was enkele minuten niet tot beschikking van zuurstof. Daarna omschreef hij wat hij zag een meemaakte: Praten was lastig, visuele hallucinaties, vibrerend beeld. Deze symptomen komen vrijwel overeen met de symptomen van DMT (voor zover ik heb gelezen uit trip reports). Wat ik heb gehoord en gelezen wat betreft DMT is dat het een lichaamseigen stof waarvan de functie niet echt bekend is, maar dat het word aangemaakt bij de dood. Aangezien Dennis was afgesloten van zuurstof, was hij praktisch gezien aan het doodgaan. Is dit dan de DMT die door het lichaam wordt aangemaakt? Of staat dit er geheel los van? Mijn excuses als ik een vraag stel waar (nog) geen antwoord op is, maar ik ben vrij nieuwsgierig en niet geschoten is altijd mis :)

Groeten,
Roberini

Smoken

Bewuste gebruiker
Interessante vraag :grin:
Ben ook echt heel nieuwsgierig.
Ik hoop dat je antwoord krijgt.

:wave:

En sowiso ff proefkonijnen terug kijken :P

Drugs Infolijn

Gevalideerde professional
Professional
Degene die hier misschien iets over kan zeggen is deze week op vakantie. We komen er dus volgende week op terug.

Smokey046

Bewuste gebruiker
Ik ben hier nu ook al even over aan het nadenken,
Hopelijk krijg je inderdaad antwoord, ben benieuwd.

Smoken

Bewuste gebruiker
Oh ik heb de aflevering gezien en kan eigenlijk wel zeggen van wat ik denk dat er sprake is.

Dit is iets wat ook voorkomt bij mensen met een ''bijna dood ervaring'', iets wat Dennis ook eigenlijk heeft gehad. Er komt inderdaad heel erg veel DMT vrij, wat de hallucinaties veroorzaakte, maar wat er ook gebeurd is dat er erg veel stoffen als endorfine in hele hoge concentraties vrijkomen, wat een gelukzalig gevoel geven.
Endorfine is een aan morfine verwante stof, die vrijkomt bij situaties die voor het lichaam als extreem gevaarlijk worden beschouwd.

Latuuurrrrr

Drugs Infolijn

Professional
Het is nog heel erg onduidelijk wat precies de functie is van DMT dat kan worden aangemaakt in de pijnappelklier in de hersenen. Het wordt in verband gebracht met slaap, inspiratie, religie, helderziendheid, telepathie en veel meer. Ik heb geen onderzoeken gevonden waarin het bewijs werd geleverd dat er meer DMT in de pijnappelklier wordt aangemaakt wanneer men sterft. Het zou ook kunnen dat pas extra DMT wordt geproduceerd op het moment dat men al is overleden en er een soort van ontbinding optreedt. Dus het is nóg moeilijker om een uitspraak te doen over jouw hypothese dat het zuurstoftekort een bijna dood ervaring oplevert die op zijn beurt weer DMT productie in de pijnappelklier veroorzaakt. We weten het gewoonweg niet, maar het is een interessante gedachte.

Drugs Infolijn

Professional
Oh ik heb de aflevering gezien en kan eigenlijk wel zeggen van wat ik denk dat er sprake is.

Dit is iets wat ook voorkomt bij mensen met een ''bijna dood ervaring'', iets wat Dennis ook eigenlijk heeft gehad. Er komt inderdaad heel erg veel DMT vrij, wat de hallucinaties veroorzaakte, maar wat er ook gebeurd is dat er erg veel stoffen als endorfine in hele hoge concentraties vrijkomen, wat een gelukzalig gevoel geven.
Endorfine is een aan morfine verwante stof, die vrijkomt bij situaties die voor het lichaam als extreem gevaarlijk worden beschouwd.

Latuuurrrrr

Zoals we als schreven in het bericht hiervoor, wij hebben hier niets over kunnen vinden. Kun je aangeven waar je gevonden hebt dat er tijdens een bijna dood ervaring heel veel DMT vrijkomt in de hersenen of pijnappelklier?

Naar ons weten is het ook niet zo dat endorfine slechts vrijkomt in extreem gevaarlijke situaties. Wanneer je naar de sauna gaat of bij pijn en hardlopen komt het namelijk ook vrij.

d1g1tal1s

Belezen gebruiker
Daar ik een redelijke uitgebreide ervaring heb met DMT weet ik precies hoe de typische hallucinaties van DMT eruitzien. Ik zou je dan ook snel herkennen als ik ze zou tegenkomen.

Het probleem is alleen dat ik mij nog nooit geroepen heb gevoeld om vrijwillig een bijnadoodervaring te ondergaan verstikking en de vergelijking dus niet kan maken met de hallicunaties door zuurstofgebrek en die veroorzaakt door DMT.

Maar...

Lachgas heb ik wel met regelmaat deprobeert. Ook de combinatie van lachgas en DMT trouwens.
Is het niet zo dat lachgas het zuurstofgehalte in de hersenen omlaag brengt en zo hallicunaties veroorzaakt?

In dat geval kan ik wel stellen dat er een heel erg duidelijk verschil zit tussen de hallicunaties welke worden veroorzaakt door zuurstof gebrek en hallicunaties veroorzaakt door DMT.

Lachgas doet zelfs de visuele hallicunaties van de DMT licht verminderen, Ik heb zelf ook het idee dat zuurstof juist nodig is om de dmt hallicunaties goed op gang te krijgen. Tijdens het inhouden van de rook begint het effect pas licht, maar komt pas echt tot een "boem" als ik heb uitgeblazen en weer verse lucht inadem. Houd ik de dmt rook bv anderhalve minuut in, dan lijkt het effect bij mij dus ook uitgesteld te worden tot na die anderhalve minuut.

Misschien dat deze ervaringen je wat verder helpen bij het vinden van je antwoord.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
d1g1tal1s zei:
Is het niet zo dat lachgas het zuurstofgehalte in de hersenen omlaag brengt en zo hallicunaties veroorzaakt?
Daar had ik ook gedacht eerlijk gezegd, toen ik deze aflevering zag (in de studio, nananana!). Maar ik heb dan ook alleen ervaring met lachgas.

Vond Dennis z'n reactie wel hilarisch 'ik zou hier zo een paar honderd euro voor geven' :')

Smoken

Bewuste gebruiker
Drugs Infolijn zei:

Latuuurrrrr

Zoals we als schreven in het bericht hiervoor, wij hebben hier niets over kunnen vinden. Kun je aangeven waar je gevonden hebt dat er tijdens een bijna dood ervaring heel veel DMT vrijkomt in de hersenen of pijnappelklier?

Naar ons weten is het ook niet zo dat endorfine slechts vrijkomt in extreem gevaarlijke situaties. Wanneer je naar de sauna gaat of bij pijn en hardlopen komt het namelijk ook vrij.

Wat je over endorfine zegt klopt zeker.
Ik neem hiervoor ook mijn woorden terug. Ik bedoel meer dat er veel endorfine vrij komt in "gevaarlijke" situaties of bij pijn. Vandaar dat sommige mensen hun geestelijke pijn stillen door zich zelf te verwonden. Ook komt het inderdaad vrij bij sporten en vele andere situaties, maar bij erg gevaarlijk situaties al helemaal. Zo ook bij een zuurstoftekort.

Endorfine is verwant aan morfine en voelt daarom heerlijk.

Ook komt er dmt vrij bij bijna dood ervaringen, zeggen onderzoekers. Dit zijn gegevens die ik heb uit het tijdschrift "wetenschap in beeld" en in het boek fantastisch van kris verburgh.
Overigens lijken bijna dood ervaringen veel op et effect wat dmt ook geeft als drugs, maar dan is dit gecombineerd met een gelukzalig gevoel, wat lekkerder kan zijn als ren orgasme. Dit komt waarschijnlijk door de endorfine.

d1g1tal1s

Belezen gebruiker
Net die aflevering gezien. Geweldig die reactie van Dennis. Volgens mij moet dit echt het zelfde zijn als ballonnetje lachgas. Als hij bij komt zegt ie ook " ik was gewoon de hele tijd hier? "
Helemaal goed!! :grin:, Maar dan heeft in mijn ogen zo'n bijnadoodervaring niets met DMT van doen, wat je ziet op massive hoeveelheid DMT is echt compleet anders dan wat je met een ballonnetje krijgt.

Bovenaan